CR-V, problem partikelfilter

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
alvefridh
Wannabe
Wannabe
Bil: CR-V
Namn: Philip Alvefridh

25 maj 2019, 09:20

Hej

Nu har vår CR-V från 2008 börjat strula med partikelfiltret.
Bilen används som pendlarbil av frugan, 4 mil enkel väg via motorväg, knappt några småkörningar.

Så här har veckan varit
Måndag, DPF lampan tänds på vägen hem och bilen gick in i "limp mode". Vi tog bilen direkt till den lokala MECA verkstaden och ingen felkod kunde läsas. De gjorde en återställning, och ingen lampa lyser.
Onsdag morgon tändes DPF igen, knappt 5km hemifrån. Mötte upp frugan och tog bilen till samma verkstad. Åter igen inga felkoder men de tog in den under dagen och körde en regenerering av partikelfiltret. Slutfördes utan bekymmer och alla värdena ser bra ut i datorn.
Fredag, DPF lampan tänds efter 3 mil motorväg. Fick rekommendation från verkstaden att inte använda 6an ett par dagar och se vad som händer. För att hålla uppe motorvarvet och på så vis hetta upp DPF ordentligt. Men utan resultat.

Ringde till Honda verkstad på annan ort och de kunde inte berätta mycket utan att ta in bilen. inget vanligt fel, möjligtvis luftläckage efter turbon eller defekt spridare så den går med för blöt blandning.

Någon här som kan ge lite hjälp i det hela? Eller är enda utvägen att lämna in för ännu en dyr reparation :(
Tack på förhand
joza67
Wannabe
Wannabe
Bil: crv -08
Namn: Johan Zackrisson

24 juni 2019, 00:02

Hej
Har det löst sig?
Jag har en likadan bil och har haft samma problem några gånger med lite olika tidsintervall..
DPF lampan tänds med fast sken utan att blinka först. det betyder att det är något fel... (Min har aldrig blinkat vad jag vet)
Första gången det hände mig så var ett relä till AC:n trasigt. Funkar inte AC:n så kan bilen inte regenerera själv. (enligt någon verkstadskille)
Andra gången, okänd orsak. Manuell regenerering funkade inte. Filtret demonterades och rengjordes sedan funkade det ett tag.
tredje gången var en givare glapp, troligen följdfel från andra gången. Verkstaden fixade det utan kostnad.
Nu har den funkat i två år utan problem, tills ikväll....
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

25 juni 2019, 11:57

Finns utbytes filter att köpa på tredjepartsmarknaden om det skulle sjunga på sista versen. Originalfilter är snuskigt dyrt om jag inte minns fel...
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
alvefridh
Wannabe
Wannabe

1 september 2019, 19:41

Nu va det ett tag sen jag skrev.
Anledningen till att DPF-lampan tändes var att intercoolern var sprucken. Fel bränsle/luftblandning sotade igen filtret.
Har ersatt intercoolern med ett rör tills jag hittar en ny eller lagar den befintliga.
Körde en regenering och allt har fungerat sen dess.

Men nu va det dags igen, börjar bli något trött på denna bil.
Får inget differanstryck över DPF.
Har kollat rör/slangar, fullt flöde.
Inga uppenbara kabelbrott eller kontakten.
Tog loss givaren och Ohm-mätade stiften, satte tryck på slangen som gick till före filtret. Pumpade upp med en cykelpump men fick inga ändringar på mätvärdet.
Gissningsvis är givaren defekt, men får inte ut något på internet av beteckning som står på.
R07 1410 11J29.
Kan någon hjälpa?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

2 september 2019, 00:47

Jag tror Honda kanske kan se mer med sitt diagnosverktyg för givaren. Men byt intercoolern, blir nog väldigt hög insugstemp utan.

Med tanke på åldern och kanske miltal så skulle jag nog fundera på alternativen för att byta ut DPF. DPF är inte heller något unikt med Honda, det är sånt man får brottas med när man kör en inkörd diesel antar jag.

Kolla sitter som lingshondaparts.com för att leta artikelnummer. Vad vill du veta om givaren?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
alvefridh
Wannabe
Wannabe

2 september 2019, 20:12

Hej

Det ska givetvis dit en intercooler, men bilen måste rulla så därav röret. :D

Min lokala Meca verkstad kunde läsa av värdet från givaren innan och det ökade vid gaspådrag. Men inte nu, visar bara noll. :?:

Har hittat 5 olika givare på nätet med priser på 450-650kr. Men deras modellnummer matchar inte den jag har exakt.

Anledningen till att jag vill forska lite i detta själv är att den Honda verkstaden jag anlitat tidigare vill ha hutlöst betalt för bytet, 5500kr! Givaren är placerad i motorrumet och byts ut på 10 minuter.
Har inte upplevt att de varit dyra förut och alltid fått trevligt bemötande. :?
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

2 september 2019, 21:34

Frågade du hur stor del av priset som var för själva givaren?
Är det en 37810-R07-E01 kanske så kostar den ju en hel del mer än de du kikat på.
https://www.lingshondaparts.com/partsca ... f/E__3420/
alvefridh
Wannabe
Wannabe

3 september 2019, 12:32

Att det kan finnas så många varianter, för så olika pris.
Fick detta från verkstaden:
37860R07G01, 4578:- inkl moms :shock:
Så arbetet är det minsta :(
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Been thanked: 4 times
Kontakt:

3 september 2019, 13:59

Vi tar 4318,75:- för sensorn :) Borås Bilhall AB
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
alvefridh
Wannabe
Wannabe

3 september 2019, 15:01

Tror resan från Skåne äter upp mellanskillnaden :P

Får väl helt enkelt lämna in den :(

Man kan ju undra lite vad som är skillnaden mellan de dyra och billiga.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 15 times

3 september 2019, 15:57

Visa vad det är för alternativ du har hittat så kanske vi kan kan säga nånting om det.
Skriv svar