civic 1988 ed6 d15b2 mpfi-b18c4 hjälp!

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
falken91
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 oktober 2014, 16:35
Bil: civic ed6 d15b2
Namn: Kristoffer falk
Ort: kiruna

hej :D är ny här på forumet är även ny till honda detta är min förstabara hållt på med volvo ovh jänkare innan. gillar skarpt hondas v tec motorer så köpte mig en vivic ed6 d15b2 polaren mobbade mig för att jag hade dpfi lyckades få tag på en annan civic ed6 med mpfi som skulle skrotas. monterade mpfi på min d15b2 motorn går och har körts 40 mil men det saknas en del effekt under huven så ett swap + turbo känns som ett måste har hittat en 1998 civic aerodeck 1,8 som jag förstår ska det vara en b18c4 i den bilen och den motorn ska vara speciellt lämplig för turbo pga den lägre kompressionen så det jag vill veta är vad som behövs för ett swap? har sökt i swap tråden och hittar inget från d15b2 till b18c4 finns det någon som har gjort detta och kan svara på mina frågor ? //Mvh kristoffer
falken91
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 oktober 2014, 16:35
Bil: civic ed6 d15b2
Namn: Kristoffer falk
Ort: kiruna

Många som har kollat men ingen som kan ge nått tips eller svar åt mig? Känns tråkigt på ett sånt stort forum ?
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

falken91 skrev:Många som har kollat men ingen som kan ge nått tips eller svar åt mig? Känns tråkigt på ett sånt stort forum ?
Som du säger så är ju c4an som gjord för överladd. Men det du behöver är följande...

Motor.
Hydro converter för växellådan då den är hydralisk och din bil har vajer. (Du kan ta låda från civic/crx vt men den är utan diff)
Drivaxlarna tar du från mb6an du tar motorn från.
Du behöver swapfästen. Oem fästen från B serien går ej i en ef/ee/ed kaross.
Du behöver ecu och motorhärva från b18 motorn.
Den övriga härvan kan du med ta som går upp i panelen och bakåt i bilen lr skarva om. Någon annan får styrka hur man gör.

Men i det stora hela är det motor, låda, drivaxlar, fästen och härva samt ecu.

Du lär behöva banka upp plåten där generatorn sitter eftersom kkarosseninte är lämpad för b serie. Vissa svetsar och andra bankar. Jag föredrar släggan.
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Skriv svar