Oljeproblem b16 turbo
Postat: 12 januari 2018, 20:32
Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?
Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan
Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar
Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl
mvh Rickard
Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan
Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar
Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl
mvh Rickard