Civic ek3 1,5 vtec-e hackar och går "underligt"

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Cyrax
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
Bil: Honda Civic EK3
Namn: Imre Svanberg
Ort: Helsingborg

Ok så mycket info jag kan om bilen:
Civil EK3
1.5l vtec-e
D15Z6
-97
ingen AC
Pre facelift

Problem:
1. Under körning hackar bilen till vid gaspådrag både vid "normalt" gaspådrag samt "växla-ner-&- gasen-i-botten-pådrag"
Hackningarna är inte stora utan precis märkbara, men någon gång i bland kan den hacka till ordentligt. Dessa små hackningar känns på i princip hela vartalsregistret så jag kan inte säga något specifikt varvtal

2. När jag ligger runt 110-120km/h med jämn gas i 5.ans växel kan jag känna hur bilen accelererar till även om jag håller gasen helt jämn.

Det som är bytt är tändstift samt hela fördelaren, bilen är servad för ca 3-400 mil sedan med olja & filter, oljenivån är på max enl oljestickan och den gick igenom besiktning förra veckan vad det gäller avgasvärden.

Så är det någon som har några idéer eller ni behöver mer info så hojta till.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Tändkablarna kanske kan vara värt att byta också om det inte redan gjorts?
Cyrax
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
Bil: Honda Civic EK3
Namn: Imre Svanberg
Ort: Helsingborg

fonzeka skrev:Tändkablarna kanske kan vara värt att byta också om det inte redan gjorts?
Ska testa det också.
Kan det vara värt att prova byta bränslefilter? Tänkte göra det oavsett iof då jag inte vet när den är bytt senast men kan dessa problem framstå av dåligt filter?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Nr2 är helt normalt. Är när vtec-e slår i och ur.

Nr1 låter som dåligt med doppa eller svag gnista. Gör en storservice och se om det hjälper. Dvs stift(NGK) kablar, lock, rotor, soppafilter, ventiljustering, luftfilter osv.
Cyrax
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
Bil: Honda Civic EK3
Namn: Imre Svanberg
Ort: Helsingborg

Malkolm skrev:Nr2 är helt normalt. Är när vtec-e slår i och ur.

Nr1 låter som dåligt med doppa eller svag gnista. Gör en storservice och se om det hjälper. Dvs stift(NGK) kablar, lock, rotor, soppafilter, ventiljustering, luftfilter osv.
Hela fördelaren är nyligen bytt inkl lock o rotor, kablar och filter är nu beställt så får se vad som händer där. Service m filter är relativ nybytt. Hjälper inte detta så får jag he mig på ventiljustering men det lär jag lämna in för att få gjort då det inte är nått jag vill pilla med själv. Tack för infon vänner.

Skönt att nr 2 är normalt iaf :) (min första honda så dålig koll på hur dessa uppför sig)

Är det någon som kommer på något annat så skriv gärna :)
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Finns det EGR på denna?
Min Accord hackade vid jämn gas och ibland vid gaspådrag
Efter att den rensades gick den perfekt.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Är tändstiften bytta? Är det NGK tändstift i den? Annars har du troligen felet(ett av felen iaf) där.
Cyrax
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
Bil: Honda Civic EK3
Namn: Imre Svanberg
Ort: Helsingborg

Malkolm skrev:Är tändstiften bytta? Är det NGK tändstift i den? Annars har du troligen felet(ett av felen iaf) där.
Stiften är bytta för ca 1 månad sedan dock inte NGK, har för mig det är BOSCH eller Champion, minns ej.
Har sett att många som skriver att det måste vara NGK nu när jag googlat runt. Aja, får ta och byta till NGK då :)
Måste dock säga att det låter rätt märkligt att det "måste" vara NGK??? Hur som haver, vilka stift ska jag inhandla?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det funkar även med Denso stift. Men de brukar ha samma pris men vara mycket svårare att få tag på i sverige. Så det är därför vi bara brukar skriva NGK.

NGK har varit med från början och utvecklat tändsystemet på din bil. Även tändkablarna tillverkas åt Honda av NGK. Ingen annan tillverkare kommer upp i samma kvalitet med samma specifikationer som NGK till just din bil.
Just bosch eller champion är det massa som fått problem med i Hondamotorer.
Likadant oljefilter, inga skit som bosch, mahle, Mann, Fram eller nått sånt. (Honda oem, Hamp, Mugrn fungerar korrekt).
Cyrax
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
Bil: Honda Civic EK3
Namn: Imre Svanberg
Ort: Helsingborg

Malkolm skrev:Det funkar även med Denso stift. Men de brukar ha samma pris men vara mycket svårare att få tag på i sverige. Så det är därför vi bara brukar skriva NGK.

NGK har varit med från början och utvecklat tändsystemet på din bil. Även tändkablarna tillverkas åt Honda av NGK. Ingen annan tillverkare kommer upp i samma kvalitet med samma specifikationer som NGK till just din bil.
Just bosch eller champion är det massa som fått problem med i Hondamotorer.
Likadant oljefilter, inga skit som bosch, mahle, Mann, Fram eller nått sånt. (Honda oem, Hamp, Mugrn fungerar korrekt).
Ok, då ska jag prova byta stift först och främst se om det hjälper annars gå på tändkablarna :) tack för svar Malkolm

Edit: Kollade lite nu och hittade både Denso och NGK-stift skiljer ca 40kr/stift (Denso billigast) sen kollade jag tändkablar och dom jag hittar som är NGK är blåa, dom som sitter på bilen nu är svarta, spelar det någon roll????
Kan ju säga att jag vet inte om dom är bytta sedan bilen var ny
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Dom blåa NGK funkar bra.



mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Cyrax
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
Bil: Honda Civic EK3
Namn: Imre Svanberg
Ort: Helsingborg

Okyu skrev:Dom blåa NGK funkar bra.



mvh okyu
Tack Okyu

Och stort tack till er andra. Bytte idag till NGK-stift och bilen går bättre så ska ge mig på att även byta tändkablar då det inte står på dom befintliga vad det är för märke så dom kan lika gärna vara bilens original vilket då är 20år gamla.
Skriv svar