Köpes: Spridare & pump för att konvertera EG D16 till E85

Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2149
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 261 times

Som rubriken lyder, jag är ute efter relativt moderna spridare och en pump som klarar E85. Detta till en EG med D16Z6.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Honda från modell EG och framåt klarar väl E85 bra?
Vad skall bilen användas till? På mina brukisar så har jag förlängt spridarsignalen och kört på 100% E85 utan problem (Senast en MB som gick ca 5 000 mil på E85 på detta sätt).
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2149
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 261 times

Bra tips, tack! Motorn är byggd med kam, högkomp m.m. så det siktas på 170-180hp. Vad jag förstår så klarar varken OEM pump eller spridare detta (30% högre flöde med E85 har jag läst).
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

En billig pump som klarar av e85 (observera att walbro 255 ej är specad för etanol) är av märket TRE 255l/h.

Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.

Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.

Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.

Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.

Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

Malkolm skrev:En billig pump som klarar av e85 (observera att walbro 255 ej är specad för etanol) är av märket TRE 255l/h.

Spridare behövs 30% större än 240cc (240cc räcker på gränsen till 190-200hk på bensin), dvs ca 310cc eller större. Men allt är relativt, jag menar om du kan höja bränsletrycket vis regulatorn (vilket en TRE-pump klarar galant) så kommer du klara dig även med 285cc. Dvs från vissa H-serie motorer. Vet att det sitter på Prelude H22 tex.

Om du inte höjer bränsletrycket så är K20a2/z4 perfekta med sin fina sprutbild och 310cc. Dock krävs modifikationer för att få dit dem. Tex att borra upp hålen i fuelrailen till 14mm har jag för mig. Och byta kontakter osv.

Nästa är bosch/Saabs röda spridare på 355cc, dessa är ingen höjdare alls. Och köper man de beggade har de oftast gått 20.000mil plus och är ojämna o slitna.

Honda oem RDX 410cc. Billigt att köpa helt nya, ca 2000kr, alla billigare är kassa chinakopior. Kräver dock samma modifikationer som k20a2-spridarna.

Keihin 500cc spridare. Kräver samma mods som k20a2. Med bra pump klarar de 305hk med e85 utan att maxas.
Finns ju enkla lösningar på detta

https://www.speedfactoryracing.net/engi ... ies-motors
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2149
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 261 times

Tack för den djupgående informationen, Malkolm!

Jag har läst på lite och gillar RDX 410cc alternativet - verkar kostnadseffektivt och pålitligt. Som Simon skriver finns det sedan både "injector hats" vilket gör att dom passar rakt på det befintliga fuel railet och sedan adaptrar som gör att dom kan kopplas med originalclipsen.

Summering:
- TRE 255L/H https://treperformance.com/i-555-honda- ... -2004.html
- RDX 410cc http://www.tegiwaimports.com/honda-acur ... -k20z.html
- RDX Injector hats D/B-serie https://h-tune.co.uk/k-tuned-rdx-to-b-s ... ctor-hats/
- RDX adapters D/B-series https://h-tune.co.uk/acura-rdx-injector ... inning-x4/

Fler frågor:
- Ska jag ha en fuel pressure regulator till detta?
- Ska jag uppgradera fuel railet?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Nej, om du kör 410cc behöver du inte byta regulator.
Nej, byte av fuelrail behövs inte heller.
Skriv svar