Chip trimma honda civic sport 1,5 2018 (182 hk )
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
En Hondata-återförsäljare kan optimera/reflasha din databox. Du får 35hk@65nm mera!
Om du däremot även vill köra flexfuel och kynna köra både på E85 o bensin så med e85 plockar man 265hk@385nm!!
Då behöver man köpa o koppla in en flexfuel-sensor.
Här är en länk på alla auktoriserade Hondata-återförsäljare:
https://www.hondata.com/dealer-reflash
Om du däremot även vill köra flexfuel och kynna köra både på E85 o bensin så med e85 plockar man 265hk@385nm!!
Då behöver man köpa o koppla in en flexfuel-sensor.
Här är en länk på alla auktoriserade Hondata-återförsäljare:
https://www.hondata.com/dealer-reflash
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Köp en flashpro och sen lägger du in en av de medföljande basmapparna, ska ge 23hk och 68Nm mer på den manuella versionen.
Finns lite mer info här https://www.hondata.com/flashpro/flashp ... lter=4%2C6
Finns det färdig flexfuelmapp också Malkolm?
Finns lite mer info här https://www.hondata.com/flashpro/flashp ... lter=4%2C6
Finns det färdig flexfuelmapp också Malkolm?
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Flashpro fungerar precis lika bra som när man mappar med en Dealer Reflash, mapparen kan skräddarsy precis det kunden vill ha. Fördelen med en Reflash är halva priset mot en Flashpro.
Fördelen med flashpro är att man kan ändra själv hur många gånger som helst. (Reflash går ju oxå att ändra, men då behöver man besöka mapparen. )
6psi mappen ger 25hk.
9psi ger 35hk.
Jag skrev fel på en siffra med e85, 265hk ska det vara o inget annat. Auktoriserade återförsäljare fick mail om detta i förra veckan.
"Hondata announces Flex Fuel upgrade for the 10th Generation Civic Race version
Using inexpensive ethanol sensors and high ethanol content fuel, it is now possible to make significant performance improvements with the supplied calibrations. Not only will your customer's Civic make more torque and power, but it will spool the turbo quicker while operating considerably cooler and smoother.
Unlike oem flex-fuel systems, the Hondata Flex-Fuel upgrade dynamically adjusts the tuning for peak performance dependent on the ethanol content of the fuel. No tuning required. Just plug in, fill up and go.
Gains of 64 hp and 64 lb ft torque over stock are possible for a total of 265 hp and 285 lb-ft torque."
Fördelen med flashpro är att man kan ändra själv hur många gånger som helst. (Reflash går ju oxå att ändra, men då behöver man besöka mapparen. )
6psi mappen ger 25hk.
9psi ger 35hk.
Jag skrev fel på en siffra med e85, 265hk ska det vara o inget annat. Auktoriserade återförsäljare fick mail om detta i förra veckan.
"Hondata announces Flex Fuel upgrade for the 10th Generation Civic Race version
Using inexpensive ethanol sensors and high ethanol content fuel, it is now possible to make significant performance improvements with the supplied calibrations. Not only will your customer's Civic make more torque and power, but it will spool the turbo quicker while operating considerably cooler and smoother.
Unlike oem flex-fuel systems, the Hondata Flex-Fuel upgrade dynamically adjusts the tuning for peak performance dependent on the ethanol content of the fuel. No tuning required. Just plug in, fill up and go.
Gains of 64 hp and 64 lb ft torque over stock are possible for a total of 265 hp and 285 lb-ft torque."
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
CVT funkar med 6psi mappen iaf. Kommer i te ihåg om det även funkar med 9psi. Skillnaden med CVT är att det har ställt ner vridmomentstoppen jämfört med mappen för manuell.
CVT= Mindre vrid men allt annat är samma. Tex kommer laddtrycket 500rpm tidigare än original.
(E85 är alltså helt uteslutet med CVT-låda).
CVT= Mindre vrid men allt annat är samma. Tex kommer laddtrycket 500rpm tidigare än original.
(E85 är alltså helt uteslutet med CVT-låda).
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
En CVT med optimerad ecu har ju iaf runt 300nm o 225hk, det ihop med cvtlådan gör den snabbare än vad din EP3 någonsin var utan överladd. Och nu även att du har kompressor så kommer den nog inte så långt efter. Nästan samma vrid som basses ju.
234.900kr Honda Civic 4d CVT
341.900kr Honda Civic type R
Den ena är 107'lök billigare samt automat och mer komfortabel att åka i (och givetvis billigare att äga på precis alla tänkbara sätt).
Du kan även ha dragkrok på en CVT, vilket man inte kan på en type R.
234.900kr Honda Civic 4d CVT
341.900kr Honda Civic type R
Den ena är 107'lök billigare samt automat och mer komfortabel att åka i (och givetvis billigare att äga på precis alla tänkbara sätt).
Du kan även ha dragkrok på en CVT, vilket man inte kan på en type R.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
219.900:- är listpriset för den manuella och med nästan 400Nm i vrid så lär man ju inte behöva växla speciellt mycket så du kanske klarar dig med en sån ändå Aggeman
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Haha, ja det kanske man gör ändå!
Använda 6ans växel som "D" med den manuella.
Självklart är det stor skillnad om man köper en basutrustad.
Men ska man ha lite lull så är det Executive för 285 bananer som gäller.
Då är man ju inte sååå långt ifrån. Men självklart är det två helt olika bilar.
Använda 6ans växel som "D" med den manuella.
Självklart är det stor skillnad om man köper en basutrustad.
Men ska man ha lite lull så är det Executive för 285 bananer som gäller.
Då är man ju inte sååå långt ifrån. Men självklart är det två helt olika bilar.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Men då lär du väl jämföra med en GT, dvs 285' vs 385'. Fortfarande en hundring i skillnad.
Jag kan ta vilken som av dessa bilar
Båda bilarna kommer vara snabba och gå bra med optimering o snyggare fälgar.
I mina tankar så är dragkrok ett plus, men kan klara mig utan det sitter drag på frugans CR-V, 1.5T är ju galen skön o komfortabel att åka runt i året runt. O 100' billigare. Medans FK8 går ju nått vannsinnigt både i svängarna o rakt fram, för min del så känner jag att allt mer eller mindre är helt "färdig", behöver inte byta bromsar, eller stolar, eller fjädring, eller inredning, eller styling med frontläpp o vinge, eller montera överladdning, diffbroms osv. Då Type R:en redan har allt!!! Den går ju som ånglok!!
Jag kommer köpa nån av bilarna i framtiden, lutar mest åt FK8 när den sen som begagnad är nere runt 250'. Men känns drygt att vänta tills dess
Jag kan ta vilken som av dessa bilar
Båda bilarna kommer vara snabba och gå bra med optimering o snyggare fälgar.
I mina tankar så är dragkrok ett plus, men kan klara mig utan det sitter drag på frugans CR-V, 1.5T är ju galen skön o komfortabel att åka runt i året runt. O 100' billigare. Medans FK8 går ju nått vannsinnigt både i svängarna o rakt fram, för min del så känner jag att allt mer eller mindre är helt "färdig", behöver inte byta bromsar, eller stolar, eller fjädring, eller inredning, eller styling med frontläpp o vinge, eller montera överladdning, diffbroms osv. Då Type R:en redan har allt!!! Den går ju som ånglok!!
Jag kommer köpa nån av bilarna i framtiden, lutar mest åt FK8 när den sen som begagnad är nere runt 250'. Men känns drygt att vänta tills dess
- Jonny
- Inlägg: 959
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
- Namn: Jonny Lakemountain
- Ort: Gävle
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Vi lånade en Civic sedan -17 (CVT, 182hk å panoramatak)när vi väntade på våran CTR.
Det va nog bland det tråkigaste jag kört.
Men, gillar inte automat å hade en FK2 innan.
Det va nog bland det tråkigaste jag kört.
Men, gillar inte automat å hade en FK2 innan.
Honda Civic Type R -15