Sänka varvtalet då vtecen går i?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

14 augusti 2004, 19:47

Jag fick reda på att en tjej här i Hondaklubben har gjort om sin inställningar för vilket varvtal crxens vtec ska gå igång.

Hennes vtec går igång vid 4500 varv ist. för 5500. Hur ändrar man det? Bilen måste ju bli snabbare av det!!? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Senast redigerad av 1 vtec-matte, redigerad totalt 14 gånger.
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

14 augusti 2004, 21:11

du skaffar en apexi Vafc eller chippar din databox...

men blien blir inte snabbare för att du sänker vtec... anledningen att honda sätter vtec punkten där den är eför att de e näst intill optimalt (ett bra medelvärde då vissa e optimala vid 5400 å andra vid 5600 å allt därimellan) om du byter kammar å massa andra grejor så kan de va lönt att flytta vtec
Kristian, Hondalös.
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

14 augusti 2004, 22:47

Oke, det värkar alltså inte vara lönt att göra sån förändring!? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Tack för svaret!
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

16 augusti 2004, 16:45

Vi kan chippa din ECU med högre varvstopp och lägre vtec. Men för att du ska märka någon skillnad bör du åtminstånde ha extraktorgrenrör och avgasystem.
Runt 4.700rpm brukar vridmomenten mötas ungefär. Men det kan ju bli jobbigt om du ska åka långt på landsväg om vtec går in i "för låg" fart. Då drar det bara
onödigt mycket bensin. så du får fundera lite på vad som är lämpligt för dig i så fall. Under 4.700rpm är dock en förlust.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

16 augusti 2004, 20:38

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+16 Aug 2004, 15:45:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 16 Aug 2004, 15:45:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vi kan chippa din ECU med högre varvstopp och lägre vtec. Men för att du ska märka någon skillnad bör du åtminstånde ha extraktorgrenrör och avgasystem.
Runt 4.700rpm brukar vridmomenten mötas ungefär. Men det kan ju bli jobbigt om du ska åka långt på landsväg om vtec går in i "för låg" fart. Då drar det bara
onödigt mycket bensin. så du får fundera lite på vad som är lämpligt för dig i så fall. Under 4.700rpm är dock en förlust.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Okej, vad skulle det kosta?
Låter intressant, men det är som du säger. Får fundera på om man värkligen vill ha vtec ändrad med tanke på landsvägskörning.
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

16 augusti 2004, 23:42

<!--QuoteBegin-vtec%matte+14 Aug 2004, 21:47:53--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 14 Aug 2004, 21:47:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Oke, det värkar alltså inte vara lönt att göra sån förändring!?  [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Tack för svaret!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jodå, visst är det värt det!

Jag har låtit Jonas o Kraft chippa min bil.
Dagen efter chipningen gjorde jag 9,59s i Farsta på Blackrace.
Och jag har ingen extraktorgrenrör.

Jag fick ca 4-5hk extra, (mätt med G-tech) tack vare framställd tändning ( ichippen) och mer soppa, 98oktan.
Och kan varva till 9000rpm, är inte heller helt fel [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

Men får erkänna att jag fegar mycket och växlar alltid vid 8500-8600rpm.
Måste byta ventilfjädrar för att det skall bli driftsäkra rpm.

Jag kan köra knappa 140km/h på 5:an utan att Vtec-en går i.
--------------------------------

Häng med till Blackrace i Jordbro nu på Onsdag!!!
Senast redigerad av 1 benci, redigerad totalt 16 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 489
Blev medlem: 13 juni 2004, 16:15
Ort: Vellinge
Kontakt:

17 augusti 2004, 08:39

går att ställa in när man vill ha vtec igång och när man inte vill ha det också...
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Skeeter
Användare
Användare
Inlägg: 141
Blev medlem: 22 maj 2004, 18:55
Namn: Anders Nilsson
Ort: Linköping
Kontakt:

17 augusti 2004, 09:02

Om dy vill justera "on the fly" så är det en sån mojäng de säljer på http://www.tss-tuning.de du skall ha... Steglöst justerbart VTEC ingrepp med ett vridreglage på instrumentpanelen.....vet inte hur bra den funkar..
Senast redigerad av 1 Skeeter, redigerad totalt 17 gånger.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

17 augusti 2004, 12:28

<!--QuoteBegin-benci+16 Aug 2004, 22:42:46--><div class='quotetop'>QUOTE(benci 4 16 Aug 2004, 22:42:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-vtec%matte+14 Aug 2004, 21:47:53--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 14 Aug 2004, 21:47:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Oke, det värkar alltså inte vara lönt att göra sån förändring!?  [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Tack för svaret!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jodå, visst är det värt det!

Jag har låtit Jonas o Kraft chippa min bil.
Dagen efter chipningen gjorde jag 9,59s i Farsta på Blackrace.
Och jag har ingen extraktorgrenrör.

Jag fick ca 4-5hk extra, (mätt med G-tech) tack vare framställd tändning ( ichippen) och mer soppa, 98oktan.
Och kan varva till 9000rpm, är inte heller helt fel [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

Men får erkänna att jag fegar mycket och växlar alltid vid 8500-8600rpm.
Måste byta ventilfjädrar för att det skall bli driftsäkra rpm.

Jag kan köra knappa 140km/h på 5:an utan att Vtec-en går i.
--------------------------------

Häng med till Blackrace i Jordbro nu på Onsdag!!! <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
NICE [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]
Hur mycket kostade det och vid vilket varvtal går vtecen i för dig då?
Hade du några tider på hur snabbt du körde innan chippningen på samma sträcka?
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Angelicus
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 april 2004, 01:36
Ort: Malmö/Göteborg

17 augusti 2004, 12:38

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Chippning av Honda ECU Turbo eller N/A
-----------------------------------------------
2000kr för ett standardchipp (vtec, varvstopp, tomgång mm)
+500kr/h för individuella inställningar (brukar gå ganska fort)

*Chippningen utförs av mig och John Kraft i Sthlm*<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Står i jonas signatur =)
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Mobne
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:22
Bil: nissan 200sx s13 705whp @ 2.7bar
Namn: Ted Enbom
Ort: Västerås
Kontakt:

17 augusti 2004, 21:09

hur mycket går de att varva ned orginal motor med höjt varvstopp? när slår ventilerna i kolvarna?? är de lönt att övervarva? sjunker inte effektkurvan efter 7600?
Ted Enbom
0737039771
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

18 augusti 2004, 00:15

<!--QuoteBegin-vtec%matte+17 Aug 2004, 11:28:40--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 17 Aug 2004, 11:28:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->NICE [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /w00t2.gif[/img]
Hur mycket kostade det och vid vilket varvtal går vtecen i för dig då?
Hade du några tider på hur snabbt du körde innan chippningen på samma sträcka?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som sagt, bäst att du pratar med Jonas eller John Kraft, de är seriösa.
Min bästa tid innan chipningen var 10,09s, dock något blöt asfalt.

Många andra här på forumet tror sig veta en massa (inklusive mig), men det är bäst att prata med de som vet.

Efter lite experimenterande visade sig att på "min motor" så var det optimalt att låta Vtec-en gå i vid 4900rpm.

Och motorn drar fint över 8000rpm, om du undrar.
Men självlart skall man inte ligga kvar där, utan varva upp och växla.
Man bör byta till dubbla racingfjädrar och titanfjäderbrickor, typ <a href="http://www.inlinefour.com/bservtecracv.html" target="_blank">http://www.inlinefour.com/bservtecracv.html</a>
Dessa är gjorda för 9000+rpm.

Dessutom kommer den största effektökningen om man byter till ett 4-1 extraktorgrenrör.
Mvh Benci_Hovanyi
Mobne
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:22
Bil: nissan 200sx s13 705whp @ 2.7bar
Namn: Ted Enbom
Ort: Västerås
Kontakt:

18 augusti 2004, 18:17

Så kort sagt så pallar våra b16 motorer att varva över 9000 om man byter ventilfjädrarna?

För de är väll i toppen dom blir övervarvkännsliga, när ventilfjädrarna inte hinner lyfta upp ventiler ordentligt?
Ted Enbom
0737039771
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

18 augusti 2004, 23:05

<!--QuoteBegin-benci+16 Aug 2004, 22:42:46--><div class='quotetop'>QUOTE(benci 4 16 Aug 2004, 22:42:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-vtec%matte+14 Aug 2004, 21:47:53--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 14 Aug 2004, 21:47:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Oke, det värkar alltså inte vara lönt att göra sån förändring!?  [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Tack för svaret!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jodå, visst är det värt det!

Jag har låtit Jonas o Kraft chippa min bil.
Dagen efter chipningen gjorde jag 9,59s i Farsta på Blackrace.
Och jag har ingen extraktorgrenrör.

Jag fick ca 4-5hk extra, (mätt med G-tech) tack vare framställd tändning ( ichippen) och mer soppa, 98oktan.
Och kan varva till 9000rpm, är inte heller helt fel [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

Men får erkänna att jag fegar mycket och växlar alltid vid 8500-8600rpm.
Måste byta ventilfjädrar för att det skall bli driftsäkra rpm.

Jag kan köra knappa 140km/h på 5:an utan att Vtec-en går i.
--------------------------------

Häng med till Blackrace i Jordbro nu på Onsdag!!! <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag var där ikväll på blackrace.
Ja såg två svarta crxer. Den ena hade "skyddgaller" i bilen. Var det du? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Dom lät riktigt bra & tryck i rexerna var det [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av 1 vtec-matte, redigerad totalt 18 gånger.
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Skeeter
Användare
Användare
Inlägg: 141
Blev medlem: 22 maj 2004, 18:55
Namn: Anders Nilsson
Ort: Linköping
Kontakt:

18 augusti 2004, 23:42

<!--QuoteBegin-Mobne+18 Aug 2004, 18:17:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Mobne 4 18 Aug 2004, 18:17:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Så kort sagt så pallar våra b16 motorer att varva över 9000 om man byter ventilfjädrarna?

För de är väll i toppen dom blir övervarvkännsliga, när ventilfjädrarna inte hinner lyfta upp ventiler ordentligt?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är inte fjädrarna som lyfter ventilerna, fjädrarna ser till att stänga ventilerna och att lyftaren (släpan, vippan eller vad du vill kalla den) följer kamprofilen hela tiden.

Om varvtalet blir för högt så hinner/orkar inte fjädrarna med och lyftaren tappar kontakten med kammen, dvs den flyter fritt under delar av tiden, det kan resultera i högre lyft, som kan vara bra, men är svårt att kontrollera exakt och det kräver en speciell kamprofil, men oftast så blir det bara ökat oljud och slitage av det hela...
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

19 augusti 2004, 12:08

<!--QuoteBegin-vtec%matte+18 Aug 2004, 22:05:59--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 18 Aug 2004, 22:05:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag var där ikväll på blackrace. 
Ja såg två svarta crxer. Den ena hade "skyddgaller" i bilen. Var det du? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Dom lät riktigt bra & tryck i rexerna var det [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om du menar halvbur när du skriver "skyddgaller", så var det Mr.Crx.
Den med olackad kjolpaket och lite andra skönhetsingrepp. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Min CRX har en stor "Honda Performance Club" streamer på vindrutan,
Mvh Benci_Hovanyi
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

19 augusti 2004, 15:14

<!--QuoteBegin-benci+19 Aug 2004, 11:08:28--><div class='quotetop'>QUOTE(benci 4 19 Aug 2004, 11:08:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-vtec%matte+18 Aug 2004, 22:05:59--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 18 Aug 2004, 22:05:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag var där ikväll på blackrace. 
Ja såg två svarta crxer. Den ena hade "skyddgaller" i bilen. Var det du? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Dom lät riktigt bra & tryck i rexerna var det [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om du menar halvbur när du skriver "skyddgaller", så var det Mr.Crx.
Den med olackad kjolpaket och lite andra skönhetsingrepp. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Min CRX har en stor "Honda Performance Club" streamer på vindrutan, <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ahaa! Okej, då såg jag Din bil fast utan förare framme vid starten efter några repor igår. Tog ett kort på den [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Blev det någon förbättring igår då? eller vad fick du för tider? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

19 augusti 2004, 22:23

<!--QuoteBegin-vtec%matte+19 Aug 2004, 14:14:22--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 19 Aug 2004, 14:14:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ahaa! Okej, då såg jag Din bil fast utan förare framme vid starten efter några repor igår. Tog ett kort på den [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Blev det någon förbättring igår då? eller vad fick du för tider? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingen förbättring tyvärr.
9,63s som bäst.
Hade svårt att få till en bra start, körde bara 7 repor.

Kan inte du maila bilden om den är bra.
Har knappt några bra bilder på den.
Mvh Benci_Hovanyi
vtec-matte
Användare
Användare
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

21 augusti 2004, 14:13

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+16 Aug 2004, 15:45:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 16 Aug 2004, 15:45:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vi kan chippa din ECU med högre varvstopp och lägre vtec. Men för att du ska märka någon skillnad bör du åtminstånde ha extraktorgrenrör och avgasystem.
Runt 4.700rpm brukar vridmomenten mötas ungefär. Men det kan ju bli jobbigt om du ska åka långt på landsväg om vtec går in i "för låg" fart. Då drar det bara
onödigt mycket bensin. så du får fundera lite på vad som är lämpligt för dig i så fall. Under 4.700rpm är dock en förlust.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nu har jag fått tillbaka bilen min efter att den stått på verkstad i 5v.

Jag har sportavgassystem som är på 3" och extraktorgrenrör(se bild) som du sa att det skulle behövas för att jag skulle märka av någon effekt vid chippning.

Då borde väl saken vara biff!?!? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 811
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

21 augusti 2004, 14:44

<!--QuoteBegin-vtec%matte+21 Aug 2004, 13:13:58--><div class='quotetop'>QUOTE(vtec%matte 4 21 Aug 2004, 13:13:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+16 Aug 2004, 15:45:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 16 Aug 2004, 15:45:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Vi kan chippa din ECU med högre varvstopp och lägre vtec. Men för att du ska märka någon skillnad bör du åtminstånde ha extraktorgrenrör och avgasystem.
Runt 4.700rpm brukar vridmomenten  mötas ungefär. Men det kan ju bli jobbigt om du ska åka långt på landsväg om vtec går in i "för låg" fart. Då drar det bara
onödigt mycket bensin. så du får fundera lite på vad som är lämpligt för dig i så fall. Under 4.700rpm är dock en förlust.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nu har jag fått tillbaka bilen min efter att den stått på verkstad i 5v.

Jag har sportavgassystem som är på 3" och extraktorgrenrör(se bild) som du sa att det skulle behövas för att jag skulle märka av någon effekt vid chippning.

Då borde väl saken vara biff!?!? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
japp, då kan det vara värt att sänka vtec lite, och höja varvstoppet om du så önskar...
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Skriv svar