FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Med gt 28rs agget så får du tidigare ladd ca 1000rpm, max hk dock är ca 340-360hk.

Du kommer att få höja laddtrycket för att få samma effekt med T28:an.

Detta är ett mycket fint agg :whistling: jag har ett själv.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Micke 16v
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

Mitt sikte är inställt på 400hk nästa säsong, borde funka med tanke på ja fick ~360hk i bänken på 1.1 i ladd.
Det skall bli en ny mapp och om möjligt blir det på rullar. Fick lite xtra laddtryck när ja ganska nyligen bytte till 3" avgas.

Eventuellt blir det lite annat på samma gång:
Victor X insug
Uppsvarvat a2 spjäll
E85

Har på nått sätt fått för mig att ja haft en Precision turbo men det visade sig vara nån annan okänd variant.
Ja skulle helst vilja gå ner i ladd lite men samtidigt närma mig 400hk eller minst behålla effektsiffran ja har idag.
Och snabbare respons då, kanske går det att lösa mina önskemål med en annan turbo!?
Senast redigerad av Micke 16v den 22 oktober 2008, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

BW aggregaten verkar kunna spola lika snabbt som garretts gt serie, fast bw använder glidlager, ha själv funderat på ett s256 agg, ha en t04 57trim, skulle vilja prova ett aggregat med lite större turbin men endå ha bra spool, ha 1,5 bar vid 4700 350 whp to4an orkade inte riktigt uppe på toppen
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

I mickes fall hade jag skippat allt och skrapat ihop till att ta mig upp på rullar, det är nog det bästa "trimmet" du kan göra, du kanske inte få mer toppeffekt men säkerligen massvis med mer körbar effekt bara genom att klättra upp på rullarna och börja om från början. Gatmapp är billigt, effektivt och tidseffektivt, men ska man få ut maximalt med körbarhet och driftsäkerhet är rullarna oslagbara. Titta bara på de K20 vi mappat på rullarna. Toppeffekten brukar skilja sig marginellt mot gatmappning, men det är drivet under maxeffekt man kan optimera.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Micke 16v
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

Bilen är mappad med nuvarande turbo och 2.5" avgas. Den skall mappas om i vår med tanke på att ja vann 0.1bar vid avgasbytet.
Vill ha tidigare laddtryck som sagt, men mår min turbo finfint när ja river i vinter så skall ja ta mig en funderare på om det verkligen är värt dom pengarna ett byte kostar.
Att sänka laddet men behålla effekten...går det att få? vilken turbo borde man isåfall satsa på? storlek osv?
Senast redigerad av Micke 16v den 22 oktober 2008, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

ja det är rätt enkelt, mappa på bänken
som jag förstått det så har du en "gatmapp" eller?

EDIT: Jag tror att en Holset HX35 skulle sitta rätt fint på en B16 maskin upp till 400+whp.
Det skulle nödvändigtvis inte behöva kosta alltför mycket..
Senast redigerad av Ali den 22 oktober 2008, 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Generellt är det väl
Mindre turbin = snabbare spool, mer mottryck och inte lika hög effekt
Större turbin = långsammare spool, mindre mottryck och högre effekt vid lägre varvtal
Större kompressor = bättre flöde, sämre spool, mer effekt.
Mindre kompressor = snabbare spool, högre tryck, mindre flöde, sämre effekt, högre risk för surge.

Att få snabbare spool, mindre tryck och samma effekt kräver lite.

Hela Weléns lista gör ju susen.
Men mappa på rullar är det bästa först och främst.
Större spjällhus och portad topp.

Annars är det en kullagrad turbo i samma storlek som gäller. Då får du samma effekt, bättre respons och möjligen mindre tryck för samma effekt.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Nästan all info hittar du i den här tråden :oops:

Finns en liknande tråd på N/A byggen, dvs sug trim.

Köp ett riktigt kit från U.S.A. dvs, drag, greddy eller fullrace m.m.

Är det billigt är det skit. köp inge kina skit.

Du kan troligt vis mappa din orginal Ecu för detta endamål.

Lyckat till.

P.s kolla in alla projekt bilar, finns en hel del turbo kärror.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

vad rekommenderar ni för turbo till en b16a1 med ca 9.0 i komp och orörd topp? siktar på ca 300 iallafall men mer skadar inte :)

Som sagt vilken modell rekommenderas?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Garrett T28R leverera ca 340hk, mycket bra spoolup. dvs snabbt laddtryck.

Funkar bra även med t25/28 eller ett 19T M.M.

Lycka till !
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Tackar för tipset !

någon som vet vad det finns för alternativ med orginal ecu till b16a1 obd0 för att kunna mappa med turbo?

Eller vad är mest prisvärt?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
xplojten
Inlägg: 92
Blev medlem: 10 juni 2010, 22:21
Bil: Civic Vti Turbo
Namn: Andreé Wall
Ort: Stockholm

Hej, har precis införskaffat mig en turbo civic -92 vti b16a2 motor.
Laddar nu 0.6-0-7 bar, och undrar vad som behövs för att ladda 1bar och fortfarande köra safe?
Har denna uppsättning nu:

Eagle stakar med arp bultar
Wiseco kolvar
högflödes soppa pump
T3/T4 Hybrid turbo
intercooler
MSD tändkablar
andra spridare.
"EDIT" bränsletrycksregulator och Apexi AVCR

Vet att jag behöver en annan mapsensor, större spridare och annan mappning, behövs det ngt mer? gár det att köra med 1bar pá "oem" styrenhet? är mappad av kraft nu...

Mvh
Nerma
Inlägg: 129
Blev medlem: 26 juli 2010, 17:14
Bil: Honda Accord Type-s cl9
Namn: Nermin Ljutika
Ort: Åtvidaberg

Det bästa du kan göra för att få ut mer effekt är att köpa ett riktigt sprut typ hondata eller liknande.
Xero92
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 december 2012, 20:07
Namn: Viktor Angelin

Någon som kan säga en driftsäker 300 whp setup för en Integra type R (B18c6) och ett ca pris vad det kommer landa på. Mvh
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

bygger du själv, så någonstans från 35k med mycket beggade prylar till ca60k utan att det är speciellt dyra prylar.
Sedan tillkommer årligt mek med besiktningen, förutom eventuella driftstörninga som hör till turbo byggen.

Så särskilt driftsäkert för någon som inte gilla att mecka eller kan, så skulle jag titta på sug trim ca 240hk. då är det hyffsat drifsäkert. Annars swappa till k20-k24 och sugtrimma få utt 280+ hk.

Men det blir dyrare :mrgreen:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Eller så kör du med kompressor.
Lite mindre hästar men väldigt driftsäkert. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Och det är skönt att man kan kör genom bes med kompressor nu. Det är så roligt så att i lördag var jag på träffen i Löddeköping med min bil. Kom en polaren som jobba på bilprovningen fram och kollade på min bil. Jag sa att jag har kompressor i men han hitta inte det haha
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Förra årets turbobygge kosta under 10k, och då köptes ändå en del onödigt, endast eBaygrejer! Driftsäkert skulle jag inte kalla det men. Går ju bygga betydligt billigare om man inte vill öppna huven på träffar, nån gammal Saabturbo och ic från nån skrot osv.

Går ju även plöja ner hur mkt som helst om man vill.

Turbo är det enda rätta. ;)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Xero92
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 december 2012, 20:07
Namn: Viktor Angelin

VMT skrev:Och det är skönt att man kan kör genom bes med kompressor nu. Det är så roligt så att i lördag var jag på träffen i Löddeköping med min bil. Kom en polaren som jobba på bilprovningen fram och kollade på min bil. Jag sa att jag har kompressor i men han hitta inte det haha
Körde efter dig på motorvägen med min ITR. Jävlar vad xenonet lyser ;)
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Xenon??? Jag har inte nåt xenon på :)
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
simba1
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 september 2013, 10:22
Bil: Honda Civic 92 ESi - D16z6
Namn: Ethan Emmanuel
Ort: Stockholm

Hi everyone!

I am in the process of turbo charging my 1992 Civic ESi and going to soon order a chipped ECU from USA. Will require a final tune/Dyna mapping/Wideband tuning to get the proper performance and smooth running.

I have no idea as how/where to locate a Dyno tuning place. What is the process and how much does it cost and what outcome can I expect?

Any and every help is highly appreciated! I live in Stockholm.

Cheers! =)
Ethan :D
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Learn how to tune yourself. Then tune your car on the street with the help of a friend.
pQlse
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 maj 2012, 17:52
Bil: Honda CRX Vtec (SIR EE83)
Namn: Christian Hansen
Ort: Blekinge

Jaha, då har man "tröttnat" på min crx vtec.
Vill ha mer ;)

Tänkte dra på en t04E turbo, vassare spridare, dubbla packningar (för att kompsänka?).

För vad jag förstått då, kan jag ladda ca 0.5 ?
Vart har ni andra tagit oljetemp, olja och vatten ifrån? finns det bra uttag att veta om?

Mappning:
(1),
Jag vet också att man bör mappa bilen?
jag är helt nollad när det gäller denna biten. Kommer bilen ta skada ifall jag inte mappar bilen direkt eller kan man köra med setupen tills man har mer kolla på det där med mappning och pengar ? Eller kommer den helt enkelt gå som en påse skit ?

Har ju som sagt läst en del om det, och drar mig lite för det,
Måste konvertera om obd ?
Måste köpa hondata eller dyl?
Förstår att det finns en del som kan hjälpa till med mappning, men vad behöver man isf tänka på/fixa själv först isf ?
kanske någon speciell ecu jag måste få tag på? eller bygga/löda om min?

(2), Chip samma sak som hondata/mappning?

(3), Kan man ha två olika mappar för att ändra mellan när man ska besikta ?

Summering: Jag måste konvertera om obd och sätta in ett chip för att klarar av hondata ?

--Edit--
Förlåt många frågetecken på en och samma gång =)
--Edit--


Mvh
hanseN
Att prata innan man tänker, är som att torka sig i röven innan man skiter..
Användarvisningsbild
Scoore
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

pQlse skrev:Jaha, då har man "tröttnat" på min crx vtec.
Vill ha mer ;)

Tänkte dra på en t04E turbo, vassare spridare, dubbla packningar (för att kompsänka?).

För vad jag förstått då, kan jag ladda ca 0.5 ?
Vart har ni andra tagit oljetemp, olja och vatten ifrån? finns det bra uttag att veta om?

Mappning:
(1),
Jag vet också att man bör mappa bilen?
jag är helt nollad när det gäller denna biten. Kommer bilen ta skada ifall jag inte mappar bilen direkt eller kan man köra med setupen tills man har mer kolla på det där med mappning och pengar ? Eller kommer den helt enkelt gå som en påse skit ?

Har ju som sagt läst en del om det, och drar mig lite för det,
Måste konvertera om obd ?
Måste köpa hondata eller dyl?
Förstår att det finns en del som kan hjälpa till med mappning, men vad behöver man isf tänka på/fixa själv först isf ?
kanske någon speciell ecu jag måste få tag på? eller bygga/löda om min?

(2), Chip samma sak som hondata/mappning?

(3), Kan man ha två olika mappar för att ändra mellan när man ska besikta ?

Summering: Jag måste konvertera om obd och sätta in ett chip för att klarar av hondata ?

--Edit--
Förlåt många frågetecken på en och samma gång =)
--Edit--


Mvh
hanseN
Du klarar dig utan mappning om du har en bredbandslambda du kan kontrollera värdena med så du inte kör för snålt på fullast.
Så kör jag i min Skyline nu och det funkar klockrent,även om den skulle behöva en mappning för att få ut de maximala av det jag gjort med den i motorväg.
simba1
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 september 2013, 10:22
Bil: Honda Civic 92 ESi - D16z6
Namn: Ethan Emmanuel
Ort: Stockholm

Hi again dear Honda friends! :)

Continuing the conversation... Now I am interested in this Bredbandslambda so atleast I can get the car going... Can anyone please guide me through this? Where can I buy this? What specs do I need on this device and how to tune/adjust this? I hope this is not one of those things that will blow up something in the car... :P

Thanks for your support!

Cheers!
Ethan
070 486 35 80
Användarvisningsbild
Scoore
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

Hello!
If you search Google for Innovate MTX-L , Innovate Lc-2, AEM UEGO etc you will find.

I use the Innovate Mtx-L from Witune as its just like 30kms there.

http://witune.se/webshop/sensorer-givar ... mtx-l.html

The wideband lambda is just a device so you can check what AFR or lambda reading you have with the car running.
The device itself will not tune the car or make it go faster.
It just makes sure you know how much fuel your engine us using at the various drivingmodes.

For example.

I installed a larger turbo on my skyline,and I knew that it would lean out with the original fuel pressure.
So i got this MTX-L installed (oh..nice feature with this one.. It can replace your original lambda with this one so you dont have to drill and weld an additional lambdapoint in you exhaust. I use this right now instead of my original lambda) in my exhaust where my original lambda would be placed,mounted it up to my ECU (because I was using the simulated narrowband signal to this one) and started the car to go for a drive.
It told me I was going lean at full throttle,so I had to adjust the fuel pressure slightly to make it run a little richer on top.

The wideband lambda will not make your car any faster nor slower. Just a safety to know how lean/rich the car is running at various points.
A cheap insurance for the car. I dont know why I never used this on my other cars before.
Användarvisningsbild
Alex_s
Inlägg: 573
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

1.
Mappning är det som får din bil att hålla ihop, det är ett Måste.
bilen bör inte köras innan mappning, i varjefall inte på laddtryck.
inga dubbla packningar, E85 är vägen att gå.

2. obd1 konvertering, P28/P30 Ecu med Hondata S300 eller t.ex Neptune rtp

(3), Kan man ha två olika mappar för att ändra mellan när man ska besikta ?
Ja. Koppla in dator i Ecu och ladda in en standard mapp, alternativt få till en besiktningsmapp på större spridarna osv. men utan turbo såklart.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
pQlse
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 maj 2012, 17:52
Bil: Honda CRX Vtec (SIR EE83)
Namn: Christian Hansen
Ort: Blekinge

Alex_s skrev:1.
Mappning är det som får din bil att hålla ihop, det är ett Måste.
bilen bör inte köras innan mappning, i varjefall inte på laddtryck.
inga dubbla packningar, E85 är vägen att gå.

2. obd1 konvertering, P28/P30 Ecu med Hondata S300 eller t.ex Neptune rtp

(3), Kan man ha två olika mappar för att ändra mellan när man ska besikta ?
Ja. Koppla in dator i Ecu och ladda in en standard mapp, alternativt få till en besiktningsmapp på större spridarna osv. men utan turbo såklart.
Okej, även om jag skaffar en bredbandslamda då? och ställer in efter den?

Det här med konvertering måste jag läsa mer om, verkar som en hel djungel =)
Scoore skrev:
Du klarar dig utan mappning om du har en bredbandslambda du kan kontrollera värdena med så du inte kör för snålt på fullast.
Så kör jag i min Skyline nu och det funkar klockrent,även om den skulle behöva en mappning för att få ut de maximala av det jag gjort med den i motorväg.
Jag har faktiskt en gammal lamda mätare men den visar inga digitala siffror utan enbart en skala med text, "Mager-Optimal-Fel". Borde ju fungera med den också isf..?
Så säg att jag kopplar in den, och den visar sig vara optimal ? Så är det lugnt, utan att mappa ?
Att prata innan man tänker, är som att torka sig i röven innan man skiter..
Användarvisningsbild
Alex_s
Inlägg: 573
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

pQlse skrev:
Alex_s skrev:1.
Mappning är det som får din bil att hålla ihop, det är ett Måste.
bilen bör inte köras innan mappning, i varjefall inte på laddtryck.
inga dubbla packningar, E85 är vägen att gå.

2. obd1 konvertering, P28/P30 Ecu med Hondata S300 eller t.ex Neptune rtp

(3), Kan man ha två olika mappar för att ändra mellan när man ska besikta ?
Ja. Koppla in dator i Ecu och ladda in en standard mapp, alternativt få till en besiktningsmapp på större spridarna osv. men utan turbo såklart.
Okej, även om jag skaffar en bredbandslamda då? och ställer in efter den?

Det här med konvertering måste jag läsa mer om, verkar som en hel djungel =)
Scoore skrev:
Du klarar dig utan mappning om du har en bredbandslambda du kan kontrollera värdena med så du inte kör för snålt på fullast.
Så kör jag i min Skyline nu och det funkar klockrent,även om den skulle behöva en mappning för att få ut de maximala av det jag gjort med den i motorväg.
Jag har faktiskt en gammal lamda mätare men den visar inga digitala siffror utan enbart en skala med text, "Mager-Optimal-Fel". Borde ju fungera med den också isf..?
Så säg att jag kopplar in den, och den visar sig vara optimal ? Så är det lugnt, utan att mappa ?

jag kommer aldrig rekommendera något annat än en ordentlig mappning, det finns så klart sätt att "snika" bilen, t.ex Extraspridare, leka runt med progressiva Bränsletrycksregulatorer osv.
Det är så billigt och enkelt att fixa ett mappningsbart styrsystem till Hondor, jämfört med många andra märken. Så jag ser inte poängen egentligen att snika en motor/bil som man planerar på att bygga vidare på. ( vilket jag antar att du vill ).

motorns bränsleförbrukning, register, effekt ALLTING blir bättre med en mappning.

Den mätaren du har är en smalbandsmätare som man kopplar på signalkabeln på original lambda. Det ger inget värde som man kan ta på allvar.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
pQlse
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 maj 2012, 17:52
Bil: Honda CRX Vtec (SIR EE83)
Namn: Christian Hansen
Ort: Blekinge

Alex_s skrev: jag kommer aldrig rekommendera något annat än en ordentlig mappning, det finns så klart sätt att "snika" bilen, t.ex Extraspridare, leka runt med progressiva Bränsletrycksregulatorer osv.
Det är så billigt och enkelt att fixa ett mappningsbart styrsystem till Hondor, jämfört med många andra märken. Så jag ser inte poängen egentligen att snika en motor/bil som man planerar på att bygga vidare på. ( vilket jag antar att du vill ).

motorns bränsleförbrukning, register, effekt ALLTING blir bättre med en mappning.

Den mätaren du har är en smalbandsmätare som man kopplar på signalkabeln på original lambda. Det ger inget värde som man kan ta på allvar.
Okej, då har jag mer koll..
Absolut, kommer säkert vilja bygga vidare sedan, och jag vet att mappning gör grymt mycket.
Men är pengarna som sätter lite stopp just nu, så det va mer en fundering, på om jag kan skada motor om jag inte mappar just nu, och sätter på vassare spridare etc. Vill gärna mappa också, men har läst, bara konvertingen till obd1 går ju på en del.
Sedan ska jag ha tag på en ecu som har hondata, kostar också en del och sedan ska man leta upp någon som kan mappa åt mig, och då vill man ju också kunna erbjuda en slant =) Så tanken va att ta det lite stegvis, (om det går).

Det där med e85 låter också väldigt komplicerat ?
Att prata innan man tänker, är som att torka sig i röven innan man skiter..
Skriv svar