Fysiska skillnader mellan 5 och 6 växlade lådor från K-serie

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
patz
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 september 2012, 22:34
Namn: Patrick Koping

Hej

Har sneglat på att byta till 6 växlad låda i accorden (CL7 tror jag karossen heter). Det sitter en K20a6 med 5 pet i nu.
Vad jag förstått ska lådorna vara identiska till yttermåtten, det ska till o med finnas plats för det sjätte drevparet
i de 5 växlade lådorna.
Har siktat en 6 petare i rätt pris från en K24a3, men är lite nojig att något ska ha fel mått.
Bultdelningen mot blocket bör ju vara samma om blocken är av samma familj mellan K20/K24.

Har någon här gjort ett sånt byte och kan dela med sig av erfarenheter? Eller vet om mått på ingående axel
eller drivaxlar diffar mellan de två motorstorlekarna?
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Det ska vara bolton.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
patz
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 september 2012, 22:34
Namn: Patrick Koping

Vet du om det gäller även elektronik? Såg nånstans att det kunde diffa vilket drev pulsen till hastighetsmätaren togs från t.ex.

Kopplingen skulle jag kunna tänka mig skilja mellan 150 och 190 kusar, men frågan är om det är annan slaglängd/volym
på kopplingscylindern då?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Problemet blir att din ecu inte har nån utgång att styra den elektroniska backspärren i 6vxlade lådor. Inge kul i 120kmh att få i backen istället för 6:an...
qbz
Inlägg: 103
Blev medlem: 8 april 2009, 20:27
Bil: s2000
Namn: Victor Berg
Ort: Västerås

Fan vad coolt xD rejs växeln engaged
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

qbz skrev:Fan vad coolt xD rejs växeln engaged
Blir nog snarare Ras-växeln i det ögonblicket. ;)
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Lånar tråden med lite On-topic :mrgreen:

Finns det en såkallad backspärr i CTR EP3? Så att man inte kan få in backen medan man åker menar ni?
Förklara gärna
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

En elektrisk spärr som låser backväxeln så länge man rullar framåt.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
Mr-CrX
Inlägg: 485
Blev medlem: 27 juli 2004, 00:21
Ort: stockholm

Försök och få in 5-6ans växel när motorn är avstängd. Du hittar inte läge eller det är svårt. Men när du börja Rulla fram så kan du växla. Funkar inte spärren så är svårt att di in 5-6ans
BaShaR aL-GaiLaNi

Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM

CTR-05

0704487400
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Kan man inte fixa nåt knapp så kan man trycka in när man ska lägga in backen typ? Bör funkar
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Den elektrisk spärr är i alltid menar jag
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
patz
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 september 2012, 22:34
Namn: Patrick Koping

Malkolm skrev:Problemet blir att din ecu inte har nån utgång att styra den elektroniska backspärren i 6vxlade lådor. Inge kul i 120kmh att få i backen istället för 6:an...
När du säger elektronisk, är det elektronik på lådan som måste styras med can-bus eller liknande eller är det bara
en solenoid fysiskt på lådan? Är det bara elektriskt aktiverad solenoid så är det ju lugnt. Min knopp på spaken börjar
ändå bli sliten så då kan jag sätta en sån här istället och av-aktivera back-spärren manuellt:
knopp
patz
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 september 2012, 22:34
Namn: Patrick Koping

Men för att summera, backspärren är alltså det enda "hindret", i övrigt är det bara o byta låda?

Låter för enkelt för att vara sant :D
Silldro
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 mars 2012, 17:26
Bil: Renault 5 GTE K20
Namn: Andreas Millbro

patz skrev:
Malkolm skrev:Problemet blir att din ecu inte har nån utgång att styra den elektroniska backspärren i 6vxlade lådor. Inge kul i 120kmh att få i backen istället för 6:an...
När du säger elektronisk, är det elektronik på lådan som måste styras med can-bus eller liknande eller är det bara
en solenoid fysiskt på lådan? Är det bara elektriskt aktiverad solenoid så är det ju lugnt. Min knopp på spaken börjar
ändå bli sliten så då kan jag sätta en sån här istället och av-aktivera back-spärren manuellt:
knopp
Det är bara en solenoid som har två pinnar med + och - som sitter ovanpå växellådan. 12v aktiverar solenoiden som då spärrar backen.

På de 6 växlade bilarna jordar ECUn B7 över 13km/h och då går det inte att lägga i backen. Går att koppla +12v tändning till solenoiden med en 10A säkring och sedan bryta + eller - när man vill lägga i backen.
Skriv svar