FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Hur stor budget ska du lägga?
En GT28RS med dubbla kullager är absolut den som funkar bäst på den spisen enligt mig. Men det ngt dyr, samt intern wg.
Only M Matters
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+15 May 2006, 11:00:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 15 May 2006, 11:00:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vad är det för A/R på ditt avgashus? Det brukar stå på agget.
[right][snapback]283890[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


63 va A/R på den
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
bakos
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

jag och en kompis diskuterade en grej. om armen till WG hoppar av. blir det högt eller inget ladd alls då.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

inget alls
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Intressepil: 95 och gamla 93 har detta som "standardproblem". OK det händer inte varje dag men det har hänt på mååånga bilar att detta fenomen hänt.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
ottis
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 juli 2006, 16:05

Vad tror ni man skulle behöva för grejer för att ladda runt 0.5 på min gamla prelude från 82? med 1800 motor <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Decson
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

<!--QuoteBegin-Simon+25 Jan 2006, 21:45:39--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon @ 25 Jan 2006, 21:45:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ingen backventil en pcv ventil! tryckreglerande ventil som leder åt båda håll... och det är ingen höjdare å han den kvar i insugen när övertyck kommer.... då stanna blow by gaserna kvar i botten i motorn när den som mest vill komma ut.... kör man så här så tar det död på kolvringana med tiden!
[right][snapback]235444[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vart sitter den här slangen ansluten? (bägge ändar) om den sitter på insuget kan man väl dra en slang från den anslutningen till wastegaten väl? T-kors så man får med dumpen också? om inte, vart sätter ni slangen som sköter wg'n samt dumpventiler?
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Decson
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

Hur ska vinkeln ligga mellan olja in och ut ur turbon? enda möjliga alternativet är ca 45 grader snett neråt med returen / <- sådär ungefär
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

kan man göra så här för att motverka att wastegaten öppnar förtidigt?
Senast redigerad av Anton den 7 september 2006, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Pabbe
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 november 2004, 10:33
Ort: Västerås

<!--QuoteBegin-Decson+30 Aug 2006, 13:07:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Decson @ 30 Aug 2006, 13:07:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur ska vinkeln ligga mellan olja in och ut ur turbon? enda möjliga alternativet är ca 45 grader snett neråt med returen / <- sådär ungefär
[right][snapback]322644[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag skulle inte ha mer än 35 graders vinkel.
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Inlägg: 330
Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis
Ort: Stockholm och Grekland så klart=)

Varför monterar man turbon på detta vis?

Bild
Honda Civic EK4 -00


N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

för att man vill va cool inför polarna.. och för att man vil ha in så kall luft som möjligt å samtidigt få lite luftkylning av turbon.. sen kör man ju inte annat änn 402m när man har ett sånnt montage....
Kristian, Hondalös.
Master Mag
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 oktober 2005, 18:26
Ort: Västerås

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+13 Mar 2006, 13:23:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 13 Mar 2006, 13:23:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Anton+10 Mar 2006, 10:07:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Anton 4 10 Mar 2006, 10:07:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ska man koppla in vakumslangan som går till bränsletrycksregulatorn till en vakum mainflod, eller vad det nu heter, tänkte på hur det bli om den får övertryck.
för så har jag nu. man kanske ska koppla in den i vakum grejjen eller spekar det ingen roll ???
[right][snapback]254507[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den ska känna av övertrycket. Annars blir det fel bränsletryck när turbon börjar ladda. Ändra inte på grejorna som funkar nu <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]255692[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Så det funkar kanon att köra med bara orginal btr med överladd?
-92 Civic Vti Turbo
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

<!--QuoteBegin-Master Mag+2 Oct 2006, 21:39:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Master Mag 4 2 Oct 2006, 21:39:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+13 Mar 2006, 13:23:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 13 Mar 2006, 13:23:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Anton+10 Mar 2006, 10:07:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Anton 4 10 Mar 2006, 10:07:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ska man koppla in vakumslangan som går till bränsletrycksregulatorn till en vakum mainflod, eller vad det nu heter, tänkte på hur det bli om den får övertryck.
för så har jag nu. man kanske ska koppla in den i vakum grejjen eller spekar det ingen roll ???
[right][snapback]254507[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den ska känna av övertrycket. Annars blir det fel bränsletryck när turbon börjar ladda. Ändra inte på grejorna som funkar nu <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]255692[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Så det funkar kanon att köra med bara orginal btr med överladd?
[right][snapback]334506[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


jajjebox
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

<!--QuoteBegin-Anton+19 Jun 2006, 17:14:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Anton @ 19 Jun 2006, 17:14:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vilken turbo ska jag köpa?
kör en crx vtec med itrkammar. ha ett turbonetics t04e/t3 specad till 450 hk, 3"downpipe
har ett mottryck på 0,7bar till ca 6500v sen går det upp till 1,1bar enda till varvstoppen. laddar 0,5
spela det nån roll att jag ha felkod 43 å 44?
nya lambder ä på väg.

här ä några jag funderat på

*Holset HX35 med och utan wastegate
*Holset HX40 med wastegate
*KKK K27 med och utan wastegate
*KKK K29 Utan wastegate
*Schwitzer S4 utan wastegate

HX35
In: 55mm
Ut: 60mm
Avgashus: 12
Med eller utan wg

HX40
In: 58mm
Ut: 66mm
Avgashus: 16
Med eller utan wg

K27
In: 50mm
Ut: 62mm
Avgashus: 12
Med eller utan wg

K29
In: 60mm
Ut: 90mm
[right][snapback]299341[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

hx35an med a#12-16 tror jag blir bäst.. vet inte men hx40 kan vara aningen för stor.. fin fina agg faktiskt!

se till att det är twin entry på agget
Senast redigerad av Ali den 12 oktober 2006, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

HX35, borde vara ganska segladdat, hur stor A/R är det på avgashuset?
Only M Matters
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

.82 är jag rätt säker på
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

tillägg : finns ju olika avgashus att tillgå till hx35an

vad jag vet så allt från .63-1.0+ i A/R på avgashuset

själv blir det nog antingen en hx35 eller en t04e med liknande mått ... vad jag fått höra av många turbotrimmare är att dem gamla t3 avgashusen e total skit.. alltså dem där hybridturbona som många nu säljer t3/t04e (turbonetics etc etc)

Visst är det inte twin entry på t3 avgashusen?
Senast redigerad av Ali den 12 oktober 2006, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Twinentry har lastbilsaggregat, samt stora race aggregat.
De gamla T04E/T3 aggen med 270 lager har dåligt spoolupp jämfört med nyare dubbelkullagrader aggregat.
Men allt är ju relativt, hur mkt pengar vill du lägga på snurra?
Only M Matters
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

jag ska lägga mellan 3-4k på ett aggregat.. ska köra ett med twinentry (grenrörsbygget blir lite svårare men men) samt ska ha lite större avgashus är det tänkt.. ar på ca .82

läst nån artikel angående dubbelkullagrade turbos, tydligen var de inte nåt speciellt utan rättare något som e hyped up (marknadsknep).. detta är inte min åsikt utan vad jag läst samt disskuterat med andra... så jag låter de vara med tanke på att dem icke dubbelkullagrade aggen gör det som de ska och kostar oftast de halva..

angående spoolup så får man snabbare med ett agg som har twinentry..
Senast redigerad av Ali den 12 oktober 2006, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

<!--QuoteBegin-welen+12 Oct 2006, 14:51:55--><div class='quotetop'>QUOTE(welen @ 12 Oct 2006, 14:51:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är inte så enkelt.. har du twin entry och vill utnyttja det så krävs det också 2 wastegates..

det du förlorar på ett stort agg i spool tjänar du inte in genom att ha ett twin entry agg..

för 6800 får du ett nytt t3/t04E Garret agg av mig med skaplig respons och  räcker för ca 350hk. Att köpa ett billigt agg kommer bita dig i svansen. undantag är ju om du hittar ett fint beggat.
[right][snapback]337815[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

att det krävs 2 wastegates för att utnyttja det MAX hade jag faktiskt ingen aning om... är ju logiskt dock !

sen är min tanke inte att köpa nå riktigt stort agg heller men e samtidigt inte ute efter att ha spoolup vid 2k..

inte ute efter nå billigt b-agg, man kan som du vet få tag på holset agg samt garrett t04e för under 4000kr nya/fint beggat.. (självklart inte direkt från nån återförsäljare eller så)

vad är det för spec på turbon?
Senast redigerad av Ali den 12 oktober 2006, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

jag ha då lärt mig att man då inte ska snåla med storleken på agg. mitt t04e/t3 60/63 i A/R är då på tok för litet. ha säkert 2,5kg i mottryck
hittat några avgashus 82 i a/r men måste nog byta turbo för den läcker olja som satan till intercoolern.
då är det väl lika gra å köpa ett bättre beggat.
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

angående 2st wastegates på ett twin entry turbo har jag fått förklarat en sak... man ska tydligen kunna dra en skiljevägg från grenröret ända upp till wastegate ventilen om man ska köra single wastegate... detta ska tydligen funka..

vad tror du welen?
Senast redigerad av Ali den 12 oktober 2006, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

<!--QuoteBegin-Anton+12 Oct 2006, 17:21:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Anton @ 12 Oct 2006, 17:21:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag ha då lärt mig att man då inte ska snåla med storleken på agg. mitt t04e/t3 60/63 i A/R är då på tok för litet. ha säkert 2,5kg i mottryck
hittat några avgashus 82 i a/r men måste nog byta turbo för den läcker olja som satan till intercoolern.
då är det väl lika gra å köpa ett bättre beggat.
[right][snapback]337907[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

2.5kg mottryck? hur mkt laddar du nu????
kör du fortf. drag style grenrör eller är det någon equal length historia?

för att minska på avgasmottrycket kommer jag iaf köra ett liknande full-race "top-mount" grenrör eller vad dem kallas.. en längd på mellan 55-65cm.. turbo med lite större avgashus ( i stil med ar .82) samt porta toppen och köra på 3" dp.. borde nog bli fint och risken att haverera sakerna minskar ju

hittat nå turbos ännu? (är som sagt oxå ute på jakt efter ett agg)

vi snackar mer på msn
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

laddar 1bar nu. kör ett equal lenght grenrör och 3" downpipe
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

vem är det som ska snåla på agget? att jag köper ett agg för mellan 3-4k och om t.ex. gik turbo säljer samma för 7-8k innebär det väl inte att jag snålar på agget?

jag vet att ett t3/t04e agg med ar 0.60 på kompressorn och ar 0.82 på turbinen skulle passa mina behov.. tyvärr lite över min budget med tanke på de alternativ som redan finns där ute.. såvida jag inte satsar på ssac/xspower <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->

angående antons mottryck så låter det sjukt mkt..
hur lång längd är det på grenröret?
portat toppen något? där finns de nog lite att hämta
större avgashus på turbon hjälper ju självfallet till men det e inte det enda som spelar roll som welen skriver
Senast redigerad av Ali den 13 oktober 2006, 08:47, redigerad totalt 1 gånger.
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Ali om du läst att dubbelkullagrade snurror är överskattade vet jag inte vem som skrivit det, men av eget erfarenhet och en jämförelse mellan T04E/T3 0,63 A/R och GT3071R 0,82 A/R så fick GT30'n fullt laddtryck ca 1000varv tidigare.

Hur mycket har du tänkt och ladda och hur mycket ska du varva?
Only M Matters
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

visst får du snabbare spool up, men själv känner jag inte det är värt att betala 5-7kkr extra för typ 30% snabbare spoolup, dem pengarna lägger jag heller på en kam exempelvis..

mina planer är att ladda 1.0-1.3 bar och ska varva upp till 8k är de tänkt.. när detta ska ske e inte hundra.. förhoppningsvis inom 1 år..
Senast redigerad av Ali den 13 oktober 2006, 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

det är en bil som ska köras på gatan och inte ren drag bil..
kam var ett exempel, det jag menade var att jag hellre lägger pengarna på andra delar.. btw, hur mkt ligger en kullagrad turbo på?

och 1000 varv i spool är guldvärt det vet jag!

och för att varva 8k+ så är det inte lika "lätt" med orginal stuff på en d16z6
Senast redigerad av Ali den 13 oktober 2006, 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

och låt mig säga detta, jag kör mycket hellre en GT3071R 0,82 A/R än t.ex. en holset hx35 då det är ett bättre agg.. det enda som säger stopp för mig är tyvärr priset!
Senast redigerad av Ali den 13 oktober 2006, 10:10, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar