Sida 1 av 1

Postat: 17 augusti 2005, 12:16
av Lazzo
tja tänkte ställa tändningen , förinställning på 19 grader, men hur ser jag d, när jag jag ska ställa? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] eller e jag helt koko nu eller? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] ska ställa med stroboskop! . vet att man ska köra 98 oktan, nu står tändningen på noll (TDC)

Räcker d att jag nollar ECU:n sen efteråt eller är det ett måste att bygla?. Har sökt men ej hittat hur man vet att tändningen står på 19 grader (förinställning)

tacksam för hjälp ha d bäst

mvh M

Postat: 17 augusti 2005, 13:07
av HansG
<!--QuoteBegin-Lazzo+17 Aug 2005, 11:16:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Lazzo 4 17 Aug 2005, 11:16:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tja tänkte ställa tändningen , förinställning på 19 grader,  men hur ser jag d, när jag jag ska ställa? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]  eller e jag helt koko nu eller?  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] ska ställa med stroboskop! .  vet att man ska köra 98 oktan, nu står tändningen på noll (TDC)

Räcker d att jag nollar ECU:n sen efteråt eller är det ett måste att bygla?. Har sökt men ej hittat hur man vet att tändningen står på 19 grader (förinställning)

tacksam för hjälp    ha d bäst

mvh M
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177385"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

tjena!
med strobon lyser du på svänghjulet genom det lilla titthålet och ser markeringarna där vid tändimpulsen på cyl. 1. tändningen står förhoppningsvis inte på 0 grader nu utan på ca 15 grader före TDC.

Postat: 17 augusti 2005, 14:05
av Jonas Åhgren
19grader är rätt duktigt påställt. Akta så det inte spikar. Om det fungerar så kommer du med största sannolikhet behöva tillföra mer bensin. Annars kan du alltid skita i det och riskera att köra sönder grejorna. Lycka till. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Ställ tändningen på det mittersta sträcket av de tre som ligger i klump.

Postat: 17 augusti 2005, 16:11
av Lazzo
Jag litar på dig jonas! d va bra att du sa d nu. hmmm är flera här som kör runt med den graden.

finns det nått du inte vet jonas? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

är chippet skickat?

ha d bäst

mvh M

Postat: 17 augusti 2005, 16:35
av Jonas Åhgren
Jag vet inte om det är skickat ännu. Men om det inte är det så blir det skicka ï morgon. Ja ska jag ut till John då och testa lite nya produkter.

Postat: 17 augusti 2005, 17:34
av Lazzo
hmmm ok

Postat: 17 augusti 2005, 18:08
av JG
<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+17 Aug 2005, 13:05:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 17 Aug 2005, 13:05:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->19grader är rätt duktigt påställt. Akta så det inte spikar. Om det fungerar så kommer du med största sannolikhet behöva tillföra mer bensin. Annars kan du alltid skita i det och riskera att köra sönder grejorna. Lycka till.  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Ställ tändningen på det mittersta sträcket av de tre som ligger i klump.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177412"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har kört på 23 grader utan problem, vet folk här på klubben som bara "vridit fördeladen i endläge utan problem oxo, så det bör inte vara nån fara på din bil.

Postat: 19 augusti 2005, 10:15
av Jonas Åhgren
<!--QuoteBegin-JG+17 Aug 2005, 17:08:41--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 17 Aug 2005, 17:08:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+17 Aug 2005, 13:05:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 17 Aug 2005, 13:05:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->19grader är rätt duktigt påställt. Akta så det inte spikar. Om det fungerar så kommer du med största sannolikhet behöva tillföra mer bensin. Annars kan du alltid skita i det och riskera att köra sönder grejorna. Lycka till.  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Ställ tändningen på det mittersta sträcket av de tre som ligger i klump.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177412"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har kört på 23 grader utan problem, vet folk här på klubben som bara "vridit fördeladen i endläge utan problem oxo, så det bör inte vara nån fara på din bil.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177506"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Och hur kontrollerade du att allt var ok? Varför tror du att det är ok på hans bil som dessutom har högkompskolvar och Toda kammar mm?

Alltid intressant att veta hur någon tänker när dom chansar med andras saker. Detta med tändningen är inte att rekomendera på orginalmotorer heller.

Postat: 19 augusti 2005, 10:20
av stiivN
HAr inte du lustgas också? Vad jag har hört så är det inte så smart att ställa fram den så mycket i så fall.

Postat: 19 augusti 2005, 12:48
av JG
<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+19 Aug 2005, 09:15:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 19 Aug 2005, 09:15:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-JG+17 Aug 2005, 17:08:41--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 17 Aug 2005, 17:08:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+17 Aug 2005, 13:05:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 17 Aug 2005, 13:05:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->19grader är rätt duktigt påställt. Akta så det inte spikar. Om det fungerar så kommer du med största sannolikhet behöva tillföra mer bensin. Annars kan du alltid skita i det och riskera att köra sönder grejorna. Lycka till.  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Ställ tändningen på det mittersta sträcket av de tre som ligger i klump.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177412"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har kört på 23 grader utan problem, vet folk här på klubben som bara "vridit fördeladen i endläge utan problem oxo, så det bör inte vara nån fara på din bil.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177506"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Och hur kontrollerade du att allt var ok? Varför tror du att det är ok på hans bil som dessutom har högkompskolvar och Toda kammar mm?

Alltid intressant att veta hur någon tänker när dom chansar med andras saker. Detta med tändningen är inte att rekomendera på orginalmotorer heller.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=178173"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har ingen aning om vad han har för komp..för det står ju inte i denna tråden, men förutsatte att det var original, och för original så är det ingen fara, har kört med knacksensor i rullande lansväg.....vet flera andra som oxo gjort......trixxie77; fill me up!

själv kör jag 116oktan pga högt komp, dock inte i honda.......kör du mkt högre komp så måste du så klart ha högre oktan.
åker du överladd däremot så är det mer känsligt, gas, turbo eller kompressor....då bör man ta det försiktigt.

Postat: 19 augusti 2005, 13:58
av Junior
man ska inte köra tändningen i max läge, gjorde det på min gamla vti, ett tändstift smälte av värmen, så akta er innan ni börjar pilla för mycket.

Postat: 19 augusti 2005, 14:11
av green_civic
köp vassare grejer istället för att riskera att köra sönder motorn!!
även fast de inte spikar så dlir de onödigt mycket värme som inte är skonsamt!!