Justering strålkastare - (fixat)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BananSkal
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Been thanked: 2 times
Kontakt:

3 oktober 2019, 14:32

Hej på er!
Jag köpte för inte så länge sedan en Honda civic hatcback 2015, och nu när det börjar bli mörkt ute så ser jag att halvljuset har rätt så bra ljuse som jag är nöjd med, men däremot strålkastaren lyser inte på vägen... :P
Jag har lokaliserat 2 justerskruvar som går att skruva på, upp och ner, och höger vänster och det går såklart till halvljuset, men helljuset finns det inga skruvar för... så, frågan är vad kan man då göra för att få ner helljuset och behålla halvljuset som den är... måste man dela, eller finns det något "hack"
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
BananSkal
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Been thanked: 2 times
Kontakt:

6 oktober 2019, 21:57

Jag får väl svara själv på min fråga... :)
Som det ser ut så kan man inte justera halvljus och helljuset för sig själv, helljuset följer halvljuset både upp och ner när halvljuset justeras.
jag gick ut och lekte lite med helljuset och "vrickade" lite på ljuskällan för att se hur ljuset faller när man förflyttar ljuskällan upp och ner. Och det verkade som att någon millimiter upp eller ner så förändrade det såklart vart ljuset skickades...
Så att det enda jag behövde göra var att ta ut lampan och bocka till den där lilla "styrningen" en aning, inte mycket alls, satte tillbaka lampan och vipps så lyste helljuset neråt... så att det betyder att själva lampan pekar pyttelitet uppåt, och ljuset går då neråt.
Aja, lycka till där ute de som vill få ner helljuset lite....
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Skriv svar