Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E85
- Lärfors
- Inlägg: 2149
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 261 times
Som rubriken lyder, jag är ute efter relativt moderna spridare och en pump som klarar E85. Detta till en EG med D16Z6.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Honda från modell EG och framåt klarar väl E85 bra?
Vad skall bilen användas till? På mina brukisar så har jag förlängt spridarsignalen och kört på 100% E85 utan problem (Senast en MB som gick ca 5 000 mil på E85 på detta sätt).
Vad skall bilen användas till? På mina brukisar så har jag förlängt spridarsignalen och kört på 100% E85 utan problem (Senast en MB som gick ca 5 000 mil på E85 på detta sätt).
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- Lärfors
- Inlägg: 2149
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 261 times
Bra tips, tack! Motorn är byggd med kam, högkomp m.m. så det siktas på 170-180hp. Vad jag förstår så klarar varken OEM pump eller spridare detta (30% högre flöde med E85 har jag läst).
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
En billig pump som klarar av e85 (observera att walbro 255 ej är specad för etanol) är av märket TRE 255l/h.
Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.
Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.
Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.
Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.
Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.
Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.
Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.
Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.
Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.
Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.
Finns ju enkla lösningar på dettaMalkolm skrev:En billig pump som klarar av e85 (observera att walbro 255 ej är specad för etanol) är av märket TRE 255l/h.
Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.
Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.
Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.
Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.
Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.
https://www.speedfactoryracing.net/engi ... ies-motors
Hudiksvall
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
- Lärfors
- Inlägg: 2149
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 261 times
Tack för den djupgående informationen, Malkolm!
Jag har läst på lite och gillar RDX 410cc alternativet - verkar kostnadseffektivt och pålitligt. Som Simon skriver finns det sedan både "injector hats" vilket gör att dom passar rakt på det befintliga fuel railet och sedan adaptrar som gör att dom kan kopplas med originalclipsen.
Summering:
- TRE 255L/H https://treperformance.com/i-555-honda- ... -2004.html
- RDX 410cc http://www.tegiwaimports.com/honda-acur ... -k20z.html
- RDX Injector hats D/B-serie https://h-tune.co.uk/k-tuned-rdx-to-b-s ... ctor-hats/
- RDX adapters D/B-series https://h-tune.co.uk/acura-rdx-injector ... inning-x4/
Fler frågor:
- Ska jag ha en fuel pressure regulator till detta?
- Ska jag uppgradera fuel railet?
Jag har läst på lite och gillar RDX 410cc alternativet - verkar kostnadseffektivt och pålitligt. Som Simon skriver finns det sedan både "injector hats" vilket gör att dom passar rakt på det befintliga fuel railet och sedan adaptrar som gör att dom kan kopplas med originalclipsen.
Summering:
- TRE 255L/H https://treperformance.com/i-555-honda- ... -2004.html
- RDX 410cc http://www.tegiwaimports.com/honda-acur ... -k20z.html
- RDX Injector hats D/B-serie https://h-tune.co.uk/k-tuned-rdx-to-b-s ... ctor-hats/
- RDX adapters D/B-series https://h-tune.co.uk/acura-rdx-injector ... inning-x4/
Fler frågor:
- Ska jag ha en fuel pressure regulator till detta?
- Ska jag uppgradera fuel railet?
Andreas Lärfors : IT ansvarig