R18A2 med vibrerande tomgång!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Hej!

Frugan har en Honda Civic från 2006 (FK2), med R18A2 motorn (Alltså 1.8 i-VTEC, men det vet ju ni). Nu, över ett års felsökning, blir jag inte klok! Jag behöver hjälp!

Bakgrundsfakta:
Motorn servas regelbundet (oftare än vad det ska då jag är rätt så pedant, exempel oljebyte ca var 500mil och tändstift var 3000mil ungefär). Det som har gjorts under senare år bortsett från oljebyte (ja, jag byter även filter och plugg/packning) är drivrem, luftfilter (K&N insats), tändstift (NGK) samt utförd ventiljustering och rengöring av EGR ventilen (som såg väldig bra ut). Vibrationerna kvarstår trots detta... Bilen har rullat strax över 18 000mil, skulle gissa på att felet märktes/upptäckes/uppstod för ca 1 år sedan (eller 1000mil sedan).

Symptom:
Vid tomgång (inte alltid) så skakar motorn och fördelar lätta vibrationer över hela bilen. Precis som du ska släppa iväg kopplingen för att rulla iväg, men har varit för snål på gasen och motorn nästan dör. Det sker inte hela tiden och kan tillfälligt lösas genom att blippa till på gaspedalen då motorn återgår till ca 800rpm och är stabil en stund för att sedan börja vibrera utan att något egentligen ändras (samma stabila tomgångsvarv). Detta händer oavsett inverkan på kopplingspedal eller AC-pumpen. Vet inte om detta är normalt, men när vi kör och ligger i ca 3000rpm, släpper gasen och trampar ner kopplingen konstant, så faller varvtalet till 500rpm för att sedan studsa upp mot tomgång på 800rpm. När den når 500rpm så blir det ganska aggressiv vibration samma sekund och detta händer alltid när man utför tricket. Så har det dessutom alltid varit sedan vi köpte bilen för 7 år sedan, men försäljaren (en känd Honda firma i sthlm regionen) hävdar att det ska vara så.

Efter en hel del googlande påstår de att motorfästet som sitter på höger sida (som är oljedriven?) kan fela och därmed vibrationer... har gått igenom vårat motorfäste, som ser alldeles ny ut nästan och ingen syn på sprickor någonstans! Så innan jag håller på spenderar ännu onödiga pengar på civicen så vill jag först kolla om någon annan har haft samma symptom?

Nu har jag skrivit en roman om det jag kan komma på... fråga gärna för kompletterande information!

Tack för er tid!

MVH / Martie
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

EGR-ventilen brukar aldrig behöva rengöras på en Honda. Däremot alla kanaler i insuget som går från EGR:en. De har en tendens att bli fulla med sot.

Nu vet jag inte hur det ser ut på r18, men på äldre så brukar det finnas ett lock på insuget till EGR-kanalerna som är rätt lätt att skruva bort.
Fast insuget på r18 är väl i plast, så kanalerna kanske går direkt inne i toppen.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Du kan inte koppla på nån billig obdinstrument som elm237 eller nåt? för att kolla värden och funktion på tex lambda, spjällsensor, map/maf osv...

Just det att tomgången har dippat/fakit ner till ca 500rpm har varit ganska vanligt på hondor under åren olika motorer och år.
Jag hade liknande fel med att varvet dök tex när man skulle stanna vid en korsning och tryckte in kopplingen, varvet sjönk till ca 500rpm eller under o motorn nästan stanna, i mitt fall var det efter att jag haft bort spjällhuet o rengjort, felet försvann efter att jag monterade bort o tllbaka för att kolla om jag haft sönder nåt och sen gjort en tomgångs inlärning.
iofs var det här på en gammal B16 (1998 1,6 vti) men har hört/läst liknande historier om nyare motorer.

Jag skulle börja kontrollera värden på spjällsensor och pröva nån sort tomgångs inlärning (om det nu finns på nyare R18 modeller).

Fanns felet innan du bytte till KN luftfilter?

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Malkolm>>> Ja, jag tror inte att det är EGR:en, den såg väldig fin ut trots efter 18 000mil måste jag säga. Jag tänkte inte på att kolla resten av ledningen till insuget, ska prova senare idag och riva fram mot insuget.

Okyu>>> Jag äger både AutoCom och ELM327, så det ska jag kolla...
Just precis som du säger så är det inför en korsning när man trampar ner kopplingen mot stillastående som den kör fritt fall mot 500rpm, vibrerar till/nästan dör, sen studsar den upp mot ca 800rpm i tomgångsvarv. Då ska jag prova rengöra spjällhuset också, det skadar nog inte oavset... Hur gör man inlärning av tomgången? Jag provade dra ur batteriet i en timme och lät den köra tomgång i ca 15 minuter efter att batteriet kopplades på igen. Problemet försvann i början men kom tillbaka i slutet av provkörningen (ca 20 minuter).

Nu när du ställer frågan så minns jag inte om felet kan ha börjat i samband med K&N filtret. Du tänker då att den ger ett bättre flöde än vad luftmassemätaren har räknat med?

MVH / Martie
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Procedur för tomgångsinlärning.
1. stäng av ac, radio, lysen osv
2. starta motorn och håll varvtalet konstant vid 3k rpm (ingen växel i) tills du hör att kylfläkten går igång eller tills att motorn når 90grader.
3. låt motorn stå på tomgång 5min utan att röra gaspedalen
Obs: Om kylfläkten går igång, inkludera ej körtiden för den i de 5 minuterna.
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Okyu>>> Nu har jag varit ute med ELM327. Har inte utforskat mätarna så mycket i Torque appen... men det närmaste jag kunde hitta för spjällsensor är ju då "absolut throttle position".

De som jag får upp på tomgång är:
Absolute throttle position B: 32,16%
Acceleration PedalPosition D: 20,39%
Acceleration PedalPosition E: 10,20%

Acceleration Sensor:
X: -0,0186g
Y: 0,4355g
Z: 0,8058g
Total: 0,0056g

Air Fuel Ratio (Command): 14,918:1
Air Fuel Ratio (Measured): 15,0706:1

Med avslagen AC, lysen och stereo får jag tomgång: 672rpm
Med påslagen AC, lysen och stereo får jag tomgång: 811rpm

Mätningarna är gjorde med motorn i arbetstemp.

Fonzeka>>> Jag provade med din metod, men inget verkar hända. Skulle jag ha kopplat ur batteriet innan proceduren? Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså börja tajma när jag börjar köra 5 min tomgång och pausa varje gång som kylfläkten går igång?

MVH / Martie
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Sorry skulle kanske nämnt det också, ja nolla ecun först såklart, enklast genom att koppla bort batteriet.
Räkna bort tiden som kylfläkten går så du kommer upp i totalt 5min.
Vet inte hur noga de där 5min verkligen är, det är hämtat direkt från verkstadsmanualen. Inte just din modell men det är samma metod till de flesta äldre modeller i alla fall.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

VipMartie skrev:Okyu>>> Nu har jag varit ute med ELM327. Har inte utforskat mätarna så mycket i Torque appen... men det närmaste jag kunde hitta för spjällsensor är ju då "absolut throttle position".

De som jag får upp på tomgång är:
Absolute throttle position B: 32,16%
Acceleration PedalPosition D: 20,39%
Acceleration PedalPosition E: 10,20%

Acceleration Sensor:
X: -0,0186g
Y: 0,4355g
Z: 0,8058g
Total: 0,0056g

Air Fuel Ratio (Command): 14,918:1
Air Fuel Ratio (Measured): 15,0706:1

Med avslagen AC, lysen och stereo får jag tomgång: 672rpm
Med påslagen AC, lysen och stereo får jag tomgång: 811rpm

Mätningarna är gjorde med motorn i arbetstemp.

Fonzeka>>> Jag provade med din metod, men inget verkar hända. Skulle jag ha kopplat ur batteriet innan proceduren? Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså börja tajma när jag börjar köra 5 min tomgång och pausa varje gång som kylfläkten går igång?

MVH / Martie
rent spontant skulle jag säga att det är nåt med tps sensorn/spjäll sensorn men är inte helt hundra på drive by wire.

läste om nån kille som hade fel på kopplingskontakten med samma rpm dip, kan man se kopplings kontakten i torque appen?

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Fonzeka>>> Ingenfara, jag misstänkte det bara. Jag får försöka ta det när frugan är hemma med bilen igen.

Okyu>>> Intressant! Vi har faktiskt haft problem med kopplingskontakten/givaren, om du menar den som sitter ovanför kopplingspedalen? Det började med att kopplingen slirade nån vecka efter att vi hade köpt bilen. Bytte koppling i tron om att det var orsaken (trots allt ägd av gammal dam innan). Men den fortsatte slira på nya kopplingen, då jag började forska själv efter att ha varit inne på två kända Honda verkstäder. Märkte då det enkla felet att givaren var nedskruvat i botten som gjorde att kopplingspedalen aldrig släppte helt... Men detta hände för flera år sedan, långt innan vibrationerna uppstod. Tänkte i och för sig om jag kan ha ställt den på fel läge?

Vad jag kunde se så finns det tyvärr inget som indikerar på kopplingsgivaren. Men cruise controlen slår av, som den ska, när man trampar ner kopplingen. Trodde givaren endast var avsedd för detta? Jag lånade civicen lite snabbt igår också och upptäckte, under ett längre rödljusstopp, att den kunde vibrera i några sekunder, sen är den bra i några sekunder, sen vibrera igen osv...

Jag kanske skulle ge mig på att rengöra spjällhuset och om detta inte fungerar så kan jag prova byta spjällsensorn? Bara så jag inte har uppfattat fel på termen "spällsensor". Är det den som styr öppningen av fjärilen/gasspjället? Innan jag river spjällhuset, sitter det någon engångspackning som kan gå sönder, som jag behöver köpa ny innan operationen?

MVH / Martie
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

wow ju mer man söker på om dippande tomgång , ju mer dyker det upp.
intressant symptom iallafall.

jag säger inte att detta är just ditt fel men intressant ändå.
Att problemet finns där några sec o sen borta några sec kan tänkas vara ac cycle?

Detta är för för accord men här ser man hur känsligt maf/ systemet är.

Från Hondas Service news
https://www.forumbilder.com/images/2018/07/31/sense.jpg

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Tomgång nere på 672rpm är lågt.

(När höga förbrukare dåsom tex AC slås på ska tomgången generellt öka 200rpm, och det gör ju din).

Försök att höja tomgången och se om vibrationerna egentligen är pga för låg tomgång. Låter lite som att det kan vara så.

För låg tomgång kan bero på många saker, men vanligast är antingen att den får för lite luft eller för lite bränsle. Jag drar en 50%gissning på att antingen får den för lite bränsle(det KAN vara pga Maf-sensor eller lambdasonden) eller att nånting stryper på avgassidan. Men då brukar bilen bli märkbart slö på höga varv.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

visst är det låga varvet som orsakar vibrationerna, men vad är det som orsakar att den dippar det är frågan.
Är det spjällhuset som inte hänger med, är det mafsensorn som är lat, eller lambdan?
kan det vara nån annan sensor som lurar ecu att det behövs/inte behövs ett visst varvtal.

Hur ändrar man tomgångs varvet på en drive by wire bil utan tex flashpro?

Kan man logga en längre snutt med torque?
vore intressant att kolla på tps värden (relative throttle position), lambda, short term/ long term fuel trim, engine coolant temp, batterispänning och injector duty om det finns.

Iofs kan man väl rengöra mafsensor och spjällhus, kan ju inte skada om det ser skitit ut i spjället.
Dock skulle jag var väldigt försiktig med elektroniken på spjällhuset och mafsensor och bara använda avsedda produkter/chem.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Man kan ju ge den mera luft genom att tex rycka en vakumslang, justera stoppskruven för spjället osv.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

ja iofs, men jag är inte säker på om det sitter nån åtkomlig stoppskruv för en drive by wire spjällhus.
och vaccum slang, skulle iofs funka men är väl ganska okontrollerat, men visst det höjer ju varvet även om kanske det kommer ner lika fort.


mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Åtkomlig o åtkomlig, det finns iaf en liten stoppskruv att justera på dbw-spjällhus.

Anledningen är ju egentligen bara för att se hur den reagerar, så är ju lättare att rycka nån dlang istället. Men det är väl mera troligt att den går lite snålt pga Maf-sensorn eller lambfdan är lite ur fas.
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Ursäkta sent svar!!!

Har haft mycket att göra med huset nu under semestern + att jag ville utvärdera civicen i ett par dagar innan jag firar.

Jag gjorde en ordentlig tomgångsinlärning, drog ur batteriet, då jag också passade på dra en fetare jordkabel, då jag ansåg att originala var för klen... (men det hör inte hit).

Det slutade kanske med att civicen blev batterilös ca 30 minuter. Väl påkopplad igen så fick den gå på tomgång tills motorn nådde arbetstemp (urkopplad halvljus, ac, stereo)... (tog ca 7 minuter), sedan fick den gå ständigt 3000rpm i 5 minuter. Därefter åkte vi ca 1,5 mil med massa rödljuskorningar för att prova... (inga vibrationer kändes till). Frugan har kört ca en vecka nu och vibrationerna verkar ha försvunnit!!!!!!!! (ÄNTLIGEN!!!)

Tackar och bockar för all fantastisk hjälp jag har fått! :)

MVH / Martie
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Skönt att det löste sig och hoppas det fortsätter så :)
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Bra! kul att det löste sig med tomgången.

Förresten, vilken återförsäljare var det som sa att det var normalt?


mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Tack Fonzeka! Jag utförde även tricket efter att ha gjort storservice inklusive ventiljustering på farsans Accord 2009 med R20 motorn idag.

Okyu>> Ska nämnas att ÅF i stockholm nämnde inte att vibrationerna var normala, snarare att mätaren faller ner mot nästan 500rpm och studsar upp mot 800rpm varenda gång man åker inför ett stopp (exempel rödljus) och trampar ner kopplingen strax innan stillestånd. Frugans Civic gör så fortfarande, men utan vibrationer när den når lägsta varvtalet nu efter tomgångsjusteringen.

MVH / Martie
Skriv svar