Sida 1 av 1

Postat: 18 augusti 2005, 00:30
av hondapower
undrar vad det är som skilljer på B16a1:ans insug mot ITR:ens?

vad för skillnad i längd på runnersena m,m m,m.
dvs så mycket info som möjligt om vad som skilljer insugen i mellan.

skulle även vilja veta vad man kan göra med ett ITR insug för att få det effektivare.

samma fråga som ovan fast för ett B16a1 insug..



måste även fråga en dum fråga;vad är båda insugen gjorda i för matreal?

Postat: 18 augusti 2005, 06:43
av green_civic
ITRens insug har kortare runners å störe pnenum änn b16´s!!
rätta mig om jag har fel men!!ju vassare kammar man har destå kortare runners behöver man!!mera cylinder volym-störe pnenum!!

Postat: 18 augusti 2005, 17:09
av hondapower
hur pass mycket kortare är dom då?
och hur pass mycket större i volym är själva plenum huset?

mot ITR:ens allså.

(undrar hur idiot förklarad ja blir med dom här frågorna nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] )


undrar fortfarande om det är jag som är funtad när ja är säker på att själva insuget är gjort i aluminium.


hur viktigt är det att ha så pass slätt som möjligt på insugets in sida?
gör det det enklare för luften att ta sig fram om det är det eller spelar det ingen roll?

Postat: 20 augusti 2005, 13:52
av Ricce
Givetis så går det ju att porta ITR insuget med, tror dock inte att man vinner så mycket på det.

Och Ja de är gjorda i Alu.

Postat: 20 augusti 2005, 21:47
av Pabbe
<!--QuoteBegin-hondapower+18 Aug 2005, 16:09:28--><div class='quotetop'>QUOTE(hondapower @ 18 Aug 2005, 16:09:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->hur viktigt är det att ha så pass slätt som möjligt på insugets in sida?
gör det det enklare för luften att ta sig fram om det är det eller spelar det ingen roll?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=177913"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Beror väl på hur mycket du ska trimma, men så som jag förstått det så ju bättre "runnersen" är polerade ju mindre motstånd...Alltså blir det lättare att ta in luft till förbränningsrummet och man får högre fart på luften??

Postat: 20 augusti 2005, 22:25
av Foz
Insuget ska väl vara mycket grov yta innuti? För att "krossa" bränslet för finare fördelning.

Postat: 20 augusti 2005, 22:52
av Jonas Åhgren
<!--QuoteBegin-Foz+20 Aug 2005, 21:25:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Foz @ 20 Aug 2005, 21:25:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Insuget ska väl vara mycket grov yta innuti? För att "krossa" bränslet för finare fördelning.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=178681"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det där är en gammal förgasar grej. Det gäller inte vid insprutning. Bensinen finns inte i runnersna.

En blank yta på förgasar bilar gör att bensinen fastnar på väggarna. Ungefär som kondens. Det har också visat sig att slätheten på ytan har i princip ingen betydelse alls. Kan tom förbättra flödet.

Angående luftens hastighet. Det finns en optimal hastighet. Därför kan man räkna fram den perfekta tvärsnittsarean för ett visst effektutag. Så både en förstor och förliten area försämrar det optimala.

Dock kan man också räkna på den minsta möjliga area för ett visst effektutag. Räknar man på det så har B-serien inga problem upp till ca 700hp.

Självklart är det skillnad på optimal och minimal.