Fysiska skillnader mellan 5 och 6 växlade lådor från K-serie
Hej
Har sneglat på att byta till 6 växlad låda i accorden (CL7 tror jag karossen heter). Det sitter en K20a6 med 5 pet i nu.
Vad jag förstått ska lådorna vara identiska till yttermåtten, det ska till o med finnas plats för det sjätte drevparet
i de 5 växlade lådorna.
Har siktat en 6 petare i rätt pris från en K24a3, men är lite nojig att något ska ha fel mått.
Bultdelningen mot blocket bör ju vara samma om blocken är av samma familj mellan K20/K24.
Har någon här gjort ett sånt byte och kan dela med sig av erfarenheter? Eller vet om mått på ingående axel
eller drivaxlar diffar mellan de två motorstorlekarna?
Har sneglat på att byta till 6 växlad låda i accorden (CL7 tror jag karossen heter). Det sitter en K20a6 med 5 pet i nu.
Vad jag förstått ska lådorna vara identiska till yttermåtten, det ska till o med finnas plats för det sjätte drevparet
i de 5 växlade lådorna.
Har siktat en 6 petare i rätt pris från en K24a3, men är lite nojig att något ska ha fel mått.
Bultdelningen mot blocket bör ju vara samma om blocken är av samma familj mellan K20/K24.
Har någon här gjort ett sånt byte och kan dela med sig av erfarenheter? Eller vet om mått på ingående axel
eller drivaxlar diffar mellan de två motorstorlekarna?
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Det ska vara bolton.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Vet du om det gäller även elektronik? Såg nånstans att det kunde diffa vilket drev pulsen till hastighetsmätaren togs från t.ex.
Kopplingen skulle jag kunna tänka mig skilja mellan 150 och 190 kusar, men frågan är om det är annan slaglängd/volym
på kopplingscylindern då?
Kopplingen skulle jag kunna tänka mig skilja mellan 150 och 190 kusar, men frågan är om det är annan slaglängd/volym
på kopplingscylindern då?
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Problemet blir att din ecu inte har nån utgång att styra den elektroniska backspärren i 6vxlade lådor. Inge kul i 120kmh att få i backen istället för 6:an...
- MiWi
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
- Bil: CTR EP3 -03
- Namn: Michél Lundbeck
- Ort: Sundbyberg
Blir nog snarare Ras-växeln i det ögonblicket.qbz skrev:Fan vad coolt xD rejs växeln engaged
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
- MiWi
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
- Bil: CTR EP3 -03
- Namn: Michél Lundbeck
- Ort: Sundbyberg
En elektrisk spärr som låser backväxeln så länge man rullar framåt.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Försök och få in 5-6ans växel när motorn är avstängd. Du hittar inte läge eller det är svårt. Men när du börja Rulla fram så kan du växla. Funkar inte spärren så är svårt att di in 5-6ans
BaShaR aL-GaiLaNi
Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM
CTR-05
0704487400
Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM
CTR-05
0704487400
-
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Ort: Ängelholm
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Kan man inte fixa nåt knapp så kan man trycka in när man ska lägga in backen typ? Bör funkar
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
-
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Ort: Ängelholm
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Den elektrisk spärr är i alltid menar jag
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
När du säger elektronisk, är det elektronik på lådan som måste styras med can-bus eller liknande eller är det baraMalkolm skrev:Problemet blir att din ecu inte har nån utgång att styra den elektroniska backspärren i 6vxlade lådor. Inge kul i 120kmh att få i backen istället för 6:an...
en solenoid fysiskt på lådan? Är det bara elektriskt aktiverad solenoid så är det ju lugnt. Min knopp på spaken börjar
ändå bli sliten så då kan jag sätta en sån här istället och av-aktivera back-spärren manuellt:
knopp
Det är bara en solenoid som har två pinnar med + och - som sitter ovanpå växellådan. 12v aktiverar solenoiden som då spärrar backen.patz skrev:När du säger elektronisk, är det elektronik på lådan som måste styras med can-bus eller liknande eller är det baraMalkolm skrev:Problemet blir att din ecu inte har nån utgång att styra den elektroniska backspärren i 6vxlade lådor. Inge kul i 120kmh att få i backen istället för 6:an...
en solenoid fysiskt på lådan? Är det bara elektriskt aktiverad solenoid så är det ju lugnt. Min knopp på spaken börjar
ändå bli sliten så då kan jag sätta en sån här istället och av-aktivera back-spärren manuellt:
knopp
På de 6 växlade bilarna jordar ECUn B7 över 13km/h och då går det inte att lägga i backen. Går att koppla +12v tändning till solenoiden med en 10A säkring och sedan bryta + eller - när man vill lägga i backen.