b16/18 till D15Z6
Tjenare.
Jag har en mini från 77 som ska få en transplantation från en honda.
Kollat lite på alternativ och b16/18 har lite för mkt hästar för att kunna registrera bilen, 15kw/100kg(ombyggt fordon)
Min fråga är, det finns lite olika företag som gör fördiga subframes, dom är dock till b16/18 och även k20.
Passar en b15 motor i en b16 ram? skillnad på drivaxlar?
Mvh/Pierre
Jag har en mini från 77 som ska få en transplantation från en honda.
Kollat lite på alternativ och b16/18 har lite för mkt hästar för att kunna registrera bilen, 15kw/100kg(ombyggt fordon)
Min fråga är, det finns lite olika företag som gör fördiga subframes, dom är dock till b16/18 och även k20.
Passar en b15 motor i en b16 ram? skillnad på drivaxlar?
Mvh/Pierre
- Lärfors
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 259 times
Hej,
D-serie och B-serie motorerna har olika fästen. Det är rätt mycket delar som ska bytas om man ska byta mellan dessa motorer...
motorfästen
växellåda
drivaxlar
ECU
kylare/kylarslangar
insug
grenrör
osv.
Det finns ett antal tillverkare av "swap-fästen", men de är i regel för att en bil med D-serie från fabrik ska byta till en B-serie motor. Har aldrig sett att det skulle finnas swap fästen "åt andra hållet".
Du kan ju specialtillverka motorfästen, men det beror ju lite på hur dessa subframes ser ut också.
Här ser du en lista på samtliga B-serie motorer (notera att det inte finns något B15 motor) https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine
Det finns ju några icke-VTEC B18 motorer på ca. 140hk - vet inte om även detta är för högt.
Annars kanske du kan lägga ett paket bly i bilen så du får upp vikten lite?
D-serie och B-serie motorerna har olika fästen. Det är rätt mycket delar som ska bytas om man ska byta mellan dessa motorer...
motorfästen
växellåda
drivaxlar
ECU
kylare/kylarslangar
insug
grenrör
osv.
Det finns ett antal tillverkare av "swap-fästen", men de är i regel för att en bil med D-serie från fabrik ska byta till en B-serie motor. Har aldrig sett att det skulle finnas swap fästen "åt andra hållet".
Du kan ju specialtillverka motorfästen, men det beror ju lite på hur dessa subframes ser ut också.
Här ser du en lista på samtliga B-serie motorer (notera att det inte finns något B15 motor) https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine
Det finns ju några icke-VTEC B18 motorer på ca. 140hk - vet inte om även detta är för högt.
Annars kanske du kan lägga ett paket bly i bilen så du får upp vikten lite?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 552
- Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Ort: Borgholm
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 32 times
Kan ju alltid vikta upp bilen över reg bes. Då får du fin fin prestanda när du tar bort vikten sen.