FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

22 augusti 2005, 10:38

vi slipper dina godkännande problem här i sverige... de e nämligen helt omöjligt att registrera en bil med eftermonterad turbo [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] (om man inte har byggt om den så mycket att den kan registreras som ombyggt fordon) så för oss blir de till å plokca av allt som har med turbo att göra när de e dax för besiktning

angående avgasvärden och sånnt så bör det inte vara några problem sålänge man har en bra katalysator och har mappat den ordentligt precis som du säger.
Kristian, Hondalös.
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

22 augusti 2005, 17:24

<!--QuoteBegin-VTiLundi+21 Aug 2005, 22:17:07--><div class='quotetop'>QUOTE(VTiLundi 4 21 Aug 2005, 22:17:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Efter att bilen är i klara papper så är mitt mål med överladdning en sådär 300hk.
Tror jag borde ha någelunda relativa mål!? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179105"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är inga problem att plocka 300hk, jag bänka min bil med b16a1 till 271hk på hjulen vid 1,2Bar utan kylfläktar och en på tok hög insugstemp. Det med orignal tändsystem/topp [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] och med vanlig 98 Oktan handelsbensin. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Only M Matters
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

25 augusti 2005, 14:07

<!--QuoteBegin-Simon+20 Jul 2005, 07:32:51--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon 4 20 Jul 2005, 07:32:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->nog fatt det behövs med bensin till turbo men trycket skulle ju även höjas från 3,3 till 4,1... tycker att det låter som att 240 spridarna ska klara ca 200 hp turbo med dom förhållanderna...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=166196"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

240cc spridare klarar 15msec efter de står dom öppna
hela tiden. å de blir kolsoppa av dom [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
MVh
Senast redigerad av 1 oscii, redigerad totalt 25 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
mr cheezy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 februari 2005, 23:50
Ort: Vetlanda

25 augusti 2005, 16:35

Är detta kittet något att ha? eller bara skräp?
Har en 92 vti. Å siktar på ca 230-250 hästar..
Vad mer behöver man än det kittet? För att få det fungera bra.
Turbo grenrör?
Spridare viken storlek?
bränsle pump typ walbro?
Apexi safc?
Robin Pettersson

Tidigare
s2k -03
ek-96 Vinterbil
Civic VT
EG6 +Turbo
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

27 augusti 2005, 00:10

Ganska oki skrivet dummy manual

<a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1263795" target="_blank">How to turbocharge a Honda </a>
Only M Matters
Larsen
Användare
Användare
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:52
Ort: Skurup/Malmö

28 augusti 2005, 14:41

<!--QuoteBegin-YASH+26 Aug 2005, 23:10:13--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 26 Aug 2005, 23:10:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ganska oki skrivet dummy manual

<a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1263795" target="_blank">How to turbocharge a Honda </a>
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=181128"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


den va ju rätt bra... en fråga bara, vad e steg 8??? Vad e det bra för? min engelska e inte helt hundra.
Martin Larsen
Honda crx g2 evighets projekt
Honda crx vt sommar leksak
Dalan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 368
Blev medlem: 27 april 2004, 21:24
Ort: Timrå

28 augusti 2005, 22:16

Beror lite på om du har högohmiga eller lågohmiga spridare. OBD0 har låg, och OBD1 har högohmiga. Därför kan man få koppla om man tex köper högohmiga spridare till en bil som vill ha lågohmiga och tvärtom.
Mattias Dahlstedt

Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07

Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

29 augusti 2005, 19:18

Fråga [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
laddar 1bar på liten garrett T3
laddar 1bar på större Holset HX35
skillnad i effekt menar holseten
har rätt så mycke större kompressor
Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

29 augusti 2005, 21:14

de beror ju på om båda turbosarna klarar av att leverera 1 bar vid samma varvtal... då blir de ingen skillnad men den större turbon klarar ju med största sannorlikhet att ladda högre upp på varvet å eftersom vrid och varv = effekt så får man mer effekt
Kristian, Hondalös.
jocke_c
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 juli 2004, 15:43
Kontakt:

27 september 2005, 21:08

hej !

jag skulle vilja veta hur ni har löst olje trycket till era turbos??
läste i FAQ:n om att köra med nått T-kors på oljetrycksgivaren men jag skulle gärna vilja se bilder ..

Tack på förhand // Joakim
Joakim Carlsson

Civic HB -95 "FAS II"

Byggtråden: <a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=6375' target='_blank'>http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=6375</a>

sponsor:
FORTUN of sweden

Tenzo-R , OBX-R , ACE , Ventus K104 , KYB , Uppsala avgasteknik , Sony , Pioneer , TK-Design
Janne
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 januari 2005, 16:04

1 oktober 2005, 21:16

Jag tänkte höra om det är någon som byggt turbo på d15b motorn och hur man ställer om map sensorn så att den funkar med övertryck i insuget [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img] jag har en turbo från en passat 1,8 skulle den funka till min motor ?
Jan-Anders Johanson
firevortex
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 oktober 2005, 02:42

3 oktober 2005, 15:18

hej är ny inom honda kretsar (köpte en crx 89 124hp i lördags) och har suttit och läst igenom turbo diskutionerna här och ärligt talat tycker jag att det verkar vara till mer förtret och pina att konvertera till turbo än vad de gynnar,
tänkte främst på ras och slitage, säger inte med detta att turbo är skit då jag gärna kan tänka mig konvertera pärlan.

i infon om turbo-kon. så står det att man ska ta oljan vid oljetrycksmätarn (har för mig att det stod någonting liknande) till turbon,
om man jämnför en sugmotorn med ett elsystem så är oljepumpen batterit och generator i ett och smörjkanaler kablarna, där det ska smörjas kan jämnföras med en lampa (motorn), säg nu att vi kopplar in en till förbrukare (turbon) pararellt med lampan som har mycket lägre motstånd än lampan.

oljan vill som elektricitet ta den lättaste vägen till slutmålet som är oljesumpen, lättaste vägen är genom turbon och då får motorn mindre olja att smörja med.

nu vet jag inte hur mycket olja crxpumpen orkar med men rätta mig om jag har fel i att en oljepump som pumpar lite mer olja än orginal är föredra då turbo kommer på tal, tycker att detta verkar speciellt nyttigt på turbo:s som är oljekylda
Senast redigerad av 1 firevortex, redigerad totalt 3 gånger.
robin andersson
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

6 oktober 2005, 07:23

Kolla in den här:
http://www.beesandgoats.com/boostfaq/g2icturbo.html
annars har ja själv en sån motor byggd me turbo
ITR oljepump eller porta den du har de har ja
gjort, funkar bra
Skulle ja välja ut den bräkligaste delen i den motorn
utan tvekan "Vevstakarna" 200hk sen är man ute på
grumligt vatten. Men som sagt 200 pållar i rex
ger en snabb bil.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
bakos
Användare
Användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

11 oktober 2005, 17:00

enn fråga om laddtrycksmätaren. vart mäter den. i insuget? och ska den stå på minus när bilen är på tomgång. en kompis bil gör det. ska den inte stå på noll`?
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

11 oktober 2005, 21:14

den mäter där man monterar slangen/givaren och det gör man lämpligast i insuget. så länge man inte gasar så mycket så att turbon laddar så fungerar motorn som en sug motor och man har därför undertryck i insuget
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

11 oktober 2005, 21:29

<!--QuoteBegin-mr cheezy+25 Aug 2005, 15:35:07--><div class='quotetop'>QUOTE(mr cheezy 4 25 Aug 2005, 15:35:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är detta kittet något att ha? eller bara skräp?
Har en 92 vti. Å siktar på ca 230-250 hästar..
Vad mer behöver man än det kittet? För att få det fungera bra.
Turbo grenrör?
Spridare viken storlek?
bränsle pump typ walbro?
Apexi safc?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=180526"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Dom tre sakerna + mätare ska räcka och mappning då förstås.
Lämpliga mätare är avgastemp, oljettemp, oljetryck och turbotryck.
Sen kan det var bra med en oljekylare också. Samt diff.
Jag gillar inte dom där gamla garret aggen, men dom är ju billiga.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
rödtotten
Användare
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 april 2004, 15:22
Ort: Göteborg

13 oktober 2005, 14:55

har lite frågor om d-seriemotorena och turbo.

Iaf om man ska turbokonvertera en d-serie motor vilken är då den bästa att utgå från? Vilken tål mest? Har för mig att stakarna i d16z6 ska vara de starkaste utav d-seriemotorerna stämmer detta?

När det gäller detta med ventiltätningarna som många d16z5 motorer som turbokonverterat haft problem med är det likadant på alla d-seriemotorer? Varför pajar ventiltätningarna? För högt explotionstryck? För hög värme? Spar man mer på ventiltätningarna om man kompsänker?

Sen har man ju hört talas om de magiska 0.55 baren och att det är det d-seriemotorerna tål. Är det sant? Eller är det gränsen för vad som funkar med t ex en fmu? Ska man inte ladda mer en detta på orginal block överhuvudtaget eller går det om man styr soppan på ett annat sätt t ex apexi safc? Många i usa laddar 10psi på d16z6 motorer som motsvarar ca 0.7 bar tål denna motor mer är t ex d16z5?

over and out
<span style='color:gray'>[b]Osca</span>[/b]<span style='color:red'>[b][i]R[/i][/b]</span><span style='color:gray'> [b]Hellaeus[/b]
VÄSTERÅS/GÖTEBORG
Civic D16Z5 Turbo
402m: 13,378 @ 170,29 km/h</span>
Master Mag
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 oktober 2005, 18:26
Ort: Västerås

15 oktober 2005, 12:39

Passar en ZC1 topp rakt på en D16y3? Hittar ingen info om D16Y3 motorn (-96 Lsi) Bara att fixa kamrem från en zc1 så passar det? Såvitt jag förstått så är det betydligt bättre flöde i en ZC1 topp och det skulle ju passa bra inför turbokonverteringen.

Och hur blir det med mappningen, går det att fixa en piggyback till en med OBD2?
Och issåfall vilken rekomenderas? Hur fungerar tex: SMT6:an ?
Tacksam för svar!
-92 Civic Vti Turbo
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

21 oktober 2005, 17:37

<!--QuoteBegin-rödtotten+13 Oct 2005, 13:55:51--><div class='quotetop'>QUOTE(rödtotten 4 13 Oct 2005, 13:55:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har lite frågor om d-seriemotorena och turbo.

Iaf om man ska turbokonvertera en d-serie motor vilken är då den bästa att utgå från? Vilken tål mest? Har för mig att stakarna i d16z6 ska vara de starkaste utav d-seriemotorerna stämmer detta?

När det gäller detta med ventiltätningarna som många d16z5 motorer som turbokonverterat haft problem med är det likadant på alla d-seriemotorer? Varför pajar ventiltätningarna? För högt explotionstryck? För hög värme? Spar man mer på ventiltätningarna om man kompsänker?

Sen har man ju hört talas om de magiska 0.55 baren och att det är det d-seriemotorerna tål. Är det sant? Eller är det gränsen för vad som funkar med t ex en fmu? Ska man inte ladda mer en detta på orginal block överhuvudtaget eller går det om man styr soppan på ett annat sätt t ex apexi safc? Många i usa laddar 10psi på d16z6 motorer som motsvarar ca 0.7 bar tål denna motor mer är t ex d16z5?

over and out
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=200303"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Guld massor me info om D-series tubo som N/A
<a href="http://www.d-series.org/forums/index.php" target="_blank">http://www.d-series.org/forums/index.php</a> [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
rödtotten
Användare
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 april 2004, 15:22
Ort: Göteborg

21 oktober 2005, 19:10

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=200303"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]

Guld massor me info om D-series tubo som N/A
<a href="http://www.d-series.org/forums/index.php" target="_blank">http://www.d-series.org/forums/index.php</a> [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=203963"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]

faktiskt en sida jag inte kollat på så mycket. Tycker jag har lusläst homemadeturbo.com och turbod16 men det verkar fortfarande som americanerna laddar mer i sina d motorer än vad personer här i sverige har gjort... tack för tipset [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<span style='color:gray'>[b]Osca</span>[/b]<span style='color:red'>[b][i]R[/i][/b]</span><span style='color:gray'> [b]Hellaeus[/b]
VÄSTERÅS/GÖTEBORG
Civic D16Z5 Turbo
402m: 13,378 @ 170,29 km/h</span>
NuKi
Användare
Användare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 juli 2004, 14:08
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

21 oktober 2005, 19:47

ZC1-toppen passar inte på D16y3, då ZC är DOHC och y3 SOHC.
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

22 oktober 2005, 10:44

Den populäraste D motorn att turboladda
i US är:
DOHC ZC D16z5 är en sådan motor [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] gen 2
Mvh
Senast redigerad av 1 oscii, redigerad totalt 22 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Tardast
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 41
Blev medlem: 8 november 2005, 08:48

9 november 2005, 03:50

Hej
Behöver litte hjälp

Har köpt det mesta till min prelude det är en 97 med F20A4 motorn 2L 133Hk orginal. Vill ta ut 280hk och undrar om jag ska köpa 390cc injectors eller 450cc injectors och vilken pump rekomenderar ni. Min turbo är en T3/T4 T04E ska klara att leverera upp till 400hk.
Arash Tardast
rödtotten
Användare
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 april 2004, 15:22
Ort: Göteborg

11 november 2005, 17:16

tror det står i turbo faqen hur man räknar ut spridare:
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... wtopic=857" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... pic=857</a>

Sen pumpen många kör på Walbro 255 pump ska även jag göra.
Senast redigerad av 1 rödtotten, redigerad totalt 11 gånger.
<span style='color:gray'>[b]Osca</span>[/b]<span style='color:red'>[b][i]R[/i][/b]</span><span style='color:gray'> [b]Hellaeus[/b]
VÄSTERÅS/GÖTEBORG
Civic D16Z5 Turbo
402m: 13,378 @ 170,29 km/h</span>
Larsen
Användare
Användare
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:52
Ort: Skurup/Malmö

4 januari 2006, 16:08

Någon som vet var man hittar info om "kkk27" ???

Är intresserad av att veta vad den klarar ladda?? och hk?
Martin Larsen
Honda crx g2 evighets projekt
Honda crx vt sommar leksak
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

5 januari 2006, 12:29

<!--QuoteBegin-Larsen+4 Jan 2006, 16:08:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Larsen 4 4 Jan 2006, 16:08:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Någon som vet var man hittar info om "kkk27" ???

Är intresserad av att veta vad den klarar ladda?? och hk?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=227110"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tror det är en gammal Porsche/Audi/Volvo Lastbils turbo, klarar ~400.
Har du art nummer?
Only M Matters
tosson85
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 januari 2006, 13:37
Ort: Orsa

22 januari 2006, 14:39

borta
Senast redigerad av 1 tosson85, redigerad totalt 26 gånger.
Tobbe Persson

Civic D16A6 TIC E85 R.I.P

Saab 900 Turbo -96
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

24 januari 2006, 00:50

satt å fundera lite över vevhusventilationen.
om vi ha nån sån på våra så kan det ju inte va så bra å ha den kopplad till insuget.
det bli ju ett övertryck i insuget, blåser den inte in övertryck i bottendelen då????

kan j uitne vara så bra eller?
ska man bara koppla ur den från insuget? om vi nu ha nån
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Master Mag
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 oktober 2005, 18:26
Ort: Västerås

24 januari 2006, 16:51

Edit Ordbajs.
Senast redigerad av 1 Master Mag, redigerad totalt 23 gånger.
-92 Civic Vti Turbo
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

24 januari 2006, 16:58

Om du vill ha en återledd vevhusventilation koppla den på insuget till turbon dvs före turbon. Som du själv säger blir det annars övertryck om du kopplar den på trycksidan.
Only M Matters
Skriv svar