Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Civic ek3 1,5 vtec-e hackar och går "underligt"
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
- Bil: Honda Civic EK3
- Namn: Imre Svanberg
- Ort: Helsingborg
Ok så mycket info jag kan om bilen:
Civil EK3
1.5l vtec-e
D15Z6
-97
ingen AC
Pre facelift
Problem:
1. Under körning hackar bilen till vid gaspådrag både vid "normalt" gaspådrag samt "växla-ner-&- gasen-i-botten-pådrag"
Hackningarna är inte stora utan precis märkbara, men någon gång i bland kan den hacka till ordentligt. Dessa små hackningar känns på i princip hela vartalsregistret så jag kan inte säga något specifikt varvtal
2. När jag ligger runt 110-120km/h med jämn gas i 5.ans växel kan jag känna hur bilen accelererar till även om jag håller gasen helt jämn.
Det som är bytt är tändstift samt hela fördelaren, bilen är servad för ca 3-400 mil sedan med olja & filter, oljenivån är på max enl oljestickan och den gick igenom besiktning förra veckan vad det gäller avgasvärden.
Så är det någon som har några idéer eller ni behöver mer info så hojta till.
Civil EK3
1.5l vtec-e
D15Z6
-97
ingen AC
Pre facelift
Problem:
1. Under körning hackar bilen till vid gaspådrag både vid "normalt" gaspådrag samt "växla-ner-&- gasen-i-botten-pådrag"
Hackningarna är inte stora utan precis märkbara, men någon gång i bland kan den hacka till ordentligt. Dessa små hackningar känns på i princip hela vartalsregistret så jag kan inte säga något specifikt varvtal
2. När jag ligger runt 110-120km/h med jämn gas i 5.ans växel kan jag känna hur bilen accelererar till även om jag håller gasen helt jämn.
Det som är bytt är tändstift samt hela fördelaren, bilen är servad för ca 3-400 mil sedan med olja & filter, oljenivån är på max enl oljestickan och den gick igenom besiktning förra veckan vad det gäller avgasvärden.
Så är det någon som har några idéer eller ni behöver mer info så hojta till.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
- Bil: Honda Civic EK3
- Namn: Imre Svanberg
- Ort: Helsingborg
Ska testa det också.fonzeka skrev:Tändkablarna kanske kan vara värt att byta också om det inte redan gjorts?
Kan det vara värt att prova byta bränslefilter? Tänkte göra det oavsett iof då jag inte vet när den är bytt senast men kan dessa problem framstå av dåligt filter?
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Nr2 är helt normalt. Är när vtec-e slår i och ur.
Nr1 låter som dåligt med doppa eller svag gnista. Gör en storservice och se om det hjälper. Dvs stift(NGK) kablar, lock, rotor, soppafilter, ventiljustering, luftfilter osv.
Nr1 låter som dåligt med doppa eller svag gnista. Gör en storservice och se om det hjälper. Dvs stift(NGK) kablar, lock, rotor, soppafilter, ventiljustering, luftfilter osv.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
- Bil: Honda Civic EK3
- Namn: Imre Svanberg
- Ort: Helsingborg
Hela fördelaren är nyligen bytt inkl lock o rotor, kablar och filter är nu beställt så får se vad som händer där. Service m filter är relativ nybytt. Hjälper inte detta så får jag he mig på ventiljustering men det lär jag lämna in för att få gjort då det inte är nått jag vill pilla med själv. Tack för infon vänner.Malkolm skrev:Nr2 är helt normalt. Är när vtec-e slår i och ur.
Nr1 låter som dåligt med doppa eller svag gnista. Gör en storservice och se om det hjälper. Dvs stift(NGK) kablar, lock, rotor, soppafilter, ventiljustering, luftfilter osv.
Skönt att nr 2 är normalt iaf (min första honda så dålig koll på hur dessa uppför sig)
Är det någon som kommer på något annat så skriv gärna
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
- Bil: Honda Civic EK3
- Namn: Imre Svanberg
- Ort: Helsingborg
Stiften är bytta för ca 1 månad sedan dock inte NGK, har för mig det är BOSCH eller Champion, minns ej.Malkolm skrev:Är tändstiften bytta? Är det NGK tändstift i den? Annars har du troligen felet(ett av felen iaf) där.
Har sett att många som skriver att det måste vara NGK nu när jag googlat runt. Aja, får ta och byta till NGK då
Måste dock säga att det låter rätt märkligt att det "måste" vara NGK??? Hur som haver, vilka stift ska jag inhandla?
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det funkar även med Denso stift. Men de brukar ha samma pris men vara mycket svårare att få tag på i sverige. Så det är därför vi bara brukar skriva NGK.
NGK har varit med från början och utvecklat tändsystemet på din bil. Även tändkablarna tillverkas åt Honda av NGK. Ingen annan tillverkare kommer upp i samma kvalitet med samma specifikationer som NGK till just din bil.
Just bosch eller champion är det massa som fått problem med i Hondamotorer.
Likadant oljefilter, inga skit som bosch, mahle, Mann, Fram eller nått sånt. (Honda oem, Hamp, Mugrn fungerar korrekt).
NGK har varit med från början och utvecklat tändsystemet på din bil. Även tändkablarna tillverkas åt Honda av NGK. Ingen annan tillverkare kommer upp i samma kvalitet med samma specifikationer som NGK till just din bil.
Just bosch eller champion är det massa som fått problem med i Hondamotorer.
Likadant oljefilter, inga skit som bosch, mahle, Mann, Fram eller nått sånt. (Honda oem, Hamp, Mugrn fungerar korrekt).
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
- Bil: Honda Civic EK3
- Namn: Imre Svanberg
- Ort: Helsingborg
Ok, då ska jag prova byta stift först och främst se om det hjälper annars gå på tändkablarna tack för svar MalkolmMalkolm skrev:Det funkar även med Denso stift. Men de brukar ha samma pris men vara mycket svårare att få tag på i sverige. Så det är därför vi bara brukar skriva NGK.
NGK har varit med från början och utvecklat tändsystemet på din bil. Även tändkablarna tillverkas åt Honda av NGK. Ingen annan tillverkare kommer upp i samma kvalitet med samma specifikationer som NGK till just din bil.
Just bosch eller champion är det massa som fått problem med i Hondamotorer.
Likadant oljefilter, inga skit som bosch, mahle, Mann, Fram eller nått sånt. (Honda oem, Hamp, Mugrn fungerar korrekt).
Edit: Kollade lite nu och hittade både Denso och NGK-stift skiljer ca 40kr/stift (Denso billigast) sen kollade jag tändkablar och dom jag hittar som är NGK är blåa, dom som sitter på bilen nu är svarta, spelar det någon roll????
Kan ju säga att jag vet inte om dom är bytta sedan bilen var ny
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 5 februari 2017, 09:11
- Bil: Honda Civic EK3
- Namn: Imre Svanberg
- Ort: Helsingborg
Tack OkyuOkyu skrev:Dom blåa NGK funkar bra.
mvh okyu
Och stort tack till er andra. Bytte idag till NGK-stift och bilen går bättre så ska ge mig på att även byta tändkablar då det inte står på dom befintliga vad det är för märke så dom kan lika gärna vara bilens original vilket då är 20år gamla.