K24A3 Turbo funderingar

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Fricke
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 juli 2010, 11:08
Bil: Toyota GT86
Namn: Fredrik Wernboe
Has thanked: 1 time

Har sökt lite i detta ämne och är säkert hel kass, men hittar inget som ger mig kött på benen i mina funderingar.

Har införskaffat en K24a3 till Toyota 86an som ska paras med en BW efr 7670 1,05 a/r kommer användas uteslutande till ban åka.
Kommer bara att köras på E85 så ett kompressions förhållande runt 10-9 borde väl vara optimalt, men synpunkter där tas gärna emot.

Vad jag förstår är väl Honda oem ram och vevlager att rekommendera.

Kolvar och stakar blir ju smida så klart.

Toppen borde klara sig med lite uppgraderade ventilfjädrar, sen är tanken original ventiler.

Kammarna funkar original där eller bör man göra nån annan kombo med nå andra original diton eller eftermarknads?

Original 2 delade plenumet har jag en idé om att använda delen med spridar anslutningarna på och svetsa på en egen plenum kammare, då är frågan någon som testat de med gott resultat?
I sådana fall sparade ni pulsutjämnings hålen i varje runner eller svetsade ni i gen dessa och vad siktade ni på för plenum volym.

Oljepump blir ju inte originalet med balans axlar, blir ju även Kustom tråg för rwd med baffling och avskärmning mot kamkjedje kåpan, är det S2000 pump som gäller eller funkar k20?

Nåt speciellt i synnerhet man ska tänka på med K motorer.
Senast redigerad av Fricke den 24 oktober 2021, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Jag har inte någon bra info att ge men en fråga:

Vad har du för effektmål?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Fricke
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 juli 2010, 11:08
Bil: Toyota GT86
Namn: Fredrik Wernboe
Has thanked: 1 time

Daugaard skrev: 24 oktober 2021, 21:09 Jag har inte någon bra info att ge men en fråga:

Vad har du för effektmål?
Turbon lämnade 522 WHP på en K20 så nån stans kanske i dom krokarna.
Viinikka
Inlägg: 700
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Civic EG
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

HR inte mycket info om just rwd byggen, men har själv funderat på ett sådant.

Jag själv fick tipset att köra original kammar och lägga dom pengarna på något annat, dom ska vara god för 700-800+.

Oljepumpen kommer bli ett problem, iaf med k20 pumpen. Men Kmiata säljer kitt med både tråg och sen en egen typ av pickup som flyttar den.

Hoppas det hjälper lite iaf. En rolig bil kommer du iaf få! Är inte jätte många i Sverige som kan hjälpa till med rwd swap, då det inte finns så många 👍
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Är det verkligen nödvändigt att byta kolvar och stakar?
Viinikka
Inlägg: 700
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Civic EG
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

pasen skrev: 24 oktober 2021, 23:07 Är det verkligen nödvändigt att byta kolvar och stakar?
Är väl inte nödvändigt, men blir ju mer hållbar maskin ifall man byter dessa delar. Man får välja vart man vill spara pengar och inte typ 👍
Fricke
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 juli 2010, 11:08
Bil: Toyota GT86
Namn: Fredrik Wernboe
Has thanked: 1 time

Viinikka skrev: 24 oktober 2021, 21:26 HR inte mycket info om just rwd byggen, men har själv funderat på ett sådant.

Jag själv fick tipset att köra original kammar och lägga dom pengarna på något annat, dom ska vara god för 700-800+.

Oljepumpen kommer bli ett problem, iaf med k20 pumpen. Men Kmiata säljer kitt med både tråg och sen en egen typ av pickup som flyttar den.

Hoppas det hjälper lite iaf. En rolig bil kommer du iaf få! Är inte jätte många i Sverige som kan hjälpa till med rwd swap, då det inte finns så många 👍
Jo original kammarna verkar ju hänga med ett tag som du säger, har sett att visa i USA framför allt byter ut insugs kammen men spar avgas, men viningen på de kan jag skipa.

Såg at Speed academy körde S2000 pump på sin Nissan S14 /K24, så borde gå att få den att funka, blir de Inge bra blir det klippa och klistra med svetsen, lika tråg gör jag själv och plenum samt grenrör, har man ändå svets för det känns det onödigt dyrt att köpa, när det är så kul att göra själv :D

Ja blir nog kallas när den är klar 👍🏻
Fricke
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 juli 2010, 11:08
Bil: Toyota GT86
Namn: Fredrik Wernboe
Has thanked: 1 time

Viinikka skrev: 24 oktober 2021, 23:25
pasen skrev: 24 oktober 2021, 23:07 Är det verkligen nödvändigt att byta kolvar och stakar?
Är väl inte nödvändigt, men blir ju mer hållbar maskin ifall man byter dessa delar. Man får välja vart man vill spara pengar och inte typ 👍

Ja känns väldigt dumt att spara pengarna där, nu vet ja inte hur bra just stakar och kolvar håller på en K24, men har svårt att tro att just stakarna håller för nå längre misshandlande.

Vet att amerikanarna laddar friskt med standard botten, men tror inte det är ett bra koncept som sagt i rent tävlande, blir ju en hel del tid på full gas 😅
Viinikka
Inlägg: 700
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Civic EG
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Drag Cartel säger ombyggda S2000 pumpar till K-serie. Kammarna många rekommenderar i USA är ju DC 2.2, men dom kostar ish 10k. Så dom kan man lägga på något annat 👍

Här är ett test Tegiwa i England gjort på kammar till K-serie.
Fricke
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 juli 2010, 11:08
Bil: Toyota GT86
Namn: Fredrik Wernboe
Has thanked: 1 time

Welen skrev: 26 oktober 2021, 20:22 Ska du ligga på bana och pressa så hade kört på kolvar och stakar. Om den bara ska gå på e85 hade jag gått upp mot 12:1 i komp. Tänk på att det skiljer på NA och FI kolvar oavsett komp. I usa har dom kört runt 700hk på org botten men jag tvekar på att det är långlivat och det är ju ingea banracing grejjer. Jag hade kollat på oljepump från 4 pistons och skaffat ett 50 graders vtc kamdrev för ett bredare register. S2000 pump funkar men det är lite krångel och få dit och kräver modefiering. Jag tro de va ganska dyra med. Kammar kommer orginal k24 funka helt ok men lite argare vore väll roligare än familjebilskammar. Jag har inga jättebra förslag utom hondas egna vassaste. Tror de är japan motorn k20a som hade de.
Bra info 👍🏻
50 graders VTC har jag sett att folk byter till.
Pump ska jag kolla vad som blir mest fördelaktigigt till ett bra pris.
Angående komp och kolvar ska jag söka lite mer vad som är brukligt.

Hur mycket skiljer de i kammar på en K24a3 vs K24a2?
Verkar som dom byter endast insugs kammen från endera K20a2 eller K20z1 motsvarande typ EDM K20z3 då antar ja.
Fricke
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 juli 2010, 11:08
Bil: Toyota GT86
Namn: Fredrik Wernboe
Has thanked: 1 time

Viinikka skrev: 27 oktober 2021, 00:46 Drag Cartel säger ombyggda S2000 pumpar till K-serie. Kammarna många rekommenderar i USA är ju DC 2.2, men dom kostar ish 10k. Så dom kan man lägga på något annat 👍

Här är ett test Tegiwa i England gjort på kammar till K-serie.
Tackar för info 👍🏻
T-Eriksson
HPC Guld Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 32 times

Intressant
Skriv svar