Markera alla kategorier som lästa Regler
14 december 2017, 15:05

Svara på tråd  [ 520 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
 FAQ om Turbo-bygge 
Författare Meddelande
Xero92
Wannabe
Wannabe

Medlemsnummer: 1992
Namn: Viktor Angelin
Inlägg Re: FAQ om Turbo-bygge
VMT skrev:
Och det är skönt att man kan kör genom bes med kompressor nu. Det är så roligt så att i lördag var jag på träffen i Löddeköping med min bil. Kom en polaren som jobba på bilprovningen fram och kollade på min bil. Jag sa att jag har kompressor i men han hitta inte det haha

Körde efter dig på motorvägen med min ITR. Jävlar vad xenonet lyser ;)

8 april 2013, 20:06
VMT
Lärd
Lärd

Medlemsnummer: 1668
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Xenon??? Jag har inte nåt xenon på :)

Civic EK3 96

MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.

8 april 2013, 20:49
Profil WWW
simba1
Wannabe
Wannabe

Medlemsnummer: 0
Bil: Honda Civic 92 ESi - D16z6
Namn: Ethan Emmanuel
Hi everyone!

I am in the process of turbo charging my 1992 Civic ESi and going to soon order a chipped ECU from USA. Will require a final tune/Dyna mapping/Wideband tuning to get the proper performance and smooth running.

I have no idea as how/where to locate a Dyno tuning place. What is the process and how much does it cost and what outcome can I expect?

Any and every help is highly appreciated! I live in Stockholm.

Cheers! =)
Ethan :D

9 oktober 2014, 21:58
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Hondor!
Gillar Hondor!

Medlemsnummer: 3478
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Learn how to tune yourself. Then tune your car on the street with the help of a friend.

9 oktober 2014, 22:44
pQlse
Wannabe
Wannabe

Bil: Honda CRX Vtec (SIR EE83)
Namn: Christian Hansen
Jaha, då har man "tröttnat" på min crx vtec.
Vill ha mer ;)

Tänkte dra på en t04E turbo, vassare spridare, dubbla packningar (för att kompsänka?).

För vad jag förstått då, kan jag ladda ca 0.5 ?
Vart har ni andra tagit oljetemp, olja och vatten ifrån? finns det bra uttag att veta om?

Mappning:
(1),
Jag vet också att man bör mappa bilen?
jag är helt nollad när det gäller denna biten. Kommer bilen ta skada ifall jag inte mappar bilen direkt eller kan man köra med setupen tills man har mer kolla på det där med mappning och pengar ? Eller kommer den helt enkelt gå som en påse skit ?

Har ju som sagt läst en del om det, och drar mig lite för det,
Måste konvertera om obd ?
Måste köpa hondata eller dyl?
Förstår att det finns en del som kan hjälpa till med mappning, men vad behöver man isf tänka på/fixa själv först isf ?
kanske någon speciell ecu jag måste få tag på? eller bygga/löda om min?

(2), Chip samma sak som hondata/mappning?

(3), Kan man ha två olika mappar för att ändra mellan när man ska besikta ?

Summering: Jag måste konvertera om obd och sätta in ett chip för att klarar av hondata ?

--Edit--
Förlåt många frågetecken på en och samma gång =)
--Edit--

Mvh
hanseN

10 februari 2015, 22:26
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd

Bilder: 0
Bil: CRX VT
Namn: Johan Hedlund
pQlse skrev:
Jaha, då har man "tröttnat" på min crx vtec.
Vill ha mer ;)

Tänkte dra på en t04E turbo, vassare spridare, dubbla packningar (för att kompsänka?).

För vad jag förstått då, kan jag ladda ca 0.5 ?
Vart har ni andra tagit oljetemp, olja och vatten ifrån? finns det bra uttag att veta om?

Mappning:
(1),
Jag vet också att man bör mappa bilen?
jag är helt nollad när det gäller denna biten. Kommer bilen ta skada ifall jag inte mappar bilen direkt eller kan man köra med setupen tills man har mer kolla på det där med mappning och pengar ? Eller kommer den helt enkelt gå som en påse skit ?

Har ju som sagt läst en del om det, och drar mig lite för det,
Måste konvertera om obd ?
Måste köpa hondata eller dyl?
Förstår att det finns en del som kan hjälpa till med mappning, men vad behöver man isf tänka på/fixa själv först isf ?
kanske någon speciell ecu jag måste få tag på? eller bygga/löda om min?

(2), Chip samma sak som hondata/mappning?

Summering: Jag måste konvertera om obd och sätta in ett chip för att klarar av hondata ?

--Edit--
Förlåt många frågetecken på en och samma gång =)
--Edit--

Mvh
hanseN

Du klarar dig utan mappning om du har en bredbandslambda du kan kontrollera värdena med så du inte kör för snålt på fullast.
Så kör jag i min Skyline nu och det funkar klockrent,även om den skulle behöva en mappning för att få ut de maximala av det jag gjort med den i motorväg.

11 februari 2015, 10:52
Profil Visa medlemmens fotoalbum
simba1
Wannabe
Wannabe

Bil: Honda Civic 92 ESi - D16z6
Namn: Ethan Emmanuel
Hi again dear Honda friends! :)

Continuing the conversation... Now I am interested in this Bredbandslambda so atleast I can get the car going... Can anyone please guide me through this? Where can I buy this? What specs do I need on this device and how to tune/adjust this? I hope this is not one of those things that will blow up something in the car... :P

Thanks for your support!

Cheers!
Ethan
070 486 35 80

11 februari 2015, 10:57
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd

Hello!
If you search Google for Innovate MTX-L , Innovate Lc-2, AEM UEGO etc you will find.

I use the Innovate Mtx-L from Witune as its just like 30kms there.

http://witune.se/webshop/sensorer-givar ... mtx-l.html

The wideband lambda is just a device so you can check what AFR or lambda reading you have with the car running.
The device itself will not tune the car or make it go faster.
It just makes sure you know how much fuel your engine us using at the various drivingmodes.

For example.

I installed a larger turbo on my skyline,and I knew that it would lean out with the original fuel pressure.
So i got this MTX-L installed (oh..nice feature with this one.. It can replace your original lambda with this one so you dont have to drill and weld an additional lambdapoint in you exhaust. I use this right now instead of my original lambda) in my exhaust where my original lambda would be placed,mounted it up to my ECU (because I was using the simulated narrowband signal to this one) and started the car to go for a drive.
It told me I was going lean at full throttle,so I had to adjust the fuel pressure slightly to make it run a little richer on top.

The wideband lambda will not make your car any faster nor slower. Just a safety to know how lean/rich the car is running at various points.
A cheap insurance for the car. I dont know why I never used this on my other cars before.

11 februari 2015, 12:31
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst

Medlemsnummer: 11353
Namn: Alexander Sjögren
1.
Mappning är det som får din bil att hålla ihop, det är ett Måste.
bilen bör inte köras innan mappning, i varjefall inte på laddtryck.
inga dubbla packningar, E85 är vägen att gå.

2. obd1 konvertering, P28/P30 Ecu med Hondata S300 eller t.ex Neptune rtp

Ja. Koppla in dator i Ecu och ladda in en standard mapp, alternativt få till en besiktningsmapp på större spridarna osv. men utan turbo såklart.

"Old hondas never die, they just get faster"

11 februari 2015, 16:07
pQlse
Wannabe
Wannabe

Alex_s skrev:
1.

Ja. Koppla in dator i Ecu och ladda in en standard mapp, alternativt få till en besiktningsmapp på större spridarna osv. men utan turbo såklart.

Okej, även om jag skaffar en bredbandslamda då? och ställer in efter den?

Det här med konvertering måste jag läsa mer om, verkar som en hel djungel =)
Scoore skrev:

Du klarar dig utan mappning om du har en bredbandslambda du kan kontrollera värdena med så du inte kör för snålt på fullast.
Så kör jag i min Skyline nu och det funkar klockrent,även om den skulle behöva en mappning för att få ut de maximala av det jag gjort med den i motorväg.

Jag har faktiskt en gammal lamda mätare men den visar inga digitala siffror utan enbart en skala med text, "Mager-Optimal-Fel". Borde ju fungera med den också isf..?
Så säg att jag kopplar in den, och den visar sig vara optimal ? Så är det lugnt, utan att mappa ?

11 februari 2015, 16:15
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst

pQlse skrev:
Alex_s skrev:
1.

Okej, även om jag skaffar en bredbandslamda då? och ställer in efter den?

Det här med konvertering måste jag läsa mer om, verkar som en hel djungel =)
Scoore skrev:

Jag har faktiskt en gammal lamda mätare men den visar inga digitala siffror utan enbart en skala med text, "Mager-Optimal-Fel". Borde ju fungera med den också isf..?
Så säg att jag kopplar in den, och den visar sig vara optimal ? Så är det lugnt, utan att mappa ?

jag kommer aldrig rekommendera något annat än en ordentlig mappning, det finns så klart sätt att "snika" bilen, t.ex Extraspridare, leka runt med progressiva Bränsletrycksregulatorer osv.
Det är så billigt och enkelt att fixa ett mappningsbart styrsystem till Hondor, jämfört med många andra märken. Så jag ser inte poängen egentligen att snika en motor/bil som man planerar på att bygga vidare på. ( vilket jag antar att du vill ).

motorns bränsleförbrukning, register, effekt ALLTING blir bättre med en mappning.

Den mätaren du har är en smalbandsmätare som man kopplar på signalkabeln på original lambda. Det ger inget värde som man kan ta på allvar.

11 februari 2015, 16:25
pQlse
Wannabe
Wannabe

Alex_s skrev:
jag kommer aldrig rekommendera något annat än en ordentlig mappning, det finns så klart sätt att "snika" bilen, t.ex Extraspridare, leka runt med progressiva Bränsletrycksregulatorer osv.
Det är så billigt och enkelt att fixa ett mappningsbart styrsystem till Hondor, jämfört med många andra märken. Så jag ser inte poängen egentligen att snika en motor/bil som man planerar på att bygga vidare på. ( vilket jag antar att du vill ).

motorns bränsleförbrukning, register, effekt ALLTING blir bättre med en mappning.

Den mätaren du har är en smalbandsmätare som man kopplar på signalkabeln på original lambda. Det ger inget värde som man kan ta på allvar.

Okej, då har jag mer koll..
Absolut, kommer säkert vilja bygga vidare sedan, och jag vet att mappning gör grymt mycket.
Men är pengarna som sätter lite stopp just nu, så det va mer en fundering, på om jag kan skada motor om jag inte mappar just nu, och sätter på vassare spridare etc. Vill gärna mappa också, men har läst, bara konvertingen till obd1 går ju på en del.
Sedan ska jag ha tag på en ecu som har hondata, kostar också en del och sedan ska man leta upp någon som kan mappa åt mig, och då vill man ju också kunna erbjuda en slant =) Så tanken va att ta det lite stegvis, (om det går).

Det där med e85 låter också väldigt komplicerat ?

11 februari 2015, 16:39
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

Medlemsnummer: 1792
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Du behöver inte hondata utan du kan chippa en vanlig box och de kostar inte så mycket.
E85 är inget komplicerat utan bara ett annat drivmedel med andra förutsättningar.
Det finns en stor risk att du kommer få lägga mycket mer pengar än vad du tror när du bygger en snik turbomaskin
Snik maskiner skall bara erfarena personer bygga enligt mig för man liger väldigt ofta på gränsen och behöver man veta vad man gör.
Kan man inget så skall man spara pengar och bygga safe tycker jag.
Du vill inte stå där med en skjuten motor och så vet inte inte varför den är mos.

Nej mitt tips är att spara pengar och bygg efter ett beprövat recept så slipper du huvudvärk och en massa extra utgifter.
Det är inget kul att köra runt i en bil som man inte litar på.
Sen så ligger ju Jim's tuning ganska nära dig för mappningen.

0707-300215

Bilar
S2000 -06
Civic Hybrid -06
Civic EG5 JRSC -93 Såld
DelSol VTI -93 Såld

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)

11 februari 2015, 20:31
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd

pQlse skrev:
Alex_s skrev:

Okej, då har jag mer koll..
Absolut, kommer säkert vilja bygga vidare sedan, och jag vet att mappning gör grymt mycket.
Men är pengarna som sätter lite stopp just nu, så det va mer en fundering, på om jag kan skada motor om jag inte mappar just nu, och sätter på vassare spridare etc. Vill gärna mappa också, men har läst, bara konvertingen till obd1 går ju på en del.
Sedan ska jag ha tag på en ecu som har hondata, kostar också en del och sedan ska man leta upp någon som kan mappa åt mig, och då vill man ju också kunna erbjuda en slant =) Så tanken va att ta det lite stegvis, (om det går).

Det där med e85 låter också väldigt komplicerat ?

Motorn skadas inte så länge den inte går för snålt eller fett hela tiden. Det kan ingen neka.
Så länge du har koll på dom värdena som behövs och det stämmer överens med vad optimalt är så kan du vara lugn tills du skaffat ett sprut. Sitter i samma sits jag liksom,så valde att göra såhär och det fungerar skitbra.. Även snackat med ägaren av Witune och sa inte emot mig när jag förklarade läget om bilen och jag inte har sprut till den just nu.

Kom ihåg att om du kör E85 sen så är AFR värdena helt annorlunda. Du kan t.ex inte ligga på 12,5 i AFR och tro att det är optimalt,för det är optimalt med blyfri soppa.
Då är det bättre att ställa in den efter lambdavärde istället för då visar den rätt.

Vad är komplicerat med E85 menar du ? Jag hade planer på att konvertera till det i framtiden. Större spridare,andra soppaledningar som klarar av etanol,samt en pump som inte skär av etanolen.
Ångrade mig sen då det är så jävla svårt att veta vad för soppa man får i tankstationerna.. Har liksom ingen lust att mäta upp den varenda gång om man får e75,e85,90,e97 etc etc om bilen är mappad efter en av dessa.

12 februari 2015, 10:55
pQlse
Wannabe
Wannabe

Scoore skrev:
Motorn skadas inte så länge den inte går för snålt eller fett hela tiden. Det kan ingen neka.
Så länge du har koll på dom värdena som behövs och det stämmer överens med vad optimalt är så kan du vara lugn tills du skaffat ett sprut. Sitter i samma sits jag liksom,så valde att göra såhär och det fungerar skitbra.. Även snackat med ägaren av Witune och sa inte emot mig när jag förklarade läget om bilen och jag inte har sprut till den just nu.

Kom ihåg att om du kör E85 sen så är AFR värdena helt annorlunda. Du kan t.ex inte ligga på 12,5 i AFR och tro att det är optimalt,för det är optimalt med blyfri soppa.
Då är det bättre att ställa in den efter lambdavärde istället för då visar den rätt.

Vad är komplicerat med E85 menar du ? Jag hade planer på att konvertera till det i framtiden. Större spridare,andra soppaledningar som klarar av etanol,samt en pump som inte skär av etanolen.
Ångrade mig sen då det är så jävla svårt att veta vad för soppa man får i tankstationerna.. Har liksom ingen lust att mäta upp den varenda gång om man får e75,e85,90,e97 etc etc om bilen är mappad efter en av dessa.

Vad gäller e85 kommer jag iaf inte köra på detta, får bli hedlig gammal bensinracer =)

{BÅGEN} skrev:
Du behöver inte hondata utan du kan chippa en vanlig box och de kostar inte så mycket.
E85 är inget komplicerat utan bara ett annat drivmedel med andra förutsättningar.
Det finns en stor risk att du kommer få lägga mycket mer pengar än vad du tror när du bygger en snik turbomaskin
Snik maskiner skall bara erfarena personer bygga enligt mig för man liger väldigt ofta på gränsen och behöver man veta vad man gör.
Kan man inget så skall man spara pengar och bygga safe tycker jag.
Du vill inte stå där med en skjuten motor och så vet inte inte varför den är mos.

Nej mitt tips är att spara pengar och bygg efter ett beprövat recept så slipper du huvudvärk och en massa extra utgifter.
Det är inget kul att köra runt i en bil som man inte litar på.
Sen så ligger ju Jim's tuning ganska nära dig för mappningen.

Vad det gäller att meka och skruva så kan jag en hel del, men just eftersom att jag är helt ny inom honda sektorn, så tänkte jag jag ställer lite frågor på saker jag va lite oklar på bara..

Har kikat runt en del. Hört lite olika här och där. Men blir till att köpa grejer så ja kan mappa den riktigt, sålänge man kan få två olika mappar, en utan och en med turbo så man lätt kan besikta bilen =)
Brukar det vara rimliga priser på tuning så? Eller kanske billigare att göra det privat ? Like säkert ?
mvh

12 februari 2015, 17:00
tpacinc
Användare
Användare

Bilder: 3
Bil: honda civic vti (eg9)
Namn: mattias karlsson
tjabba tjenna hallo. ja håller på med ett turbo bygge på min b16a2.

tänkte kolla lite med er experter ;)
jo ja har nu fått hem mina topp packningar 2 st minfråga är detta

dessa packningar är av metall alltså inget papp vet inte om de finns några orginal i papp och metall. alltså
när ja sätter på dessa packningar finns inte risken att de blir mellanrum mellan packningarna och att de kommer att gå åt fanders. ? vet att de blir ett bra tryck sen när man skruvar dit topp bultarna med moment men är rädd för att de ändå blir mellanrum?? någon som är duktig på detta. kanske har en annan lösning på de hela ;)

Bilagor:
topp.JPG
topp.JPG [ 129.23 KiB | Visad 2527 gånger ]
23 februari 2015, 21:58
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte
Ja en lösning är att man inte kör dubbla packningar, utan istället beställer en med rätt tjocklek för ändamålet.

Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)

24 februari 2015, 00:47
Profil ICQ WWW
tpacinc
Användare
Användare

Vad skulle hända ifall man använder båda av dessa? Skulle de fungera. Eller skulle de inte fungera? Är inte sugen på att köpa en packning till annars så blir de en och skita i turbon om de inte fungerar med dessa två i metall

24 februari 2015, 01:02
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte
Varför behöver du två? Går lika bra att åka turbo på en.

Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)

24 februari 2015, 01:30
Profil ICQ WWW
tpacinc
Användare
Användare

Alla pratar om komp sänk för att ladda viss tryck? Vet inte hur mycket man vågar att ladda med en vill ändå kunna ladda 0.5

24 februari 2015, 01:37
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare

Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
B16A2 Orginal komp 10.2:1
==================
-steg 1 (0.4-0.6bar) 98 oktan bensin
1st extra orginalpackning. nytt komp ~9.5:1
På detta komp tappar du ca 5 N/A hp

-steg 2 (0.7-1.1bar) 98 oktan bensin
2st extra orginalpackning. nytt komp ~8.8:1
På detta komp tappar du ca 10 N/A hp

Tänk på att det inte bara är kompet som spelar in på bilen benägenhet att
spika. Även högt mottryck som man får med mindre turboagg påverkar mycket!

Istället för 3st orginalpackningar så kan man använda sig av en distansplatta samt två av de 3lager som finns i en orginalpackning. Jag kan hjälpa till med sånna. jag rekomenderar inte att gå över tjockleken för 3packningar. Då får du problem med kamremmen och kamtider. Vid 3packningar eller liknande så kan det vara ideé att fundera på ställbara kamdrev.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
1: finns det verkligen tre lager i en orginal topplockspackning??

skrev malkolm

24 februari 2015, 09:01
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst

iställer för att krångla med distansplattor, dubbla packningar osv.osv. som garanterat bara kommer krångla och bli dyrt i längden. Åk standard packning ( alternativt något tjockare eftermarknadspackning ) och E85 :)

24 februari 2015, 09:34
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare

Yes han ska göra d! :) Och jag med, me min d16z6.

Hur "långt" kommer man på 350cc spridare och e85? Har en gt28rs snurra som laddar 0,6-07 bar på min d16.

24 februari 2015, 15:28
tpacinc
Användare
Användare

Oki tack kör standard med andra spridare portad topp och insug och spjällhus. E85 testar de får väl bli att byta karameller med

24 februari 2015, 15:36
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
david_2oosx skrev:
Yes han ska göra d! :) Och jag med, me min d16z6.

Hur "långt" kommer man på 350cc spridare och e85? Har en gt28rs snurra som laddar 0,6-07 bar på min d16.

Möjligt att det skulle fungera till iaf 0.5. Bara att kolla när ni mappar.

Annars är ju 550cc ganska billga och dyker upp titt som tätt beggat.

Kör:
Honda Integra Si JRSC -94
Mercedes-Benz C220d -16

Kört:
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d Elegance -15
Civic 1.8 sport -06
Jazz -04
Delsol VTi -93
Civic ESi -92

24 februari 2015, 15:36
tpacinc
Användare
Användare

Räcker med 0.5 är de ja planerat. Har några stora spridare ;) bara hoppas att inte kopplingen slirar så ja slipper riva växellåda så börjat lite easy innan

24 februari 2015, 16:04
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master

Bilder: 2
Medlemsnummer: 1398
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Jag räknade lite snabb i fuel demand 3.5bar grundtryck och 7psi ladd ca 200-240hk e85

Då räcker knappt dina 350cc spridare..550cc skulle jag hellre köra med.
Din koppling kommer inte att palla så mkt körning. Byt heller

Detta är inte hundra procent..utan en översikt vad som rekomenderad

PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm

24 februari 2015, 16:51
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare

Ok man får väl testa sig fram med bredbandslambda lite, kommer köra omappat med min denna sommar då det är ett budgetbygge som jag inte vill lägga uppåt 3500kr i mappning på. Blir nästa sommar med seriösare motor :)

25 februari 2015, 09:17
kalle^
Wannabe
Wannabe

Bil: CRX gen1
Namn: Kalle R
Ledsen om det är en dumm fråga, men skumma igenom tråden och förstår jag rätt att man bör sänka kompressionen om man ska turbokonvertera? Hur fungerar det att turbokonvertera en sugtrimmad motor då, för jag antar plannad topp ökar kompressionen? (Är nybörjare på allt sånt här bara undrar, för en komps kör en turbo-volvo som är sugtrimmad med planad topp, vassare kam och allt sånt utan problem, dock så laddar han bara 0.3bar).

13 juli 2015, 12:28
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen
Styrelsen

Bilder: 5
Medlemsnummer: 2255
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Allt beror på vilken motor och hur mycket ladd du ska köra.

Det går alldeles utmärkt att köra 0.5-0.7 ladd utan att behöva kompsänka motorn beroende på vilken motor.

Men det finns speciella topplockpackningar som är gjorda för att sänka kompen.

Men ska du börja ladda mycket så är det nya kolvar och stakar som är ett måste för att få det hållbart och i rätt komp

Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping

13 juli 2015, 13:51
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 520 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Nästa