Rengörning av fälgarna??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
miicke
Wannabe
Wannabe

9 juli 2007, 21:23

Hittade inte riktigt var jag skulle placera tråden, om det är fel så ändrar nog någon admin den.
Om inte så är kanske en form av bilvårds kategori vettigt att lägga upp?

Men till topicen,
jag har svårt att få av all smuts och prickar från fälgarna när jag tvättar bilen, det är orginalfälgarna som sitter på och det kan vara lite trångt så finns där inget knep som ni gör? Kanske något lösningsmedel som man sprutar på så går det så gott som spola av?

MVH
Michael Lennon

<a href="http://www.garaget.org/?car=41786" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=41786</a>
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

9 juli 2007, 21:46

Har du testat något vanligt alufälgtvätt som man kan köpa på de flesta ställen som säljer biltillbehör?

bara spruta på o gnugga bort med en tvättsvamp det som inte går bort med högtrycket.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Vtec_Lambo
Användare
Användare

9 juli 2007, 22:43

Avfettningsmedel funkar nästan alltid om det är envis smuts kvar på fälgarna.
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
TheSilencer
Användare
Användare

9 juli 2007, 23:25

Gör det en gång ordentligt. Så här gör jag.
Ställ bilen på pallbockar och ta loss alla hjulen.
1. Avfettning och avspolning.
2. Avfettning med svamp och en liten borste till alla små utrymmen.
3. Fälgtvätt, tex. från Turtle.
4. Lackrengörning. Själv använder jag Turtles NanoTech.
5. Vanligt bilvax, så många lager du orkar.

I fortsättningen väldigt enkla att göra rena med svamp och vanligt shampoo. :thumbup:

Om du inte orkar med denna stora prosedur kan jag rekommendera en bra avfettning och sen Turtles fälgrengörning. Får väck det mesta.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
miicke
Wannabe
Wannabe

10 juli 2007, 01:42

Ok, tack för tipsen.. ska testas!
Michael Lennon

<a href="http://www.garaget.org/?car=41786" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=41786</a>
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

10 juli 2007, 05:52

Använd gärna en tandborste i de små skrymslena på fälgen :thumbup:
Patrik Sköld
TheSilencer
Användare
Användare

10 juli 2007, 15:03

Eller en avklippt pensel. :thumbup:
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
pelleman
Wannabe
Wannabe
Bil: Supra
Namn: Per-Ola Gustavsson

11 juli 2007, 21:37

Ibland drabbas man av järndamm från bromsskivorna (eller kapmaskin eller svets). Är det svårt att ta bort på annat vis kan man använda citronsyra eller en mix av fem delar vatten en del saltsyra och en del väteperoxid. Jag kör utan vatten för bästa effekt men det är jag det. Det låter aggressivt men det skadar inte lacken utan tar bara bort metall. Funkar fint på rost också.

I allmänhet är jag emot specialprodukter för fälgar och allt det kan vara. Oftast är dom dyra och innehåller nästan bara vatten. Vanlig tvål (löser inte vax), Yes diskmedel (löser vax i viss mån) och avfettningsmedel (löser definitivt all vax) är simpla och väl fungerande produkter, samtliga är effektiva överallt på bilen (avfettning är något aggressiv på vinylinredning). Min hyresvärd frågade mig vad jag använde för specialmedel när jag gjorde rent fälgarna sist. Det här är ett mycket effektivt medel svarade jag -kranvatten!

Jag har testat många fabrikat av bilvårdsprodukter, Meguiar och Sonax har många trevliga produkter. Framförallt gillar jag Meguiar, dels för att det är lättanvända produkter, dels för att dom skiljer sig så mycket från mängden men framför allt luktar dom så underbart. Näsan som kan dofter så bra har tydligen arbetat på Chanel tidigare, därför är det lätt att bli beroende. Men det luktar inte parfym, vinylglansen t.ex. luktar som skinninredning!
Senast redigerad av 1 pelleman, redigerad totalt 13 gånger.
Per-Ola Gustavsson
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!

12 juli 2007, 00:13

testa sonax fälg rengöring, använde det idag. funkar kanon! :thumbup:

spruta på, låt verka i 5min sedan ta typ en diskborste å gnugga, spola av.. rent!
Rikard Bergenström
Skriv svar