Honda Performance Club
http://hondaklubben.com/forum/

Civic EK3 e85 budget konvertering
http://hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=76316
Sida 1 av 1

Författare:  Bullet--- [ 11 juli 2018, 14:00 ]
Inläggsrubrik:  Civic EK3 e85 budget konvertering

Tjena. Tänkte bara höra om något snubblat över information eller rent av själva gjort en budget konvertering på en EK3 (D15Z6 motor, 1 tråd lambda).
Typ ta spridare och/eller BTR ifrån en annan Honda motor och bara köra på? Ville komma billigt undan men samtidigt inte riskera att något går åt skogen om det inte är 100.

Författare:  M Scotte [ 11 juli 2018, 23:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

Rent teoretiskt borde du kunna stoppa i 330cc-spridare och bara köra. Du borde kunna köra 350 till och med för att ge bättre kallstart. Vid arbetstemp kommer ändå lambdan reglera mot 14,7:1. Röda Saab-spridare körde jag för 15 år sedan när man ville kliva upp för NA-trim, om jag kommer ihåg rätt så var dessa 330-ngt och kostade 500kr för fyra på Saabklubben.

Författare:  Bullet--- [ 12 juli 2018, 09:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

Ah okay. Rent teoretisk borde det funka. Jag har faktiskt Prelude H23 spridare liggandes och dom ligger på 320-325 om jag inte minns fel. Borde funka. Tyvärr hittar jag väldigt lite info på nätet om något gjort någon liknande "ful"konvertering på samma motor.

Författare:  Bullet--- [ 12 juli 2018, 14:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

Bullet--- skrev:
Ah okay. Rent teoretisk borde det funka. Jag har faktiskt Prelude H23 spridare liggandes och dom ligger på 320-325 om jag inte minns fel. Borde funka. Tyvärr hittar jag väldigt lite info på nätet om något gjort någon liknande "ful"konvertering på samma motor.

Tyvärr verkar det som att Prelude körde på låg ohm på dessa modellerna. Då får man leta vidare

Författare:  robin_civic [ 12 juli 2018, 23:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

lite halvt OT men finns det någon liknande tråd för k20? (A)

Författare:  Malkolm [ 13 juli 2018, 10:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

Ja, jag har skrivit om det. Kommer tyvärr inte ihåg om det är i min projekttråd eller nånstans under teknik.

Jag kör min k24 med 500cc spridare, de räcker till mina 305hk iaf. (Har bytt till starkare pump). I steffos EP3 med hans gamla orginalpump räckte de til 262hk och säkert lite till.

De är Keihin-spridare som passar rakt på, behöver inte ens byta kontakter. E85 safe. Har sånna beg liggandes som är uppmätta o rengjorda på firma ifall du är intresserad.

Författare:  Emaaajl [ 13 juli 2018, 21:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

Bullet--- skrev:
Bullet--- skrev:
Ah okay. Rent teoretisk borde det funka. Jag har faktiskt Prelude H23 spridare liggandes och dom ligger på 320-325 om jag inte minns fel. Borde funka. Tyvärr hittar jag väldigt lite info på nätet om något gjort någon liknande "ful"konvertering på samma motor.

Tyvärr verkar det som att Prelude körde på låg ohm på dessa modellerna. Då får man leta vidare


Jag har röda saab 350cc du kan få köpa för en fem hundring. Ett par är moddade för obd1 och ett par är orörda. Dom obd1 moddade passade mina ob2 kontaker i ek4an oxå dock. Skriv pp messenger om de lockar

Författare:  Malkolm [ 14 juli 2018, 00:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Civic EK3 e85 budget konvertering

Personligen gillar jag inte saabs röda, de har rätt storlek till mycke, men jag får aldrig till nån vettig funktion mappningsmässigt. Får gå omvägar i mappen och de är svåra att reglera på låglast/tomgång/besiktning. Alltså misstolka mig inte nu, jag får ju till det till slut när jag mappar, men de är sega o inte linjära. Modernare o snabbare är att föredra. Tex rdx 410cc är supersnabba/ helt linjära och är mycket fina på låglaster. Dock är det numera rätt svårt att köpa honda oem RDX då 95% där ute är billiga kopior.

Att kasta i ett par röda saab i en d15 utan att justera/mappa är döfött. Skaffa i så fall ett par s2000 original spridare istället.