Köpråd CTR fk2

ENBART för motorrelaterade topics
Notch
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 januari 2020, 16:00
Namn: Fredrik Dahlin

Funderar på att byta bil och har lyckats komma ner till 2 alternativ nu.

Ena är CTR fk2.
Vad ligger servicekostnaderna på ungefär?
Har dom några generella problem?

Hade en CTR ep3 förut, en av få bilar jag ångrar att sålde. Rolig som satan att köra och krånglade inte en enda gång under dom 4 åren jag ägde den. Så jag hoppas Honda fortfarande är lika stabila :D
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Stabila är dom fortfarande.

Kolla försäkringskostnaden, det var det som avskräckte mig.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Notch
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 januari 2020, 16:00
Namn: Fredrik Dahlin

Lärfors skrev: 25 januari 2020, 13:28 Stabila är dom fortfarande.

Kolla försäkringskostnaden, det var det som avskräckte mig.
Snart gubbe (är 38 år) och bor på vishan så försäkringen var inte farlig alls. 100kr mer per månad än min Cheva Avalanche.

Gött att Honda fortfarande är stabila, mitt andra alternativ är en Subaru wrx sti, men motorerna där är lite sköra.
Måste se till att provköra båda samma dag så man kan jämföra ordentligt, fast Hondan lockar i slutändan lite lite mer.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Fk2 är klockren på alla sätt.
Den enda nackdelen är att det inte finns så mycket eftermarknadstrim då modellen bara såldes i Europa.
Har man inte tänkt trimma så spelar det ingen roll ☺️
Notch
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 januari 2020, 16:00
Namn: Fredrik Dahlin

lowpass skrev: 25 januari 2020, 19:56 Fk2 är klockren på alla sätt.
Den enda nackdelen är att det inte finns så mycket eftermarknadstrim då modellen bara såldes i Europa.
Har man inte tänkt trimma så spelar det ingen roll ☺️
Känns som att dom 380hk man får med steg 3 räcker långt i en fwd bil :D
Iofs har jag hittat en uppgraderingsturbo för 450hk :lol:
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Det finns saker. Men inte lika mycket som för fk8 exempelvis
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Om du väljer att bli medlem i denna fantastiska klubb så får du bl.a. tillgång till projekttrådarna här på forumet, exempelvis Danis FK2 tråd: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 29&t=77232

Saxar lite som kan vara relevant för dig:
Dani skrev: 13 januari 2020, 21:28 Vi hade/har även en FK8 i hallen och även om jag tycker att FK8.an är en bättre bil på alla sätt (inte för jag har jämfört dem punkt för punkt) så är min högst personliga åsikt att FK2 är en vild och galen lillebror som har ett kaxigt utseende medan FK8.an är den sofistikerade men även lite tråkiga storebrodern som är klokare, bättre och snabbare men utan att framkalla den där adrenalinkicken som FK2 gör. Så för mig var det bara FK2 som gällde.

Dagens CTR är kompletta tycker jag, jag har inget behov alls av att trimma den just nu. Det är inte som VTi.erna som man tröttnade på efter en kvart och började leta trim utan 310HK är tillräckligt. Det finns mkt annat att göra med dem innan det är dags att trimma tycker jag men återigen är detta enbart mina högst personliga åsikter. Inga tår får känna sig trampade på :) Jag kommer helt klart lägga fokus på det som jag anser är mer nödvändigt ur en både praktisk och optisk (säger man så?) vinkel. Det kommer ta lång tid att göra det jag vill göra men jag har en potent bil som har fartresurser samtidigt som den har (nästan) alla moderniteter man vill ha i en modern bil så denna bilen kommer jag att ha länge, som fan <3
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Servicekostnaderna är inte farliga alls. Motoroljan är en 0-20, lite dyrare än "standard". Växellådsolja är MTF som alla andra manuella Hondor. Stift är såklart lite dyrare, ca 350:- styck beroende på var man handlar. Luftfilter original mm är det resonabla priser på, just servicekostnaderna är inget som avskräcker ngn. Köp, jag har inte ångrat mig en sekund :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Notch
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 januari 2020, 16:00
Namn: Fredrik Dahlin

Dani skrev: 27 januari 2020, 10:05 Servicekostnaderna är inte farliga alls. Motoroljan är en 0-20, lite dyrare än "standard". Växellådsolja är MTF som alla andra manuella Hondor. Stift är såklart lite dyrare, ca 350:- styck beroende på var man handlar. Luftfilter original mm är det resonabla priser på, just servicekostnaderna är inget som avskräcker ngn. Köp, jag har inte ångrat mig en sekund :)
Har servat mina bilar själv senaste 8 åren, så jag har noll koll på vad det kostar att lämna in en bil idag :lol:
Men det beror på att dom varit lite för gamla för att det ska vara värt att lämna in dom och häromkring finns inte många jag skulle lämna en jänkebil till heller.
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

En FK2 är minst ca 4 år gammal och således är det enbart rostskyddsgarantin kvar. Jag jobbar just nu på Honda men gör endast B-service på Honda där rostskyddskontrollen ingår. Det kostar ca 900:- beroende på timkostnad hos verkstaden och då får man även ett års gratis Honda-assistans på köpet. Sen gör jag olje/filterbyten själv.

I B-servicen kan man som tillägg välja att gå igenom bromsarna för 0.5 timme per axel, priset ovan anger utan bromsarbetet då jag gör det själv. Så köper du delar själv och byter blir det inte alls dyrt, det är egentligen bara B-servicen som är nödvändig hos en handlare om man kan göra resten själv.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
perola.nigell
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2017, 09:36
Bil: Honda FK2 Type R
Namn: Per-ola Nigell
Ort: Stenhamra

Vill du fortfarande köpa en FK2? Min ligger ute på blocket nu.
Den är i väldigt fint skick.
Det som är med den är att 2 sommardäck bör bytas snart och att service ska göras om 280 mil. Det står 180 i annonsen tror jag.
Kolla blocket. Den ligger ute för 220000:-
Jag har tänkt att be en firma sälja den. Det är så många konstiga som hör av sig. Jag orkar inte med det.
Per-ola.
Notch
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 januari 2020, 16:00
Namn: Fredrik Dahlin

perola.nigell skrev: 9 februari 2020, 21:28 Vill du fortfarande köpa en FK2? Min ligger ute på blocket nu.
Den är i väldigt fint skick.
Det som är med den är att 2 sommardäck bör bytas snart och att service ska göras om 280 mil. Det står 180 i annonsen tror jag.
Kolla blocket. Den ligger ute för 220000:-
Jag har tänkt att be en firma sälja den. Det är så många konstiga som hör av sig. Jag orkar inte med det.
Per-ola.
Hade jag blivit av med en av bilarna redan så hade det varit riktigt intressant, men måste göra plats innan jag kan handla en tyvärr.

Sälja på blocket är alltid lika spännande 😄
Skriv svar