Styrservo utan speed sensor

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Hej!

Håller på med servostyrning på en motorswappad Prelude -93. Original har den en hastighetssensor som styr hur mycket servokraft man får. Denna finns inte längre så jag undrar hur man ska koppla slangarna istället, kan man dra dem som retur?

Har hittat exempel där man gjort en loop men som jag förstått det så kopplar man även bort servopumpen då.
Eller har jag missuppfattat detta?

Mvh Magnus
mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

TJA, motorswapad till vad först o främst??

en 93 lude ? original vs swap?

mvh micke
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Sitter en K24 i nu så den har alltså inte den mekaniska hastighetssensorn som satt på originalväxellådan.
Jag fick ett svar på ludegeneration hur det skulle kopplas men vi har problem iallafall med den lösningen som föreslogs.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

vad är det för lösning som föreslogs och vad är det för problem?

kan du inte använda preludens vss i k24 lådan? kanske flytta över ett drev eller nåt?

det verkar som om du kan koppla ihop slangarn vid sensorn så simulerar du 80kmh


mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Lösningen skulle vara att loopa slangarna in/ut från styrsnäckan istället för att gå via vss:en.
Är det det du menar med att koppla ihop slangarna vid sensorn?

Tråden på ludegeneration

Det verkar som att det var kopplat enligt denna lösning men problemet vi har är dels att den loopade slangen började läcka (för högt tryck?) och dels att hjulen styr ut fullt höger och låser där.
Man orkar inte vrida tillbaka ratten för hand.
kan du inte använda preludens vss i k24 lådan? kanske flytta över ett drev eller nåt?
Har inte k24 en elektrisk sensor för hastighet medan Preluden hade den hydrauliska?

Mvh Magnus
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

mago skrev:Lösningen skulle vara att loopa slangarna in/ut från styrsnäckan istället för att gå via vss:en.
Är det det du menar med att koppla ihop slangarna vid sensorn?

kan du inte använda preludens vss i k24 lådan? kanske flytta över ett drev eller nåt?
Har inte k24 en elektrisk sensor för hastighet medan Preluden hade den hydrauliska?

Mvh Magnus
Loopa slangarna som går till sensorn och plugga ingångarna på sensorn.
Så förstod jag det som att man skulle göra.


jo k24 har elektrisk vss, glöm vad jag skrev om flytta över jag misstolkade.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Tack för svaret Okyu, vi får testa igen.
Det verkar som att vi har något annat fel med servot eftersom det var en sådan loopning som var gjord innan slangen poppade loss.

/Magnus
Skriv svar