SuperStage Tider !

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Martin_P skrev:i slutändan är de ju ändå skiten bakom ratten ;)
Det är ju så jävla rätt sagt.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

så för att inte martin eller erik vågar köra fult på bana så är de ingen annan som vågar de häller ?
iallafall om man ska tolka av att "gammla man" har mer o hämta..

en bra förare o gryma däck = en bra ss tid
om man ska gå efter tiderna o utläsa, skule vara kul o se vad som hände om man körde riktiga slicks..

ett litet förslag vora att vi skriver in villka däck som körts på dom olika tiderna för att
då få lite insikt om vad som kan spela roll.. ( ? )

/Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Står på rejsa vilka däck man kört på om man söker.

Övertolka inte saker Linus. Har liknanade material som vi har i våra bilar betyder det att man kan åka de tider vi gör, din bil går säkerligen utan problem att åka 1.23-tider med.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Så Linus bil går lätt åka 1.23 tid med, när jag säger att jag tror det går göra med min bil så blir de massa snack om att man inte ska gissa.
Varför får inte jag gissa? Kan inte jag köra fortare? Bara ni som har gamla bilar?

Jaja, skitsamma, riktigt löjligt, det är inte så att jag sa jag kommer köra 1.15tid.
Jag låg på 3e plats förra året på listan, nu efter alla övat så har de blivit snabbare, istort sett med samma bilar utan större ändringar.
Kan inte jag också bli snabbare, med mods som verkligen sänker tiden som fan? Nä klart, det är ju bara gamla B16 & B18 Civicar som är överlägsna på bana...

MVH
István
http://www.fotoi.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Min teori är att man inte tar bilen lika långt lika ofta till gränsen som man gör i SS på bana, gör man det ska man nog fundera på om man ska fortsätta köra på det viset bland andra medlemmar som kör runt omkring en, för hade jag kört på bana som jag kör SS så hade det funnits minimalt med utrymme för snedsteg, och det vill inte jag utsätta er andra för, speciellt när det inte ens är tävling.

Kinnekulle tycker jag är ett extremt bra exempel. Jag har vid ett fåtal tillfällen hållit fullt spett under bron efter rakan, men jag försöker undvika det då man verkligen ligger på den absolut övre gränsen och gör man ett misstag är det skador på både bil och en själv som med all säkerhet kommer uppstå. Den risken tycker i alla fall jag inte är värt insatsen.

Och om det endast gäller SS, varför ligger samma förare i topp på parkbanan, om det nu är SS det enda dessa bilar duger till? För den om någon är grymt krävande, och inte ens där står jag på fullt för riskerna är för stora. Vilken minst två nära Hondaförare fått uppleva på ett mindre trevligt vis.

Utan att peka med mycket långt finger så anser jag att avåkningar på SS är inte önskvärt men oundvikligt och relativt harmlöst. Avåkning på bana slutar oftast i rejält med skador, som tur är har vi varit relativt förskonade från personskador. Åker man av på bana, anser jag att man ska backa av rejält på sitt körsätt så det undviks i så lång utsträckning det går.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Istvan skrev:Så Linus bil går lätt åka 1.23 tid med, när jag säger att jag tror det går göra med min bil så blir de massa snack om att man inte ska gissa.
Varför får inte jag gissa? Kan inte jag köra fortare? Bara ni som har gamla bilar?

Jaja, skitsamma, riktigt löjligt, det är inte så att jag sa jag kommer köra 1.15tid.
Jag låg på 3e plats förra året på listan, nu efter alla övat så har de blivit snabbare, istort sett med samma bilar utan större ändringar.
Kan inte jag också bli snabbare, med mods som verkligen sänker tiden som fan? Nä klart, det är ju bara gamla B16 & B18 Civicar som är överlägsna på bana...

MVH
István
Har aldrig sagt att din bil inte går att köra så fort med, skillnaden är att ingen annan vågar sig på att säga att "- min bil går si och så fort med dessa mods". Istället för att gissa så tycker jag att 5 Juli är en utmärkt datum att visa vad bilen verkligen går för, så slipper man gissa. Om inte annars har S-vidinge två dagar SS den 24-25 Juli som du säkert kan få få köra på.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
cetv
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 augusti 2006, 23:05
Ort: Södervidinge
Kontakt:

Fan vad tråkig stämning det blev av detta, jag hoppades på att det bara skulle bli ironi av det hela,
Man måste ju kunna "jävlas" med varandra utan att det ska bli så har personligt,
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det blir aldrig ironi om om det finns ett tävlingsmoment med i beräkningen..
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
cetv
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 augusti 2006, 23:05
Ort: Södervidinge
Kontakt:

Nä det är nog sant.
Men du ska ändå få pisk av min crx med mig bakom ratten en vacker dag :whatever:
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
torque
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 december 2005, 16:16
Ort: Gislaved
Kontakt:

Tjena grabbar

Jag är också mycket imponerad av era tider i SS.
Tycker inte det är nåt fel alls att man kör nåt som passar både bil och förare.
Hade jag haft en Porsche GT3 så hade jag inte velat köra på ex. Kinnekulle då små ettriga Hondor
med väghållning hade förmodligen kört om mig.

Givetvis vill man tävla på det sätt som passar en bäst, är man en vinnarskalle så sätter man sig
inte i en bil som inte är konkurrenskraftig. Då väljer man hellre nåt annat alternativ där man vet att man har en chans.

SS skulle jag också vilja prova på, främst för att se hur jag och min bil presterar i den formen av tävling.
Då jag personligen gillar massa bilar på banan och ligga kofångare mot kofångare väljer jag att satsa på banracing.

Dock måste jag säga att det är väldigt mycket otur om man skulle krascha riktigt allvarligt på eget bevåg på
våra svenska banor, på så gott som alla kritiska ställen är det stora avåkningszoner.
Givetvis ska man inte pressa mer än vad som känns tryggt men hur vet man det om man inte provat?
Då är SS en jävligt bra variant att testa gränser på och vad jag förstått slutar det enbart med en snurrning typ.

Och inte att förglömma, är det fler på banan med varierande förarskicklighet så ska man vara försiktigt och visa hänsyn.


Tider är alltid roligt att jämföra och har man klara spelregler ex. SS så finns det alltid nån som ska vara värst, så är det bara.
Den som vill slå dennes tid får åka hem o fila lite till. Svårare än så är det inte :D

Ännu roligare är det att komma med en bil som är billig och "klen" och sätta ruskigt fina tider vart som helst, strippen, bana, eller SS.


Bara mina utsvävande tankar
Mvh Toni
Toni Ahlqvist
<a href="http://www.ahlqvist-racing.tk" target="_blank">http://www.ahlqvist-racing.se</a>
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

cetv skrev:Nä det är nog sant.
Men du ska ändå få pisk av min crx med mig bakom ratten en vacker dag :whatever:
Jag tror inte att jag kommer köra mycket bil efter att jag är 85 år, och då är du troligtvis 87, Eller du tänkte i nästa liv? :biglaugh2:
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Jag har bara en sak att säga om denna tråden:

SLUTA JIDDRA, BÖRJA TROLLA!
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

StefanSOD skrev:Tycker det börjar bli dags att åka fort med din bil Erik... ;)
Du är mer än välkommen att ratta ett par varv så man får en riktig värdemätare på att man duger som förare.. ;)

I år går ju bilen att svänga med efter lite trixande med vikt i bilen och krängningshämmare, så det blir värre att svänga ifrån mig i år än i fjol. ;)

Skulle inte ni ner med brorsans EG till SS i år?
Team Kalmar
StefanSOD
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 april 2005, 11:39
Ort: Gävle
Kontakt:

Mooseman skrev:<!--quoteo(post=486991:date=28 May 2008, 16:54:15:name=StefanSOD)--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD @ 28 May 2008, 16:54:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=486991"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Tycker det börjar bli dags att åka fort med din bil Erik... ;)
Du är mer än välkommen att ratta ett par varv så man får en riktig värdemätare på att man duger som förare.. ;)

I år går ju bilen att svänga med efter lite trixande med vikt i bilen och krängningshämmare, så det blir värre att svänga ifrån mig i år än i fjol. ;)

Skulle inte ni ner med brorsans EG till SS i år?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Jo vi hade tänkt det, men den är inte riktigt klar än, tiden räcker inte till alla gånger. Skulle ju vara kul och se vad Carrera Cup bilen kan prestera :wohow:
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

möjligt bilen är kapapel till en 1.23 tid men med mig bakom ratten lär de aldrig hända...

målet är en hög 1.25 tid och är om de skulle hända då fult nöjd.

/Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Bara att låna ut bilen så ser vi ungefär vad som går att åka.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

M Scotte skrev:Bara att låna ut bilen så ser vi ungefär vad som går att åka.
Låna ut frugan/sambon är väl en sak, men bilen!?! Har du solsting? ;)
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

Nu är det ju nästan krig i den där tråden hahah
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

sorry men tyvär inget intresse av o veta avd bilen kan prestera.
rätt ointressant för min del. bara jag är njöd med mitt presterande så sover jag gott om nätterna :)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Hur blir det med våra bokade körningar nu när inte Bilsport har tillstånd att hyra ut banan för Emmaboda kommun längre?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Ja de e nog ganska slut med SS i emmaboda iafall....

Dom får nog hitta ett annat ställe tror jag...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
MZM
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 april 2007, 16:27
Namn: Martin EK
Ort: Forserum

Asse skrev:Hur blir det med våra bokade körningar nu när inte Bilsport har tillstånd att hyra ut banan för Emmaboda kommun längre?
När blev detta bestämt?

Jag vet att både lördagens och söndagens körning vart inställd. När jag pratade med bilsport i måndags för att höra om en bokning jag har där fick jag svaret att Subaruklubben skulle köra nu i helgen och då har bilsport hyrt in en firma som ska mäta buller hos grannarna, efter det skulle nya beslut tas och vi klubbar som hyrt skulle bli meddelade om dessa.
Martin Ek
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

{BÅGEN} skrev:Ja de e nog ganska slut med SS i emmaboda iafall....

Dom får nog hitta ett annat ställe tror jag...

Ne jag som inte ens har hunnit testa är :(

Hoppas de isf hittar en ny bra plats
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Inget är spikat ännu. Bilsport har lagen på sin sida att köra, det handlar i detta läget mest om att "gulla med grannarna". SSi skall köra i helgen, vi får se vad den bullermätningen ger, det finns inga spikade beslut tagna ännu och Emmaboda kommun har definitivt inte förbjudit Bilsport att köra SS, tvärtom, de vill ha mer körningar.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Hoppas att beslutet går våran väg...

De måste ju ändå dra lite pengar till kommunen.. eller?

Ja ja hoppas på den 5 juli iallafall...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Alfahannen
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2005, 23:55
Ort: Göteborg

Mycket snack i den här tråden. Varför försöker ni inte ordna något klubbmästerskap på bana? Corvetteklubben har det och de är ett gäng gnälliga pensionärer. Intresset att tävla verkar ju finnas här, då borde åtminstone det administrativa inte vara ett bekymmer. Bara det ekonomiska kvar då...
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

och hur då lösa de så omtalade försäkrings problmet när ordet "tävling" är in blandat ?
licent o sbf är den ända lösning jag känner till
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Och numer SMA då.

Men bilarna är förstås oförsäkrade om man tävlar. Finns väl tävlingsbilsförsäkringar att teckna i England, men har fattat för att premien ligger på femsiffrigt per tävling. Inget direkt alternativ...
Alfahannen
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2005, 23:55
Ort: Göteborg

Tja, vill man tävla på bana så måste klubben vara ansluten till SBF, tävlingen ha utbildade flaggvakter, ambulans osv... En process, men det hade kanske ordnat upp klubbens anseende ordentligt!
Tycker bara det är synd att så mycket förarbegåvning och bilpotential inom klubben 'går till spillo', att alla dessa banträffar inte leder någon vart. Det finns ju en del trevliga klasser för en Honda, ERC mm, men fler hade kanske vågat ta klivet om det var ett internt mästerskap?
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

jag SKA tävla i framtidden när mer tid finns (typ 1-2år)
så för mig ser jg bara positivt på att vi skulle bli sbf.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Skriv svar