Markera alla kategorier som lästa Regler
25 juni 2018, 15:41



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E85 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild
andreas542
Styrelsen
Styrelsen

Inlägg: 378
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 0
Bil: '01 Civic Type-R (EP3)
Namn: Andreas Lärfors
Inlägg Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E85
Som rubriken lyder, jag är ute efter relativt moderna spridare och en pump som klarar E85. Detta till en EG med D16Z6.

_________________
Andreas Lärfors
Västerort, Stockholm
1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic ESi (EG5)
1992 Civic Sedan LSi (EG8)


14 februari 2018, 19:29
Profil
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst

Inlägg: 711
Ort: Bollnäs
Medlemsnummer: 2434
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Inlägg Re: Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E8
Honda från modell EG och framåt klarar väl E85 bra?
Vad skall bilen användas till? På mina brukisar så har jag förlängt spridarsignalen och kört på 100% E85 utan problem (Senast en MB som gick ca 5 000 mil på E85 på detta sätt).

_________________
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07


14 februari 2018, 20:43
Profil WWW
Användarvisningsbild
andreas542
Styrelsen
Styrelsen

Inlägg: 378
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 0
Bil: '01 Civic Type-R (EP3)
Namn: Andreas Lärfors
Inlägg Re: Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E8
Bra tips, tack! Motorn är byggd med kam, högkomp m.m. så det siktas på 170-180hp. Vad jag förstår så klarar varken OEM pump eller spridare detta (30% högre flöde med E85 har jag läst).

_________________
Andreas Lärfors
Västerort, Stockholm
1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic ESi (EG5)
1992 Civic Sedan LSi (EG8)


14 februari 2018, 23:18
Profil
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

Inlägg: 4936
Bilder: 13
Ort: Västerås
Medlemsnummer: 600
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Inlägg Re: Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E8
En billig pump som klarar av e85 (observera att walbro 255 ej är specad för etanol) är av märket TRE 255l/h.

Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.

Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.

Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.

Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.

Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.

_________________
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66
www.JDMracing.se


15 februari 2018, 08:30
Profil Visa medlemmens fotoalbum
Simon
Användare
Användare

Inlägg: 228
Ort: Hudiksvall
Medlemsnummer: 1008
Namn: Simon Jonsson
Inlägg Re: Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E8
Malkolm skrev:
En billig pump som klarar av e85 (observera att walbro 255 ej är specad för etanol) är av märket TRE 255l/h.

Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.

Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.

Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.

Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.

Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.


Finns ju enkla lösningar på detta

https://www.speedfactoryracing.net/engi ... ies-motors

_________________
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si


15 februari 2018, 13:21
Profil
Användarvisningsbild
andreas542
Styrelsen
Styrelsen

Inlägg: 378
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 0
Bil: '01 Civic Type-R (EP3)
Namn: Andreas Lärfors
Inlägg Re: Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E8
Tack för den djupgående informationen, Malkolm!

Jag har läst på lite och gillar RDX 410cc alternativet - verkar kostnadseffektivt och pålitligt. Som Simon skriver finns det sedan både "injector hats" vilket gör att dom passar rakt på det befintliga fuel railet och sedan adaptrar som gör att dom kan kopplas med originalclipsen.

Summering:
- TRE 255L/H https://treperformance.com/i-555-honda- ... -2004.html
- RDX 410cc http://www.tegiwaimports.com/honda-acur ... -k20z.html
- RDX Injector hats D/B-serie https://h-tune.co.uk/k-tuned-rdx-to-b-s ... ctor-hats/
- RDX adapters D/B-series https://h-tune.co.uk/acura-rdx-injector ... inning-x4/

Fler frågor:
- Ska jag ha en fuel pressure regulator till detta?
- Ska jag uppgradera fuel railet?

_________________
Andreas Lärfors
Västerort, Stockholm
1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic ESi (EG5)
1992 Civic Sedan LSi (EG8)


19 februari 2018, 14:38
Profil
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

Inlägg: 4936
Bilder: 13
Ort: Västerås
Medlemsnummer: 600
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Inlägg Re: Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E8
Nej, om du kör 410cc behöver du inte byta regulator.
Nej, byte av fuelrail behövs inte heller.

_________________
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66
www.JDMracing.se


19 februari 2018, 18:34
Profil Visa medlemmens fotoalbum
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  


© Honda Performance Club
phpBB © phpBB Group.