S2000 Ventilfjäderbrickor
Har läst mer och mer på hur det är med S2000 ventilfjäderbrickor (så kallade "retainers" på engelska)
Skräckexempel vore ju att brickan hoppar av och ventilen slås sönder av kolven...
Bilen har ju ändå gått 18k mil, och jag har ingen aning om tidigare ägare har gjort en "money shift" , alltså att slå i en för låg växel så motorn övervarvar..
Skruvade precis av min topp för att slipa ner och lacka om den nu i helgen, och då tittade jag på mina retainers också. Någon här som har bytt sina och har en idé på vad det kan kosta att göra det själv eller att låta en honda-verkstad göra det?
Noga som man är så känns det kanske bäst att byta dessa ändå, så man slipper ett ras i framtiden
Så här ser insugsbrickorna ut i nuläget på cylinder 1. Resten ser likadana ut.
*Bild*
Skräckexempel vore ju att brickan hoppar av och ventilen slås sönder av kolven...
Bilen har ju ändå gått 18k mil, och jag har ingen aning om tidigare ägare har gjort en "money shift" , alltså att slå i en för låg växel så motorn övervarvar..
Skruvade precis av min topp för att slipa ner och lacka om den nu i helgen, och då tittade jag på mina retainers också. Någon här som har bytt sina och har en idé på vad det kan kosta att göra det själv eller att låta en honda-verkstad göra det?
Noga som man är så känns det kanske bäst att byta dessa ändå, så man slipper ett ras i framtiden
Så här ser insugsbrickorna ut i nuläget på cylinder 1. Resten ser likadana ut.
*Bild*
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Med rätt verktyg så man slipper plocka toppen så bör det nog inte vara så många timmars jobb, det är väl bara höra med Rosenholtz t ex så får du nog ett vettigt pris.
Antar att du har en tidigare årsmodell som inte har de uppgraderade tallrikarna?
Antar att du har en tidigare årsmodell som inte har de uppgraderade tallrikarna?
Precis. Har läst till mig att man behöver trycksätta cylindern med kompressor (vilket jag ej har). Annars läste jag någonstans att man kunde ta ett långt smalt rep att fylla det lilla utrymme som finns kvar när kolven är i sitt högsta läge. På så sätt så ramlar ej ventilen ner.. Men man måste väl göra en ventiljustering själv om man ska göra detta då kamaxlarna måste väck?
Det vet jag ej hur man gör (än)
Tänkte ringa till Fordonsbolaget idag ute i Upplands Väsby för att få en eventuell prisuppgift..
Edit, det stämmer att det är en äldre. Nämligen en 00a.
edit #2: Fick ALLA modeller förstärkta brickor, eller var det inte bara US-marknadens AP2 med 2,2L?
edit #3: Fick prisuppgift hos fordonsbolaget. Hela 21K ska dom ha. Rena skämtet då folk på S2ki har fått det för 4-500$...
Ska få tag i Rosenholtz och se vad dom vill ha
Det vet jag ej hur man gör (än)
Tänkte ringa till Fordonsbolaget idag ute i Upplands Väsby för att få en eventuell prisuppgift..
Edit, det stämmer att det är en äldre. Nämligen en 00a.
edit #2: Fick ALLA modeller förstärkta brickor, eller var det inte bara US-marknadens AP2 med 2,2L?
edit #3: Fick prisuppgift hos fordonsbolaget. Hela 21K ska dom ha. Rena skämtet då folk på S2ki har fått det för 4-500$...
Ska få tag i Rosenholtz och se vad dom vill ha
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Jag trodde bara det var 2.2L AP2 som fick dessa men jag kan ha fel.
Väldigt vanligt att folk i USA byter dessa för att slippa senare huvudvärk. Dock verkar det framförallt vara vid överladd
Väldigt vanligt att folk i USA byter dessa för att slippa senare huvudvärk. Dock verkar det framförallt vara vid överladd
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Precis vad jag har läst också.Erajk skrev:Jag trodde bara det var 2.2L AP2 som fick dessa men jag kan ha fel.
Väldigt vanligt att folk i USA byter dessa för att slippa senare huvudvärk. Dock verkar det framförallt vara vid överladd
Verkar vara så att om man ej har övervarvat bilen så behöver dessa brickor aldrig bytas. Jag själv är ganska försiktig medan jag växlar, men man vet ju aldrig hur tidigare ägare har behandlat bilen..
Man är ju helst på den säkra sidan!
Du säger precis som Rosenholtz sa nyss. Han hade aldrig hört om att någon originalmotor hade rasat pga detta i Sverige. USA-problem där dom inte kan växla en manuell låda sa hanBrox skrev:För 21k får du en utbytes motor på skroten... så kör på som det är!
För övrigt skulle de ha runt 9k för jobbet, men då är det för att ta isär motorn också då det är jobbigt att trycksätta så ventilerna hålls uppe..
Lika bra att köra vidare och växla som en normal människa tror jag!
Har du ändå av locket är det ju enkelt att kolla dom. Köp en sån där liten inspektionsspegel på biltema och en bra lampa.
Finns mängder bra bilder på S2k hur friska/sjuka ser ut. Om du inte tycker kunna avgöra själv kan du ju göra som många andra gjort och ta kort på dom och be om hjälp på s2ki. Inte omöjligt att nån som billman svarar.
Jag hade absolut inte bytt om dom är ok så länge toppen sitter kvar på motorn. Har man av toppen så byter man dom ju så klart dock.
Finns mängder bra bilder på S2k hur friska/sjuka ser ut. Om du inte tycker kunna avgöra själv kan du ju göra som många andra gjort och ta kort på dom och be om hjälp på s2ki. Inte omöjligt att nån som billman svarar.
Jag hade absolut inte bytt om dom är ok så länge toppen sitter kvar på motorn. Har man av toppen så byter man dom ju så klart dock.
Peter Olsson
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Kör du inte överladdat skulle jag råda dig till att sova gott om nätterna som bilen är idag
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Precis. Har ju läst ganska mycket av det den där Billman har skrivitHyPeRiOn skrev:Har du ändå av locket är det ju enkelt att kolla dom. Köp en sån där liten inspektionsspegel på biltema och en bra lampa.
Finns mängder bra bilder på S2k hur friska/sjuka ser ut. Om du inte tycker kunna avgöra själv kan du ju göra som många andra gjort och ta kort på dom och be om hjälp på s2ki. Inte omöjligt att nån som billman svarar.
Jag hade absolut inte bytt om dom är ok så länge toppen sitter kvar på motorn. Har man av toppen så byter man dom ju så klart dock.
Ska nog göra det. Vem vet, kanske blir sugen på en kompressor i framtiden, men det får man ta den danErajk skrev:Kör du inte överladdat skulle jag råda dig till att sova gott om nätterna som bilen är idag
Kanske känner för att göra detta jobb nästa vinter. Kommande säsongen är ju nog inga problem, och har lite annat som ska göras innan den ska ut ur garaget
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Inspektera dem ordentligt först och om du är osäker försök ta bilder eller låt någon annan kolla.
Om de måste plocka av toppen för att byta så ska du definitivt inte lämna in den där, varken 9k eller 21k är rimligt.
Om de måste plocka av toppen för att byta så ska du definitivt inte lämna in den där, varken 9k eller 21k är rimligt.
finns riktigt fina porriga brickor där ute, om du bestämmer dig för att byta, så ta hjälp av någon kunnig o lägg pengar på nya brickor, tätningar, ventiler och fjädrar så har du en topp som klarar det mesta du har planerat framöver.
Nu när du har ventilkåpan borta så passa på att kolla efter sprickor på brickorna, och gör en ventiljustering när du ändå är där under o kladdar, Här hittar du en riktigt bra guide hur du gör det på enklast sätt, nästan så att en katolskpräst klarar av det om han lyckas hålla ögonen borta från lekplatsen
Nu när du har ventilkåpan borta så passa på att kolla efter sprickor på brickorna, och gör en ventiljustering när du ändå är där under o kladdar, Här hittar du en riktigt bra guide hur du gör det på enklast sätt, nästan så att en katolskpräst klarar av det om han lyckas hålla ögonen borta från lekplatsen
Har varit i kontakt med JDMracing.se som kunde hjälpa mig med att byta brickor. Det såg ju ändå fräscha ut på min, men man vet ju inte hur de ser ut på undersidan då man måste ta bort dem för att kunna se!emre114 skrev:finns riktigt fina porriga brickor där ute, om du bestämmer dig för att byta, så ta hjälp av någon kunnig o lägg pengar på nya brickor, tätningar, ventiler och fjädrar så har du en topp som klarar det mesta du har planerat framöver.
Nu när du har ventilkåpan borta så passa på att kolla efter sprickor på brickorna, och gör en ventiljustering när du ändå är där under o kladdar, Här hittar du en riktigt bra guide hur du gör det på enklast sätt, nästan så att en katolskpräst klarar av det om han lyckas hålla ögonen borta från lekplatsen
Får se hur jag gör i sommar. Det är ju en billig försäkring mot att motorn rasar
Haha! Den där guiden får jag tacka för! Verkar ju inte vara svårt alls. Lämnade in bilen för ventiljustering i somras, men de pengarna kunde man ju ha sparat och lagt på verktygen som behövs istället. Får ta och köpa in lite verktyg till nästa gång!