Min stereo

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
b3tr3

Please flytta inte denna tråden!!!
Har inte hunnit bli medlem!!!

Allt har funkat kanon för mej med mitt biljud innan. Tills en dag då en polare frågade mej om han kunde koppla in sitt steg i min bil bara för o se om det startade. Javisst sa jag "inga problem" (nä knappt!!)
så vi kopplade på plus, jord och remote o testade.

Sen satte vi tillbaka mitt steg igen, Det var alltså bara de kablarna vi lossade.
När jag sedan startar min cd så har jag riktigt mycket oljud i bilen, man hör väl att cd:n läser om man tex byter låt osv. Sen slår jag på tändningen. Då knäpper det till som f*n i högtalarna. Startar jag sedan bilen så knäpper det ännu värre för att sedan utlösas i ett så högt generator ljud att det likstämmer med volymen på musiken. då ringde jag en kille som jobbar med biljud och sa som det var.

Då sa han att jag skulle rycka lågnivå sladdarna bak i stereon, sagt o gjort och då försvann missljuden. så han sa. du har stött ihop minus och remote sladden bak vid slutsteget när du kopplade ur det och då får du överslag fram i stereon och tar sönder lågnivåutgångarna. Ok sa jag.
Lånade en kompis stereo. Iofs bara en lågnivå utgång men testade först framsystem och sen bas. Och allt funkade.
Skönt tänkte jag!
så då var jag iväg på en liten nätt tripp på 25 mil igår och inhandla en jcv stereo för 1900 kr. Tänkte att det är lika bra o koppla in den när jag är där så att allt funkar. Nu till det SKUMMA. Då har jag precis samma missljud??? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
ringde samma snubbe igen och då sa han att det kan bero på vilket märke du har och vilken kvalité det är på sakerna och så.
Men va f*n en ny stereo ska väl funka?
eller menar han att denna stereon kan vara känsligare för störningar och dylikt som min förra stereo klarade av innan jag pajja den?
Tycker i sådana fall att det är skumt att det låter PRECIS lika illa?
Låter som samma fel kvarstår? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]

snälla hjälp mig nån som kan!
Jag vet inte hur jag ska få till det här.... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]

somsagt please, flytta inte tråden!!
Senast redigerad av b3tr3 den 6 april 2005, 08:27, redigerad totalt 1 gånger.
bilen såld!
Hojen köpt!
Hornet 600 -98 (100 hk, 171 kg)

Andreas Kanstrup
tonyt1g3r73

Kolla noga så att alla kablar har bra kontakt. Speciellt jordkablar samt pluskabeln till slutsteget.

Jag har haft 4 olika stereos i min bil där faktiskt en av dom har gett precis dom missljud du beskriver. Kanske jag gjorde samma misstag som du men jag tvivlar på det.

Om du har någon bärbar mp3-spelare eller handdator kan du först testa och koppla in denna så nära slutsteget som möjligt. Funkar detta utan missljud så kan det vara signalkablar som tar upp störningar. Eller stereon. Kopplar du sedan in mp3-spelaren med samma signalkablar som du använder till stereon (med en adapter) så har du testat signalkablarna. Låter detta bra. Ja, hmm. Dra/vicka lite i sladdarna i stereon och se om ljudet påverkas på något sätt.

Om du gör detta utan framgång posta igen vad du sett så skall jag försöka hjälpa dig vidare.
Tony Heimdahl, Göteborg-Stenungsund-Tjörn

Honda Accord Coupé -95

Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
b3tr3

Ok ok men hur kopplar jag in en mp3 spelare till steget?
för det var så du menade va?
signalkablarna skulle man kunna fixa så de passar i en spelare men remote och så då?

Men grejen är att jag var inte o pillade men något annat än plus, jord och remote när jag sattte i kompisens slutsteg. Jag rörde alltså inte stereon, heller inte signalkablar eller högtalarkablar i steget. tycker det är konsigt att de plötsligt skulle börja ta upp missljud då?
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
dmr

Mindre missljud/generatorvin kan man få genom att bara flytta slutsteget några cm...
Jag tycker det låter som glapp i signalkabeln. Prova med en annan kabel och se om störningarna består.

Vill du koppla in en mp3 spelare så löser du remoten genom att mata den med +12V (ex. slutstegets +12V ingång).
David Magnusson

Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
b3tr3

Ok, ska testa idag med andra kablar och sen återkommer jag när gjort det.
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
b3tr3

Testade igår att koppla in min stereo i en kompis bil och då var det inga missljud över huvudtaget i lågnivå utgångarna???

pratade med samma kille igen och han bad mej testa att koppla in en "ground isolator" eller vad det hette. en liten dosa som man kopplade på lånivån innan steget eller fram vid stereon. Jag testade den och satte jag den bak vid steget så försvann allt missljud, satte jag den fram vid stereon så var lite missljud kvar. Detta skulle resultera i att jag behöver två sådana dosor vilket hamnar på 800 kr. Känns så skumt att det helt plötsligt ska behövas sådana?

Jag menar min stereo funkar ju in min polares bil?

Kan det vara så att jag slagit sönder nått slags störningsskydd i min stereo?
Men att i min polares bil så är det inga störningar vilket gör att det funkar?

Tänkte testa o lägga nya lågnivå sladdar och remote bara genom bilen för o se om det kan hjälpa. är det värt o testa det?
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
tonyt1g3r73

Det verkar som att lågnivåutgången på stereon är dåligt jordad. Kan bero på glapp i lågnivåutgången eller jordkabeln (minus) till stereon. Om du inte hittar några fel på stereon så testa att dra om lågnivåkablarna. Lägg signalkablar på ena sidan och strömkablar (+12v och remote) på andra sidan. Ibland sitter remoten fast i signalkabeln och då är det ju inte så mycket att välja på men remoten skall i princip inte störa.

Lågnivåkablar av bra kvalite (dubbel- o trippel-skärmade och gud vet allt dom heter) kan i vissa bilar vara nödvändigt men ofta är det lite overkill.

"Ground Isolator" är i mina ÖRON inget alternativ då en del av signalen filtreras bort, iaf på dom system jag har testat.

Det är jättesvårt att säga så här utan att känna på sakerna men jag skulle tro att stereons lågnivå/jordning eller signalkabeln har glapp så jordningen av signalen (musiken) inte är riktig.

Honda Accord Coupé -95

Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
b3tr3

Ok ok, men hur sitter jordningen till stereon?
Sitter inte den ihop med isokablablarna eller är jag helt ute och snurrar?

Jag har mitt batteri bak i skuffen sedan jag hade bilen turbokonverterad förra sommaren.

så jag har dragit ljudsladdar en sida, signal och remote i mitten och stöm andra sidan.

Men du tror att det har blivit glapp nånstans? inte att stereon är sönder då?
skippar "ground isolator" då. verkar ju inte vara nått bra alternativ.
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
Användarvisningsbild
xzbatt

tycker det verkar väldigt konstigt, men jag tror knappast att det är stereon som är boven, har du testat med någon annan stereo i din bil för att se om det funkar? har du testat med din polare slutsteg igen?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
b3tr3

Japp testade med en kompis stere och det funkade, så då köpte jag en ny stereo och då hade jag samma problem igen???? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
Användarvisningsbild
xzbatt

fan vad lattjo, då tycker jag du borde ringa och klaga på dom du köpte stereon av och eventuellt be dom installera den eller lämna tillbaka den.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
b3tr3

Ja den lämnade jag igen direkt för jag inte trodde problemet var stereon. Trodde det var nån annanstans.
Men fan känns så trist...
Det går att spela med bakhögtalrna som är kopplade ur stereons förstärkare. iofs hör man generatorn lite men kan vara att man får ha ganska hög volym på de två nu jämfört med när man körde med allt.

Va ska jag göra!!??
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
tonyt1g3r73

Kan du förtydliga/bekräfta några saker:

- Batteriet sitter i bagaget.
- Du drar signal samt ström till slutsteg som också finns i bagaget.
- Stereon sitter där fram.
- Stereon får ström från iso-kabeln, dvs originalstereons kabel.
- Mellan stereo och slutsteg sitter en lågnivåkabel (ej original).

Frågor:

- Sitter det ett till batteri där fram eller är batteriet i bagaget det enda?
- Är jorden till batteriet i bagaget kopplar till bilens chassi?

Honda Accord Coupé -95

b3tr3

Det du nämt överst stämmer

Svar på frågorna
-Batteriet där bak är det enda
-Jorden till batteriet sitter skruvat i chassit.
-Steget är jordat i batteriet.
Senast redigerad av b3tr3 den 7 april 2005, 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
Spec

<!--QuoteBegin-b3tr3+7 Apr 2005, 12:41:56--><div class='quotetop'>QUOTE(b3tr3 @ 7 Apr 2005, 12:41:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det du nämt överst stämmer

Svar på frågorna
-Batteriet där bak är det enda
-Jorden till batteriet sitter skruvat i chassit.
-Steget är jordat i batteriet.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=123590"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Om jag var du skulle jag inte ha jordat steget i batteriet, testa och byt jordpunkt!
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
b3tr3

Har testat det, samma problem fast lite värre.
Bästa stället att jorda ska tydligen vara i batteriet. Enligt vad jag har hört av folk som tävlar i billjud.
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
Longitud

Du hade bra kontakt vid plusen till steget?
Kolla säkringen också till steget (om du inte redan har gjort det vill säga [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] ) för att jag glömde sätta i den en gång när jag byggde om och stereon lyckades driva slutsteget fast det var ett satans oljud. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Jonas Walli
Halland
<a href='http://www.dalhems.com' target='_blank'>Dalhems</a>
Driver of Dalhems "Riceboy"
tonyt1g3r73

- Inga störningar när motorn är avstängd men störningar när motorn är på?

- Jag såg ovan att det knäpper i högtalarna när den är avstängd och startad, är det fortfarande så?

- Förutom knäppandet, ändras frekvensen på störningarna med varvtalet på motorn? Gasa lite lätt och se om ljudet ändras.

Honda Accord Coupé -95

tonyt1g3r73

- Har du en kondensator inkopplad också?

Honda Accord Coupé -95

b3tr3

Japp kollat säkringen. hel

jo det är störningar när bilen är av, man hör när man byter låt och läshuvudet flyttar sig över cd. det hörs väl i högtalarna, speciellt i basen, lika dant om man spolar.
Japp det knäpper fortfarande i högtalarna när jag slår på tändningen, även då när jag startat och efter kommer det otroliga pipandet som följer varvtalet. Antar att det är från generatorn.
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
AcuraJan

Du har inte förväxlat remote och plus?
Kan tänka mig att det skulle bli som du beskriver då...
Eller att du kanske har trådar som ligger mellan dem.

Just att du hör smällen från högtalare när du startar stereon beror på att steget är igång hela tiden.

Jag skulle rekomendera en egen minussladd från batteriet till generatorn också, just pga störningar som blir i jordningen (karossen).
Jan Östman, Citroen C5 Kombi -05, Acura Legend Coupe LS -92, Tidigare Hondor: Honda Accord 2,0-16v ALB -88, Honda Accord 2,0 -89
b3tr3

nej sladdarna sitter där de ska
Ligger inga trådar i mellan heller.
Ja alltså steget slår ju till när jag startat stereon och har tändningen i "radioläge" sen när jag vrider ett snäpp till så knäpper det som fan och det är det läget då fläkt mm drar igång. Sen start. och j*väla missljud
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
tonyt1g3r73

Jag tror du skall försöka testa steget också i din polares bil.

Honda Accord Coupé -95

b3tr3

Ok, gör det i eftermiddag så hör jag av mej här igen!
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
b3tr3

Testade steget i min polares bil, kopplade endast in det till hans bas och vi fick "läsljud" i basen när vi bytte låt eller spolade,
kopplade dock inte in framsystem för han körde inte det via sitt steg från början
så det tjutande ljudet när bilen var igång kunde vi inte testa om han fick.
Men somsagt jag fick läsljudet ur basen från mitt steg.

Jag tycker det låter som det skulle vara steget men jag vet inte?? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Senast redigerad av b3tr3 den 11 april 2005, 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
co2-
Kontakt:

Det är ju stereon som skickar ut signalen... det är ju den som byter låt/spolar osv...

och steget går ju inte igång förräns den har fått remote signal från stereon.

b3tr3, försök kolla så att stereon verkligen har bra jord och att kablarna är relativt isolerade. så dom inte ligger när lågnivå eller remote (för säkerhetsskull)

Du kan även testa att ha stereon urmonterad och sedan testa spela.
Försök dra om sladdarna till högtalarna/steget på annan sida..

finns mycket man kan testa om man har ork. Men det du påpekar är störningar från stereon. om du hör när du spolar, och när skivan spinner snabbare.
[b]Edvin "Eddy" Eminovic [/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]Civic VT '90[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
tonyt1g3r73

Ni fick alltså samma fenomen vid spolning med din polares stereo + ditt slutsteg som med din stereo + slutsteg? Själva problemet i sig tyder som Edvin säger att steron är dåligt jordad men ditt senaste test tyder också på att ditt slutsteg förstärker störningarna mycket. Kolla över Gain, bryggkopplingar och dylikt som har med själva förstärkningen att göra. Att ha allt på max är inte alltid så bra.

Honda Accord Coupé -95

b3tr3

Ok ska se om jag hinner kolla det idag då, men alltså sladdarna har jag ju inte flyttat på sen vi från första början kopplade ur mitt steg?

men jag kan ju testa o dra om det lite och se vad som händer,
Men högtalarkablarna ligger för sig självt vid ena sidan somsagt och signal o remote i mitten, iofs möts de ganska nära i bagagen men jag ska testa!
bilen såld!
Hojen köpt!

Andreas Kanstrup
Skriv svar