Alternativ kabelhärva vid K-serie swap

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Har upptäckt att kabelhärvan (på motorn alltså, är egentligen 2st ihopkopplade). Från CR-V årsmodell 03-04 (vanlig gasvajer till spjällhuset) är väldigt lik härvan på EP3/k20a2. Artnr på CRV-härvan är 32111-PNB-G006.

Nu var min härva avklippt inne vid ecu:n, så jag har inte 100% koll om det är nån skillnad där. Kontakterna till ecun vet jag sedan tidigare att de är lika.

Jag listar skillnaderna här:

•bredvid spridarna sitter en kontakt till vakumklockan på insuget, den kan man flytta till Reverse-Lock på vxlådan. Det är tom samma kontaktstycke som på de 6-vxlade lådorna! (Röd/blå kabel ska gå till pinout B7).

•gummigenomföringen till torpedväggen behöver flyttas ca 15-20cm.

•dessa kablar behöver förlängas: (dessa är bra att förlänga när man bytt insug till RBC/RRC även när man kör med k20a2-härvan).
-TPS
-MAP
-IAT

•Knacksensor är samma metalhölje o kontakt som på k24. (Den knacksensorn kostar ca 500kr i usa & UK. Den andra som är grön i plast brukar kosta 1200-1800kr och den rackaren går ju av rätt ofta.)

•denna härva var klippt vid ecu:n. Så jag har fått löda ihop med kontakter som jag hade liggandes. Har fått en kabel över, en ALT-L (vit/blå) som inte verkar behövas. (Sitter nämligen en till på pinout B10).
Bilagor
9D148C8B-4392-45AA-B516-B4045B0D3DE4.jpeg
90024957-583D-49E6-B428-67D3624C4E4D.jpeg
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Bra info!
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Skriv svar