Markera alla kategorier som lästa Regler
24 januari 2018, 05:30



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Oljeproblem b16 turbo 
Författare Meddelande
R-crx
Wannabe
Wannabe

Inlägg: 18
Ort: Svenljuga
Medlemsnummer: 0
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander
Inlägg Oljeproblem b16 turbo
Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?

Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan

Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar

Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl

mvh Rickard


12 januari 2018, 21:32
Profil
Kompressorbengt
Wannabe
Wannabe

Inlägg: 25
Ort: Uppsala
Medlemsnummer: 12936
Bil: CRX -91, EK9 -00
Namn: Sebastian Wessung
Inlägg Re: Oljeproblem b16 turbo
R-crx skrev:
Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?

Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan

Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar

Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl

mvh Rickard


Om jag får dra en snabb gissning så slukar oljeslangarna till turbon, samt turbon en del olja. Kan ju även vara olja till eventuell oljekylare som rinner tillbaka till tråget när motorn har stått en stund. Det skulle även förklara behovet för påfyllnad av olja efter en första start, för dessa ovannämnda system var antagligen inte oljefyllda vid uppstarten, eller hur?


15 januari 2018, 10:43
Profil
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon

Inlägg: 4952
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 659
Bil: Civic/Accord
Namn: Fredrik Heijel
Inlägg Re: Oljeproblem b16 turbo
bara för att klargöra.
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?

Hur har du dragit vevhusandningen?

_________________
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Civic Aerodeck -98
Accord Executive diesel -10
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se <- Fixar alla delar
www.detailcenterhalmstad.se <- Fixar lacken


15 januari 2018, 11:13
Profil ICQ
R-crx
Wannabe
Wannabe

Inlägg: 18
Ort: Svenljuga
Medlemsnummer: 0
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander
Inlägg Re: Oljeproblem b16 turbo
Fixxe skrev:
bara för att klargöra.
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?

Hur har du dragit vevhusandningen?


För att göra mig lite mer tydligt så fanns det ingen olja på stickan när jag fyllde på. Då hade bilen stått avstängd uppskattningsvis 15 min. Fyllde på tills det såg bra ut. Fyllde på ca 1,5-2 liter olja. Dagen därpå fanns det för mycket olja i motorn ( den mängd jag fyllde på). Och då undrar jag hur/varför oljan inte tog sig ner till tråget på den tiden jag stog still, tills oljan kom.
Jag har öppen vevhusventilation tagit från dom 2 m28 på baksidan av blocket


15 januari 2018, 23:10
Profil
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon

Inlägg: 4952
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 659
Bil: Civic/Accord
Namn: Fredrik Heijel
Inlägg Re: Oljeproblem b16 turbo
Kan va vevhusandningen som ställer till det då.
Bild på hur du dragit det?

_________________
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Civic Aerodeck -98
Accord Executive diesel -10
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se <- Fixar alla delar
www.detailcenterhalmstad.se <- Fixar lacken


16 januari 2018, 09:18
Profil ICQ
R-crx
Wannabe
Wannabe

Inlägg: 18
Ort: Svenljuga
Medlemsnummer: 0
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander
Inlägg Re: Oljeproblem b16 turbo
Ja en bild kan jag ordna. Men enkelt förklarat så är det dessa m28-10an till en catchtank. Lyssnar på det du säger och testar original vevhus vent. Använder detta för det var så den köptes. Då förgående ägare körde på detta vis (oxå överladd) så har jag inte gjort något annat. Bara bytt slangar och tillverkat en ventilerad tank.
Men jag blev väldigt nyfiken, vill du vidareutveckla din tanke med vevhus ventilationen och vad du misstänker kan orsaka problemet? Mvh


16 januari 2018, 19:46
Profil
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon

Inlägg: 4952
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 659
Bil: Civic/Accord
Namn: Fredrik Heijel
Inlägg Re: Oljeproblem b16 turbo
viewtopic.php?f=12&t=75255

där är lite tips.

Nej nej, original är på tok för trång för överladdad motor!

_________________
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Civic Aerodeck -98
Accord Executive diesel -10
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se <- Fixar alla delar
www.detailcenterhalmstad.se <- Fixar lacken


17 januari 2018, 09:48
Profil ICQ
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

© Honda Performance Club
phpBB © phpBB Group.