Köpråd vinterbil accord eller civic?

ENBART för motorrelaterade topics
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

17 december 2013, 19:14

Hej, är på jakt efter en vinterbil och vet inte om jag ska köpa en Civic EK eller accord från 97-98 eller 99-00
Lutar mest åt accord 97-98 pga priset men jag undrar om där e något man kan kolla extra på förutom rosten?
Det är 2.0an med 130 hk då, ingen vtec vad jag har förstått. Hur är den i förbrukning?
Skriv gärna för och nackdelar med bilarna jag funderar på!
MVH
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5159
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

17 december 2013, 19:27

Ek3 drar 0,55l/mil och skatten ca 1300kr.
Accord drar runt 0,9l/mil med vintersulor. Skatt ca 2000kr.

Ekn vinner överlägset prismässigt i både drift och i delar.
Accorden är mycket säkrare och bekvämare, och tar sig fram bättre när det är halt pga vikten. Accorderna har oxå ABS.

Jag hade en accord 99:a med 1,8l vtec som vinterbil förra vintern. Underbar att köra men värdelös att tanka.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

17 december 2013, 19:56

Malkolm skrev:Ek3 drar 0,55l/mil och skatten ca 1300kr.
Accord drar runt 0,9l/mil med vintersulor. Skatt ca 2000kr.

Ekn vinner överlägset prismässigt i både drift och i delar.
Accorden är mycket säkrare och bekvämare, och tar sig fram bättre när det är halt pga vikten. Accorderna har oxå ABS.

Jag hade en accord 99:a med 1,8l vtec som vinterbil förra vintern. Underbar att köra men värdelös att tanka.
Tack för svar. Jag undrar hur det är med europa modellen av den civicen. Vet inte beteckningen på den, är det likvärdig driftskostnad på dom? Finns många fler såna civicar ute på marknaden också. Provade en EK och jag tyckte den var väldigt bra o köra, ändå hade den rullat 25k mil.. Har inte provat europeiska versionen, gillar inte utseendet så mycket men vill ha en bra vinterbil.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5159
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

17 december 2013, 20:26

Mb3 heter dem. Dem är lite "gubbigare" mera komfort, skönare stolar, går att packa mer i dem. De är tyngre än ek och är inte lika sportiga, men det har man igen i bättre vinteregenskaper.
Finns några få med ABS oxå om man vill ha det. De drar ca 0,05 mer än ek.
Jag gillar dem då de är tystare och komfortablare än ek3.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

17 december 2013, 20:51

Malkolm skrev:Mb3 heter dem. Dem är lite "gubbigare" mera komfort, skönare stolar, går att packa mer i dem. De är tyngre än ek och är inte lika sportiga, men det har man igen i bättre vinteregenskaper.
Finns några få med ABS oxå om man vill ha det. De drar ca 0,05 mer än ek.
Jag gillar dem då de är tystare och komfortablare än ek3.
Tack då har jag lite mer kött på benen, ska ut o provköra några olika innan jag bestämmer mig, det lutar åt en civic.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5159
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

17 december 2013, 21:04

Se till att det är 1,5l 114hk.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

6 januari 2014, 19:12

UPDATE:
Köpte idag en Civic MB9, 1.5 Vtec -00 23k mil
2 ägare helt rostfri, inredning nyskick
Nu får man se om det håller för vinterns körningar
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

6 januari 2014, 19:47

Grattis! :)

Är ute efter Ek3 med 115hk vtec jag med..
Kikade på en idag men tyckte det var dyrt för en ek3 som var påbörjad rostlagning på,spricka över halva rutan i synfältet samt silvertejpad i ovankant pga det läcker in.. Samt den verkade dricka olja. Begärde 7tusen.

Är det något speciellt man ska kika på med dessa bilar,mer än de vanliga man kikar ?
Andreas79
Master
Master
Inlägg: 2448
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

6 januari 2014, 21:21

Kan starkt rekommendera en Civic EK3, själv har jag ägt min nu i snart 10½ år, samma bil = ) tröttnar aldrig på den.
http://www.garaget.org/andreas79

Gillade inte utseendet original på dem, men med små detaljer, sänkning, läppar och annat så blir den
trevligare, även annat avgas, grenrör, byte till S20 esi-växellåda.. så blir den betydligt piggare, och annat
insug m.m.. ja listan kan göras lång, finns mängder av styling till den.. lätt att få tag på billiga begagnade
bildelar och även nya delar till dem.

Vet att det är vinterbil personen/ni söker, men jag kör med min bil året om, en bil är till för att användas anser jag = )

Rost är det känsliga på dessa bilarna som sagt, skärmkanter, dörrkanter längst ner, bakom lister,
bagageluckan rost där och andra ställen... men rostskyddar man den ordentligt håller det, tvättar dem
ofta och servar dem som man skall så blir det kanon.

Har bytt plåtbitar på vissa ställen under bilen, även innanför innerskärmarna fram, skärmkanter på min,
men bilen har gått 36500 mil nu, så det får man räkna med, tröttnar som aldrig på den, och rullar på som
en klocka :wink:

2013 lämnade jag in bilen för dinitrol-rostskyddsbehandling, lätt värt det helt klart.
Efter en del år med färgen cypressgrönmetallic, bestämde jag mig för att lacka om bilen,
så gjorde det hos en lackerare, så känns som en helt annan bil, plus jag inte ville skilja mig
från bilen, då jag gjort mängder av grejer efter hand, se min garaget-sida längre upp, i länken
i detta inlägget, därefter fotoalbum på garaget.org/andreas79 alltså... där finns mängder
av bilder vad som är gjort med bilen.

Civic EK3 brukar inte dricka olja, min dricker knappt något, de är kända för att inte dricka
massa olja, just D15Z6 .

Kolla även hur den känns i koppling, växellåda, jag har bytt växellåda en gång, det får man
räkna med förr eller senare men finns billigt på hondaklubben ibland här, eller på returbilen
i Skåne/andra skrotar.. men original växellåda är en S40 växellåda, rekommenderar att
byta till en S20 ESI (från tidigare Civic-generationen 92-95) då den har högre utväxling
och bilen går bättre med den.

Ibland är det vanligt det läcker in vatten med i bagaget på vissa, det kan hända, dock inte alltid det förekommer.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Andreas79
Master
Master
Inlägg: 2448
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

6 januari 2014, 21:35

Marven skrev:UPDATE:
Köpte idag en Civic MB9, 1.5 Vtec -00 23k mil
2 ägare helt rostfri, inredning nyskick
Nu får man se om det håller för vinterns körningar
Låter som ett bra köp, upp med bild på den här i tråden :wink:

Grattis till bilköpet! klart den håller för vinterns körningar,
bara du sköter den fint så blir det bra ska du se =)
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

7 januari 2014, 12:38

Här kommer en bild på pärlan då :P
Bild
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Andreas79
Master
Master
Inlägg: 2448
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

7 januari 2014, 16:34

Marven skrev:Här kommer en bild på pärlan då :P
Bild

Ser kanonfin ut, vårda den väl :wink:
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

8 januari 2014, 15:07

Liten update:
När jag köpte bilen sa ägaren att ena fjäderbenslagret(vänster) behövde bytas för att det klonkade när man körde över ojämnheter.
Körde till jobbet imorse och märkte att det luktade bränt, kände på bromsarna, höger bak var så varm så jag brände mig på fingret, jahap tänkte jag och efter jobb så köpte jag bromscylinder fett och gav mig på att smörja upp bromsarna, helt riktigt var ena glidskenan helt fast.. bankade loss och slipade rent allt OK!
Tänkte att jag ska ta en titt på fjäderbenet så det verkligen var som ägaren sa. Tog av hjulet och tur va det för till min förvåning så var ena broms oket LÖST!!! Efter att ha inspekterat noga så såg jag att bultarna var spända till max och det satt ändå löst. Har en teori att någon pajas, antagligen en privat bilmek firma skulle se över bromsarna, såg att den ena glidskenan SAKNADE damask och struntade i det. Ni kan tänka er hur det såg ut.. glidskenan var nästan helt ute och såg ut som om någon hade svetsat fast den! Bil meks pajasen hade då skruvat dit oket igen utan att bry sig och tvingat dit dom två 17mm bultarna, skruvat åt det så hårt att gängorna blev rundade, det gick inte o spänna så dom satt fast ordentligt längre, SÅ lämnade han bilen! För min del så blev det av till närmaste skrot, tur som jag hade stod där en civic sedan. Tog loss ok hållare och tog med ett par stycken glidskenor/damasker. Betalade 50kr och körde hem. Efter ca 4 timmar så är alla bromsar genomgångna och fungerar bra igen! Ljudet från såkallade "dåliga" fjäderbenslagret försvann helt och nu låter det ingenting när man kör över ojämnheter! Blev lite långt men ville dela med mig!
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
four
Lärd
Lärd
Inlägg: 1156
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Been thanked: 1 time

8 januari 2014, 20:37

Shit, kändes det inte konstigt när du bromsade ?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

9 januari 2014, 10:00

four skrev:Shit, kändes det inte konstigt när du bromsade ?
Faktiskt förvånande nog inte. Vibrera inte märkvärdigt heller..
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Skriv svar