Fälgar/däck Honda s2000

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
s2kRob
Wannabe
Wannabe
Bil: S2000
Namn: Robin

8 april 2014, 15:42

Hej allesammans !

Jag är ny här på Hondaklubben men har läst och följt vissa trådar långt innan jag registrerade mig. Tycker detta forum verkar bra och seriöst så därför vänder jag mig nu till er!

Jag hoppas att jag inte startar en tråd som redan finns, har försökt att leta men tycker det rent generellt är hyffsat få diskussioner om just Honda s2000 här, rätta mig gärna om jag har fel :)

Det jag skulle behöva hjälp med är att hitta BRA fälg leverantörer med ett hyggligt urval för just min bil (Vill köra på 18"). Jag undrar även om jag kan köra på samma däckbredd som sitter på original 17" eller om jag eventuellt behöver köra på bredare däck. Ändamålet är daily driver, ingen bankörning eller liknande.

Tacksam för svar!

/Rob
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

8 april 2014, 15:53

Begagnatmarknaden är ganska trevlig om inte annat. Spana in säljesdelen på http://www.s2ki.com. Både internationella och UK & Ireland.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 18 times

8 april 2014, 16:11

Det finns inte så mycket att välja på om du vill att det ska passa någorlunda bra.
Läs igenom den här guiden så vet du nog ungefär vilka mått du bör ha http://www.s2ki.com/s2000/topic/342793- ... ment-guide
s2kRob
Wannabe
Wannabe

8 april 2014, 17:14

Har varit där inne å kollat endel men när man går in på vissa fälgsidor å skriver in bilmod/årsmod osv så kommer det upp fälgar som enligt "fälgsidan" passar men när man kollar s2ki wheel fitment guide så stämmer det inte. Varit ganska frustrerad emellanåt. Tack så mycket för svaren !

/Rob
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

9 april 2014, 13:55

Du kan aldrig lita på vad såna funktioner säger skulle jag påstå. Du får söka fram mått som funkar på egen hand och sen leta efter fälgar i de måtten.

Finns en "fitment guide" även här tror jag. Dock inte lika utförligt som på s2ki
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Haziza
Användare
Användare
Bil: Honda S2000
Namn: Jeff Holmström

12 april 2014, 17:04

Det mesta funkar väl, men du bör valsa skärmarna och ändra camber om du ska gå under ET45 osv, speciellt om du planerar på att sänka bilen, imo!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

12 april 2014, 21:52

Et är ju i direkt relation till bredden, så stirra inte blint på et.
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
emre114
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: Emre Sen

14 april 2014, 00:22

pasen skrev:Et är ju i direkt relation till bredden, så stirra inte blint på et.

Stämmer bra men jag instämmer inte helt om vi nu pratar s2k, naven på s2k sitter ovanligt långt ut jämfört med motsvarande "sportbilar". oavsett hur smal fälgen är så kommer du få det tufft att få på fälgar under ET35,

Jag har provat 17x8 ET38 bak och det satt verkligen på det berömda. så typ 7"are med ET35 går ju att hitta hos återförsäljare som ROTA tex, men det är lika breda som original är fram. tråkigt att åka sånna bak, imho.

Jag är tyvärr i samma djungel. det lutar lite åt buddyclub fälgar, dem finns i ET50. Synd att dessa inte är staggered.
http://www.ebay.com/itm/250989780324?_t ... EBIDX%3AIT

annars har du RAYS som passar PERFEKT! men det har sin prislapp därefter.
http://www.ebay.com/itm/251184042059?_t ... EBIDX%3AIT

Som sagt, kika inte på sidor med auto sök, sällan fälg/däckfirmor skriver ut ET eller bredd.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

14 april 2014, 01:24

Rota fighter finns i 9" et 50+ finns nå passande 8" i fram med. Sen har du enkei rpf1 också. Tsw interlagos 17x9 et63, se krafts bil.

Jag åker 9" +63 i bak och 8+45 i fram. Eller 8" +45 bak och 7" +35 i fram, beroende på vilken uppsättning jag kör med.

Börja kolla runt på s2ki.com

Edit: jag har inte valsat några skärmar, däremot är mina innerskärmar i fram sönderslitna.
Accord, EK4, S2000
s2kRob
Wannabe
Wannabe

14 april 2014, 12:14

Okej !

Ja alltså eftersom jag vill köra med 18" så behöver jag nog bredare än 7.5/8 i bak, annars skulle det se märkligt ut tycker jag. Det bästa vore om jag kunde hitta fälgar med så hög ET som möjligt (så jag inte behöver valsa skärmar å dylikt) som gör det möjligt att montera dom på bilen efter en 20-25 mm sänkning.

Där har ni mina 2 krav - Fälgar som ligger i närheten av OEM offsets som passar till bilen efter en liten säkning med eiback pro kit eller liknande.

Pengar jag kan lägga ut landar väl nånstans runt 15-16 K (för bara fälgarna)

Tack för svaren gubbar!

/Rob
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

14 april 2014, 15:21

Varför ska du ha just 18"? 17 är nog lämpligare. Men det kanske är en smaksak.
Här kan du kika lite

http://www.rotashop.co.uk/blog/2011/01/ ... 00-part-1/

http://www.rotashop.co.uk/honda-s2000_c33901_273180.htm
Accord, EK4, S2000
s2kRob
Wannabe
Wannabe

15 april 2014, 03:06

Jag tycker 18" passar bilen bäst, sen att det inte är lika optimalt för bankörning tex som 17" spelar mig mindre roll då jag ej har kört/kommer att köra bana.

Vill inte sänka bilen för mycket, vilket jag måste göra (imo) med 17". Gapet mellan däck - > skärmar är för stort samt att jag tycker bilen är aningen för hög i "stock" utförande.

Det ultimata skulle vara om ni folket här dvs skulle kunna ge er feedback på om jag ska köra coilvers eller typ eibach pro-kit, vad jag kommit fram till hitills är att för mina ändamål så är det mest värt med t.ex eibach kittet medans om jag ska autocrossa eller banköra så är coilovers en nödvändig upgradering som kostar bra mkt mer än diverse lowering springs kit.

Jag vill inte sänka bilen mer än 20-25 mm samt köra med 18 tummare , antar att det blir samma däckbredd som på 17" orginal för de ändamål jag satt, men det finns folk här som är bra mycket mer erfarna än vad jag är!

Verkar vara ett väldans pill med att få detta så optimalt som möjligt från början, vilket jag vill, har ingen lust att köpa "fel" grejjer som inte passar till 100% eller är 100% optimala, vet inte hur många threads jag läst på s2ki forumet, har även 2 trådar där uppe också, men det är ju inga garanterade svar man får. Det känns lite mer som "testa dig fram så får du se" svar man får vilket inte fungerar för mig helt enkelt.

Tips and tricks tas hjärtligt emot!

/Rob
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

15 april 2014, 04:46

s2kRob skrev:Jag tycker 18" passar bilen bäst, sen att det inte är lika optimalt för bankörning tex som 17" spelar mig mindre roll då jag ej har kört/kommer att köra bana.

Vill inte sänka bilen för mycket, vilket jag måste göra (imo) med 17". Gapet mellan däck - > skärmar är för stort samt att jag tycker bilen är aningen för hög i "stock" utförande.
Bara för att du kör 18" betyder det inte att däcken blir större och du måste sänka mindre för att fylla hjulhusen. Du bör inte ändra rullomkretsen på däcken, så länge det går. Det kommer se lustigt ut och din hastighetsmätare kommer visa fel därefter. Justera bredd och profil på däcken och eftersträva orginal rullomkrets.
s2kRob skrev: Det ultimata skulle vara om ni folket här dvs skulle kunna ge er feedback på om jag ska köra coilvers eller typ eibach pro-kit, vad jag kommit fram till hitills är att för mina ändamål så är det mest värt med t.ex eibach kittet medans om jag ska autocrossa eller banköra så är coilovers en nödvändig upgradering som kostar bra mkt mer än diverse lowering springs kit.
Jag vill inte sänka bilen mer än 20-25 mm samt köra med 18 tummare , antar att det blir samma däckbredd som på 17" orginal för de ändamål jag satt, men det finns folk här som är bra mycket mer erfarna än vad jag är!

Glöm inte profilen också. Profilen är i relation till däckets bredd.
Som exempel, 17x8" fälg, 225/45 är optimalt. 18x8", 225/40 är optimalt.
Jag är inte helt 100 på om detta är rätt till just S2000 (fram eller bak...), jag minns inte vad det är orginal längre. Ville mest illustrera skillnaden i profil. Det skiljer mindre än 1% i rollomkrets i detta fallet.
s2kRob skrev: Verkar vara ett väldans pill med att få detta så optimalt som möjligt från början, vilket jag vill, har ingen lust att köpa "fel" grejjer som inte passar till 100% eller är 100% optimala, vet inte hur många threads jag läst på s2ki forumet, har även 2 trådar där uppe också, men det är ju inga garanterade svar man får. Det känns lite mer som "testa dig fram så får du se" svar man får vilket inte fungerar för mig helt enkelt.

Tips and tricks tas hjärtligt emot!

/Rob
Jag hade personligen köpt coilovers, och inte snålat på dem heller. Hade jag fått välja idag hade det blivit Öhlins Road & Track... Men kan inte riktigt motivera köpet än. Men det finns mycket att välja på.

Men du kan ju prova med sänkfjädrar och se hur det känns, för prisskillnaden är nog rätt stor.
Vilken årsmodell har du, och hur långt har den gått? En sänkt facelift-bil med 17" Org-fälgar tycker jag är rätt snygg.

Här kan du testa dig fram med olika fälgar och däck:
http://www.willtheyfit.com/

Du kommer nog ha svårt att hitta fälgar i samma mått som orginal. Men det finns lite marginal.
Jag kan säga att 8" brett et45 funkar i fram, och 9" brett ET63 funkar i bak, där har du nåt att utgå ifrån. Förmodligen funkar det med liite lägre ET i bak än så, utan att det kräver valsning av skärmen.
Accord, EK4, S2000
s2kRob
Wannabe
Wannabe

15 april 2014, 07:43

Tack för svar grabbar!

Speciellt tack till Pasen. Ok back to the problem då--- Varför jag inte valt att köra på coilovers är pga av flertalet skäl som jag listar nu:
1. De ändamål jag ska ha bilen till kräver inte CO:s + att "budget" coilovers gör dailydriving väldigt mkt mindre njutbart, hårt stötigt även när man har det inställt på det mjukast möjliga.
2. För att komma upp i riktigt bra kvalitativa grejjer som är bättre än OEM grejjerna krävs det att du lägger minst 10-15 lappar på nytt coiloversystem (Detta är vad folk sagt till mig samt skrivit i trådar om CO:s på s2ki)
3. jag hade inte tänkt att endast skaffa sänkfjädrar, tänkte mer ett komplett kit från Eibach Etc, som fått jävla bra betyg överlag av folk på s2ki forumet b.la
4. De som skriver "KÖP coilovers gör rätt från början" är i 9/10 fall ban/autoX fanatiker - För dom ändamålen köper jag deras argument helt och hållet.

Profilen höll jag på att glömma, tack för den !

Årsmodell 2005 5400 mil (endast säsongsmil ofc)

Bra att du tar upp dedär med ET igen, ungefär det som du klargjorde nu har även folket skrivit på s2ki

Hmm ja vi får väl se hur detta slutar

/Rob
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

15 april 2014, 10:08

En väldigt utbredd missuppfattning är att om man kör större fälgar så slipper man sänka. Detta är i realiteten precis tvärt om. Större fälgar på en osänkt bil kommer visuellt höja bilen 5 cm. En S2000 med 18" osänkt ser ungefär ut som en bil på styltor.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
emre114
Gillar Honda!
Gillar Honda!

15 april 2014, 10:42

s2kRob skrev:1. De ändamål jag ska ha bilen till kräver inte CO:s + att "budget" coilovers gör dailydriving väldigt mkt mindre njutbart, hårt stötigt även när man har det inställt på det mjukast möjliga.

Man ska inte ha det ställt på mjukaste för att få en bekväm fjädring! Dämparen skall vara inställd RÄTT då jobbar den som bäst, annars kommer du bara skumpa fram och bilen kommer kännas väldigt osäker i fjädringen, speciellt i höga hastigheter.
s2kRob
Wannabe
Wannabe

15 april 2014, 21:57

Absolut Emre!

man ska ha den "rätt inställd" poängen jag försökte förmedla var att enligt vänner jag pratat med samt folket på s2ki forumet finns det ingen vettig inställning som ger dig "kvalitativ" körning med budget coilovers dom är väldigt strama och hårda oavsett hur du ställer in dom, och det orkar jag inte med.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

15 april 2014, 22:06

Mina kw v2 fungerar utmärkt på både gata och bana. Fråga de som åker öhlins road & track vad de tycker om gatkörningen. Finns väl 3 personer som bytt nyligen, läs deras projekttrådar för lite info. Men de kostar väl 20-25k, inte riktigt koll på prislappen.
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
emre114
Gillar Honda!
Gillar Honda!

16 april 2014, 11:07

ja kör eibach pro kit till min brukis, en E46 Bmw 320i, den känns mysig som fan på vägen, gav en perfekt sänkning och komforten är underbar. Men den är inte det minste styv eller rolig att köra som hondan ;)
Tänk också på att du ändrar arbetspunkt en för dämparen om du bara byter fjädrar.
Mina original bmw dämpare dog bara något år efter att jag bytt fjädrarna. Nu vet inte hur det är med Hondas dämpare men värt att tänka på.
s2kRob
Wannabe
Wannabe

16 april 2014, 11:53

Ja alltså Eibach pro kit eller liknande är vad jag eventuellt ska fixa till min bil. Tror vi pratade "förbi" varandra?

Coilovers handlade diskussionen om innan, vilket jag personligen inte ser nån anledning att byta till för de ändamål jag använder bilen till!

/Rob
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 april 2014, 14:44

Sänkfjädrar av bra kvalitet fungerar riktigt fint på en s2k, då org-fjädrarna är rätt hårda org. Man brukar få en finre gång allmänt med sänkfjädrar på just s2k.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar