FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
bakos
Användare
Användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

11 juli 2005, 20:07

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+11 Jul 2005, 14:51:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 11 Jul 2005, 14:51:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->På slangen till wastegate klockan.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=162916"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

så man bara sätter dit den och rattar in trycket man vill ha?
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

11 juli 2005, 22:26

<!--QuoteBegin-bakos+11 Jul 2005, 19:07:41--><div class='quotetop'>QUOTE(bakos 4 11 Jul 2005, 19:07:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+11 Jul 2005, 14:51:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 11 Jul 2005, 14:51:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->På slangen till wastegate klockan.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=162916"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

så man bara sätter dit den och rattar in trycket man vill ha?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=163032"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ja, sannolikt är det bara en fjäderbelastad kulventil inuti, en sån ventil kan du göra enkelt själv med ett t-kors, fjäder och en kula från exempelvis ett kullager.

vill du ha en elektronisk laddtrycksreglering kan du använda saab's apc system, där du tar magnetventilen, apc-boxen, tryckgivaren samt kabelhärvan
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
bakos
Användare
Användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

12 juli 2005, 15:55

<!--QuoteBegin-Nibbler+11 Jul 2005, 22:26:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbler 4 11 Jul 2005, 22:26:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-bakos+11 Jul 2005, 19:07:41--><div class='quotetop'>QUOTE(bakos 4 11 Jul 2005, 19:07:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+11 Jul 2005, 14:51:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 11 Jul 2005, 14:51:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->På slangen till wastegate klockan.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=162916"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

så man bara sätter dit den och rattar in trycket man vill ha?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=163032"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ja, sannolikt är det bara en fjäderbelastad kulventil inuti, en sån ventil kan du göra enkelt själv med ett t-kors, fjäder och en kula från exempelvis ett kullager.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=163107"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

men man behöver inte göra något med wg då? bara att smälla på?
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

12 juli 2005, 21:16

nej , men ska du höja_mycket_över grundladdet kan du skaffa hårdare fjäder till Wastegate, för att undvika svajande laddtryck
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

13 juli 2005, 19:45

<!--QuoteBegin-Simon+7 Jul 2005, 19:44:27--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon 4 7 Jul 2005, 19:44:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->en liten fråga... när får jag spool up med den här turbon???<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

0,63 AR på avgashuset har jag med och får fullt laddtryck ~5k.
Only M Matters
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

13 juli 2005, 22:58

ok... med vad har du för storlek på kompressorhuset då?
komp i motorn?
elektronisk laddstyrning?
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

14 juli 2005, 09:50

<!--QuoteBegin-YASH+13 Jul 2005, 18:45:41--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 13 Jul 2005, 18:45:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Simon+7 Jul 2005, 19:44:27--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon 4 7 Jul 2005, 19:44:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->en liten fråga... när får jag spool up med den här turbon???<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

0,63 AR på avgashuset har jag med och får fullt laddtryck ~5k.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=163846"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Precis, läs inlägget från 8 Jul 2005, 19:16:00.
Exakt samma för mig när jag körde med en liten TD04-18T turbo.
Eftersom B16 börjar sitt register vid 5krpm. Spoolup tiden är
tiden det tar från 0-laddtryck innom ditt motorregister tex vid 6krpm.

Ett bra täcken på att turbon är för liten är att den "börjar smyg ladda" redan innan
5krpm på en B16 och du sen får en dalande vridkurva uppe i registret. Det hände mig med 18T turbon.

Så vad har du för spoolup tid YASH?

Många får för sig att stora turbos laddar senare i varv pga att om spooluptiden är tex 1sekund och bilen varvar ur på första växeln på 2sekunder. då hinner turbon aldrig bygga ett tryck innan man når varstoppet. Sen märker dom att det laddar lite bättre på tvåan osv... Sunt förnuft kan tyckas.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 14 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

14 juli 2005, 10:06

jo de är klart men man vill ju försöka dra likheter... har läst en hel del nu på sista tiden på honda-tech å turbod16 om saken och jag tor jag kan dra slutsatsen att jag skulle ha ca 8-10 psi vid ca 5krpm med en t3/t04e .50, .63 steg 3 hjul...

vill ju inte köpa ett agg från staterna å få konstatera att det "var" för stort när det är hemma och jag är klar med bygget...

men hur vet jag om jag klarar mig från stall/surge???
är det ett måste med elekronisk laddtryckstyrning med aggregat av den här storleken???
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

14 juli 2005, 10:13

<!--QuoteBegin-Simon+14 Jul 2005, 09:06:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon 4 14 Jul 2005, 09:06:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jo de är klart men man vill ju försöka dra likheter... har läst en hel del nu på sista tiden på honda-tech å turbod16 om saken och jag tor jag kan dra slutsatsen att jag skulle ha ca 8-10 psi vid ca 5krpm med en t3/t04e .50, .63 steg 3 hjul...

vill ju inte köpa ett agg från staterna å få konstatera att det "var" för stort när det är hemma och jag är klar med bygget...

men hur vet jag om jag klarar mig från stall/surge???
är det ett måste med elekronisk laddtryckstyrning med aggregat av den här storleken???
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=164052"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Fixa ett kompressordiagram på aggregat du funderar på. Beskriv hur du vill att bilen ska vara samt ge mig lite pengar så ska jag ta fram en laddtryckskurva åt dig. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] Ett tipps T04 aggen är från 70talet.... T04e aggen är iof bättre men det är gamla grejort. Gå på nyare serier från 90talet istället typ garret GT eller Holset HX.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 14 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

14 juli 2005, 11:14

ok... men jag är osäker vad det är för trimhjul, tror det är 50?
eller kan det ex vara 54 el 57 även fast det är a/r 50 på kompressorsidan?


å vad är det för storlek på pengen vi pratar då?
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

14 juli 2005, 15:06

<!--QuoteBegin-Simon+13 Jul 2005, 21:58:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon 4 13 Jul 2005, 21:58:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ok... med vad har du för storlek på kompressorhuset då?
komp i motorn?
elektronisk laddstyrning?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=163947"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den här tråden är svårt o komma ihåg o läsa [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Minns ej trim på husen men AR kallsidan var 0,50 om jag inte minns helt fel.
Komp 9,1 Har elektronisk magnetventil men den berör inte när laddtycket kommer utan bara fungerar som en pysventil.
Jonas vad menar du med spolupp tid? Om du menar hur långt det tar o bygga ladd så beror det ju på vilket varv man ligger på. Men ligger jag på fyran/femman och är över 6000k o plattar till får jag fullt ladd väldigt snabbt.
Jag har T04E/T3 spec 550Hk av Turbonetics Berra har exakt samma turbo, Sam hade en storlek mindre speccad till 450hk.
Vi har alla 270graders lager, självklart med 360 eller kullagrad och equal lenght grenrör hade nog laddet kommit tidigare.
Jonas du hade Holset HX35 du tänkt köra med? Skulle va intressenat och veta när laddet kommer med den.
Senast redigerad av 1 YASH, redigerad totalt 14 gånger.
Only M Matters
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

14 juli 2005, 15:12

ok tackar... frågan är ju om jag vågar välja ett sånt stort agg till min esi?
du har inga andra moddar som kan påverka typ portning, ingsug mm?
vad har du för storlek på tryckrör/intercooler? frågan är ju hur mycket mer lagg det blir i proportion?

ursäkta alla mina tjatiga frågor... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

14 juli 2005, 15:20

Jag kör med 2,5" varmsidan 2,75" kallsidan, och en väldigt stor tjock IC. Helt orginal topplock. Bara svarvat spjällhus samt matchportat insug.
Hur mycket effekt är du ute efter samt hur mycket har du tänkt och varva är den viktigaste frågan vid val av turbo.
Only M Matters
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

14 juli 2005, 15:31

Det blir nog bara 8 psi sommarn ut, org varstopp 7400(eller absolut max 10-12 psi vid extrema tillfällen men jag vet att jag ligger ruskigt över gränsen då men men)
Sen så blir det nog att jag bygger bottendelen i vinter ev köper ny topp av dh-racing, riktig mappning å varstopp på runt 8krpm (org kammen ska tydligen bli lite mer varvvillig med överladd har jag sett)

Motorn är väll typ org nu förutom skunk2 insug...
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

14 juli 2005, 17:58

större fuelrail. vad behövs det för. jag ha en sån liggandes men vet inte om jag orka he dit den om den inte behovs,
ska ladda kring 0,5
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
bakos
Användare
Användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

14 juli 2005, 18:10

ganska fel forum att fråga på men orka regga på tpc!.
har en vofflo 360 som jag bara leker med. och nu hamnar det en turbo på den. tror ni det räcker att byta spridare till något större, typ 740tic. så att den inte går för snålt menar jag.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

14 juli 2005, 19:26

läs faqen först, fråga sen
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

14 juli 2005, 21:00

vad menas med dry center??? har inte alla agg oljegenomströmning i lager delen???

eller är wet center både med olja å vatten???
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Decson
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

19 juli 2005, 08:00

Sitter det samma soppapump i min coupé 1,5LSi som i vti 92-95? om inte, passar och går det att stoppa i vti'ns pump? ska ladda 7,5psi, borde ge ca 150hk totalt.
Eller är det nån som har nåt annat bättre förslag?
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

19 juli 2005, 23:45

tänkte ställa en till liten intressant fråga.. Jonas, tidigare i tråden så har du sagt att man inte vill ha spridarn öppen mer än 80% av durationen...

men... om man går in på hondatas hemsida å läser lite <a href="http://www.hondata.com/featuresboost.html" target="_blank">http://www.hondata.com/featuresboost.html</a> så ser man att dom säger att hondas spidare är konstruerade att gå på 100% av durationen vid max rpm???

så om det stämmer så skulle det ju innebära att 240 cc spridarna räcker till mer än tidigare sagt... vill även passa på å säga att vad jag kan dra för slutsats av texten är att spridare över drag inte är gjorda som hondas... å kanske här, som du säger inte bör vara öppen mer än 80% av durationen...

så redan här, om man börjar räkna lite så ska dom ju klara ca 190 hp med org 2.8 - 3.3 kg bränsle tryck...

(spridarens storlek i ccm X antalet spridare X 0.8)
----------------------------------------------------- = Effekt i Hp
. . . . . . . . . . (BSFC X 10.2)

ex: (240 x 4 x 1= 960 / 5,1= 188 hp)

men sen står det även att man kan sätta ett grundtryck på ca 60 psi vilken är ca 4,1 bar, lite drygt 20% höjning från 3.3...

då räknar vi om spridarkapaciteten:

. . . . . . . . . nytt bränsletryck
roten ur( ---------------------- ) X Tidigare flöde = Nytt flöde
. . . . . . . . tidigare bränsletryck

4,1bar/3,3bar)^=1,1146 x 240ccm = 267ccm

vi kan även göra en 24% höjning från 2.8 och få samma resultat = 267ccm

och vad blir då det här i hp? jo... 267 x 4 x 1 = 1068/5,1 = 209 hp???

så enligt det här så kan man ju säga att man kan köra (alltså mappa)med org spridarna till ca 200hp med ett lite höjt bränsletryck...

å översatt i psi ca 8 styckna...

ska även tillägga att det blir ju då förstors på en d16 med grundeffekt på 125 hp... går alltså inte ladda 8 psi på en b16 med org spridare på det här sättet då effekten blir uppskattat högre än 200 hp...

så vad är nu rätt jonas???
Senast redigerad av 1 Simon, redigerad totalt 19 gånger.
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 489
Blev medlem: 13 juni 2004, 16:15
Ort: Vellinge
Kontakt:

20 juli 2005, 08:09

vad som är rätt är att dina spridare kommer ge upp efter ett tag för dom e fullständigt grillade.
orginal 240cc spridare pallar säkert för 180hk men då e det i ytterst få sekunder dom ska få stå på fullt sprut.
Spridare ska inte gå mer än 80% dels för att dom grillas och dels för att ha en säkerhetsmarginal.
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

20 juli 2005, 08:15

jasså... men vad sitter det för spridare på b18c5 å c6 då???
jdm versionen är väll på runt 200 hp va???
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

20 juli 2005, 08:17

och nu har jag även läste på fler ställen att hondas spidare så kallade "peak and hold" (vissa årtal då bara, obd1) går på ca 100% vid rödstrecket...
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

20 juli 2005, 08:32

nog fatt det behövs med bensin till turbo men trycket skulle ju även höjas från 3,3 till 4,1... tycker att det låter som att 240 spridarna ska klara ca 200 hp turbo med dom förhållanderna...
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 489
Blev medlem: 13 juni 2004, 16:15
Ort: Vellinge
Kontakt:

20 juli 2005, 08:38

våra spridare är högohmiga (saturated) sen 92 så det är tvärtom... obd0 har däremot peak and hold ( låg ohmiga).
Våra spridare klarar inte leverera bränslemängden som behövs för 200hk med turbo.. det är en helt annan luftmängd som kommer in samt att man har ett helt annat luft/bränsleförhållande med turbo för att det inte ska spika.
ju mer du höjer trycket ju snabbare kommer du döda spridarna.
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

4 augusti 2005, 11:55

en till liten fråga... måste jag köra med nån speciell olja när jag ska köra in mitt nya aggregat???

eller vadå, köra in??? måste man???
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

7 augusti 2005, 23:19

Turbo behöver ingen inkörning bara tuta o kör. Dra runt motorn bara innan du startar så du får olje in på turbons lager.
Only M Matters
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

7 augusti 2005, 23:30

jo de är klart...
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 808
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България

21 augusti 2005, 18:10

Hehe... Nu skajag ge mig in i leken oxå med lite frågor.

När det gäller förgasare, dvs Adolf (polo-83:a), hur fasiken gör man då?
Med tanke på att den "bara" har 1.3l snurra med 60 pållar.
Skulle man kunna slänga på ett "billigt som fan" bygge och få det att fungera iaf?

Alltså, tanken e inget herrejösses turbo med 654hk eller att ladda 2-3bar.
Utan frågan är om man skulle kunna bygga ihop nått simpelt och enkelt och kanske få upp den 20-30hk??
Eller skulle det skena iväg?

Vet om att folk har byggt om den med G40 och har plockat ut en 140hk, men då
ska man ju in och bygga om en massa skit i motorn oxå.

Utan enkelt, driftsäkert är ledorden.

Edit: kompet på motorn är 8.2:1
Senast redigerad av 1 Clabbe, redigerad totalt 21 gånger.
Благодаря мутра!
VTiLundi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 mars 2005, 20:08
Ort: Ekenäs, Finland

21 augusti 2005, 23:17

Tänkte bara fråga lite åsikter härifrån...
Jag har läst o forskat så jag vet vad jag håller på att ge mej in på o är medveten om riskerna med överladdning.
Men vi verkar inte ha det riktigt lika här i Finland som ni har det i sverige!?
Ja menar här har vi nog en handfull hondor med överladdning (vad jag iaf. vet om)
Värsta kravet är nästanåt utsläppsvärdena. Jag har hört mej för med myndigheterna o som svar fick jag att värdena måste följa;
"EURO2, jossa maksimiarvot olivat CO 2.2 g/km, HC+NOx 0,5 g/km."
Och testet görs på följande sätt;
"Bilen körs i bänk från rumsvärme i 11km~20minuters tid. Skall komma att motsvara varierande körning,landsväg och stadskörning med en maximihastighet på 120km/h."
Plus att jag sedan måste ha godkända papper på att maximieffekten ej då överskrider 192hk.
Men jag har en bekant så själva besiktningen sedan kommer nog inte att vara så stort problem.
Men att göra om och om detta test med utsläppsvärden så skulle komma att bli dyrt i längden!
Det finns bara TVÅ platser i finland som kan godkänna dethär, och det kostar 1200-1500€ per gång som man vill försöka!!
Så helst skulle man ju vilja få bilen godkänd första gången!

Jag har dessutom garderat mej med en extra B16A2 motor som jag faktist hittade i sverige som jag nu tänker öppna o bygga heldre lite "överdimensionerat" så att risken är minimal att den havererar.
-kolvar(ej bestämda än,möjligtvis Accralite,crower)
-stakar(ej bestämda än, möjligtvis Full-race,crower)
-Cometic topplockspackning
-AEM kamdrev
-Hestec motorstyrning
-Hestec direkttändning
-550cc spridare(aningen stora jag vet,men heldre det än för små!?)
-Turbonetics komplett turboserie+intercooler T3/T04B(exlusive det som jag har som ersätter bränsle/tänding)
-Även en annan låda är på kommande från sverige, men den har blivit borttappad på vägen hit.
Kopplingen kommer att bytas ut i den, möjligtvis diff men är inte så säker på det ännu.

Främst nu skulle jag vilja höra era profisionella åsikter om avgasvärdena!? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]
Jag är nog inte så otroligt hård på detta så därför hör jag gärna åsikter av proffs innan man går och gör nånting dumt!
Om man har bilen mappad rätt och laddar mindre än vad en fluga fiser så BORDE ju allting gå väl!? Eller är det nåt som jag fortfarande inte tänkt på?

Efter att bilen är i klara papper så är mitt mål med överladdning en sådär 300hk.
Tror jag borde ha någelunda relativa mål!? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Conny Lundström

[b]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro--><!--fonto:Courier--><span style="font-family:Courier"><!--/fonto-->[i]"EK-T"[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b]

[b][i]<!--fonto:Courier--><span style="font-family:Courier"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->~FunctionOverForm~<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->[/i][/b]
Skriv svar