Markera alla kategorier som lästa Regler
13 december 2017, 20:54

Svara på tråd  [ 520 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
 FAQ om Turbo-bygge 
Författare Meddelande
Ali
Användare
Användare

Medlemsnummer: 0
Namn: Ali T
varför skulle det vara de? utrymmesmässigt eller? jag personligen skulle välja turbo före kompressor alla gånger men det e jag de

jag har dock inte stor koll hur de har det i motorrummet och hur mkt space man har att tillgå... hade fortf. kört på turbo :thumbup:

10 november 2007, 22:38
crx_jim
Wannabe
Wannabe

nu har jag en fråga om en setup.. jag har en d16a9/z5 tilla tt börja med..
har en 14t turbo= volvo v40 t4..
sedan ett smt6 styr system..

hadde tänk mig att ladda runt 0,8 i ladd..

vad rekomenderas bör jag då byta kolvar och stakar??+ vad säger ni?? något mer spec jag behöve rtänka på??

jag frågar ej för att jag ej orkar läsda utan har läst på fler 100tals forum nu om turbo konventering mm,..

och vilken exekt tror ni jag kommer få ut av detta ladd mm?? skriv gärna lite tips mm:D man vill ju ej ras motorn... och jag vill ha en någorlunda driftsäker motor... mvh jim

14 november 2007, 23:02
Welen
HPC Medlem
HPC Medlem

Medlemsnummer: 167
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Är inte en kompressor bättre än en turbo i en CTR -07 ?????

mvh Kim

Det beror helt¨på vilken typ av kompressor.. De som nästan ser ut som en turbo och kallas för centrufugal kompressor eller liknande har max ladd vid max varvtal och ger då halva laddet vid halva varvtalet.. En sådan setup suger hästp**g.. En turbo laddar fullt så fort den fått snurr vilket beror på motorvolym och storlek på turbo mm.

En kompressor snor effekt för att drivas betydligt mer än en turbo.. Turbo i princip alltid mer toppeffekt än en kompressor vid samma laddtryck.

En typ lysholm skruvkompressor eller en typ eaton eller nått kan man få att ladda från början och hålla fullt ladd över en större del eller till och med hela registret.. Men det är dyrk och ganska krångligt.. I alla fall om man vill ladda på regält och få ur runt 400 och uppåt..

Jackson racing och civinco är väll de enda som har kit med bra kompresorer men de har så små så de laddar inget i alla fall.. Dessutom är det inte så lätt att få till det med intercooler och kompressor osv Om man stannar vid den effekten man får och är nöjd med det så är kanske en JR kompressor och e85 ingen kanon kass ide. Det är lätt att få dit hyffsat snabbt och man får lite mer krut men man har inte mycket att uppdatera.. det vill man i princip alltid... Laddtrycks sjuka heter det..

På k-serien kanske de kan nva intresanta då den har så hög grund effekt från början och därför får man ut närmare 300 med ett sånt kit.. Annars vetifan om jag skulle tycka det va värt det..

Turbo!!! is the shit..

Senast redigerad av Welen 17 november 2007, 12:00, redigerad totalt 1 gång.

17 november 2007, 11:54
mani
Wannabe
Wannabe

OK... fan ja vet knappt om man vågar skriva här längre! alla verkar ju tycka att de e idiotiskt att fråga något som råkar stå någon annan stans!

Men i alla fall! Ja, jag har läst typp alla forum men inte hittat/förstått va ja söker, har läst så mycket så de känns som om allt börjar trilla ut!

ok... nu till "frågan"

Ja håller på att bygga mitt FÖRSTA turbobygge på en D16z6 maskin som är helt orginal men oxå helt nyrenoverad.

Det jag har är:

En saab t-3 turbo (tror det heter så)
Extern WG "hks kopia"
Greddy dump med syrafast rör 76mm
Lamdamätare + lamda
Map sensor back-ventilen va de nu heter

Frågan är den att:

om jag bara ska ladda ca 0,4 så behöver jag göra något åt bränsle och tändningen då?
För som ja har förstått det så är det en del som laddar utan några "extra" grejjer, medans en del säger att ett Styrsystem (hur de nu egentligen fungerar) är en självklarhet för precis alla laddningar.

Ni ska nu tänka på att jag är en fattig arbetare och inte har stor plånbok utan tvärt om så blev ja pank bara av att köpa dessa grejjer!
Så snälla! inga dryga "köp riktiga grejjer" komentarer!
Bättre att försöka sig fram i alla fall tycker jag och det är därför jag frågar er som kan!
Och för övrigt så är ja ju nybörjare oxå aå inga dryga idiotförklaringar heller tack!

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->----------------------------------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Mattias "M@Ni" Nilsson<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Honda Del Sol ESi -93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->----------------------------------<!--colorc--></span><!--/colorc-->

8 mars 2008, 18:17
Profil YIM WWW
civicrille
Gillar Hondor!
Gillar Hondor!

Senast redigerad av civicrille 6 juli 2009, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

26 mars 2008, 17:40
Ali
Användare
Användare

för att ladda 0.4 bar så behöver du inte kompsänka..

styra tändning och soppa gör du enkelt genom att dopa boxen och köra exempelvis chrome, neptune, ectune eller hondata.. kostar inte mkt!

27 mars 2008, 01:45
civicrille
Gillar Hondor!
Gillar Hondor!

Senast redigerad av civicrille 6 juli 2009, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

30 mars 2008, 23:52
Race tuners
Wannabe
Wannabe

D16Z6 med lavtryk (0.5 bar) fungerer rigtig godt, også på standardmotor hvis bare motoren er sund til at begynde med.
Et rimelig simpelt bygge kan give rigtig god kørbarhed. Ca. effekt 170-180HK med T25 turbo ved 0.5 bar og normal benzin økonomi.
En detalje med Z6´eren er at den er MEGET let tændingsbanker. Tænding skal sænkes, selv under lavt ladetryk. Men med det rigtige map fungerer det super godt.

/Allan

19 april 2008, 09:45
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem

Bilder: 4
Medlemsnummer: 272
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin

Som några av kanske vet så kör jag med td04 15t på min B18C4 med en b16 a2 topp till.

Denna kombo funkar fint än så länge :whistling:

Min fråga är Bilen laddar ca 8psi vid 2500 rpm vid direkt gas pådrag, för att sedan direkt lägga sig på 6psi upptill ca 5500-6000rpm sedan sjunker laddet till 4psi.

Är detta normalt ? vad är det faktiska laddet ? Har jag för högt mottryck ? Vad går det att göra åt det ?

/ Richard

Integra Type R -98

Familje pulka FR-V -05

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0

4 maj 2008, 12:50
Profil Visa medlemmens fotoalbum
Ali
Användare
Användare

har kört ett 16t mitsu agg på d16 spis och den var waaaay för liten för den motorn...

5 maj 2008, 02:27
civicrille
Gillar Hondor!
Gillar Hondor!

Senast redigerad av civicrille 6 juli 2009, 20:47, redigerad totalt 1 gång.

21 maj 2008, 00:58
oscii
Gillar Hondor!
Gillar Hondor!

nu har jag en fråga om en setup.. jag har en d16a9/z5 tilla tt börja med..
har en 14t turbo= volvo v40 t4..
sedan ett smt6 styr system..

hadde tänk mig att ladda runt 0,8 i ladd..

vad rekomenderas bör jag då byta kolvar och stakar??+ vad säger ni?? något mer spec jag behöve rtänka på??

jag frågar ej för att jag ej orkar läsda utan har läst på fler 100tals forum nu om turbo konventering mm,..

och vilken exekt tror ni jag kommer få ut av detta ladd mm?? skriv gärna lite tips mm:D man vill ju ej ras motorn... och jag vill ha en någorlunda driftsäker motor... mvh jim

Här en liten film

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/L_6kaB1SSFY"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/L_6kaB1SSFY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

i US kallas motorn för ZC men är samma motor
kan tilläggas att bilen var mappad av en guru mycke duktig
alltså.
din oem mapsensor klarar 11psi, det bör hålla me org motor
å duktig mappare.
sänk tändningen under boost, behåll org kammarna viktigt.
skaffa större spridare typ 450cc, rör inte soppatrycket låt de vara
orginal. Sätt varvstoppet till 7200rpm.
Mvh

Senast redigerad av oscii 21 maj 2008, 09:23, redigerad totalt 1 gång.

21 maj 2008, 06:35
Basse
Wannabe
Wannabe

Vad finns det för utländska forum man kan läsa mer om turbokonvertering på D16zc1?
Hitta nått där det var en massa d16a6 motorer, vad skiljer?

Vad ska ja ha för turbo på min d16zc1 motor, tänkt ladda 0.7bar ev. liter mer?
Blir dubbla packningar, nått rostfritt grenrör, IC osv...

Är även lite brydd på hur man går till väga om man vill chippa boxen för att åka med turbo?

En kompis här hemma sa man skulle ta tändningen från en nyare zc2 motor? Vad sitter dom i för bilar?

Hjälp!:D

Mvh//Sebbe

4 juni 2008, 14:37
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

Bilder: 13
Medlemsnummer: 600
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth

Enklast är nog att föröka byta ecu till en d16z5 ifrån 90-91 då den är mappbar.

angående topplockspackningar så tycker jag absolut inte att du ska ha dubbla orginal, de är ju gjorde i typ wellpapp. bygg hellre om så att du kan köra med en (eller två) d16z6 packninar, de är tillverkade i stål.

Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66
www.JDMracing.se

4 juni 2008, 22:07
Basse
Wannabe
Wannabe

Men ska vara från en nyare motor då tändingen var elektrisk... vet inte alls vad han tänker på för motor, kan inte dessa japanare...

Vad ska byggas om för att köras med dubbla stålpackningar från en sån motor då?

Kan man mappa dom boxarna själv?

4 juni 2008, 23:08
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

Ja, du kan mappa de boxarna själv, behöver en chipbrännare samt ett dataprogram type Crome eller liknande.

Alltså D16zc1 och d16z5 är i princip samma motorer, är ytp bara färgen på ventilkåpan och lite runtomkring delar som är skillnaden.
Du behöver en fördelare ifrån en 89-91 crx oxå, eventuellt kan det vara något mer oxå. Jag har inte full koll då jag inte gjort det själv.

du får borra upp 2hål i packningen, samt slipa lite på block/topp just där nitarna som håller ihop packningen sitter.

www.JDMracing.se

4 juni 2008, 23:27
Basse
Wannabe
Wannabe

Se där ja... Vet ev. en som kan chippa isåfall...

D16z6 som man läser att alla kör turbo på, vad skiljer den mot min motor? om man ska köra med turbo..
z5 är de nyare CRX, den ja ska ta tändsystemet ifrån?

Vad är de för hål som ska borras..? bulthål?vattenkanal?

4 juni 2008, 23:42
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

D16z6 är motorn i en ESi, den är helt annorlunda, den har VTEC och bara en kamaxel SOHC.

Japp, 2bulthål för topplockbultarna passar inte perfekt.

Japp. z5 är crx 89-91.

www.JDMracing.se

5 juni 2008, 00:45
Chucky
Användare
Användare

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, så risken för att min fråga finns i tråden kanske är stor..

Pratade med en kille som hade monterat ett kompressor kit från comptech, i en s2000 -05, dom gjorde enligt honom ingentling med motorn mer än montera kitet dom hade köpt från USA, min fråga är

Går det köra en kompressor matad s2000 som vilken s2000 som helst?, håller koppling,växellåda osv osv?

Vill man ha en s2000 med kompressor, är det driftsäkert?, kan man fortfarande använda bilen dagligen, till jobbet,affären osv?, eller ska man åka runt och vara nervös att nåt går sönder?

-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--

13 juni 2008, 23:42
Profil ICQ WWW
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig

Medlemsnummer: 871
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Som nybliven turboägare har jag nu lite frågor....

1. har nyligen bytt till s9b låda, får för mig att fullt laddtryck kommer senare nu typ vid 5500rpm (innan var det vid 4500)
Turbon börjar dock ladda vid samma varv ca 3500. Har detta med utväxling skillnad att göra?

2. bilen känns lite ryckig/orkeslös strax innan laddet börjar...mellan 3000-3500

3. tändstifts jungeln då: satt ngk ITR 7or med minskat gap (0.6) då ja köpte bilen, har bytt alla tänddelar nu och testat både ngk 8or med standard 0.75 gap och även ngk 7or med standard 0.85 gap. Dom båda sistnämda stiften fungerade lika fint. Men på nå vis känns det som att ITR 7or med 0.6 gjorde bilen markant piggare och motorn gick renare/snällast men ja gillar inte tanken med "knackade stift"

Vad säger ni turbo vana om ovan funderingar? :)

17 juli 2008, 23:07
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig

Tilläggas bör väl att det satt no name gatdäck monterat i fram. Bilen spann hejdlöst på mååånga växlar..for som en vante kors o tvärs över vägen. Bilen var brutal!!!

Nu med s9b och 205 r-puckar så får jag fan inte loss hjulen vid rödljus acc. Möjligen lite gnissel på slutet av ettans växel men sen är det grepp som satan.

Kanske bara psykologi bakom detta att bilen känns slöare !?!?!!? dock kvarstår ju frågan varför bilen går lite ryckigt, senare ladd osv..ja är f-n nästan säker på att den gick bättre innan med dom knackade stiften :D

ps. var det inte nån som nämde ordet "turbo ågest" ;)

Senast redigerad av Micke 16v 17 juli 2008, 23:32, redigerad totalt 1 gång.

17 juli 2008, 23:25
Kristian
Master
Master

Kan vara så att gnistan inte orkar varje gång nu när du har längre avstånd mellan elektroderna. Knackade stift är en lösning, extern tändspole är en annan lösning (separata tändspolar är ytterligare ett alternativ, men då börjar det kosta pengar)

Troligen så får du tändmissar vilken förklarar både det senare laddtrycket och att den känns slöare, du får helt enkelt mindre avgaser att driva turbon med.

Senast redigerad av Kristian 17 juli 2008, 23:44, redigerad totalt 1 gång.

17 juli 2008, 23:42
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte

Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)

17 juli 2008, 23:53
Profil ICQ WWW
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig

Kan vara så att gnistan inte orkar varje gång nu när du har längre avstånd mellan elektroderna. Knackade stift är en lösning, extern tändspole är en annan lösning (separata tändspolar är ytterligare ett alternativ, men då börjar det kosta pengar)

Troligen så får du tändmissar vilken förklarar både det senare laddtrycket och att den känns slöare, du får helt enkelt mindre avgaser att driva turbon med.

Ja det låter ju som en rimlig förklaring det du säger. Det får mig genast att tänka på att om jag tex lägger mig på två tusen stadiga tomgångsvarv så vill motorn misstända, möjligen var tredje sekund. Har även märkt av att den går mer orent vid kall motor. När jag släpper av på gasen tex motorbromsning så "poffar" den till en hel del oxå. Duktiga avgassmällar har oxå förekommigt vid tex. varvstopp (t.o.m eldkvastar).
Men bilen går inte illa på nått vis som det kanske låter som utan den går helt enkelt inte perfekt enligt mig. Har gått bättre som sagt ;)

Har hört att nya oem tändprylar skall räcka gott och väl. Så även oem stift med 1.1 i gap men det har jag inte testat ännu (har såna ligger).
Känns som om man nu måste knacka så är det väl smartast att knacka 0.85 stiften till 0.6. Dessa stift kör ja på nu och heter BCPR7ES.

M Scotte skrev:
Vad laddar bilen?

1.1bar enligt mätaren. Sitter en 1bar fjäder enligt tidigare ägaren

Senast redigerad av Micke 16v 18 juli 2008, 00:20, redigerad totalt 1 gång.

18 juli 2008, 00:18
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

Varför kör du dem stiften istället för BKR7EN11 som är org?

Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak

18 juli 2008, 00:22
Profil ICQ WWW
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig

Läste på annat forum vad som gillades bäst på överladdade Honda. Så jag köpte alla tre sorter dom listade, just för att prova mig fram

BKR7EN-11
BCPR7ES
R5671A-8

7ES skall vara "samma" stift som ITR men med mindre std gap

Senast redigerad av Micke 16v 18 juli 2008, 00:43, redigerad totalt 1 gång.

18 juli 2008, 00:42
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

ITR har platinastift. Den bilen har inte haft detta problem tidigare vad jag vet. Kolla med kraft han som mappat den.

Civic -92

18 juli 2008, 11:41
Profil ICQ WWW
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig

Jo den har platina stift om man nu vill ha det. Ja förkortade ordet BKR7EN-11 till ITR vilket ja tror du egentligen förstod ;)

Som sagt så provar ja mig fram, bilen har innan gått med knackade stift men som sagt gillar jag det inte utan försöker finna annan lösning.
Skall idag testa att trycka ihop ett par 7or till 0.6 så får vi se vad som händer....

18 juli 2008, 17:00
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master

Bilder: 2
Medlemsnummer: 1398
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Bara prova dej fram,det kan ju vara så att tändsystemet inte orka med från början,då du säger att den går bättre vid högre last.

Sitter nytt fördelare?

Bara en teori dock,är inte riktig haj på det jag heller.men hoppas du får till det sen.

PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm

18 juli 2008, 20:55
Ali
Användare
Användare

kör själv med BKR7E som jag knackat ihop till 0.55... Började på 0.7 men de ville sig inte över 1 bar så jag var tvugen att knacka ihop dem.. Ska tilläggas att jag kör med NY fördelare, nya tändkablar och nya stift...

Knacka ihop dem lite granna i taget å ut å prova, funkar inte de, knacka lite mer... Eller kör extern(a) tändspole

19 juli 2008, 00:11
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 520 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa