Sida 1 av 1

K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 30 april 2019, 11:35
av Gustaf Thulin
Hej! Jag har skaffat mig en K20z4 årsmodell 2007 komplett med givare insug kabelhärva boxar osv som jag ska ha i min tävlingsbåt.
Jag har tänkt att köra ett Nira I3+ sprut på den så det jag skulle behöva är ett komplett elschema på motorhärvan så jag vet hur jag ska koppla sprutet. Är det någon som har ett sådant?

Motorn kommer jag inte göra något med förutom att sätta ditt ett nytt extraktorgrenrör som passar i min båt.
Vad är det mer man ska tänka på motorn kommer att varva 6-8000 varv under långa perioder.

Har länkat en bild på båten motorn ska sitta i!

Tacksam för all hjälp ha det så bra!

mvh Gustaf
10553569_792289677519388_1217027805239393539_n.jpg
10553569_792289677519388_1217027805239393539_n.jpg (37.73 KiB) Visad 334 gånger

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 30 april 2019, 15:48
av Malkolm
Kör du med Torrsump?
Ska du behålla elektroniska gasspjället?

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 1 maj 2019, 21:34
av Gustaf Thulin
Malkolm skrev:
30 april 2019, 15:48
Kör du med Torrsump?
Ska du behålla elektroniska gasspjället?
Nej jag ska köra med original tråget och jag ska köra med mekaniskt spjäll

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 3 maj 2019, 09:00
av Malkolm
Du bör baffla oljetråget då dessa motorer är känsliga för olja. Det går ej med orginal oljepump då den har balansaxlar. Så byte av pump till EP3 eller FD2 behövs om du vill kunna köra med bafflar (du frigör 6hk när du tar bort balansaxlarna oxå).

Med mekaniskt spjäll är kabelhärva o ecu felaktig. Men går väl alltid att klipp o klistra när du ska ha eget sprut. Är Nira kampatibelt med tex Hondas vevaxelgivare o triggerskiva? Och med VTC?

Själv hade jag kört med en ep3-motorhärva samt ett Aem infinity 6. (Jag brukar köra Hondata kpro på dessa motorer, men just så som du tänkt använda den så lämpar sig ett infinity bättre, Nira har jag ingen koll på då det aldrig används i Hondakretsar).

Vet inte vart man hittar elschema på z4, men den är väldigt lik Acura RSX Type S som det kryllar av pdf att ladda hem.

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 13 maj 2019, 18:53
av Okyu
Jag har nog ESM/schema till z4 någonstans.

mvh okyu

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 16 maj 2019, 16:21
av Gustaf Thulin
Malkolm skrev:
3 maj 2019, 09:00
Du bör baffla oljetråget då dessa motorer är känsliga för olja. Det går ej med orginal oljepump då den har balansaxlar. Så byte av pump till EP3 eller FD2 behövs om du vill kunna köra med bafflar (du frigör 6hk när du tar bort balansaxlarna oxå).

Med mekaniskt spjäll är kabelhärva o ecu felaktig. Men går väl alltid att klipp o klistra när du ska ha eget sprut. Är Nira kampatibelt med tex Hondas vevaxelgivare o triggerskiva? Och med VTC?

Själv hade jag kört med en ep3-motorhärva samt ett Aem infinity 6. (Jag brukar köra Hondata kpro på dessa motorer, men just så som du tänkt använda den så lämpar sig ett infinity bättre, Nira har jag ingen koll på då det aldrig används i Hondakretsar).

Vet inte vart man hittar elschema på z4, men den är väldigt lik Acura RSX Type S som det kryllar av pdf att ladda hem.
Okej tack så mycket jag ska kolla närmare på det!

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 16 maj 2019, 16:22
av Gustaf Thulin
Okyu skrev:
13 maj 2019, 18:53
Jag har nog ESM/schema till z4 någonstans.

mvh okyu
Okej om du hittar det skulle du kunna skicka det till mig då?
mvh Gustaf

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 16 maj 2019, 16:43
av Okyu
Den finns tydligen på nätet också.
Sägs att den bara funkar med internet explorer 5.0 och högre, får testa själv, den funkar för mig iallafall.

http://fn2workshop.co.uk/

mvh okyu

Re: K20Z4 med Nira I3+ i en tävlingsbåt

Postat: 16 maj 2019, 16:48
av Gustaf Thulin
Okyu skrev:
16 maj 2019, 16:43
Den finns tydligen på nätet också.
Sägs att den bara funkar med internet explorer 5.0 och högre, får testa själv, den funkar för mig iallafall.

http://fn2workshop.co.uk/

mvh okyu
Okej tack så mycket jag ska kolla jätte snällt!