Sida 1 av 4

Vikt tråden...

Postat: 11 juni 2005, 18:44
av LinusE
Vikt tråden....

vet att de förut fans en vikt tråd men efter endel sökning så fan jag inget så jag startar en ny och hoppas att någon vill göra denna klistrad och att folk fyller på efterhand som dom vet eller vill veta någon sak...

PM:a gärna de ni vet vikten på så gör vi en lista i första inlägget:

Civic / Crx 88-91
Asfaltsmattor i Civic VT: alla mattor ~20kg
Taklucka CRX: 12kg med motor och skenor
Orginal stol med fäste CRX: 12,9kg
Torkarmotor bak CRX: 1,3kg med torkararm
Orginal svänghjul B16A: *.* kg
Orginal svänghjul D16Z5: 8,8 kg
Plasten bak CRX: 7kg
Skruv, bälten, diverse plast bak som inte syns CRX: 4kg
Reservhjul: 10kg
Domkraft: 1 kg
Baksäte CRX: 5kg
Bagagerumsmatta samt hatthylla o den hårda täckskivan i bagagen CRX: 5kg
Remhjul B16a1: 2,5kg

Civic 92>
Komplett förardörr civic EG HB: 32kg
EG/EK Huv: 14kg
EG/EK taklucka i plåt: 17kg med motor och skenor
Baksäte EK ca 15kg
org svänghjul b16a: 6,9 kg
ok o hållare ESi 7kg/par
Remhjul EK9::0.82kg
Civic EG HB alla asfaltsmattorna: 9kg
orginal b16a1 stake 565.5 gram
orginal b16a1 kolvbult 88.2 gram


Accord 2.3i SR 1994
Accord förarstol med värme osv: 17 kg
Accord passagerarstol: 15 kg
Baksäte: ~ inte ens fem kilo

S2000
diff utan olja: 30 kg
motor med insug, generator, startmotor, ac-pump samt olja men inget vatten ca: 130 kilo
Växellåda: 47 kg
S2000 AP1 original avgas efter kat 25 kg

Civic Type-R -02
Originalfälg 17x7ET45: 9.16kg
Svänghjul prefacelift: 6,5kg
Svänghjul facelift: 4,77kg
Växellåda: 42,5kg
Förarstol: 17,2kg
Passagerarstol: 19kg
Baksäte inkl. hatthyllan, matta, nackstöd: 36kg
Luftfilterbox inkl. insugsslang: 4,1kg
Grenrör: 5,5kg
Katalysator: 7,6kg
Avgassystem mellanrör: 5,6kg
Slutdämpare: 6,7kg
Fjäderben fram: 10.5kg
Fjäderben bak: 4.4kg
Camberstag bak: 1.2kg
Plastkåpa över insug: 700g
Nackstöd bak: 480g
Tändstiftskåpa: 180g

Postat: 12 juni 2005, 00:23
av LinusE
många mator är där...
hjulhus bak 1 lager
under baksäte 2 lager
bagaget 3 eller 4 lager (mins ej)
golvet under stolrna 4 lager
golver framför stolar 2 lager
innanför/bakom panelen 2 lager

så de blir ju en hel del av dom och asfalt är rätt tungt...

Postat: 12 juni 2005, 03:08
av smacke
diff S2000 utan olja 30 kilo.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]

Postat: 12 juni 2005, 22:29
av Ozspeed
vad har asfaltsmattorna för betydelse om man tar bort dom vad kan hända? förutom att den blir lättare

Postat: 12 juni 2005, 22:54
av Steffo
<!--QuoteBegin-Ozspeed+12 Jun 2005, 21:29:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Ozspeed 4 12 Jun 2005, 21:29:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad har asfaltsmattorna för betydelse om man tar bort dom vad kan hända? förutom att den blir lättare
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=152532"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kupén kommer inte att vara speciellt ljudisolerad längre vilket resulterar i att man kanske inte uppskattar bilen som semesterbil längre, men jag tror knappast att det är vad dessa killar har i åtanke heller [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Asfaltsmattorna är helt enkelt där för att dämpa vägljud och resonanser i kupén.

Postat: 15 juni 2005, 09:41
av Auner
Accord 2.3i SR 1994

Accord förarstol med värme osv: 17 kg
Accord passagerarstol: 15 kg
Baksäte: ~ inte ens fem kilo

Postat: 15 juni 2005, 17:41
av Koffe
kastade ut lite grejjer ur rexen idag, jag körde den helt orginal på meca raceway för typ 3 veckor sedan med sommardäck, då fick jag tiden 9,9 ungefär (hittar fan inte tidkortet) första gången jag jag körde crxén på strippen, och den var helt orginal med reservhjul o hela skiten i bilen, enda trimmet är ett icke fullflödes simons system samt öppet filter

andra gången jag körde hade jag azenis samt lättat baksäte samt passagerarstolen urtagen tiden blev då 09.579s 118.19km/h

nu har jag tagit ur en hel del, mer kommer förmodligen att åka ur och tråden då uppdateras

inför meca ikväll har jag tagit bort:

all asfalt bak samt hälften på passagerarsidan 7KG

Plasten bak 7KG

Skruv, Bälten, diverse plast bak som inte syns 4KG

Reservhjul 10KG

Domkraft 1 KG

Passagerarstol 12KG

Baksäte 5KG

Bagagerumsmatta samt hatthylla o den hårda täckskivan i bagagen 5KG

alltså är bile nnu lättad 51 kg, vägningen gick till så att jag vägde mig själv på en våg, sen tog jag grej efter grej o höll åvanför huvet på vågen o antecknade vikten, så vikterna är inte exakta, men man får en hint om vad saker väger, får se hur det går ikväll, trimmen är fortfarande oförändrade

Postat: 15 juni 2005, 17:45
av Koffe
just det har lättat mig själv ca 12kg från förra säsongen... bara en parantes [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Postat: 15 juni 2005, 22:31
av LinusE

Postat: 16 juni 2005, 10:27
av Koffe
så och tro det eller ej så blev det en förbättring ikväll

9,493

119,60km/h

60ft 2,235

inte mycket, men lite blev det, undrar hur mycket mer tid man kan lätta bort

Postat: 16 juni 2005, 10:28
av Koffe
CRX vt



all asfalt bak samt hälften på passagerarsidan 7KG

Plasten bak 7KG

Skruv, Bälten, diverse plast bak som inte syns 4KG

Reservhjul 10KG

Domkraft 1 KG

Passagerarstol 12KG

Baksäte 5KG

Bagagerumsmatta samt hatthylla o den hårda täckskivan i bagagen 5KG

Postat: 21 juni 2005, 13:32
av smacke
<!--QuoteBegin-Junior+21 Jun 2005, 13:24:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Junior 4 21 Jun 2005, 13:24:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->dagis nivå i ett nötskal.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=155941"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/stop.gif[/img]

instämmer så jag rensade..
nästa som förstör en seriös tråd på samma vis åker på en varning... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... ed_cop.gif[/img]

Postat: 19 juli 2005, 22:37
av Dalan
Frågar här så det kommer i rätt tråd.
Vad kan bakluckan väga på CRX 88-91?

Postat: 21 juli 2005, 09:39
av Jonas Åhgren
Hur tar man lättast bort asfaltsmattorna?

Postat: 21 juli 2005, 11:23
av Koffe
jag lät bilen stå i gassande sol typ en timme, sen använde jag spackelspade modell ganska smal och en hårfön, en värmepistol e att föredra

Postat: 21 juli 2005, 18:19
av Foz
Eftersom asfalt är en färskvara så blir ju den torr och hård med tiden.
Så i mitt fall räckte det med att jag "masserade" mattan lite försiktigtmed en hammare så släppte den från golvet.
Sedan pillade jag väck det mesta med minimalt efterarbete.

Postat: 21 juli 2005, 18:30
av moggesthlm
<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+21 Jul 2005, 08:39:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 21 Jul 2005, 08:39:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur tar man lättast bort asfaltsmattorna?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=166585"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Torr is använder jänkarna, borde gå att få tag på hos nån av dom större distrubitörerna som har kylbilar.

Man lägger det på asfaltsmattan och efter ett tag så blir den hård som en kaka å det är bara å slå lite med hammare å suga upp smulorna. TA INTE på skiten med händerna, man får nått som liknar brännskador........

Postat: 24 juli 2005, 14:26
av Dalan
I reservhjulsbaljan har det torkat så pass mycket att jag kunde banka bort det i stora kakor, men under mattan får man skrapa lite mer.

Postat: 26 juli 2005, 14:56
av Dani
Jag använder värmepistol på jobbet, smälter så fint och går jättelätt att ta väck med en spade sen.

Postat: 26 juli 2005, 18:39
av _fredde_
<!--QuoteBegin-moggesthlm+21 Jul 2005, 17:30:49--><div class='quotetop'>QUOTE(moggesthlm 4 21 Jul 2005, 17:30:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+21 Jul 2005, 08:39:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 21 Jul 2005, 08:39:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur tar man lättast bort asfaltsmattorna?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=166585"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Torr is använder jänkarna, borde gå att få tag på hos nån av dom större distrubitörerna som har kylbilar.

Man lägger det på asfaltsmattan och efter ett tag så blir den hård som en kaka å det är bara å slå lite med hammare å suga upp smulorna. TA INTE på skiten med händerna, man får nått som liknar brännskador........
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=166735"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det går att köpa på Elfa. Används bla till rökmaskiner på konserter. Köp några kg och lägg det i en fontän =)

Postat: 31 juli 2005, 22:24
av Kristian
broms ok fram till civic ESi komplett med okhållare 7kg/par... onödig vikt bara å ta brt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Postat: 31 juli 2005, 22:31
av LinusE
uppdaterat

Postat: 1 augusti 2005, 10:53
av Jay-c
<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+21 Jul 2005, 09:39:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 21 Jul 2005, 09:39:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur tar man lättast bort asfaltsmattorna?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=166585"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

för att lätt få bort asfaltsmattorna så ska dom vara torra. på en gammal bil har dom torkat av sig självt men om dom fortfarande är "färska" så kan man hjälpa till lite med olika preparat.
det som är enklast är att ta kylspray, typ kolsyrespray eller liknande och spraya på mattorna. använd handskar! sedan när mattorna är kalla och "hårda" så skrapar man enkelt bort dom med en spackelspade eller stämjärn etc. ha gärna en påslagen damsugare alldeles intill så slipper du en massa skräp på golvet.

det andra alternativet är att köra med värmepistol, hårfön, blåslampa etc.
då värmer man bara mattorna och skrapar sedan bort dom med spackelspade etc. detta är lite sämre enligt mig eftersom det gärna blir kletigt.

man kan också värma för att torka mattorna men då får man vänta tills dom svalnat för att slippa klet.

Postat: 23 augusti 2005, 22:27
av A.N.D.R.I.S
En fråga: Är det mer asfaltsmattor i en Civic VT?? Har precis skrapat bort alla mina Civic -91 och får det bara till ca 7 kg... allt jag skrapade bort samlade jag i en sopsäck o vägde sen med en fiskevåg.

Postat: 23 augusti 2005, 23:48
av smacke
s2000 motor med insug, generator, startmotor, ac-pump samt olja men inget vatten ca: 130 kilo... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
har glömt vad växellådan väger men skall ta det nästa gång.. ( har för mig 29 kilo men e inte 100% säker.. )

Postat: 20 september 2005, 20:42
av fonzeka
Civic Type-R -02
Förarstol 17,2kg
Passagerarstol 18,6kg
Baksäte inkl. hatthyllan, matta, nackstöd 26,2kg
Reservhjul 11kg
Varningstriangel 1kg
Luftfilterbox inkl. insugsslang 4,1kg
Grenrör 5,5kg
Katalysator 7,6kg
Avgassystem mellanrör 5,6kg
Slutdämpare 6,7kg

Postat: 20 september 2005, 20:48
av smacke
ahh.. har glömt uppdatera..

Växellåda= 47 kilo... ( för övrigt samma vikt som en 4petat vlovlo M40 låda.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img] )

Postat: 24 september 2005, 14:37
av Wigge
hur mycket spar man med kolfiber huv på en crx? (mfl)
kolfiber huven väger 5kg (?) på en crx, vad jag hört.

uppgifter någon?

Postat: 24 september 2005, 22:25
av Jonas Åhgren
<!--QuoteBegin-Wigge+24 Sep 2005, 13:37:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Wigge 4 24 Sep 2005, 13:37:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->hur mycket spar man med kolfiber huv på en crx? (mfl)
kolfiber huven väger 5kg (?) på en crx, vad jag hört.

uppgifter någon?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=192666"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Huven väger 12kg om jag inte minns fel så du spara 7kg.

Postat: 24 september 2005, 23:01
av Malkolm
Remhjul B16a1:

Orginal (med 3 olika ribbor): 2.5kg
EK9 CTR (med 1 ribba): 0.82kg