D15z6 - > b20z1 Ek - 00
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Tjenare, ny här o har lite frågor för att få lite klarhet i detta tänkta projekt.
Har nu den rätt tråkiga 1,5 vtec-e maskinen i min civic o vill åt nått med mer vrid och effekt fast vill hålla lite budget och inte behöva skruva massa efter att swapet är gjort.
B20z1 från första gen crv (148hk) lockar mycket pga pris och tillgänglighet, och längre fram smacka på en vtec topp o kanske hamna på 180-190hk och ha den som en rolig brukis som man kan åka genom Europa med och ändå smiska lite på helgerna
Styrsystem! Jag tänker inte lägga nå fokus på vtec toppen just nu då redan standard maskinen är en schysst ökning från mina mesiga 114hk. Så jag tänker hämta en b20z1 på skroten och funderar redan där på elhärva, vissa säger att jag kan använda original o vissa inte Båda är iaf obd2 och ska jag då ta ecu också? Eller ska jag bara räkna med en hondata?
Drivlina! Original b20 svänghjul, koppling o tryckplatta ska funka fint. Låda så tänker jag att en från en 2wd crv borde väl funka? Men drivaxlar kan jag inte ta från crv om jag fattat det rätt, vad finns det för några då jag kan ta?
Rätt ny på dessa bilar så kan inte jätte mycke o har inga hyllor hemma med delar att prova med men jag kan skruva och vill lära mig tack sålänge
Har nu den rätt tråkiga 1,5 vtec-e maskinen i min civic o vill åt nått med mer vrid och effekt fast vill hålla lite budget och inte behöva skruva massa efter att swapet är gjort.
B20z1 från första gen crv (148hk) lockar mycket pga pris och tillgänglighet, och längre fram smacka på en vtec topp o kanske hamna på 180-190hk och ha den som en rolig brukis som man kan åka genom Europa med och ändå smiska lite på helgerna
Styrsystem! Jag tänker inte lägga nå fokus på vtec toppen just nu då redan standard maskinen är en schysst ökning från mina mesiga 114hk. Så jag tänker hämta en b20z1 på skroten och funderar redan där på elhärva, vissa säger att jag kan använda original o vissa inte Båda är iaf obd2 och ska jag då ta ecu också? Eller ska jag bara räkna med en hondata?
Drivlina! Original b20 svänghjul, koppling o tryckplatta ska funka fint. Låda så tänker jag att en från en 2wd crv borde väl funka? Men drivaxlar kan jag inte ta från crv om jag fattat det rätt, vad finns det för några då jag kan ta?
Rätt ny på dessa bilar så kan inte jätte mycke o har inga hyllor hemma med delar att prova med men jag kan skruva och vill lära mig tack sålänge
- NitraM
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 82 times
Hej och välkommen.
Kabelhärvan bör du kunna ta den du redan har från ek'n. Då ni har samma obd så ska det funka. Enda som kommer bli över är kontakten för vtec. Och den behöver du ju när du ska köra vtec top.
Drivaxlar får du ta från en civic vti 92-00 finns kopior på ebay för runt 1000kr st hemma.
Växellåda hade jag tagit från en civic / delsol vti 92-00 (då får du bra mycket roligare utväxling)
Motorfästen kommer behövas.
Antingen swap fästen eller ek4 org fästen.
Du behöver generator, servopump, startmotor, AC kompressor (om du har ac nu) från en ek4 (civic vti 96-00) alt från crvn.
Kolla på bildelsbasen.se efter delar
Ecu kan du köra den du har och kasta i hondata s300 i
Sen kan det dyka om lite små saker men u det stora hela ett lätt motorswap med inte allt för dyra delar.
Jag tror jag har några ek4 motorfästen och eventuellt generator liggandes i garaget.
Just ja. Du kommer behöva kylslangar också från motorn till kylaren.
Se till att även ta med spjällhuset från crvn.
00-01 är bäst. De spjällhuset är lite större än 98-99
Kabelhärvan bör du kunna ta den du redan har från ek'n. Då ni har samma obd så ska det funka. Enda som kommer bli över är kontakten för vtec. Och den behöver du ju när du ska köra vtec top.
Drivaxlar får du ta från en civic vti 92-00 finns kopior på ebay för runt 1000kr st hemma.
Växellåda hade jag tagit från en civic / delsol vti 92-00 (då får du bra mycket roligare utväxling)
Motorfästen kommer behövas.
Antingen swap fästen eller ek4 org fästen.
Du behöver generator, servopump, startmotor, AC kompressor (om du har ac nu) från en ek4 (civic vti 96-00) alt från crvn.
Kolla på bildelsbasen.se efter delar
Ecu kan du köra den du har och kasta i hondata s300 i
Sen kan det dyka om lite små saker men u det stora hela ett lätt motorswap med inte allt för dyra delar.
Jag tror jag har några ek4 motorfästen och eventuellt generator liggandes i garaget.
Just ja. Du kommer behöva kylslangar också från motorn till kylaren.
Se till att även ta med spjällhuset från crvn.
00-01 är bäst. De spjällhuset är lite större än 98-99
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
De låter ju fantastiskt enkelt! Men att hitta låda bekymrar mig lite, och hondata låter dyrt men de är ju ett måste till jag ska ha vtec
Jag har ett spjällhus från b18 som skulle sättas på originalmaskinen i hopp om att piska på de trötta hästarna lite, de borde väl gå. Ska jag ta med insuget från crv eller passar kanske ett d serie?
Tackar för snabbt svar!
Jag har ett spjällhus från b18 som skulle sättas på originalmaskinen i hopp om att piska på de trötta hästarna lite, de borde väl gå. Ska jag ta med insuget från crv eller passar kanske ett d serie?
Tackar för snabbt svar!
- NitraM
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 82 times
B18 spjäll funkar kanon.
Bästa är att köpa något grenrör också när du ändå håller på.
Finns på ebay (B18 big tube) för runt 3k.
Insuget behöver du ta från crv eller från amerikansk Integra för bästa flödet.
Funkar inte att ta från svensk vti eller så. Om man nu inte vill bygga om och kapa sönder insuget osv. (som en viss annan tok gjorde )
Bästa är att köpa något grenrör också när du ändå håller på.
Finns på ebay (B18 big tube) för runt 3k.
Insuget behöver du ta från crv eller från amerikansk Integra för bästa flödet.
Funkar inte att ta från svensk vti eller så. Om man nu inte vill bygga om och kapa sönder insuget osv. (som en viss annan tok gjorde )
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
Hondata går att få tag på till vettiga priser begagnade, kolla här på forumet och ex. Facebook.
Du kommer behöva växellänkage också. Tror att vissa CR-V lådor har vajer istället.
Du kommer behöva växellänkage också. Tror att vissa CR-V lådor har vajer istället.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Gött då kan man spara en slant på insuget också
Juste växellänkage ja, hade ja nästan glömt hur mycke lådor är de man kan köra egentligen på denna kombo? Tror jag vill åt nått med lite högre utväxling än delsol lådan, tråkigt o gasa med men vill helst inte varva massa när ja åker motorväg
Juste växellänkage ja, hade ja nästan glömt hur mycke lådor är de man kan köra egentligen på denna kombo? Tror jag vill åt nått med lite högre utväxling än delsol lådan, tråkigt o gasa med men vill helst inte varva massa när ja åker motorväg
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Halloj igen. De va ett tag sen nu och jag sålde bilen men nu har jag 2st ek istället
Har en rätt sunkig crv på gång med rätt motor o manuell. Men funderar just på om man kan köra crv lådan i ekn som fwd, behöver man bygga om nått i den eller driver de på som ingenting är konstig utan kardan?
Vill ha roligare utväxling än vad den har såklart men har heller inget emot att vänta med att skaffa rätt låda till senare o bara få de o lira nu utan att lägga mer pengar på den nu
Har en rätt sunkig crv på gång med rätt motor o manuell. Men funderar just på om man kan köra crv lådan i ekn som fwd, behöver man bygga om nått i den eller driver de på som ingenting är konstig utan kardan?
Vill ha roligare utväxling än vad den har såklart men har heller inget emot att vänta med att skaffa rätt låda till senare o bara få de o lira nu utan att lägga mer pengar på den nu
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
Vad jag förstår så funkar en AWD CR-V växellåda felfritt om man bara plockar bort drivaxeln till bakhjulen, den går alltså enbart FWD
Men jag har bara Googlat lite, kan inte säga något med säkerhet
Hittade en tråd här med massa info om just CR-V lådor, kanske innehåller något av värde för dig:
https://honda-tech.com/forums/transmiss ... m-3345057/
Mest intressant var kanske:
Men jag har bara Googlat lite, kan inte säga något med säkerhet
Hittade en tråd här med massa info om just CR-V lådor, kanske innehåller något av värde för dig:
https://honda-tech.com/forums/transmiss ... m-3345057/
Mest intressant var kanske:
The CR-V B-series transmission couldn't use shift linkage like the FWD because the rear driveshaft was in the way, so Honda had to use a cable shifter, and since a cable shift was neccesary, they just used the H22 transmission.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
En fundering: om du har en liten budget, varför inte bygga på din D serie? Kostar ju mindre än att bygga B serie, och det finns mycket effekt att hämta om man slänger på en turbo.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Mest för att den jag har nu har en d14 på 90hk istället för d15 som när ja gjorde tråden. Man kanske kan plocka rätt ok med effekt ändå ur dom, faktiskt inte kollat på de de, och crvn jag har på g får jag för näst intill ingenting
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
Enklast är ju att byta till en annan D-serie, ex. D16Z6 som kom i Del Sol. 125hk original.
Håller du dig till D-serie slipper du massa bök med motorfästen, drivaxlar, växellänkage osv. I princip allt är plug-and-play om du håller dig till samma motorserie (i detta fall D-serie). D.v.s motorfästen för D14 och D16 är lika.
Får man tag på en D16 topp (med VTEC) kan man ju bygga en "mini me" också. Då byter du topp på din D14 motor och lite kringliggande.
Exempelvis: https://www.behance.net/gallery/6814835 ... a-Civic-14
Håller du dig till D-serie slipper du massa bök med motorfästen, drivaxlar, växellänkage osv. I princip allt är plug-and-play om du håller dig till samma motorserie (i detta fall D-serie). D.v.s motorfästen för D14 och D16 är lika.
Får man tag på en D16 topp (med VTEC) kan man ju bygga en "mini me" också. Då byter du topp på din D14 motor och lite kringliggande.
Exempelvis: https://www.behance.net/gallery/6814835 ... a-Civic-14
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Båda alternativen du nämnde har jag också spanat på, dock skulle ja vilja åt lite mer effekt än vad dom ger utan turbo. Helst hade ja velat ha runt 180häst o då känns en b20v bäst i längden men ja kanske har helt fel.
Min budget kommer bli betydligt bättre mot sommaren då ja vart sjukskriven hela året. Är egentligen jag som har bråttom o vill att de ska hända nånting
Min budget kommer bli betydligt bättre mot sommaren då ja vart sjukskriven hela året. Är egentligen jag som har bråttom o vill att de ska hända nånting
- NitraM
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 82 times
Ska du köra b20z1 så säg till.
Jag har big tube grenrör och skunk2 insug till salu för rimlig peng vilket kommer få din B20 att andas riktigt fint
Jag har big tube grenrör och skunk2 insug till salu för rimlig peng vilket kommer få din B20 att andas riktigt fint
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
B20 är ju klart mer potent, så gå den vägen om det är det du är ute efter.
Bli inte blind på siffror, 125hk kanske inte låter som mycket men kan vara en riktigt kul bil att köra ändå. Allt beror på vad man har för mål med bilen
Bli inte blind på siffror, 125hk kanske inte låter som mycket men kan vara en riktigt kul bil att köra ändå. Allt beror på vad man har för mål med bilen
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Självklart, men min förra va d15 med 115hk, den va klart piggare än nuvarande men ja tror inte domdär 10 extra ger tillräckligt för att jag ska va nöjd
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 februari 2021, 12:05
- Bil: Civic 1,4 - 99
- Namn: Rasmus Söjbjerg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Halloj igen! Jag har kommit över ett b18swap nu. Och har funderingar på att få de reggat, hur gör jag då? är det sfro/testa som gäller eller går det på en "vanlig reggbess"? har en komplett mc2 så kan ju egentligen flytta över allt för att få den som ombyggt fordon. Går förästen från en d14 på 90hk nu och inte en d15 som när jag skapade tråden då jag bytt bil
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
Många kör ju bara vanlig välbesiktning när dom swappat B-serie. Ser ju ganska original ut.
Men annars är det väl ”ombyggt fordon” som gäller: https://sfro.com/images/stories/dok/Lat ... 150501.pdf
Men annars är det väl ”ombyggt fordon” som gäller: https://sfro.com/images/stories/dok/Lat ... 150501.pdf
Andreas Lärfors : IT ansvarig