Markera alla kategorier som lästa Regler
23 augusti 2017, 14:04



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck! 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem

Inlägg: 1119
Bilder: 0
Ort: Stockholm
Inlägg Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
Hej

Har vart och kört på Gotland Ring, 2 dagar i förra veckan.

På Torsdagen körde jag ca 50 varv med AutoLife gänget och på Söndagen blev det drygt 60 varv på Allmänhetens körning.
Totalt blev det ca. 110 varv.

Har skrivit en utförlig rapport om däcken på Rejsa.nu, med bl.a. bilder på slitaget.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1496604#1496604
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klistrar in det här också, för den som inte orkar gå in på Rejsa. :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Bilen är min CRX VT med 150 hk (org. effekt), ca 1100 kg med mig i.
- Däckdimension var 205/50/R15 på TeamDynamics 8'' fälgar. Däcken var inte inkörda (sk.heat cyclade) innan.
- Varmtrycket höll jag på 2,2 Bar fram och ca 2 Bar bak.
- Har 4 - 4,5 graders camber och noll i toe, runt om.
Detta har nog bidragit att slitaget inte gick upp på däcksidan.
Bild
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter dag 1 och 50 varv såg det ut så här:

Höger Bak: liten och jämn slitage, inga väck i mitten.
Bild

- Höger Fram: medium, ca 50%, men jämn slitage, något mer sliten i mitten på däcket.
Bild

- Vänster Bak: lite mer slitet än höger bak, men jämn och fin slitagebild
Bild

- Vänster Fram: mycket slitet i mitten av slitbanan, ca 80-90% av gummit borta. Slitbanan borta fläckvis.
Bild
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att förlänga livslängden på däcken så kastade jag om dem X-vis inför dag 2:
- Vänster Fram => Höger Bak, Höger Fram => Vänster Bak
- Vänster Bak => Höger Fram, Höger Bak => Vänster Fram
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter dag 2 och ytterligare 60 varv såg det ut så här:

- Vänster Fram: ca 90% av slitbanan borta i mitten på däcket och fläckvis helt borta. Men slitaget är ändå ganska jämt. Skulle funka som bakdäck i ca 10 varv till.
Bild

- Vänster Bak: ca 80% borta, men jämn slitage. Skulle funka som framdäck i ca 5-6 varv till.
Bild

- Höger Fram: ca 90-95% borta, men jämn slitage. Skulle funka som bakdäck i ca 10-15 varv till.
Bild

Höger Bak: Helt slut i mitten av slitbanan (har gått som VF dag1). Slitbanan borta på 10 st. fläckar med 20 cm mellanrum.
Bild
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kallgrepp: Hyfsat kallgrepp, men gick att provocera fram bakvagnssläpp direkt ut ur depån.
Stor skillnad jämfört med varmgreppet.

Varmgrepp: Mycket bra varmgrepp!
I inbromsningen överlägsen nog de andra däck jag har provat. Inga tendenser till upplåsning, bettade fantastiskt. Kunde bromsa efter depåutsläppet, utan att känna panik.

Drivet ut ur kurvorna kunde vara bättre, men det kan bero på att det är endast 205 breda. Hade behövt 225-er.
Instyrningen var också mycket bra, missade nästan aldrig apex.

Bra fäste i tvära och snabba kurvor där jag fick bakhjulslyft.

Däcket kom snabbt upp i temp, även i bakvagnen. Fram kunde jag jobba upp så passa mycket värme att man knappt kunde ha handflatan på efter 2 kylvarv.

Sidogrepp:
Sidogreppet mycket bra, i klass med Kumho V70 medium. Släpper långsamt och mjukt. Råkade inte ut för några hastiga släpp. Mao toppen!

Livslängd:
- Bra, men slits fort i början, lite som Kumho V70 Medium.
Efter en heat cycle verkar takten på slitaget minska något.
Man kan säkert få däcket att hålla i 200 varv, om man inte överkör så mycket.
Tyvärr är framhjulsdrift och min körstil inte så snälla mot däcken. :D

Varvtider: Hade ganska jämna varvtider mellan 1:37 - 1:38, när man gick på 90-95%
Vid 100% attack så tog det ett tag men sen kom jag ner och körde några varv på höga 1:36-tider.

Det konstiga var att det var just under sista passet, båda dagarna som jag lyckade med det.
Dag 1 satte jag två lika snabba varv 1:36,73 vardera på sista passet
Och dag 2, under sista passet återigen, körde jag på 1:36,78 samt 1:36,95 efter varandra.
Mao så var däcken snabba trots att slitaget var påtaglig i slutet på dag 2.

Sammanfattningsvis är jag mycket positivt överraskad av dessa däck. Det ger mycket prestanda för pengarna.
Det skall tydligen komma i 225/45/R15 nästa år.
Det behövs att få mer fäste fram, jag vill ha bättre driv ut ur kurvorna.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi


2 augusti 2017, 11:14
Profil
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

Inlägg: 3947
Ort: Malmö
Medlemsnummer: 0
Namn: Andreas Norberg
Inlägg Re: Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
Bra info!!!

_________________
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 ECA1 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CW2 K24Z3 2011
Audi TT 1.8T 1999


2 augusti 2017, 13:54
Profil
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

Inlägg: 7799
Ort: Vellinge
Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte
Inlägg Re: Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
Mycket bra info Benci! Köp nu ett par direzza 03g och gör samma utvärdering.
Var köpte du dessa? Demontweeks?

_________________
Martin Scotte
Subaru Levorg -17
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)


2 augusti 2017, 22:08
Profil ICQ WWW
Lars P
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

Inlägg: 1230
Ort: Linköping
Medlemsnummer: 2112
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Inlägg Re: Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
Nangkang borde sponsra dig med en uppsättning.

Bra info, tack.

_________________
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

NSX -91 Vit
EK4 K20 Swap -99 Svart
CR-V Executive -12
Accord -93 Biltransport
CR-X 1,5 -84
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
BMW M6 E64 Cab -07


3 augusti 2017, 17:24
Profil WWW
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem

Inlägg: 1119
Bilder: 0
Ort: Stockholm
Inlägg Re: Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
M Scotte skrev:
Köp nu ett par direzza 03g och gör samma utvärdering.
Var köpte du dessa? Demontweeks?

Köpte Nankang hos https://www.r-dack.se/, det är gamla Nelson däck i Nacka här i Stockholm.
Det var bara att åka dit och plocka upp, jag hatar att beställa sånt här från utlandet.

Tycker du att Direzza Medium slits mycket snabbare än Hard ?
Har Hard mycket sämre fäste än Medium ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi


4 augusti 2017, 09:54
Profil
M Scotte
HPC Medlem
HPC Medlem

Inlägg: 7799
Ort: Vellinge
Medlemsnummer: 141
Namn: Martin Scotte
Inlägg Re: Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
Medium slits fort, men jag kör R1 som är mellan hård och medium och slitaget är ok.
Hard är riktigt bra fäste vs r888 tex men medium är löjligt bra fäste i.

_________________
Martin Scotte
Subaru Levorg -17
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)


5 augusti 2017, 00:31
Profil ICQ WWW
RedDevil
Användare
Användare

Inlägg: 125
Bilder: 0
Ort: Norrköping/Vikbolandet
Medlemsnummer: 1135
Bil: crx-89 turbo!
Namn: Peter Johansson
Inlägg Re: Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!
Mycket bra resumerat Benci!
Kör själv med 225/45-17 som träningsdäck, går som sagt att köra ganska hårt med däcken utan oförutsatta släpp.
Men håller V70 som klart bättre, där kör jag medium fram 235 och 225 soft bak!
Bra skrivet Benci! :D

_________________
peter johansson
honda crx -89
RedDevil
<span style='color:red'>15,84, Action meet 2006....får ligga i träning!! men det var ju utan baklucka!!! tappad mitt på strippen :o)</span>
<a href="http://www.reddevil.dinstudio.se" target="_blank">http://www.reddevil.dinstudio.se</a>


13 augusti 2017, 09:25
Profil Visa medlemmens fotoalbum WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  


© Honda Performance Club
phpBB © phpBB Group.