Markera alla kategorier som lästa Regler
20 april 2018, 12:34

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Honda civic type r. Köpråd 
Författare Meddelande
Rarann
Wannabe
Wannabe

Medlemsnummer: 0
Namn: Arrne Anderson
Inlägg Honda civic type r. Köpråd
Tja! Blivit sugen på att skaffa en type r ep3. Kan inte så mycket om just denna bil, därför frågar jag efter era tips. Såg denna på blocket och undrar ifall de något att ha https://www.blocket.se/sodermanland/Hon ... ?ca=11&w=3

Hur är dessa modeller? Är de driftsäkra vid 15000 mil eller ska man leta efter en som gått mindre mil? Hur är servicekostnaderna för denna bil? Tack!

18 april 2018, 12:34
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

Medlemsnummer: 1358
Bil: CTR
Namn: Stefan Blixt
Inlägg Re: Honda civic type r. Köpråd
Jag har kört över 17 000 mil i min och ägt den sedan januari 2005.
Förutom vanliga slitdelar som däck, lampor, bromsar etc så har jag endast fått byta koppling och xenonlampor hittills, och förra året gick mottagaren till fjärrkontrollen för låset sönder.
Det har utan jämförelse varit den billigaste bilen jag har ägt om man ser till servicekostnader över tid, och detta trots att jag alltid har servat den på Hondaverkstad (jämfört med mina tidigare bilar som jag servat "gratis" själv).

Man fyller på och byter olja med jämna mellanrum, tvättar den och dammsuger lite, kanske vaxar och så kör man helt enkelt.
Den bilen du länkade till såg ju väldigt fin ut på bilderna förutom skadad förarstol vad jag kunde se.

Att tänka på är: Serviceboken ska vara ifylld och helst av Hondaverkstäder då de utför fler punkter än andra (tex smörjer bromsar och inte vara kollar slitaget). Missljud från motorn bör man se upp med som vanligt. Besvärlig växellåda vid provkörning kan antingen tyda på dålig koppling som inte riktigt orkar koppla ur (hände mig). Kostar några tusenlappar att få fixat.

Inga specilla sjukdomar annars på de här bilarna vad jag kan komma på.

Drivlina: Exedy steg 1-koppling, JDM LSD
Väghållning: KW V2 + Powerflex camberkit

18 april 2018, 15:58
Profil ICQ
Rarann
Wannabe
Wannabe

Medlemsnummer: 0
Namn: Arrne Anderson
Inlägg Re: Honda civic type r. Köpråd
Okej tack för ditt svar!

18 april 2018, 17:58