ITR insug Vs B16a1´s

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
hondapower
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 496
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping

18 augusti 2005, 00:30

undrar vad det är som skilljer på B16a1:ans insug mot ITR:ens?

vad för skillnad i längd på runnersena m,m m,m.
dvs så mycket info som möjligt om vad som skilljer insugen i mellan.

skulle även vilja veta vad man kan göra med ett ITR insug för att få det effektivare.

samma fråga som ovan fast för ett B16a1 insug..



måste även fråga en dum fråga;vad är båda insugen gjorda i för matreal?
Senast redigerad av 1 hondapower, redigerad totalt 18 gånger.
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 472
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

18 augusti 2005, 06:43

ITRens insug har kortare runners å störe pnenum änn b16´s!!
rätta mig om jag har fel men!!ju vassare kammar man har destå kortare runners behöver man!!mera cylinder volym-störe pnenum!!
Stefan Abelsson


DCK24-R
hondapower
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 496
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping

18 augusti 2005, 17:09

hur pass mycket kortare är dom då?
och hur pass mycket större i volym är själva plenum huset?

mot ITR:ens allså.

(undrar hur idiot förklarad ja blir med dom här frågorna nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] )


undrar fortfarande om det är jag som är funtad när ja är säker på att själva insuget är gjort i aluminium.


hur viktigt är det att ha så pass slätt som möjligt på insugets in sida?
gör det det enklare för luften att ta sig fram om det är det eller spelar det ingen roll?
Ricce
Användare
Användare
Inlägg: 135
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:56
Ort: Åkersberga
Kontakt:

20 augusti 2005, 13:52

Givetis så går det ju att porta ITR insuget med, tror dock inte att man vinner så mycket på det.

Och Ja de är gjorda i Alu.
Delsol(sommar) och Accord(vinter) -Åkersberga

Rickard Johansson
Pabbe
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 november 2004, 10:33
Ort: Västerås

20 augusti 2005, 21:47

<!--QuoteBegin-hondapower+18 Aug 2005, 16:09:28--><div class='quotetop'>QUOTE(hondapower @ 18 Aug 2005, 16:09:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->hur viktigt är det att ha så pass slätt som möjligt på insugets in sida?
gör det det enklare för luften att ta sig fram om det är det eller spelar det ingen roll?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177913"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Beror väl på hur mycket du ska trimma, men så som jag förstått det så ju bättre "runnersen" är polerade ju mindre motstånd...Alltså blir det lättare att ta in luft till förbränningsrummet och man får högre fart på luften??
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
Användarvisningsbild
Foz
Användare
Användare
Inlägg: 186
Blev medlem: 19 september 2004, 20:53
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson
Ort: Kalmar

20 augusti 2005, 22:25

Insuget ska väl vara mycket grov yta innuti? För att "krossa" bränslet för finare fördelning.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

20 augusti 2005, 22:52

<!--QuoteBegin-Foz+20 Aug 2005, 21:25:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Foz @ 20 Aug 2005, 21:25:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Insuget ska väl vara mycket grov yta innuti? För att "krossa" bränslet för finare fördelning.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=178681"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det där är en gammal förgasar grej. Det gäller inte vid insprutning. Bensinen finns inte i runnersna.

En blank yta på förgasar bilar gör att bensinen fastnar på väggarna. Ungefär som kondens. Det har också visat sig att slätheten på ytan har i princip ingen betydelse alls. Kan tom förbättra flödet.

Angående luftens hastighet. Det finns en optimal hastighet. Därför kan man räkna fram den perfekta tvärsnittsarean för ett visst effektutag. Så både en förstor och förliten area försämrar det optimala.

Dock kan man också räkna på den minsta möjliga area för ett visst effektutag. Räknar man på det så har B-serien inga problem upp till ca 700hp.

Självklart är det skillnad på optimal och minimal.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Skriv svar