Författare |
Meddelande |
Peter_Karlsson
Användare
Inlägg: 192 Ort: Tosåsen, Oviken
Medlemsnummer: 0
Bil: Dodge RAM 1500 Hemi
Namn: Peter Karlsson
|
Om man ska sätta ner en prelude-spis i en civic ~92 och turbokonvertera detta. Är det bättre att ta H23 utan vtec eller H22 då? Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni? Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?
MVH
_________________ <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
|
8 januari 2007, 17:43 |
|
 |
Fixxe
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4981 Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 659
Bil: Civic/Accord
Namn: Fredrik Heijel
|
du sparar ju sjukt mycket på swapp jobbet om du bygger på en b16 istället. och siktar du "bara" på 350 häst, så är ju h22 lite overkill... lättare att få tag på diffbromsad låda osså om du bygger b-serie.
om du nu ska köra h, välj 22 inte 23. med lite flax får du ett closed deck block då dessutom! sen minns jag inte riktigt men iom att det är sådana där halvlattjo foder i h22orna så e det lite knivigt med eftermarknads smidda lågkompskolvar..
_________________ Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |
Civic -00 #racekor Civic Aerodeck -98 Accord Executive diesel -10 Speaking without thinking, is like shooting without aiming
www.streetperformance.se <- Fixar alla delar www.detailcenterhalmstad.se <- Fixar lacken
|
8 januari 2007, 22:25 |
|
 |
Peter_Karlsson
Användare
Inlägg: 192 Ort: Tosåsen, Oviken
Medlemsnummer: 0
Bil: Dodge RAM 1500 Hemi
Namn: Peter Karlsson
|
Iofs sparar jag säkert lite jobb och kanske vikt med b16, men då kommer jag ju tappa massa mysigt vrid och säkerhet. Jag vill gärna ha lite spelrum och inte ligga på gränsen till ras, därav det modesta målet. Just det, tänkte kanske köra på E85 för att ladda lite mer och för kylningen. Är det nån idé och måste jag tänka på nåt speciellt då?
Har läst allt jag kommit över och även läst turbo-faqen två gånger tror jag, men kom gärna med lite förslag och saker jag kanske glömt.
MVH
_________________ <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
|
9 januari 2007, 16:15 |
|
 |
Kristian
Master
Inlägg: 2482 Ort: Stockholm
|
350 driftsäkra hästar är väll inga jätte problem i en B16... eftersom du kommer få byta till smidda delar i vilken motor du änn kör med för att få ut den effekten så kommer ett B16 bygge kosta dej minst 10-15000 mindre... för att inte tala om timmarna du sparar (och så slipper du ju åka med en prelude växellåda i bilen som enligt utsago inte ska va så roliga när man börjar plocka effekt... Tillåme H22 killarna skaffar ju lådor till B-seriemotorer och byggen konverteringsplattor...)
_________________ Kristian, Hondalös.
Senast redigerad av Kristian 9 januari 2007, 22:20, redigerad totalt 1 gång.
|
9 januari 2007, 22:19 |
|
 |
Malkolm
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4916 Bilder: 13Ort: Västerås
Medlemsnummer: 600
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
|
<!--QuoteBegin-Peter_Karlsson+8 Jan 2007, 16:43:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Peter_Karlsson 4 8 Jan 2007, 16:43:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om man ska sätta ner en prelude-spis i en civic ~92 och turbokonvertera detta. Är det bättre att ta H23 utan vtec eller H22 då? Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni? Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?MVH [right][snapback]363373[/snapback][/right] <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> En K20 fixar 300hk med överladd utan att du behöver börja byta ut några viala delar. Fast du vill ju ha 350hk och då kanske det är på gränsen. Men det är ju inte myke som slår K20 på fingrarna; de mysiga vridet och de härliga Vtecandet! <!--emo&:thumbup:-->  <!--endemo-->
_________________ Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
|
10 januari 2007, 01:28 |
|
 |
Peter_Karlsson
Användare
Inlägg: 192 Ort: Tosåsen, Oviken
Medlemsnummer: 0
Bil: Dodge RAM 1500 Hemi
Namn: Peter Karlsson
|
Sant. Saknar ju CTRen ganska mycket. Kör numera V40 T4 för kommande bebis men abstinensen smyger på. Tänkte ju bygga på en VTI från början så jag kanske ska gå tillbaka till det.
Är det nån mening att köra med E85 för kylning och spikningsminskning eller ska man köra på 98 i vanlig ordning?
MVH
_________________ <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
|
10 januari 2007, 17:54 |
|
 |
Pabbe
Wannabe
Inlägg: 47 Ort: Västerås
|
E85 är inte helt dumt. Funderade själv på att köra med det, men jag får nöja mig med 98. Då lär du behöva köra med relativt stora spridare om du ska köra original soppatryck och större pump, men det kanske du redan har koll på?
_________________ <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
|
12 januari 2007, 12:54 |
|
 |
Peter_Karlsson
Användare
Inlägg: 192 Ort: Tosåsen, Oviken
Medlemsnummer: 0
Bil: Dodge RAM 1500 Hemi
Namn: Peter Karlsson
|
blir väl ny mappsensor och större pump och spridare i så fall. får nog bli lite sprit i bilen då.
_________________ <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
|
12 januari 2007, 23:04 |
|
 |
Hammerin
Master
Inlägg: 2365 Bilder: 4Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 272
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
|
Jag har sökt utan att hitta svar...... Placeringen av avgastempen vore bra att ha så nära avgasportarna som möjligt, men är det lämpligt att placera den i dp direkt efter turbon ? Har ett hål ledigt där <!--emo&;)-->  <!--endemo-->
_________________ *Regionsansvarig Stockholm* Richard Hammerin 0708-711 779
Integra Type R -98
Familje pulka FR-V -05
Jazz -05 83hk Kinnekulle 1.12.0
Rip CRX Turbo 240hk Kinnekulle 1.02,4 G-Ring 1.36,3 Mantorp 1.34,1 Gelleråsen 1.18,0
|
19 januari 2007, 23:39 |
|
 |
M Scotte
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7877 Ort: Vellinge
Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte
|
Nej, den ska sitta innan turbon. Gärna i kollektorn om sådan finns.
_________________ Martin Scotte Subaru Wrx Sti-17 Jazz -07 Civic -92 Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak 1.22.44 SuperStage(MScotte) 1.26.03 SuperStage(Gullabo)
|
19 januari 2007, 23:58 |
|
 |
oscii
Gillar Hondor!
Inlägg: 397
|
Gärna då i 2ans runner, en bit ifrån utgången 7cm ungefär, den blir varmast enl dom vise. MvH
_________________ <!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
|
20 januari 2007, 08:17 |
|
 |
MoRoN
Användare
Inlägg: 147 Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 0
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
|
undrar om någon vet en bra setup till h22 om man vill ha ca 350hk ut på hjulen, då jag själv lutar lte åt turbo hållet med min prelude.
_________________ Patrik Pawlak stockholm
|
25 januari 2007, 21:07 |
|
 |
Peter_Karlsson
Användare
Inlägg: 192 Ort: Tosåsen, Oviken
Medlemsnummer: 0
Bil: Dodge RAM 1500 Hemi
Namn: Peter Karlsson
|
Om man kör med ett unichip och större spridare/pump. Behöver man byta mappsensor då också? Vilket unichip bör man ha till b16a?
MVH
_________________ <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
|
3 februari 2007, 20:16 |
|
 |
Ali
Användare
Inlägg: 201
Medlemsnummer: 0
Namn: Ali T
|
om du ska ladda över 0.7bar så behöver du en ny mappsensor
en A-box är vad som ska ha för våra hondor så som jag förstod det!
EDIT: själv har jag en D-box o det funkar oxå
Senast redigerad av Ali 22 februari 2007, 16:30, redigerad totalt 1 gång.
|
3 februari 2007, 21:40 |
|
 |
Anton
Användare
Inlägg: 175 Ort: Umeå
|
ha försökt sitta å lar mig lite om mapp läsning
jag ha räknat 29,7 (absolut tryck) * (VE) 90% * 8500(varv) * 97,6 (volymen i tum) ---------------------------------------------------------------------------------------------- 639,6 (nått som bara ska va)* (460+100 insugs temp i F * 460, nått som oxå bara ska va)
formeln finns på Garretts hemsida
<a href='http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/tech_center/turbo_tech103.html' target='_blank'>http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...bo_tech103.html</a>
hur som helst så fick jag ut det hära då jag satt dit plopparna i mappen på olika varv ser det bra ut ? [attachmentid=24752]
_________________ crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist Västerbotten Umeå
Säljes insug, mm <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a> ----------------------------------------------------------------------- <!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Torque is only good when you're pulling shit.<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Senast redigerad av Anton 23 februari 2007, 22:28, redigerad totalt 1 gång.
|
23 februari 2007, 22:27 |
|
 |
Decson
Användare
Inlägg: 111 Ort: Garpenberg
|
Nu är kolvar stakar, packningar, lager.. lite av varje bokat och ska nog installeras till sommarn 2008, kör lågt ladd på org.motor i sommar. Har en fråga om sprutet, vad rekommenderar ni och varför? De jag funderar på är Civinco BC500, ÅF i sverige så hjälp är lätttillgängligt, även installationshjälp mot betalning. Hondata S300, vet inget om det mer än en flyktig rekommendation. Ett plus vore om man kunde ha två mappar klara, en för D16Z6Turbo och en för besiktning. Laddtryck ungefär 1bar om det spelar nån roll för val av styrningen av det hela
_________________ David Ericson Honda Accord Type-R -00 Volvo 740 Turbo -90 leksak
|
2 mars 2007, 16:43 |
|
 |
M Scotte
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7877 Ort: Vellinge
Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte
|
Enklaste är att modda orgboxen och mappa om med en 3 bars mappsensor. Du kan köra orgsensor till 0.7 i ladd.
_________________ Martin Scotte Subaru Wrx Sti-17 Jazz -07 Civic -92 Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak 1.22.44 SuperStage(MScotte) 1.26.03 SuperStage(Gullabo)
|
2 mars 2007, 16:59 |
|
 |
Kristian
Master
Inlägg: 2482 Ort: Stockholm
|
Decson skrev: Ett plus vore om man kunde ha två mappar klara, en för D16Z6Turbo och en för besiktning. du behöver inte 2 mappar... du plockar helt enkelt bara bort turbon å så går den inte in på övertrycks kolumnen i mappen ch vips så har du en sugmotor
_________________ Kristian, Hondalös.
Senast redigerad av Kristian 3 mars 2007, 09:38, redigerad totalt 1 gång.
|
3 mars 2007, 09:37 |
|
 |
Peter_Karlsson
Användare
Inlägg: 192 Ort: Tosåsen, Oviken
Medlemsnummer: 0
Bil: Dodge RAM 1500 Hemi
Namn: Peter Karlsson
|
Lite ändrade planer nu. Sparar för att bygga på en VTI (b16a2) och lutar åt att köpa ett full-race turbokit steg 2 gott för 540 häst. Trycka ner sleeves i blocket och balansera orginalveven och köra på org. kamaxlar. Handla stakar och kolvar, typ detta: <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-HONDA-ACURA-B16-B18-H-BEAM-RODS-ROSS-PISTONS-RINGS_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46098QQitemZ230103537775QQrdZ1QQsspagenameZWDVW" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-HONDA-A...sspagenameZWDVW</a> Skunk 2 : <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/valve-springs-titanium-retainers-B16-B18c5-B18c-ITR-JDM_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33621QQitemZ140094627750QQrdZ1QQsspagenameZWDVW" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/valve-sprin...sspagenameZWDVW</a> och ventiler också.
E85 blir det, eller E100 om det kommer hit upp. MSD electronic 7 tändning och motorstyrning, inte bestämt mig än, förslag tages tacksamt.
Kommer det att hålla för 500+?
Är det något som jag borde ändra på? Vad tror ni? Har Welen nåt bra förslag?
MVH
//Peter
_________________ <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Senast redigerad av Peter_Karlsson 18 mars 2007, 17:03, redigerad totalt 1 gång.
|
18 mars 2007, 17:02 |
|
 |
Decson
Användare
Inlägg: 111 Ort: Garpenberg
|
Har sett att många byter ventilfjädrar i sina motorer, av vilken anledning? Är det bara en säkerhetsgrej om man vill varva mer och förhindra ventilstuds? Borde jag byta nu under pågående turbokonvertering då toppen ändå är av? Ska inte varva mer än original. Fick med en påse fjädrar, säten och retainers men dom var till en SC tror jag, större diameter än mina iaf (D16Z6) för stora..
Är ARP topplocksbultar att rekommendera för mig eller klarar nya original att hålla det tätt? kompsänkt, smidda kolvar och stakar, laddtryck mellan 0,5-1bar nånstans
_________________ David Ericson Honda Accord Type-R -00 Volvo 740 Turbo -90 leksak
|
2 april 2007, 18:59 |
|
 |
Ali
Användare
Inlägg: 201
Medlemsnummer: 0
Namn: Ali T
|
Decson skrev: Har sett att många byter ventilfjädrar i sina motorer, av vilken anledning? Är det bara en säkerhetsgrej om man vill varva mer och förhindra ventilstuds? Borde jag byta nu under pågående turbokonvertering då toppen ändå är av? Ska inte varva mer än original. Fick med en påse fjädrar, säten och retainers men dom var till en SC tror jag, större diameter än mina iaf (D16Z6) för stora..
Är ARP topplocksbultar att rekommendera för mig eller klarar nya original att hålla det tätt? kompsänkt, smidda kolvar och stakar, laddtryck mellan 0,5-1bar nånstans ska du ladda 0.5-1bar och inte varva över 7400rpm så behöver du inte byta ventilfjädrar. kör på arp topplocksbultar, billiga och bra!
|
2 april 2007, 19:39 |
|
 |
Kristian
Master
Inlägg: 2482 Ort: Stockholm
|
ska du inte varva mer eller byta kammar så behöver man inte byta ventilfjädrar oavsett hur mycket man laddar, så ventilfjäder byte är altså mest aktuellt vid sugmotorbygge
_________________ Kristian, Hondalös.
|
2 april 2007, 21:12 |
|
 |
Festis
Wannabe
Inlägg: 5
|
hej.. jag håller på att montera mitt turbokit, ic sitter på plats o har en kille som ska sätta ihop rören men nu måste jag ha hjälp av e duktig kille som verkligen kan, med att koppla ihop allt o de e brottom, jag har alla sakera som behövs (tror jag).. måste få ut bilen så fort som möjligt.. självklart får ni betalt.. har garaget i länna i stockholm..
tack på förhand.. Mvh/Fredrik
_________________ Fredrik Vestergren
|
12 april 2007, 15:51 |
|
 |
Decson
Användare
Inlägg: 111 Ort: Garpenberg
|
Ali skrev: finns hos biltema
<a href="http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77423" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77423</a>
1/8" x 27 NPTF tror jag det ska va
eller så kan du söka hos nån hydraul firma.. dem har massvis.. köpte min där för 20kr.. Köpte ett sånt här T-kors men oljetrycksgivaren är ju gängen konad på, från ca 8,7mm upp till 9,1mm och T-korset har en jämn gänga på ca 9mm, så den går ju inte i..? ska man dra i en gängtapp i blocket eller vad ska man ta sig till, känner mig lite uppgiven just nu när bilen står upphissad och lite saker demonterade..
_________________ David Ericson Honda Accord Type-R -00 Volvo 740 Turbo -90 leksak
Senast redigerad av Decson 1 augusti 2007, 14:59, redigerad totalt 1 gång.
|
1 augusti 2007, 14:10 |
|
 |
Rikard_Filipsson
Wannabe
Inlägg: 1
|
Tjenare, jag har en Honda Civic 1.5L VTEC -00 (D15Z8 motor) bilen är helt orginal förutom ett K&N Luftfilter.
Jag är jäkligt nöjd med bilen den går billigt och säkert 0.6l/m på långkörning, 0.7l/m stadskörning men skulle gärna ha lite extra tryck i den för att klara av smidigare omkörningar etc... därför undrar jag nu om det är värt/möjligt att sätta in en Turbo? Hur mycket extra hp skulle det ge ca?
Skulle helst se att turbo-trycket är inställt så att motorn ej tar skada osv..
Om jag fattat det rätt måste man väl ombesiktiga eller typbesiktiga bilen för att få köra den efteråt också, är detta krångligt/dyrt?
Några rekommendationer på märken till turbo, och övrig utrustning och/eller någon firma som kan montera och ställa in allt någorlunda billigt?
Blir det bra och hållbart eller ska jag skippa ombyggnaden, sälja bilen och skaffa en som redan har turbo?
MvH Rikard Filipsson
Senast redigerad av Rikard_Filipsson 20 september 2007, 15:56, redigerad totalt 1 gång.
|
19 september 2007, 22:21 |
|
 |
lefty
Wannabe
Inlägg: 3 Ort: Borgholm/Kalmar
|
Anton skrev: vars kan man köpa en "oil reducer" läste på honda-tech att det va ganska viktigt att ha en eftersom vi ha så högt oljetryck på våra motorer hur funkar det? behöver man det? hur gör ni andra? mvh
_________________ Anton Edvardsson ________________ civic eg esi -93 clio 16v -91 *projekt* e30 320 -87 *sladdar bil* prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
|
7 oktober 2007, 18:46 |
|
 |
lefty
Wannabe
Inlägg: 3 Ort: Borgholm/Kalmar
|
ingen som vet? :snurrig:
_________________ Anton Edvardsson ________________ civic eg esi -93 clio 16v -91 *projekt* e30 320 -87 *sladdar bil* prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
|
30 oktober 2007, 05:41 |
|
 |
Ali
Användare
Inlägg: 201
Medlemsnummer: 0
Namn: Ali T
|
det funkar väl som en "strypning".. själv kör jag med 1.5mm in till turbon
|
30 oktober 2007, 16:39 |
|
 |
lefty
Wannabe
Inlägg: 3 Ort: Borgholm/Kalmar
|
Ja det är det ju, men ska man bara gissa eller? måste ju finnas något att gå efter?
_________________ Anton Edvardsson ________________ civic eg esi -93 clio 16v -91 *projekt* e30 320 -87 *sladdar bil* prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
|
31 oktober 2007, 06:04 |
|
 |
Honda_kim
Wannabe
Inlägg: 26 Ort: Lövestad
|
Är inte en kompressor bättre än en turbo i en CTR -07 ?????
mvh Kim
_________________ #Kim Caspersen # Civic Type R-GT
<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
|
10 november 2007, 22:28 |
|
 |