efter dragning av topp?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

2 augusti 2005, 16:28

hej.

har tidigare ahft prblem me vatten i cylindrarna. bytte topppacking och allt va frid och fröjd.

vad som därimot inte va kul efter ett tag va att det började komma in vatten i systemet igen, frågade tidigare om detta.

har nu varit i kontakt med en mekaniker som säger att det troligen beror på att jag inte har efterdragit toppens bultar.. kan dettavara orsaken till vatten läckaget?

vill gärana veta innan jag börjar pilla med det. han säger att man ska efterdra bultarna efter ca 2 veckor då packningen ändras då den blir varm...

tacksam för svar!

//daniel
Senast redigerad av 1 xenon, redigerad totalt 2 gånger.
Daniel Bakken
crx-90
PatrikB
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 47
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:42

2 augusti 2005, 17:02

Kollat allt så det inte är skevt?
Patrik Berglund
Honda Prelude Si -93
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

2 augusti 2005, 17:04

jag planade toppen när jag bytte packingen nu sist så det skulle vara om den blivigt skev igen på 3 veckor typ..
Daniel Bakken
crx-90
andno
Lärd
Lärd
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

2 augusti 2005, 17:17

Provtryckte du den? Där kan ju finnas en spricka!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

2 augusti 2005, 18:37

nja jag frågade hur man gick till väga men ingen ville svara så det va ju lite svårt.....
Daniel Bakken
crx-90
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

2 augusti 2005, 19:27

du ska inte behöva efterdra toppen.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

2 augusti 2005, 19:43

hur ser kylaren ut då ? kylaren brukar vara orsaken till att motorn går varm och toppen slår sej. de knanske e så enkelt att motorn har gått varm en gång till?
Kristian, Hondalös.
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

2 augusti 2005, 20:12

Hmm mätaren har inte visat att den gått över 45% så det borde inte vara det.. om nu mätaren är hel...

är lite villrådig just nu. måste få bilen i bruksskick igen men har inte råd med några utsvävningar..


vet inte men kan inte minnas att fläklten gått igång någon gång heller vilket är underligt.

kylaren ser inte skadad it vart fall
Daniel Bakken
crx-90
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

2 augusti 2005, 22:08

Man ska inte behöva efterdra toppen. Men antar att det inte skadar. Känns som du har något annat problem tyvärr. Drar du med rätt moment??? din nyckel kanske visar fel. Du kan pröva att byta till ESI´ns stålpackning istället., mycket bättre. Men glöm inte ta bort ~1mm från de två styrpinnarna.

Honda har av någon anledning gjort dessa lite för exakta på längden. Jag plockar bort 1mm av dessa för att vara säker på att toppen ligger på bra, sen vänder man den ned slipade sidan nedåt i blocket, för att få orginal sidan uppåt mot toppen. Finns ingen anledning att ha dom i exakt rätt längd.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 3 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

2 augusti 2005, 22:52

lånade en bra nyckel på en mekanisk verkstad som jag använde. så det ska stämma.. vilken motor sitter packningen i exakt det är svårt att beställa om man inte har motor coden.
sen undrar jag om et är någon fara att plana toppen igen... gjorde ju det för inte så länge sedan
Daniel Bakken
crx-90
andno
Lärd
Lärd
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

2 augusti 2005, 23:04

Du ska kanske ta reda på VARFÖR det läcker innan du slutför arbetet en gång till!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

2 augusti 2005, 23:22

jo det hade ju förvisso varit väldigt bra men som det ser ut så finns det ju inga riktigt bra tipps på hur jag ska gå till väga för att FASTSTÄLLA det....

förutom möjligen provtryvka vilket jag inte har någon aning om hur man gör och ingen kan vara vänlig at tala om hur mn går till väga.
Daniel Bakken
crx-90
andno
Lärd
Lärd
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

2 augusti 2005, 23:36

Jag vet inte var du bor, men jag lämnade in min hos MMR i Malmö.
Det visade sig att min topp sprucket mellan två pinnbultar och detta utan någon känd anledning.
625 kr för slipning och 744 kr för provtryckning. Man kan ju börja med provtryckningen.

<a href="http://www.mmr.se/" target="_blank">http://www.mmr.se/</a>
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

3 augusti 2005, 07:09

ok sak börja med att kolla momentet på topp bultarna och sedan blir det att försöka kolla hur kylvattnet kommer fram.. några bra tipps på hur man kollar flödet eller spolar rent systemet?

efter detta blir det nog en provtryckning som gäller.

tack för tippsen
Daniel Bakken
crx-90
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

3 augusti 2005, 11:26

Som jag sa. styrpinnarna blir för långa om toppen är planad, runt en tiondel så är det kört. Säkert det problemet du har.

Du har planat monterat och pinnarna tar imot lite lite varpå det börjar läcka igen.

Har du DOHC eller SOHC motorn?
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 3 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

3 augusti 2005, 13:25

ska vara en sohc canada import. Hmmva det d16a6 den hette?
måste jag byta packning och plana igen eller räcker det med att korta styr pinnarna?
har testat att dra bultarna till rätt moment och det va inte rätt nu ganska mycket i skilnad. dricker fortfarande vatten men märker inte av några problem med starta och rök. funderar på om det läcker ut kylar vatten någonstans. fylde på med ca ½dl och det är borta nu efter några km varmkörande.


edit: har testat att kolla hur det ryker igen och kommit fram till att vatnet kommer in motorn. eller vart fall ut genom avgasröret i form av kondens.
Senast redigerad av 1 xenon, redigerad totalt 3 gånger.
Daniel Bakken
crx-90
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

4 augusti 2005, 00:25

Jag vet ju inte om din topp är rak eller inte. Men du kan testa själv med en stålskala (stål linjal) lägg på högkant och lys med lampa bakom. Jag har precis fixat en civic med samma motor. Den hade trasig packning, men toppen var ok. Byt gärna till ESi´n packning. Den är mycket bättre.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

4 augusti 2005, 00:42

men om det varken kommer rök eller luktar från avgaserna så kanske du tappar vatten någon annan stans än in i förbräningsrumt...

brukar komma en hel del vit rök när motorn är kall om där läcker in vatten.

/ Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

4 augusti 2005, 09:01

Hmm det ryker inte farligt men det är fortfarande så att det blir lite knackigt med start efter en körning. feltänder och jag mistänker att det ryker ut lite men det syns inte så farligt mycket nu. luktar gör det fortfarnde. antar att det är glycolen som inte är helt nyttig att ha i förbränningen...

vad är det för motor metal packningen sitter i?
skulle underlätta om jag viste vad det va för någon när man ska beställa. blir nog en planing av toppen då det bara kostar 300kr lika bra det.
måste man ha en tjockare packning då den har varit planad tidigare? har fått för mig att komprisionen höjs nägr man skalar bort en del. vad blir det för påverkan av det?
Senast redigerad av 1 xenon, redigerad totalt 4 gånger.
Daniel Bakken
crx-90
Fresa
Lärd
Lärd
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

4 augusti 2005, 10:31

En ny packning luktar jämt x antal mil
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
TommyESi
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:45
Ort: Ystad

4 augusti 2005, 11:04

D16Z6 är det i ESi...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->----Tommy Johansson-----<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:purple--><span style="color:purple"><!--/coloro-->-------Accord Tourer-------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:purple--><span style="color:purple"><!--/coloro-->----------Civic ESi-----------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

4 augusti 2005, 13:04

köp orginal pakning !
kapa styr pinnarna 1mm eller så som jonas sa.
dra allt enligt boken o sen ska du inte ha problem.
kvarstår problemen så skulle jag tippa på sprika i toppen (dock högst ovanligt)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
xenon
Användare
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 april 2005, 03:37

4 augusti 2005, 15:15

har nu inhandlat en packning blev dock varken eci eller orginal då det tar allt för lång tid att handla på honda distrubutören i falkenberg där jag bor och ad-center hade inte eci packningen så den kunde komma innan helgen.
kommer byta packning och korta tapparna och hoppas på det bästa.

antar att toppen inte har lagit sig då det förmodligen är tapparna som tar i. får givet vis kolla det men hoppas på det bästa.

föresten är det någon som vet ett bra ställe man kan få tag på blått konst läder? har letat runt här hmma men har inte hittat något. gärna där man kan betälla via nätet.
Daniel Bakken
crx-90
Skriv svar