Ventilfjädrar

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
CyProx
Användare
Användare

15 augusti 2005, 23:45

Har hört att skunk2 ventilfjädrar går av lätt när man ökar varvet, sett flera på honda-tech som haft problem.
Fick tips om att Omni Power gör bättre grejer som håller.
Vad tror ni om uppsättningen Omni power fjädrar, S2 reatiners samt S2S2 kammar?

Har nästan gjort affär på kammarna, han säljer även S2 fjädrar och reatiners men vet inte om man vågar köra på dessa....

Ska sitta i en B16, varv= runt 9000-9500 (Vet inte hur högt man vågar gå)
Vad är era erfarenheter?

Verkar svåra att få tag på, hittar mest sänkfjädrar från Omnipower
Senast redigerad av 1 CyProx, redigerad totalt 15 gånger.
David Persson
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 augusti 2005, 00:02

Givetvis så tänker du väl plocka ned motorn i molekyler innan du låter den se dessa varvtal. Framförallt bör du kolla lagerspel samt oljepumpens spel så du inte kör sönder saker i onödan, ett par smidda stakar är nog också på sin plats med dessa varvtal.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
CyProx
Användare
Användare

16 augusti 2005, 00:07

Vad jag hört ska det räcka med nya fjädrar samt reatiners för att det ska hålla.
Kommer gå igenom motorn förstås, ska ju byta kammar så då chekar jag hur den ser ut...
Varvet är inte betämmt ännu, så det får vi se hur det blir med
Senast redigerad av 1 CyProx, redigerad totalt 16 gånger.
David Persson
M Scotte
Kontakt:

16 augusti 2005, 00:10

Byt även dina LMD för att vara på säkra sidan. Är din motor minsta sliten kommer detta varv döda den fort. Kolla igenom hela motorn innan du funderar på att varva så mycket. Kolvhastigheten och sträckningen av org-stakarna kan bli för mycket.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

16 augusti 2005, 11:38

Om man skulle vilja varva en CTR 05 (självklart efter inkörning) upp emot 9000-9400varv, vad skulle krävas då?
Kikar på allt ifrån nya kammar med fjädrar mm, till en Hondadata box och behålla resten org. Har hört mycket och ingen verkar ha koll! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Har inte fått bilen, men redan köpt saker, typiskt, att den ska kosta redan innan leveransen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Men lite små enkla uppdateringar behövs, skulle vilja få lite öppnare andningsvägar så DC-sports grenrör beställs, resten blir Ferrita.
finns de någon modifierad luftfilterbox (tex mugen)?
Var hittar jag MotorDämparen, som håller fast den från hoppandet och studsandet?
Enligt utsago ska Mugen tillverka den [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]

Pm´a om ni har bra sidor eller tips på små lätta moddar, till en 05´a CTR.

Mvh
Tommie
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
M Scotte
Kontakt:

16 augusti 2005, 11:44

Har byggt en CTR som varvar 9000rpm, än så länge inga problem. Ingen större fara att låta den varva runt 8600-8800. Detta gör JDM CTR med likadan motor.
Skaffa hellre Energy Suspension insatser till org-motorfäste. Det blir lite mer vibrationer på tomgång, men det mesta hoppandet försvinner.

Till din bil hade jag köpt ett AEM CAI, DC 4-1 Racegrenrör, samt ett avgas till att börja med. Detta väcker bra liv i den. Men det jag hade köpt före något annat är en diff.
Senast redigerad av 1 M Scotte, redigerad totalt 16 gånger.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

16 augusti 2005, 12:16

Tur att jag har JDM lådan på min från början då [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
JDM krängningshämnaren fram och bak [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

Så nu har jag redan saker över till bilen.
Men öppet filter, never!
Sämsta uppgraderingen i mina ögon, de går MAF´ar och dom släpper in så mycket varmluft samt skit. en bra eftermarknadsbox söker jag efter.
Vad passar från DC9an´s (integran med likvärd motor) motor?
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

16 augusti 2005, 12:40

CAI= cold air intake...

MAF?
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

16 augusti 2005, 15:44

Maf = luftmassemätare.
CAI = öppetluftfilter = rasad MAF eller nerslipat insug [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Och framför allt, sten vatten mm.. nej tack.
Och inte för vardagstrafik, okay på en bana där de inte ligger grus sten skit och vattenpölar. En bra insugsbox, men ett större bra orgfilter.
De tror jag på och den lilla effektförlusten jag gör, den tar jag gärna.
För den dagen en störe mängd vatten eller grus hamnar på filtret så går något sönder.

Men till något helt annat, grenrör, vad skulle nästa steg vara efter DC-sports röret om man mot förmodan skulle vilja kliva på ett lite effektgivande rör, vilket skulle de vara?

/Tommie
[b] Cybertuner[/b]

Berra
Användare
Användare

16 augusti 2005, 15:48

<!--QuoteBegin-Tommie Blomqvist+16 Aug 2005, 15:44:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Tommie Blomqvist @ 16 Aug 2005, 15:44:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Maf = luftmassemätare.
CAI = öppetluftfilter = rasad MAF eller nerslipat insug  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Och framför allt, sten vatten mm.. nej tack.
Och inte för vardagstrafik, okay på en bana där de inte ligger grus sten skit och vattenpölar. En bra insugsbox, men ett större bra orgfilter.
De tror jag på och den lilla effektförlusten jag gör, den tar jag gärna.
För den dagen en störe mängd vatten eller grus hamnar på filtret så går något sönder.

Men till något helt annat, grenrör, vad skulle nästa steg vara efter DC-sports röret om man mot förmodan skulle vilja kliva på ett lite effektgivande rör, vilket skulle de vara?

/Tommie
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176979"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Varför snackar du om luftmassemätare? CAI är bästa uppgraderingen du kan göra på CTR, vattenpölar är ingen fara om dem inte är 3 dm djupa ( minst )
[b]<span style='color:black'>Peter Berglund</span>[/b]

1987 Rallycorsa[/b]

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec

[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>

[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

16 augusti 2005, 15:49

nu har honda iof använt Mapsensor istället för MAF sen 1800 talet [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Nej skämt och sido jag håller med dig om att ett nytt grenrör är en bättre investering, men ett kanske lite sportigare filter i orginallåda även skulle sitta... eller en comptech icebox som har en snabel ner till fronten istället för filtret vid fronten
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

16 augusti 2005, 16:01

Berra, om du har koll på hur vad som skiljer mellan dessa två förstår du vilken som inte tå vibrationer och vatten, ena har en tråd som mäter temp/fuktighet i luften den andra har en kappa/paddel som mäter mängden luft.

Nog om de, ska inte tala om för någon hur och varför.

Grenrörsfrågan är av större intresse en ett luftfilter, så frågan ställs om.
Om man skulle rangordna grenrören efter effektvinst och ställa pris/prestanda lite åt sidan vilket rör rekomenderas.

Sen är jag intresserad av att flytta upp varvstopp och fösöka skrämma ur några få hk till på toppen av registret, om de är möjligt.
En K-pro står för dörren.

/Tommie
[b] Cybertuner[/b]

Berra
Användare
Användare

16 augusti 2005, 17:21

<!--QuoteBegin-Tommie Blomqvist+16 Aug 2005, 16:01:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Tommie Blomqvist @ 16 Aug 2005, 16:01:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Berra, om du har koll på hur vad som skiljer mellan dessa två förstår du vilken som inte tå vibrationer och vatten, ena har en tråd som mäter temp/fuktighet i luften den andra har en kappa/paddel som mäter mängden luft.

Nog om de, ska inte tala om för någon hur och varför.

Grenrörsfrågan är av större intresse en ett luftfilter, så frågan ställs om.
Om man skulle rangordna grenrören efter effektvinst och ställa pris/prestanda lite åt sidan vilket rör rekomenderas.

Sen är jag intresserad av att flytta upp varvstopp och fösöka skrämma ur några få hk till på toppen av registret, om de är möjligt.
En K-pro står för dörren.

/Tommie
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176984"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tommie: om du har koll på Honda så vet du att dem inte använder LMM.

Grenrörsfrågan, då är det DC sports RACE header alltså den längre versionen som ger mest för pengarna. Känner du att du ska vara värst så är det TODA grenröret som gäller, det är mindre gods i detta grenrör och sprickbildningar har uppkommit på vissa. Många har avhjälpt detta med ES motor mounts inserts som ger mindre vibrationer, men det är fortfarande ett riktigt dyrt grenrör.
Senast redigerad av 1 Berra, redigerad totalt 16 gånger.
[b]<span style='color:black'>Peter Berglund</span>[/b]

1987 Rallycorsa[/b]

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec

[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>

[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
CyProx
Användare
Användare

16 augusti 2005, 17:59

Hallå, vad hände med frågan vilka fjädrar som är bäst: Omni eller S2

Ska köpa och undrar om jag ska välja ett kit med S2S2 kammar, S2 reatiners samt S2 fjädrar.
ELLER
om jag ska köpa S2S2 kammar med S2 reatiners av samma köpare och sen leta upp någon annan som säljer omni fjädrar...
David Persson
Sebastian
Användare
Användare

16 augusti 2005, 17:59

Åter till topic?

Någon som vet något om "portflows" fjädrar och brickor?
Har sökt på diverse usa sidor men inte hittat något!
Lidköping
Civic EK4 -99
Mibbe
Påläst
Påläst
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh

16 augusti 2005, 18:07

<!--QuoteBegin-CyProx+16 Aug 2005, 17:59:28--><div class='quotetop'>QUOTE(CyProx @ 16 Aug 2005, 17:59:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ska köpa och undrar om jag ska välja ett kit med S2S2 kammar, S2 reatiners samt S2 fjädrar.
ELLER
om jag ska köpa S2S2 kammar med S2 reatiners av samma köpare och sen leta upp någon annan som säljer omni fjädrar...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177033"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det kan ju inte vara några problem att varva inom S2S2 varvområde med S2s egna ventilfjädrar. De måste ju vara byggde för det. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*

Tack till

SCRAM
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

16 augusti 2005, 18:23

verkar som att skunk2 tog i lite väl när dom härdade sin fjädrar så brott gränsen hamnade tajt på sträckgränsen... inte så bra...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
CyProx
Användare
Användare

16 augusti 2005, 18:29

Har hört mycket om att de bryts, vilket inte är så kul...
Blir nog bara kammar och reatinres ifrån skunk2 isåfall....omni fjädrar verkar bättre

Vad är ett bra pris på kammar och reatiners. Ska köpa ifrån honda-tech och kammarna är LÄTT beg.
Har hittat en kille som säljer, har dock inte fått något svar ännu.
Senast redigerad av 1 CyProx, redigerad totalt 16 gånger.
David Persson
Kristian
Master
Master

16 augusti 2005, 20:40

jag har aldrig läst något dåligt om omnipowers fjädrar.. däremot massor om S2
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

16 augusti 2005, 20:52

kan bara hålla med kristian där.
inte läst något ont om omni-power någonstans
men s2 skulle jag inte villja ha i min motor oavset varv [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром

16 augusti 2005, 20:55

I grund och botten e Omnipower samma saker som S2...

Omni startades av några medarbetare som gick från Skunkworks, som S2 hette då,
efter ett stort bråk inom företaget.
De snodde med sig alla ritningar och beräkningar eftersom S2 inte hade patenterat och copyrightskyddat dem..
Senare ombildades Skunkworks och S2 föddes...
Благодаря мутра!
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

16 augusti 2005, 21:11

okej..
även om dom är snarlika så gjorde omni-power dom bättre verar de som [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

Mattias
Användare
Användare
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Kontakt:

16 augusti 2005, 21:14

Eller oxå är det så att 95% kör med S2 och resten med diverse andra fabrikat tex Omni?
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Kontakt:

16 augusti 2005, 21:20

jo de e ju sant.kan ligga något i de oxå..
de är ju en hel del som kör skunk2 på t.ex HT
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa

CyProx
Användare
Användare

16 augusti 2005, 22:51

hmmm
knepigt det här....
David Persson
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

17 augusti 2005, 08:12

eller kör med samma som dom stora pojkarna... ferrea
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
CyProx
Användare
Användare

17 augusti 2005, 10:36

Blir nog S2 reatiners och S2S2 kamar, sen ett par omni fjädrar...

Någon som har nått att säga om det?
David Persson
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Namn: Jonas Åhgren
Kontakt:

17 augusti 2005, 14:11

Personligen skulle jag köra Skunk 2 fjädra till skunk 2 kammar och omni fjädrar till omnikammar. Detta eftersom fjädrarna tillverkas för att passa en speciell kam.

Att blanda är inte bra, möjligen om man har stenkoll. Vilket jag ser av dina inlägg att du inte har.

Skunk 2 har säkert haft mer problem än Omni det vet jag inget om. Men Skunk 2 säljer satans mycket mer också. Man ska titta på procenten. Sen är det alltid intressant att veta om det fanns andra faktorer med....

För ett amerikanskt företag som Skunk 2 skulle bli ersättningskyldiga om det fel på grejorna. Av erfarenhet så vet jag att det är fler som gör fel än rätt där ute, men man lägger nog hellre skulden på någon annan än sig själv......
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 17 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Skriv svar