Utväxlingar olika K-serie växellådor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Tänkte göra en infotråd här om de olika utväxlingarna som finns inom K20 och K24 vxlådor.



Accord 2.0 CL7 2003-2008 ARK5-
1:an: 3,266
2:an: 1,769
3:an: 1,212
4:an: 0,972
5:an: 0,780

Slutväxel: 4.388

Accord 2.4 CL9 2003-2008 (modellbeteckning: AST5-Sedan, GZT5-kombi(Samma lådor dock!))
1:an: 3,533
2:an: 1,880
3:an: 1,354
4:an: 1.027
5:an: 0,825
6:an: 0,659
Slutväxel: 4,388


CRV 2.0 2002-2006 Z2M1- & PSB1-
1:an: 3,533
2:an: 1,769
3:an: 1,212
4:an: 0,921
5:an: 0,714

Slutväxel: 5,062

FRV 2.0 JTW5-
1:an: 3,533
2:an: 1,880
3:an: 1,354
4:an: 1.027
5:an: 0,825
6:an: 0,659
Slutväxel: 4,388

Stream RN3 2002-?
1:an: 3,266
2:an: 1,769
3:an: 1,212
4:an: 0,921
5:an: 0,738

Slutväxel: 4,764


EP3 Type R 2002-2005 kan heta NPQ3 men även RAQ3. (JDM heter NPR3)
1:an: 3,266
2:an: 2,13
3:an: 1.517
4:an: 1.147 (JDM 1.212)
5:an: 0,921 (JDM 0,972)
6:an: 0,738 (JDM 0,78)

Slutväxel: 4,76
Bilagor
KSeriesTransmissionTablev3.jpg
K-seriesgearratios.jpg
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Den svagaste delen i en K-serie vxlåda är 4:ans växel, är flera som lyckats rensa kuggarna på just 4:an, tex Asse körde k24 NA i sin lätta DC2 och rensade just 4;an (om jag nu minns rätt). Vet även om en långloppsbil EP3 med NA K24 som oxå rensat just 4:an.

Lösningen: Nu finns starkare 4:e vxl att köpa, dock enbart i en utväxling nämligen 1.080. Rent mekaniskt så passar den rakt i en orginallåda. MEN för att få den att fungera vettigt ihop med de andra växlarna så behöver man byta ut lite mera i lådan.
Jag har hittat en vettig lösning som passar nästan alla bilar, effekter och körstilar. Det man jobbar med beroende på tex effekt o vikt (även fälgstorlek spelar roll) är olika slutväxlar.



1:an: 3,266 (Stream/Accord-K20) eller 3,533 (CRV/FRV/Accord K24)
2:an: 1,769 (CRV/Stream/Accord-K20) eller 1,880 (FRV/Accord K24)
3:an: 1,354 (Accord K24 & FRV)
4:an: 1.080 (Eftermarknad)
5:an: 0,921 EP3 (eller JDM 0,972)
6:an: 0,780 JDM 6:a eller 0,659 (överväxeln från Accord) (Funkar även bra med vanlig EP3 6:a 0,738)




5:06 tung bil med lite effekt (Tex EP3)
4:76 tung bil med hyfsad effekt/vrid (tex Accord & EP3)
4:76 lätt bil med låg effekt (swappade bilar EG/EK/DC2, Lotus Elise mm)
4.38 hög effekt eller extremt lätt bil (Turbo/kompressorbilar, Swappade ED/EE samt Ariel Atom)
4:05 bilar med 500hk +


Räknat på 4.76 slutväxel med 225/40-17 och varvstopp på 8200rpm ger följande hastigheter:
61 kmh på 1:an
112 kmh på 2:an (51kmh högre än förra växeln)
147kmh på 3:an (35kmh högre än förra växeln)
184kmh på 4:an (37kmh högre än förra växeln)
216kmh på 5:an (32kmh högre än förra växeln)
254 eller 301kmh på 6:an (JDM vs. Accord) (38kmh högre än förra växeln)


Räknat på 4.38 slutväxel med 225/40-17 och varvstopp på 8200rpm ger följande hastigheter:
66 kmh på 1:an
122kmh på 2:an (56kmh högre än förra växeln)
159kmh på 3:an (37kmh högre än förra växeln)
200kmh på 4:an (41kmh högre än förra växeln)
234kmh på 5:an (34kmh högre än förra växeln)
276 eller 327kmh på 6:an (JDM vs. Accord) (42kmh högre än förra växeln)


Räknat på 4.05 slutväxel med 265/35-18 och varvstopp på 8200rpm ger följande hastigheter:
75 kmh på 1:an
139kmh på 2:an (64kmh högre än förra växeln)
181kmh på 3:an (42kmh högre än förra växeln)
227kmh på 4:an (46kmh högre än förra växeln)
266kmh på 5:an (39kmh högre än förra växeln)
315 eller 372kmh på 6:an (JDM vs. Accord) (49kmh högre än förra växeln)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Fyller på med lite mera info:

Antal kuggar/tänder:

4.388
Final Drive=79
Countershaft Final Drive Teeth=18
(2st markeringar på kronhjulet, vid 7 & 16mm, och 2st streck på axeln, vid 10 & 19mm)

4.76
Final Drive=81
Countershaft Final Drive Teeth=17
(Markering 7mm in på kronhjulet och 11mm på axeln)

5.06
Final Drive=81
Countershaft Final Drive Teeth=16
(Markering 16-17mm in på kronhjulet(på mitten), och 2st streck på axeln, vid 28 & 31mm)


*RSX-S/euro EP3 Trans Teeth Count :
Main Shaft-Counter Shaft
1st gear : 15-49
2nd gear: 23-49
3rd gear: 29-44
4th gear: 34-39
5th gear: 38-35
6th gear: 42-31



* K20A ITR
Mainshaft-Countershaft
4th gear : 33-40
5th gear : 37-36
6th gear : 41-32


*Accord/TSX CL9
Mainshaft-Countershaft
1st gear: 15-49
2nd gear: 25-47
3rd gear: 31-42
4th gear: 37-36
5th gear: 40-33
6th gear: 44-29


*CRV
Mainshaft-Countershaft
1st gear:
2nd gear:
3rd gear:
4th gear:
5th gear: 42-30
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

*Accord 2.0 CL7 svensk version. ”ARK5-”
Trans Teeth Count :
Main Shaft-Counter Shaft
1st gear : 15-49 = 3.266
2nd gear: 26-46 = 1.769
3rd gear: 33-40 = 1.212
4th gear: 37-36 = 0.972
5th gear: 41-32 = 0.780

Slutväxel 79-18 dvs 4.38.

Alla dessa konstiga värden med ett bindelstreck i mitten är antalet kuggar på varje drev. Dessa har jag stått o räknat själv i varje låda.

Gear-X har ju som sagt förstärkta drev som funkar ihop med orginalgrejer, deras 3:a är 1.304 vilket är väldigt likt 3:an som sitter i FRV och Accord med k24. Deras 4:e växel har 1.08.
Bilagor
FBE44130-FE65-4E53-B5D1-EECBDB294CB7.jpeg
D7221ED7-A754-4E67-860B-2DFA7103DE9C.jpeg
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Info om VSS
Alltså om hastighets drev och sensor, detta är på bilar som mäter hastigheten på diffen såsom EP3, CRV, RSX och Stream. (Det finns ett annat sätt oxå som jag inte tar upp här, som på tex Accord, FRV & FN2 så mäter man på 4:ans drev istället.)

Det finns (minst) 3 olika utväxlingar på VSS. I mina tankar är det olika pga de olika slutväxlarna dessa lådor har, men det verkar inte stämma med verkligheten. VSS-ringen sitter på diffen, med andra ord så snurrar den precis lika många varv som däcken. Därav bör VSS-utväxlingen bero på däckstorlek. Och dessa 3olika bilar med de olika utväxlingarna har ju olika rullomkretsar!

Acura RSX 16’fälgar (205/55-16’)
24.9” däckdiameter
(4.38 slutväxel)
1.24 i VSS-utväxling
26kugg på diff-ringen (märkt med vit prick samt 1cirkelstreck)
21kugg på lilla drevet på sensorn. Ofärgad plast (blir svagt grön/gul pga oljan)

Civic EP3 Type R 17’fälgar (205/45-17’)
24.3” däckdiameter
(4.76 slutväxel)
1.21 i VSS-utväxling
23kugg på diff-ringen (märkning saknas)
19kugg på lilla drevet på sensorn. Gult drev.

CR-V 15’fälgar (205/70-15”)
26.3” däckdiameter
(5.06 slutväxel)
1.32 i VSS-utväxling
29kugg på diff-ringen (märkt med blå prick samt 2cirkelstreck)
22kugg på lilla drevet på sensorn. Blått drev.

Till Mfactorys lamelldiff får man med ett nytt litet drev till sensorn som har 20kuggar. Nästa gång när jag får hem en sånn diff ska jag räkna kuggarna på diffen.


Slutsatser/lärdomar:
CRV har störst däck och den högsta utväxlingen på VSS.
Om man kör med små däck, tex 205/50-15 så kommer hastighetsmätaren att visa för högt värde, då kan man exempelvis kombinera en RSX diff-ring med en CRV-sensor. Då får man 1.18 istället för tex EP3:ans normala 1.21 utväxling. Däckskillnaden är visserligen 5% och utväxlingen på VSS bara 2.5-3% lägre. Men det blir iaf bättre. Detta har jag provmonterat och det rullar fint på arbetsbänken iaf.
En annan setup som en del jänkare har kört ofrivilligt är EP3:ans diff-ring(när de hr köpt jdm ep3/dc5r-lådor) och monterat i sina RSX-sensorer i. Jag har inte testat detta eftersom jag saknar en rsx-sensor, men enligt jänkarna så visar nu hastighetsmätarn 10mph för lite(vilket tyder på att det bör funka). Och när man räknar på det så hamnar man på 1.10 i utväxlingsförhållande.
En tredje setup verkar inte fungera när jag själv testar att pussla ihop vid arbetsbänken i verkstan.
-ep3-sensor fungerar bara på ep3-ringen
-CRV-sensor verkar fungera på både CRV & RSX-ringarna.
-RSX-sensor verkar fungera på både RSX & EP3-ringarna.


Jag har hittat på en formel för att kunna räkna på rullomkrets och VSS-utväxling. Man ska försöka få svaret så nära 20.00 som möjligt, då kommer hastighetsmätaren att stämma som bäst. Man delar rullomkretsen (i tum) med VSS-utväxlingen. Tex:
26.3/1.32 vilket blir 19.98 (CRV)
24.9/1.24 vilket blir 20.08 (RSX)
24.3/ 1.21 vilket blir 20.08 (EP3)
23.9/1.18 vilket blir 20.25 (225/50-15 ihop med RSX-drev & CRV-sensorn).
Bilagor
6C1CF146-A288-4475-933F-81A45F599D5D.jpeg
90AD674B-5B81-4113-A20A-66BB5B96BD10.jpeg
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Bra jobbat Malkolm!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Har nu byggt ihop ett par lådor med ”1.08” 4:e växeln. Funkar riktigt riktigt bra änsålänge o inga konstigheter eller haverier. Testade att i en låda para ihop den med 3:an ifrån CRV, det funkade mindre bra då det nästan är samma varv på 4:an som på 3:an. Det funkar att åka så men det är inte optimalt, så den plockar jag bort ifrån min lista(har editerat tidigare inlägg).

(CRV har 1.21 på 3:an medans gear-x har 1.308 och Accord k24/FRV har 1.354...)
Skriv svar