Civic 1.5i Vtec trött och orkeslös

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

8 januari 2014, 18:06

Märkte idag att min civic går lite ryckigt, köpte den nyligen och där e lite småmissar i motorn som jag stör mig på. Den verkar gå in i vtec som vanligt man känner att bilen får extra flås.
Saker jag har kollat:
Tändstift - sitter ngk stift, lite brun aktiga (inte blöta, mer brända)
Tändkablar - ser gamla ut, rost bruna längst ner vid stiftet
Rotor och fördelarlock - tog av och pillade på kontaktpunkterna och det verkar vara oxiderat och sneslitet, lossnade vita klumpar när jag rörde vid dom. Rotorn: halva biten är rostbrunaktig och halva vit oxiderat pillar man så smulas det liksom.

Symtom när man kör: Håller jämn hastighet och bilen rycker till och blir orkeslös så får man gasa lite till för att orka hålla farten, sen kan den ibland få ryck att den blir pigg (så som den borde vara?) Accelererar direkt känns att där e vrid. Har inbillat mig att det e när bilen är varm, gasar inte mycket när bilen är kall men känns bra mycket piggare då.
T.ex. idag när jag höll 90 och det kom en liten liten lutning så orkade bilen inte hålla hastigheten och då fick jag nog och började felsöka olika saker. Vet sen innan när jag hade en d15 civic att det blev betydligt bättre men nya tänddelar men man vill ju inte lägga pengar i onödan.
Bilen känns ungefär lika pigg som en hyundai 1.1 liters.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

8 januari 2014, 18:13

Vilket varvtal låg du i när du låg i 90 kmh? För D15 motorerna med vtec-e kan vara lite luriga då vtec aktiveras vid så pass tidiga varvtal att det synkar med motorvägshastigheter. Då kan den vara slå ena stunden och pigg andra. Men ny rotor och fördelarlock hade inte varit fel så som du beskriver det.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

8 januari 2014, 18:18

Bullet--- skrev:Vilket varvtal låg du i när du låg i 90 kmh? För D15 motorerna med vtec-e kan vara lite luriga då vtec aktiveras vid så pass tidiga varvtal att det synkar med motorvägshastigheter. Då kan den vara slå ena stunden och pigg andra. Men ny rotor och fördelarlock hade inte varit fel så som du beskriver det.
Den ligger ca 2000-2200 varv... när jag kör på motorväg, körde 110 och gasade tills "ECONO" lampan släcks, när man återgår till jämn gas igen och när lampan tänds så rycker bilen till som om den misständer.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

8 januari 2014, 18:29

Passar dom här delarna? Min motor står inte med i listan men verkar passa typ alla andra d serie
http://www.ebay.de/itm/290545060299?ssP ... 1436.l2649
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

8 januari 2014, 20:35

Marven skrev:Passar dom här delarna? Min motor står inte med i listan men verkar passa typ alla andra d serie
http://www.ebay.de/itm/290545060299?ssP ... 1436.l2649
Ser ut att passa med tanke på att det finns likvärdiga motorer med i listan.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
bergggren
Användare
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2 november 2012, 21:47
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

8 januari 2014, 22:40

Hej Marven.
Antar att jag har samma motor som dig nu, D15Z6. Dvs 1.5 litern med Vtec-e, och precis som Bullet säger så upplevs den att leva sitt eget liv.
Hade samma symptomer som dig, och störde mig på det ganska mycket i början av bilägandet. Sedan läste jag på lite om vtec-e och så finns det tydligen 3 lägen.
1 där den går snålt, 12 ventiler. Econo lyser.
2 där den går som en vanlig 16 ventilare. Econo kan fortfarande lysa om man ligger runt 80-90-100. Beror på lutning och belastning.
3 där vtecen är aktiverad och man känner att effekten kommer runt 5k rpm. Econo lyser definitivt inte.

Så plötsligt så kan den gå in i 16v-läge och därför rycker den till och det är fullt normalt.
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

9 januari 2014, 10:02

bergggren skrev:Hej Marven.
Antar att jag har samma motor som dig nu, D15Z6. Dvs 1.5 litern med Vtec-e, och precis som Bullet säger så upplevs den att leva sitt eget liv.
Hade samma symptomer som dig, och störde mig på det ganska mycket i början av bilägandet. Sedan läste jag på lite om vtec-e och så finns det tydligen 3 lägen.
1 där den går snålt, 12 ventiler. Econo lyser.
2 där den går som en vanlig 16 ventilare. Econo kan fortfarande lysa om man ligger runt 80-90-100. Beror på lutning och belastning.
3 där vtecen är aktiverad och man känner att effekten kommer runt 5k rpm. Econo lyser definitivt inte.

Så plötsligt så kan den gå in i 16v-läge och därför rycker den till och det är fullt normalt.
Har en fundering kan det ha med oljans sort eller kvalitét att göra? Allt Det styrs med hjälp av oljan väl?
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
bergggren
Användare
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2 november 2012, 21:47
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

9 januari 2014, 22:48

Marven skrev:
bergggren skrev:Hej Marven.
Antar att jag har samma motor som dig nu, D15Z6. Dvs 1.5 litern med Vtec-e, och precis som Bullet säger så upplevs den att leva sitt eget liv.
Hade samma symptomer som dig, och störde mig på det ganska mycket i början av bilägandet. Sedan läste jag på lite om vtec-e och så finns det tydligen 3 lägen.
1 där den går snålt, 12 ventiler. Econo lyser.
2 där den går som en vanlig 16 ventilare. Econo kan fortfarande lysa om man ligger runt 80-90-100. Beror på lutning och belastning.
3 där vtecen är aktiverad och man känner att effekten kommer runt 5k rpm. Econo lyser definitivt inte.

Så plötsligt så kan den gå in i 16v-läge och därför rycker den till och det är fullt normalt.
Har en fundering kan det ha med oljans sort eller kvalitét att göra? Allt Det styrs med hjälp av oljan väl?
Nejdå, det ska vara så. Motorn tycker att det behövs lite extrakraft, och då rycker den till. "Vtec just kicked in yo" kan du säga varje gång för att underlätta frustrationen.
Skriv svar