Reparera trasigt insug?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Hej,

Upptäckte att insuget på vår K20 gått av vid två av de nedre skruvhålen.

Skulle det funka att svetsa detta och sen planfräsa ytan? Eller är det lika bra att skaffa ett nytt insug? Eller någon alternativ lösning?

Nån som kan identifiera vad det är för insug och vad man får ge för ett sådant? Eller tips annat lämpligt insug?

Mvh,
Per
Bilagor
IMG_20171109_210323.jpg
IMG_20171109_210303.jpg
IMG_20171109_210248.jpg
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Oj hur gick det till?
Ser ut att vara ett RBC insug, sitter original på en annan modell och kan köpas för runt 2-3000kr.
Är nog tveksamt om det är värt att försöka rädda.
Här är artikelnr om du vill söka OHA-17100-RRB-A00
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

fonzeka skrev:Oj hur gick det till?
Ser ut att vara ett RBC insug, sitter original på en annan modell och kan köpas för runt 2-3000kr.
Är nog tveksamt om det är värt att försöka rädda.
Här är artikelnr om du vill söka OHA-17100-RRB-A00
Vet inte. Team polarna tog bort insuget för att komma åt startmotorn och då uppdagades det :(
Tack för infon!! :)
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Använder ni Hondatapackning eller nån liknande icke värmeledande packning?
Den brukar göra att skruvarna vibrerar loss, så man får ha för vana att efterdra skruvarna till insuget ibland, och gärna ha nån mild typ av gänglåsning på dom.

Jag har oxå spräckt ett RBC... iof inte sådär konstigt som ni :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Asse skrev:Använder ni Hondatapackning eller nån liknande icke värmeledande packning?
Den brukar göra att skruvarna vibrerar loss, så man får ha för vana att efterdra skruvarna till insuget ibland, och gärna ha nån mild typ av gänglåsning på dom.

Jag har oxå spräckt ett RBC... iof inte sådär konstigt som ni :)
Vet inte vad det är för packning vi har men den skymtar lite till höger i bild 3. En blå packning. Kan ta kort på den annars vid nästa tillfälle för att ta reda på vad det är för packning.

Vad är fördelen med en sån där Hondatapackning? Hindrar uppvärmningen av insuget?
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Ja precis, det där ser ut osm en Hondata-packning.
Ja den ska få ner insugstempen något sägs det...
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Asse skrev:Ja precis, det där ser ut osm en Hondata-packning.
Ja den ska få ner insugstempen något sägs det...
OK :)

Vad jag har hört om såna där packningar innan är att de sänker tempen på insuget, ja, men att insugstempen i princip inte påverkas då luften färdas så snabbt genom insuget, speciellt när det varvas ordentligt. Får väl fundera på om det överväger risken med skruvar som lossnar :)
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Insuget ska dras växelvis i två eller tre steg med början från mitten, tror det är 22Nm i slutmoment som gäller.
Slarvar man är det som sagt risk att saker spricker, packningen blir deformerad eller att skruvar släpper.
https://www.hondata.com/heatshield/heatshield-k20a
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det ser lite märkligt ut onekligen... Jag skulle skippa den där heat shield-grejen. På en bil som kör i stadstrafik och på lite gas kan insuget värmas upp ordentligt och möjligen påverka temperaturen på insugsluften i ett initialt skede när man ska dra iväg från ett rödljus, men på en bil som går på bana kommer insugsluften att ha bra flöde genom insuget hela tiden och det kommer alrig att byggas upp någon värme.
En "mjuk" heat sheid i kombination med en motor som sitter för mjukt och hoppar lite fram och tillbaka kanske kan vara orsaken till de spräckta fästena.

Montera motorn stumt med hårda motorkuddar och motorfästen, och skippa vheat shielden (kör original packning), samt fixa ett nytt RBC-insug, så bör ni vara safe! Jag har kört minst 10 000 mil med RBC-insug, original insugspackning och hårda motorfästen utan problem.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Steffo skrev:Det ser lite märkligt ut onekligen... Jag skulle skippa den där heat shield-grejen. På en bil som kör i stadstrafik och på lite gas kan insuget värmas upp ordentligt och möjligen påverka temperaturen på insugsluften i ett initialt skede när man ska dra iväg från ett rödljus, men på en bil som går på bana kommer insugsluften att ha bra flöde genom insuget hela tiden och det kommer alrig att byggas upp någon värme.
En "mjuk" heat sheid i kombination med en motor som sitter för mjukt och hoppar lite fram och tillbaka kanske kan vara orsaken till de spräckta fästena.

Montera motorn stumt med hårda motorkuddar och motorfästen, och skippa vheat shielden (kör original packning), samt fixa ett nytt RBC-insug, så bör ni vara safe! Jag har kört minst 10 000 mil med RBC-insug, original insugspackning och hårda motorfästen utan problem.
Jag är helt inne på din linje vad det gäller insugspackningen så vi kommer skippa den där värmeavledande packningen.

Apropå motorfästen så upptäckte vi att polyuretankuddarna i Hasport-fästena var av mjukaste typen (62A - street) och det finns 3 hårdare nivåer att välja på. I min egna bil har jag kört med mycket hårdare kuddar och gillade känslan i gasrespons och vid växlingar. Men hur hårt vågar man gå i en sån här långloppsbil med kaross från -91 :P ? Risken är ju
att det spricker nånstans istället...
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Värmeavledningen bygger väl på att den blockerar kylarvattnet från att passera insuget?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

pasen skrev:Värmeavledningen bygger väl på att den blockerar kylarvattnet från att passera insuget?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Nja. Det kanske är en bonus i så fall, men grundiden är att isolera den varma toppen från insiget med en lite tjockate plastbit som inte leder värme speciellt bra.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Jag skulle nog säga att det är en kombination, kör man med originalpackningen kan det nog vara värt att blocka de onödiga "kyl"kanalerna.
Kommer inte ihåg i huvudet hur det ser ut på K20 toppen men i länken jag postade pratas det om upp till 5st ställen.
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Nu har jag förvisso bara gått en dagskurs i alu-svetsning, men inte kan det där vara omöjligt att åtgärda?
Lämna till någon skola som kör svetsutbildningar, blir billigt och eleverna får någonting att jobba med "på riktigt", går det så går det...typ :)
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Skriv svar