Banta EG HB?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Hallå!

Rivit ut inredning, tagit bort allt vad taklucka heter och limmat igen luckan, skrapat asfaltsmassa etc och installerat bur.
Ändå väger min EG 990kg med full tank (45L)

Hur får man ned bilen utan att byta ut allt till kolfiber?
Målet är under 1000kr med mig 82kg förare.


Någon som vet vad brädan fram väger?
Dörrsidorna ska bytas ut mot masonit alt alu sidor.

Vart sitter kilona?
Bilagor
IMG_0325.JPG
Robin Forsberg
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Sitter i karossen. Bakluckan kan du spara vikt på, huv.
Dörrar. Du har dock gjort allt som är billigt redan.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

M Scotte skrev:Sitter i karossen. Bakluckan kan du spara vikt på, huv.
Dörrar. Du har dock gjort allt som är billigt redan.

Jo jag misstänkte det att jag gjort det billiga redan dvs.
Har köpt nya framskärmar i plåt och de väger inte många gram original så byta de mot glas/kolfiberfiber vinner man inte mycket på.
Har en glasfiberhuv på gång.

Lätta bilen i baktill känns bara fel dvs bagagelucka och rensa dörrar gör jag om det blir helbur.

Vad väger din bil?
Robin Forsberg
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Gjorde en Cornerweight i somras med mig i samt full inredning etc och utan bur

Känns som det är i framtill som kilorna sitter och där det behöver bantas.
Bilagor
CW.JPG
Robin Forsberg
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vikten fram är helt klart vad som ska bort. Men samtidigt svårt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Amir84
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 april 2010, 20:31
Namn: Amir Dzafic

Värmepaketet väger ju en del och sitter fram, samt batteriet går ju byta ut mot lättare.
Amir Dzafic

ITR DC5 Såld
Civic VT B18 Såld
Crx VT Såld
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Tack för input!

Batteriet ska bak och vet inte om ett mindre/litet klarar av med så lång kabeldragning?

/R
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ett mindre behöver nödvändigtvis inte vara klenare. Du kan ju riva styrservo också om du har ett sånt ;)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Problemet med att lätta bilen och inte göra den sämre är en fin linje. Styrservo och värmepaketet är nog sådant man inte ska ta bort.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

M Scotte skrev:Problemet med att lätta bilen och inte göra den sämre är en fin linje. Styrservo och värmepaketet är nog sådant man inte ska ta bort.
Precis min tanke!

Känns som att ädla material måste göra sin entre för att komma ned i vikt.
Glas/kolfiber tak, dörrar, huv, bagage samt hålsåga bilen så mycket man kan.
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Batteriet bak blir bara tyngre och sämre (förutom viktfördelningen då kanske), kör med ett litet lätt fram eller på passagerarsidan i kupén istället.
Sen går du loss med hålpunch och fasningsverktyg på alla större ytor :)
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Någon som kan rekomendera ett litet batteri som klarar att starta B16A2 och som inte kostar som en smartphone?

/R
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2934
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

dessa batterier funkar kanoners.

http://en.bildelsbasen.se/?link=list&se ... y=31358957

alla sådana batterier funkar kanoners och väger inget, samt har gele i sig. ligger på ca 4.5kg

går att starta ek med k20 också.
samt ek med b18c6 :)
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det där är ett AGM batteri, du kan köpa nya sådana för samma pengar eller mindre från tyskland.
Men 10Ah är nog lite i underkant om man inte är väldigt noga med att underhållsladda om den ska stå mer än några dagar.
Jag har kört 2 säsonger med ett 22Ah (Multipower MP22-12C) till min S2000, de väger ungefär 7kg och kostar ca 600kr på ebay.
Vill du ha riktigt lätt så är det LiFePO4 som gäller, där väger ett med motsvarande kapacitet endast ett par kg.
Prislappen är dock 3x högre eller mer.
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Shorai batteri väger 1.8 kg och 405 i crank. Nackdelen är dyrt och man måste ha deras laddare eller liknande.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

fonzeka skrev:Batteriet bak blir bara tyngre och sämre (förutom viktfördelningen då kanske), kör med ett litet lätt fram eller på passagerarsidan i kupén istället.
Sen går du loss med hålpunch och fasningsverktyg på alla större ytor :)
Blir det sämre bak pga spänningsförlusten i lång kabel?

fonzeka skrev:Det där är ett AGM batteri, du kan köpa nya sådana för samma pengar eller mindre från tyskland.
Men 10Ah är nog lite i underkant om man inte är väldigt noga med att underhållsladda om den ska stå mer än några dagar.
Jag har kört 2 säsonger med ett 22Ah (Multipower MP22-12C) till min S2000, de väger ungefär 7kg och kostar ca 600kr på ebay.
Vill du ha riktigt lätt så är det LiFePO4 som gäller, där väger ett med motsvarande kapacitet endast ett par kg.
Prislappen är dock 3x högre eller mer.
TACK! Blir att beställa ett sådant batteri i vår.

Mvh

Robin
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Jag kör med exakt samma batteri som fonzeka.
Har mitt där baksätet va. Ca 1,5-1,7m kabel fram till där jag lödad ihop det med original kabelstam.
Med huvudbrytare och ANL säkring.

Bilen stod ute i 1½ månad, med huvudbrytaren frånslagen såklart.
Startade utan problem trots ingen underhållsladdning.

Bilder finns i min projekttråd på hur jag satte det.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Plastrutor känns ju som nästa steg. Billigare än kolfiber med.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Asse skrev:Plastrutor känns ju som nästa steg. Billigare än kolfiber med.
bakrutan ramlade ut och den vägde inte mycket så plastrutor känns bara som något dyrt.

Fram blir svårt då bilen fortfarande ska framföras på gata
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

robber skrev:Blir det sämre bak pga spänningsförlusten i lång kabel?
Ja precis och vill du undvika spänningsfall så lär du ha riktigt grov kabel vilket är både dyrt, tungt och ökar brandrisken.
Så länge du inte behöver platsen till nåt annat så kör med batteriet vid originalplaceringen.
Eller gör nåt liknande som fixxe gjort :)
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

fonzeka skrev:
robber skrev:Blir det sämre bak pga spänningsförlusten i lång kabel?
Ja precis och vill du undvika spänningsfall så lär du ha riktigt grov kabel vilket är både dyrt, tungt och ökar brandrisken.
Så länge du inte behöver platsen till nåt annat så kör med batteriet vid originalplaceringen.
Eller gör nåt liknande som fixxe gjort :)
Tack för infon!

Visst träffades vi på Lunda sist?

/Robin
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Japp det gjorde vi :)
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

jag säger som Bågen, Trimma mer!
eller lägg pengarna på Körtid.


mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Mer körtid med instruktör är alltid svaret på om det går för långsamt
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Precis trimma mer, Okyu vet vad som är rätt :D

Vad har du för fälgar?
Med rätt fälgar och däck så kan du få bort en massa vikt.

Sen har du säkert elhissar i dörrarna som du kan skippa och sätta vevmekanism.

Börja att hålsåga hade jag nog skipat för de kommer att sluta med att du har en bil som du inte trivs med.

Du kan ju byta ut subframe mot en Tube subframe som väger mycket mindre men då börjar de kosta.

Nä jag hade nog bytt huven och varit nöjd sen.

bättre att lägga pengarna på effekt och väghålning..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

På ed/ee sparar man ca 100gram per dörr. Lite till om man orkar dela kabelstammen i bilen och plocka bort sladdarna..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Rätt trevligt att ha en funktionell bil som går att leva med, så länge det inte är tävling så skippa allt sågande och klippande.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
robber
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

M Scotte skrev:Rätt trevligt att ha en funktionell bil som går att leva med, så länge det inte är tävling så skippa allt sågande och klippande.
Kör bilen Garaget>bana>garaget med ANC hörlurar

När jag vill ha trevligt och höra vad jag tänker åker jag Passat GTE -16.
Men tack för omtanken :)

Men det är nog mest rätt som du skriver högre upp i tråden "Mer körtid med instruktör är alltid svaret på om det går för långsamt"
Robin Forsberg
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Man tröttnar fort ändå med ANC och en naken inredning som immar igen vid normal väderlek
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar