Provkört nya Civic Type-R!

ENBART för motorrelaterade topics
iqbad
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 september 2005, 18:07
Namn: Eric Andrén
Ort: Linköping

Jag fick titta lite och testköra den nya Civic type-R:en idag. Här är några tankar om vad jag tyckte.

1. Den var snyggare än jag föreställt mig, har tidigare tyckt den sett sådär ut men den såg grymmare ut i verkligheten.
2. Inredningen var ganska fin, inte audi klass men helt OK känsla och generellt en OK design.
3. Stolarna var riktigt sköna.
4. Den styr in bra och kändes väldigt neutral, bra känsla i ratten.
5. Den kändes långsammare än vad jag hoppats på, min M3:a känns i alla fall en del snabbare.
6. Växelspaken och känslan när man växlade var skön, dock inte lika precis som en s2000.
7. När man växlade och gick på gas snabbt igen så tar det en liten stund (0.5sek?) innan motorn börjar dra igen. Jag antar att det är nåt man får leva med på en liten motor med turbo, men det känns inte så köttigt. En N/A motor känns mycket bättre då man går på nästa växel med kraft. En S2000 går t.ex att växla mycket brutalare med.
8. Kopplingen kändes som på en pensionärsbil, kunde gott varit betydligt trögare.
9. Den låter lite för lite tycker jag, hoppas det går at lösa med ett eftermarknadssystem.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vet varför man skulle vilja ha en trögare koppling enbart av anledningen att den ska vara trögare? Om det inte fyller någon annan funktion så vill man väl ha så lättjobbad koppling som möjligt.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
iqbad
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 september 2005, 18:07
Namn: Eric Andrén
Ort: Linköping

pasen skrev:Vet varför man skulle vilja ha en trögare koppling enbart av anledningen att den ska vara trögare? Om det inte fyller någon annan funktion så vill man väl ha så lättjobbad koppling som möjligt.
Jag håller nog inte med, kopplingens känsla och tyngd säger ju något om hur bilen upplevs. Jag tror inte du skulle vilja att ratten eller växellådan var hur lätt som helst utan något motstånd?
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja, fast en koppling är inte samma sak som en växellåda. Jag vet inte om kopplingen i FK8 är lättare än FK2, men den i FK2 är tillräckligt jobbig i köer och jag skulle inte klassa den som en speciellt trög koppling.



Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Turbon var det som jag var mest orolig för innan jag köpte Type-R. Tycker den fungerar långt över förväntan om man varvar rejält. Ligger man på lägre varv så blir det som du beskriver men vispar man hela vägen ut så tycker i alla fall inte jag att den hinner tappa trycket. Men man måste ligga på och man får inte det sköna suget om man växlar som "vanligt" folk. Turbo är ju något som man får välja sig vid och då tycker jag att man lyckats bra. Jag har inte haft en turbobil innan som inte gjort mig tokig efteråt två månader.
Punkt 7 tycker jag inte gäller på den förra Type-R som jag har men jag tycker min låda är skönare nu än i början, inslitning eller anpassning det är frågan.
När det gäller ljud så är väl även det en kompromiss. Dagens bilar kan ju nästan inte låta som vi petrolheads vill och klara decibelkraven. Det sagt så tror jag inte Honda prioriterar ljudet överhuvudtaget andra lyckas ju uppenbarligen bättre men jag vet sportavgassystem på Italienska bilar från frabrik som har problem med 95 db.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Skriv svar