Civic FK2 1.8 elfel efter avkörd backspegel

ENBART för motorrelaterade topics
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Nu är det dags att sätta era kunskaper på prov igen :wink:

Frugan har en 2006 Civic FK2 1.8 som hon körde av höger backspegel på när hon skulle parkera i ett P-hus. Spegeln hade lossnat från sin axel och hängde ner samt att tre av kablarna i stammen gick av.

I samband med detta (som vi har märkt hittills) är att stolsvärme till båda sätena har slutat fungera (knappen lyser inte ens när man har tryckt in dem). Hela kupéfläkten har dött, likaså resten av klimatanläggningen. Jag kan trycka hur mycket jag vill på AUTO men inga symboler dyker upp alls på nedre raden av centraldisplayen. Knappbelysning lyser i varje fall... Givetvis fungerar varken backspegelvärmarna och bakrutevärmaren.

Dessutom fungerar inte heller givaren för utetemperaturen. På displayen är det bara två streck.

Säkringarna är hela. Jag har även provat att löda tillbaka alla kablar efter att ha silvertejpat hela backspegeln provisoriskt på plats för att testa så inte det beror på detta.

Jag är faktiskt lost... trodde inte en avkörd backspegel kunde göra så här mycket skada, är det något mer jag har glömt att kolla?

MVH / Martie
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Då pratar jag med mig själv då :P

Efter flera timmars sökande så visade det sig att det var säkring nr 36 i kupén som var felet! IG2 HAC som tydligen styr klimatanläggningen, bakruta och backspegelvärme, sätesvärme, sidospegeljustering och infällning.

Då vet ni det! Nu behöver jag bara inhandla en ny sidospegel, vilket är en rejäl bristvara på skroten tydligen! ;)

MVH / Martie
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Grymt ändå att du löste det på 2 timmar själv, mitt i natten! :)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Bra att det löste sig. :)
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Jo, jag blev samtidigt nyfiken och orolig för att frun ska åka till jobbet med imma på rutorna nu när det uppenbarligen är så att hon beviserligen inte är så bra förare ;)

Men då vet ni... IG2 HAC (säkring 36) betyder alltså:
- Sätesvärme
- Klimatanläggning
- Sidospeglar (rörelse och värme)
- Uppvärmning bakruta
- Utetemperatur

Dessutom så finns det hel del olika versioner (med olika artikelnummer) till Civic 1.8 FK2 och dessa är superbristvara på skroten! Ny kostar ca 3000kr hos Honda, fick jag erfara idag! :P

MVH / Martie
Skriv svar