F1-tråden anno 2009
Startar en ny tråd då det är ett nytt år.
Denna veckan börjar teamen att visa sina bilar för 2009. Ferrari täckte av idag kl 09:00.
För er Hondafanatiker så är det senaste att Nick Fry själv kan ta över Hondateamet. Det lutar åt att bilen då får Ferrarimotor, men man har även pratat med andra tillverkare.
De flesta är dock övertygade om att teamet i nån form startar 2009.
Det som är värst för Honda dock är att alla teamen kommer att testa som f-n nu innan första loppet. Nytt för i år är nämligen att det råder TOTALT testförbud mellan första och sista loppet :shock1: :shock1: :shock1:
Honda kommer att behöva några veckor på sig att anpassa sin bil för en ny motor bland annat. Så redan nu blir satsningen 2010 för deras del.
Det tar ett tag att vänja sig vid formerna på de nya kärrorna. Men här är iaf Ferrari F60:
Denna veckan börjar teamen att visa sina bilar för 2009. Ferrari täckte av idag kl 09:00.
För er Hondafanatiker så är det senaste att Nick Fry själv kan ta över Hondateamet. Det lutar åt att bilen då får Ferrarimotor, men man har även pratat med andra tillverkare.
De flesta är dock övertygade om att teamet i nån form startar 2009.
Det som är värst för Honda dock är att alla teamen kommer att testa som f-n nu innan första loppet. Nytt för i år är nämligen att det råder TOTALT testförbud mellan första och sista loppet :shock1: :shock1: :shock1:
Honda kommer att behöva några veckor på sig att anpassa sin bil för en ny motor bland annat. Så redan nu blir satsningen 2010 för deras del.
Det tar ett tag att vänja sig vid formerna på de nya kärrorna. Men här är iaf Ferrari F60:
Senast redigerad av Antonio den 12 januari 2009, 09:58, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Bättre bild:
Ser att man redan tänjt på reglerna
Alla vingar & extra prylar är ju förbjudna. Men det är ju en backspegel, eller hur
Ser att man redan tänjt på reglerna
Alla vingar & extra prylar är ju förbjudna. Men det är ju en backspegel, eller hur
Antonio Pozzi
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
den ser ju inte lite skum ut me den lilla bakvingen, men jag tycker ändå de e bra att dom begränsat vingarna
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Är ju ingen motorexpert precis, men undrar varför de inte kan begränsa motorstorlek till säg 1L, och sedna får alla trimma fritt.
Det känns ju som F1 inte precis är "the pinnacle of motorsport" längre.
Angående utseende så tycker jag att fjolårets bilar var de snyggaste någonsin, BMW-Sauber och Mclaren var riktigt snygga med sina vingar här och där.
Det känns ju som F1 inte precis är "the pinnacle of motorsport" längre.
Angående utseende så tycker jag att fjolårets bilar var de snyggaste någonsin, BMW-Sauber och Mclaren var riktigt snygga med sina vingar här och där.
<a href="http://ferrari09-http.weebo.it/Ferrari_ ... ng/vt.html" target="_blank">http://ferrari09-http.weebo.it/Ferrari_ ... vt.html</a>
Antonio Pozzi
Läste, precis som du skriver Antonio, att det skulle ta ca 6 veckor för "Honda" att anpassa chassiet till en ny motor och redan då är ju chansen körd i stort sett... Då blir det alltså ytterliggare ett år som man får pina sig igenom. "Försprånget" (om man nu kan kalla det för det) som Honda hade inför årets säsong är ju nu helt borta och man har istället hamnat en hel del efter, vill jag påstå.
Jag hoppas i alla fall att "Honda" kommer till start inför nästa års säsong. Det vore riktigt kul. Tråkigt bara att det inte blir ett Honda stall...
Jag hoppas i alla fall att "Honda" kommer till start inför nästa års säsong. Det vore riktigt kul. Tråkigt bara att det inte blir ett Honda stall...
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Du har inte så mycket att välja på. Honda har ju redan sagt att man inte kommer att erbjuda motorer till en ev köpare av teamet.smacke skrev:Ja har svårt att se det som ett Honda team om de kör me motorer för Ferrari..
Antonio Pozzi
Bara för det så sade Ferrari idag när det visade sin nya F60 att sannolikheten att Honda får Ferrarimotorer är väldigt nära 0.
Bmw, Reanult?
Film från första varvet i F60:
<a href="" target="_blank">
Bmw, Reanult?
Film från första varvet i F60:
<a href="" target="_blank">
Senast redigerad av Antonio den 12 januari 2009, 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Japp slicks blir tillåtet.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.manipef1.com/gallery/2009/launch/172/" target="_blank">http://www.manipef1.com/gallery/2009/launch/172/</a>
Och nu har Toyota släppt sin bil med deras tolkninga på årets regler...
Det som förbryllar mig är att dom varkar ju ha "bargboards" på sin bil... Det som Ferrari bakade in i backspeglarna... Jag trodde inte att dom "vingarna" som Toyota har på sina sidepods skulle vara lagliga... Men det finns väl "loopholes" som dom hittat någonstans.
Det andra som slår mig, jämfört med Ferrari, är den väldigt korta nosen, och hur högt upp nosen har hamnat. Honda försökte ju sig på en hög nos förra året men det ändrade dom ganska fort vad jag kommer i håg.
Detta ska vara bilen som Toyota ska ta sin första seger med hoppas dom.
Senast redigerad av ziggy den 15 januari 2009, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 20 maj 2004, 13:28
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
- Ort: helsingborg
Den nosen verkar vara väldigt hög jämnfört med ferraris men samtidigt så har inte ferrari den massiva vinklen på nosvingen. Vi får väl se hur det slutar kommer att bli ett spännande år och jag håller alla tummar och hoppas på att nick fry tar över lyckas behålla ross brawn och får det till att hålla ihop hela säsongen så att de kan koncentrera sig på 2010 säsongen.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Ferrari har sagt och detta gäller samtliga team, att bilen som startar i första loppet i Mars kommer att se helt annorlunda ut än den som visas ovan. Nu kommer man testa för fullt & de kommer bli ett helt annat aeropaket när det väl börjar i Mars.
Antonio Pozzi
<a href="" target="_blank">
Antonio Pozzi
Williams
<a href="http://www.f1technical.net/news/11437" target="_blank">http://www.f1technical.net/news/11437</a>
<a href="http://www.f1technical.net/news/11437" target="_blank">http://www.f1technical.net/news/11437</a>
Senast redigerad av ziggy den 19 januari 2009, 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Renault med sin smidiga nos
Antonio Pozzi
Williams med bargeboards (har jag för mig det hette)... Som jag trodde skulle vara förbjudna. Om man inte gör som Ferrari då och sätter backspeglar på dom
Senast redigerad av ziggy den 19 januari 2009, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Lite problem för Ferrari direkt!?
<a href="http://www.f1complete.com/content/view/11221/900/" target="_blank">http://www.f1complete.com/content/view/11221/900/</a>
<a href="http://www.f1complete.com/content/view/11221/900/" target="_blank">http://www.f1complete.com/content/view/11221/900/</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Är inget problem direkt. Bilen hade modifierade avgasrör redan idag på Mugello där de körde 54 varv utan problem.
Hittills har alla bardgeboards. Ferraris är svarta & syns inte så mkt på bilderna. Syns tydligare på bilderna från idag.
Hittills har alla bardgeboards. Ferraris är svarta & syns inte så mkt på bilderna. Syns tydligare på bilderna från idag.
Antonio Pozzi
Har Renaults och McLaren bargeboards? Inte sett det på bild ännu i alla fall. Har inte kollat runt allt för mycket heller ifs.
Senast redigerad av ziggy den 20 januari 2009, 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Renault hitta jag ingen på. Stämmer. Men det kommer säkerligen.
Williams och McL har ju också dessa.
McL:
Williams och McL har ju också dessa.
McL:
Antonio Pozzi
Antingen är jag blind eller så pratar vi om olika saker.
Vad jag menar är "vingen" som sitter längst ut, längst fram på sidepoden. Alltså på den plats som Ferrari har satt sina backspeglar på.
Bara av att titta på den bilden som du la in nu på McLaren så funderar jag på om inte du menar "vingen" som sitter framför,nedanför luftintaget på McLarens bil. Den svängda delen.
Tittar man på Ferraris bil så är det en väldigt "enkel" (menar, ganska rak, inte så mycket "form" på) barge board, men tittar man på Williams så är den väldigt lika den som flertalet hade på sina bilar förra året. Toyota har ju sådan små "deflectors" som man började med förut som utvecklades till förra årets barge boards som BMW var tidiga med (ta mig inte ordagrant på att det var så, men så jag kommer ihåg det).
Denna säsongen kommer att bli mycket intressant. Ska bli kul att se hur bilarna ser ut inför första loppet jämfört mot hur dom lanserades.
Vad jag menar är "vingen" som sitter längst ut, längst fram på sidepoden. Alltså på den plats som Ferrari har satt sina backspeglar på.
Bara av att titta på den bilden som du la in nu på McLaren så funderar jag på om inte du menar "vingen" som sitter framför,nedanför luftintaget på McLarens bil. Den svängda delen.
Tittar man på Ferraris bil så är det en väldigt "enkel" (menar, ganska rak, inte så mycket "form" på) barge board, men tittar man på Williams så är den väldigt lika den som flertalet hade på sina bilar förra året. Toyota har ju sådan små "deflectors" som man började med förut som utvecklades till förra årets barge boards som BMW var tidiga med (ta mig inte ordagrant på att det var så, men så jag kommer ihåg det).
Denna säsongen kommer att bli mycket intressant. Ska bli kul att se hur bilarna ser ut inför första loppet jämfört mot hur dom lanserades.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Japp, vi pratar olika. En badgeboard är plattan som sitter framför luftintaget mot marken till.
Antonio Pozzi
Jag tror att båda kallas för "barge board" nämligen. Men jag tänker mest på denna detaljen.
<a href="http://www.formula1.com/news/technical/ ... 7/510.html" target="_blank">http://www.formula1.com/news/technical/ ... 10.html</a>
Edit:
Hmm... Surfat lite på f1technical.com och där kallar dom detaljen som jag la upp för "sidepod panel". Förmodligen mer rätt för att separera dom två delarna åt, men på formula1.com så kallade även delen som jag menade för "barge board"...
<a href="http://www.f1technical.net/development/180" target="_blank">http://www.f1technical.net/development/180</a>
<a href="http://www.formula1.com/news/technical/ ... 7/510.html" target="_blank">http://www.formula1.com/news/technical/ ... 10.html</a>
Edit:
Hmm... Surfat lite på f1technical.com och där kallar dom detaljen som jag la upp för "sidepod panel". Förmodligen mer rätt för att separera dom två delarna åt, men på formula1.com så kallade även delen som jag menade för "barge board"...
<a href="http://www.f1technical.net/development/180" target="_blank">http://www.f1technical.net/development/180</a>
Senast redigerad av ziggy den 20 januari 2009, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
BMW Sauber
<a href="http://www.f1technical.net/news/11449" target="_blank">http://www.f1technical.net/news/11449</a>
Dålig bild, men första tanken är att nosen ser hög ut och fram vingen är 3 delad och går lång in mot nosen. Tycker även att sidepodsen ser väldigt tighta ut med små, slitsade, luftintag.
Tydligen har dom också sin tolkning på reglerna som kan vara kontroversiella
<a href="http://www.f1technical.net/development/221" target="_blank">http://www.f1technical.net/development/221</a>
<a href="http://www.f1technical.net/news/11449" target="_blank">http://www.f1technical.net/news/11449</a>
Dålig bild, men första tanken är att nosen ser hög ut och fram vingen är 3 delad och går lång in mot nosen. Tycker även att sidepodsen ser väldigt tighta ut med små, slitsade, luftintag.
Tydligen har dom också sin tolkning på reglerna som kan vara kontroversiella
<a href="http://www.f1technical.net/development/221" target="_blank">http://www.f1technical.net/development/221</a>
Senast redigerad av ziggy den 20 januari 2009, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Red Bull
Bargeboards, och sidepod wings... 2 saker som jag trodde var förbjudna men som flera team lagt in. Även så RB.
Annar så tycker jag att nosen ser väldigt hög ut och att dom har en jättestor framvinge som ser annorlunda ut mot dom flesta. Den är väl mest lik Ferraris nos tycker jag.
Bargeboards, och sidepod wings... 2 saker som jag trodde var förbjudna men som flera team lagt in. Även så RB.
Annar så tycker jag att nosen ser väldigt hög ut och att dom har en jättestor framvinge som ser annorlunda ut mot dom flesta. Den är väl mest lik Ferraris nos tycker jag.
Senast redigerad av ziggy den 9 februari 2009, 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Allt handlar om regeltolkning. Det finns kryphål överallt.
Toyota & Williams har ju tex fått sina diffusers godkända nu trots att de överstiger maxhöjden. Detta pga fiffig regeltolkning.
Minst ett stall håller på att modifiera sin bil för att hinna göra samma lösning nu. Detta skall ge Toyota & Williams en enorm fördel med grepp ur långsammare böjar enligt vad jag läst.
Toyota & Williams har ju tex fått sina diffusers godkända nu trots att de överstiger maxhöjden. Detta pga fiffig regeltolkning.
Minst ett stall håller på att modifiera sin bil för att hinna göra samma lösning nu. Detta skall ge Toyota & Williams en enorm fördel med grepp ur långsammare böjar enligt vad jag läst.
Antonio Pozzi
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Redbull bilen har några intressanta saker. Dels den där pontonen mellan hjulupphängningen i fram.
Sen ser den helt otroligt tight ut mellan bakhjulen, har den pullrods med tro bak? BMWn ser ju antik ut jämfört med redbull bilen.
Sen är små vingar förbjudna i år, men om man formar karossdelar som fenor eller knölar eller vad man ska kalla det likt RB på ovansidan av nosen, så borde man kunna göra även på motorkåpan för styra vinden?
Mvh, Per
Sen ser den helt otroligt tight ut mellan bakhjulen, har den pullrods med tro bak? BMWn ser ju antik ut jämfört med redbull bilen.
Sen är små vingar förbjudna i år, men om man formar karossdelar som fenor eller knölar eller vad man ska kalla det likt RB på ovansidan av nosen, så borde man kunna göra även på motorkåpan för styra vinden?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Japp, RB ska ha ändrat hjulupphängningen till pullrods bak läste jag någonstans.
Adrian Newey tror att det ny reglementet kommer att göra så att denna säsongen kommer bli mer ojämn. Han menar att efter som det är helt nytt så kommer vissa ha lyckats bättre än andra med aerodynamiken än andra. Förut så hade alla team haft flera år på sig att utveckla bilarna och därför var det så jämnt. Förra året så var det 5 olika team som vann lopp, det har inte hänt på hur länge som helst. Dessutom så var mittfältet förra året sjukt tight.
Adrian Newey tror att det ny reglementet kommer att göra så att denna säsongen kommer bli mer ojämn. Han menar att efter som det är helt nytt så kommer vissa ha lyckats bättre än andra med aerodynamiken än andra. Förut så hade alla team haft flera år på sig att utveckla bilarna och därför var det så jämnt. Förra året så var det 5 olika team som vann lopp, det har inte hänt på hur länge som helst. Dessutom så var mittfältet förra året sjukt tight.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->