Knasig tomgång.Tips mottages
- *PAPPOUS*
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
- Ort: Stockholm och Grekland så klart=)
En liten fråga till er som kan det här med bilar=)
Om det är luft i bromssystemet...kan det medföra dålig tomgång?
Om det är luft i bromssystemet...kan det medföra dålig tomgång?
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
nej
inget jag någonsin hört om elelr skulle kunna se varför.
har inget med varandra o göra. mer än vakum från klockan
inget jag någonsin hört om elelr skulle kunna se varför.
har inget med varandra o göra. mer än vakum från klockan
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
- *PAPPOUS*
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
- Ort: Stockholm och Grekland så klart=)
Bara undra för när tomgången pendlar så händer det att bromspedalen åker lite upp och ner.
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
det har med broms servot att göra, det drivs ju av vakum från motorn. det du däremot kan kolla är så att inte backventilen mellan insug och bromsservo är trasig, det kan ge både pendlande tomgång och konstig bromspedal.
Senast redigerad av Kristian den 12 juni 2008, 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
- *PAPPOUS*
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
- Ort: Stockholm och Grekland så klart=)
okej jättetack för tipset Kristian.Var sitter den typ och hur ser den ut?
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
-
- Inlägg: 1102
- Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
- Namn: Kangwook Yu
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 11 times
på EK sitter den innuti slangen från bromsservon till insuget, den grova slangen, den som är fastsatt ovanför servon, ser ut som en orm som*PAPPOUS* skrev:okej jättetack för tipset Kristian.Var sitter den typ och hur ser den ut?
har svalt en mus.
btw: Har haft liknande fel med min tomgång (iofs orginal b16) problemen försvannn
när jag bytte ECU till OBD1 p30
mvh
Senast redigerad av Okyu den 12 juni 2008, 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
-
- Inlägg: 1102
- Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
- Namn: Kangwook Yu
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 11 times
Yepp.*PAPPOUS* skrev:Den som är på bilden här???
Snälla sig att det är den
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- *PAPPOUS*
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
- Ort: Stockholm och Grekland så klart=)
Då har vi löst detta då
Den skiten är nämligen utbytt på min bil så det sitter ingen ventil i slangen.
Fan så skönt
Tack alla för hjälpen. :worthy: :worthy: :worthy:
Den skiten är nämligen utbytt på min bil så det sitter ingen ventil i slangen.
Fan så skönt
Tack alla för hjälpen. :worthy: :worthy: :worthy:
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
-
- Inlägg: 1102
- Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
- Namn: Kangwook Yu
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 11 times
skönt att det löste sig, på 92-95 tror jag slangen är delad,svårare o missa men på 96-00 sitter den innuti.*PAPPOUS* skrev:Då har vi löst detta då
Den skiten är nämligen utbytt på min bil så det sitter ingen ventil i slangen.
Fan så skönt
Tack alla för hjälpen. :worthy: :worthy: :worthy:
mvh
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- *PAPPOUS*
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
- Ort: Stockholm och Grekland så klart=)
Kostar ju bara 1200 bagis den slangen oxå=)
Men det är det värt för att ha en bra tomgång=)
Men det är det värt för att ha en bra tomgång=)
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
EDIT: såg att du hade löst det. Grattis.
Dålig tomgång beror oftast på följande:
Luft i kylsystemet.
Otillräckligt ingradade kamaxlar
Tjuvluft
Felaktig packning till spjällhus
Felaktigt spjällhus
Felaktig tändning
Felaktigt AF-värde
Trasig snabbtomgångsmotor
Felaktigt justerad luftskruv på spjället
Felaktig TPS montering
Felaktig montaerad kamrem
ett axplock av vanliga orsaker.
Dålig tomgång beror oftast på följande:
Luft i kylsystemet.
Otillräckligt ingradade kamaxlar
Tjuvluft
Felaktig packning till spjällhus
Felaktigt spjällhus
Felaktig tändning
Felaktigt AF-värde
Trasig snabbtomgångsmotor
Felaktigt justerad luftskruv på spjället
Felaktig TPS montering
Felaktig montaerad kamrem
ett axplock av vanliga orsaker.
Senast redigerad av M Scotte den 13 juni 2008, 11:40, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1102
- Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
- Namn: Kangwook Yu
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 11 times
kolla priset på civic 92-95 behöver kanske bara köpa ventilen.*PAPPOUS* skrev:Kostar ju bara 1200 bagis den slangen oxå=)
Men det är det värt för att ha en bra tomgång=)
eller ring skroten.
mvh
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- insigma
- Inlägg: 748
- Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
- Ort: Sundbyberg
Har fått mina kammar gradade nu..
Dock saknar jag helt tomgång så man får torrgasa om det dyker upp ett rödljus. känns som den fetar för mycket? lade ju en mapp när kammarna stog fel..
Kan det räcka med en omapp eller är det något annat som kan va problemet? hann inte justera nått på tomgångsskruven innan jag skulle iväg till jobbet.
Dock saknar jag helt tomgång så man får torrgasa om det dyker upp ett rödljus. känns som den fetar för mycket? lade ju en mapp när kammarna stog fel..
Kan det räcka med en omapp eller är det något annat som kan va problemet? hann inte justera nått på tomgångsskruven innan jag skulle iväg till jobbet.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
snälla rör inte tomgångsskruven, den stod ju rätt förut. kolla så att det inte är något knas med tomgångsmotorn eller vattnet till den istället.
hur många grader har ni justerat kammarna?
hur många grader har ni justerat kammarna?
- insigma
- Inlägg: 748
- Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
- Ort: Sundbyberg
en jävla massa grader enligt kenneth. insugs kammen var helt fel.
ska maila han o fråga om han kan maila mig specen som det stog.
har läst lite på Honda-tech nu och enligt dem så brukar man få ta bort ca 15%-25% soppa för att dem ska idle ok. Så det verkar ju vara mappen Ska ju ändå iväg i veckan förhoppningsvis o få en ny mapp igen.
EDIT: Ringde och skulle få mailat hur mycket som var ändrat. lägger upp i min projekt tråd sen.
ska maila han o fråga om han kan maila mig specen som det stog.
har läst lite på Honda-tech nu och enligt dem så brukar man få ta bort ca 15%-25% soppa för att dem ska idle ok. Så det verkar ju vara mappen Ska ju ändå iväg i veckan förhoppningsvis o få en ny mapp igen.
EDIT: Ringde och skulle få mailat hur mycket som var ändrat. lägger upp i min projekt tråd sen.
Senast redigerad av insigma den 12 augusti 2008, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
- insigma
- Inlägg: 748
- Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
- Ort: Sundbyberg
Var ut lite imorse o kollade över kablar o kontakter, vattenslangar och så vidare. Hittade inget som skulle tänkas vara fel. När man startar bilen tycker jag att de luktar bensin vilket kan tyda på att den får alldeles för mycket bensin eller har jag fel? den bluddrar upp till 2000 rpm cirkus o där och över går den okay. innan det låter den lite som en Subaru. Så jag hoppas en mapp räcker för att få ordning på det hela
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Jag har också konstig tomgång. Den är väldigt låg och imellan åt så dör den. Om man då startar den direkt igen efter att den dött som går den väldigt ojämt, nästan som om den inte går på alla cylindrar. När man gasar så bluddrar den en liten stund för att sedan gå som vanligt igen. Detta började efter en service där de hade ställt ventilerna för tight.
Någon som som har några idéer?
Någon som som har några idéer?
Senast redigerad av Mibbe den 15 augusti 2008, 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Det låter tråkigt. Vad kan man göra åt det? Bara att köpa nya i så fall eller?
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 25 juli 2004, 06:54
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Min Crx 125hk 1990 har problem med pulserande tomgång (och har haft det hela tiden jag haft den; 10 månader), se film:
<a href="" target="_blank">
Den är inte chippad men har steg 4-kammar mm:
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... t&id=31150" target="_blank">info om bilen</a>
När motorn är kall så ligger tomgången stabilt runt 1200-1300 varv, men när motorn är uppvärmd så blir det som på "filmen", pulserande mellan800-2000 varv.
Snart dags för besiktning och jag gissar att tomgångutsläppsvärdena inte blir något föredömligt
Vad göra?
Idéer/förslag tages tacksamt emot.
<a href="" target="_blank">
Den är inte chippad men har steg 4-kammar mm:
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... t&id=31150" target="_blank">info om bilen</a>
När motorn är kall så ligger tomgången stabilt runt 1200-1300 varv, men när motorn är uppvärmd så blir det som på "filmen", pulserande mellan800-2000 varv.
Snart dags för besiktning och jag gissar att tomgångutsläppsvärdena inte blir något föredömligt
Vad göra?
Idéer/förslag tages tacksamt emot.
Mattias Glad, den mäktiga konstnären.
Svart Del Sol VTI -92
Växjö, Araby
Svart Del Sol VTI -92
Växjö, Araby