FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

25 januari 2006, 18:55

den undre vevhusandningen sitter det redan en backventil på..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

25 januari 2006, 20:45

ingen backventil en pcv ventil! tryckreglerande ventil som leder åt båda håll... och det är ingen höjdare å han den kvar i insugen när övertyck kommer.... då stanna blow by gaserna kvar i botten i motorn när den som mest vill komma ut.... kör man så här så tar det död på kolvringana med tiden!
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
ZiLLER
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 12 februari 2006, 22:41

18 februari 2006, 15:44

Hur e det med D15B2 motorn e det någon som satt turbo på en sån?
Hur mycket pallar den orörd e det lönt eller satsa på annan motor istället?
<span style='color:red'>Sebastian Nilsson HPC#2838</span>
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

6 mars 2006, 23:13

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+29 Dec 2004, 16:54:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 29 Dec 2004, 16:54:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag har riktigt dålig erfarenhet av blockguards. Jag har tagit bort två stycken. Strunta i det är mitt tipps. Nya foder är dock väldigt trevligt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=77761"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

<!--QuoteBegin-YASH+29 Dec 2004, 16:26:20--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 29 Dec 2004, 16:26:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vanliga blockguards som man knackar i vattenkanalerna är det delade meningar om.
Men dem som sitter ihop med cylinderväggarna funkar väldigt bra och de flesta eller rättare sagt alla kör med det i dragracing.
Cylinderväggarna är pressade mot blocket ner till. Borras ur och de nya pressas dit.

<a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1095841" target="_blank">Sleeves</a>
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=77737"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Jag har försökt att finna mera info om blockguards, men har inte hittat så mycket...

Stämmer det att man bör horna om cylindrarna om man knackar ner en blockguard?




Bild
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

6 mars 2006, 23:20

Du bör borra blocket om du monterar en blockgaurd som behöver knackas ned.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

6 mars 2006, 23:24

Skillnad på borra och horna? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]






EDIT: Skrev en ny fråga i mitt gamla inlägg i NA-tråden ifall nån är duktig på Oljesprutningens uppgift för kolvarna.... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 6 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

7 mars 2006, 13:16

Montera inte blockguard. Det finns massor av anleningar. Men det är inte bra.
Utöver det vi redan sagt.

Det kommer bli spänningar i blocket. Alu är inget bra material att ha spänningar i. Det spricker med tiden. Spänningarna finns kvar även om ni borrar blocket. Varför tror ni att Gamla F1 motorer byggdes på beggade block?

En annan nackdel är att ca 80% av kylningen sker på det första 10% av slaget. Altså typ första cm högst upp. Inte så smart att lägga en blockguard som försämrar kylningen där.

Dessutom är blockguarden gjord av smidd alu och blocket av gjutet. smidd alu förändras mer av värme än gjutet. (säkert inte så farligt iof)

Dessutom skiljer gjutningarna på blocken så mycket att blockguarden inte passar.
Så länge dom är förstora så är det ok, det går ju slipa till. Men ofta är dom för små runt någon av cylindrarna. Då gör den ingen effekt alls. Mer än att försämra kylningen.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 7 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

8 mars 2006, 07:46

Jag vet att man inte ska lite på amerikanarna men jag kan ändå inte hjälpa att denna text har satt spår i huvet på mig:
Varför gör man såhär??? Bild
Jag trodde att oljesprutning på kolvarna ENBART var positivt!?! Bild

Bild

Artikeln som härstammar ur HondaTuning handlar om hur man bygger en Fransteiner med K20a topp och K24 botten.....
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 489
Blev medlem: 13 juni 2004, 16:15
Ort: Vellinge
Kontakt:

8 mars 2006, 08:00

för att höja oljetrycket.... det är väldigt många som verkar göra så i usa
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

8 mars 2006, 15:40

ren gissning...

för att de ändå säkert bara kör typ 402meter åt gången, och då hinner inte kolvarna bli så varma att oljesprutet gör någon nytta, säkert massa laddtryck i bilden med, och då är det nog inte fel att ha de där extra hektona oljetryck på lagerna istället...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

9 mars 2006, 00:25

Är det så att smidda kolvar inte blir lika varma som vanliga gjutna kolvar?


Fixxe: Menar du att det är viktigare att ha ordentligt med oljetryck till lagren vid Överladdning än att ha oljesprut till kolvarna?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Patrik_S
Användare
Användare
Inlägg: 241
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:01

9 mars 2006, 19:37

är ingen metallurg men,

smidda detaljer släpper lättare ifrån sig värme. Hur många procent kallare än OEM gjutna kolvar det skulle bli har jag ingen aning om, det kanske är ganska marginellt?

Iaf så får smidda kolvar sina egenskaper på grund av mikrostrukturen (tätare kornstruktur )

Sen finns det olika typer av gjutna kolvar, beroende på hur mycket kisel det finns i Al-legeringen.

(Mer % kisel= mindre utvidgning pga temp.)
Hondas kolvar läste jag att de har relativt hög kiselhalt.

Slutsats: Smidda kolvar tål värme och tryck mkt bättre men låter mer och är mkt dyrare.
Senast redigerad av 1 Patrik_S, redigerad totalt 9 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

10 mars 2006, 10:06

ska man koppla in vakumslangan som går till bränsletrycksregulatorn till en vakum mainflod, eller vad det nu heter, tänkte på hur det bli om den får övertryck.
för så har jag nu. man kanske ska koppla in den i vakum grejjen eller spekar det ingen roll ???
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

13 mars 2006, 13:23

<!--QuoteBegin-Anton+10 Mar 2006, 10:07:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Anton 4 10 Mar 2006, 10:07:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ska man koppla in vakumslangan som går till bränsletrycksregulatorn till en vakum mainflod, eller vad det nu heter, tänkte på hur det bli om den får övertryck.
för så har jag nu. man kanske ska koppla in den i vakum grejjen eller spekar det ingen roll ???
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=254507"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den ska känna av övertrycket. Annars blir det fel bränsletryck när turbon börjar ladda. Ändra inte på grejorna som funkar nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
pjp_racing
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 mars 2006, 16:34

25 mars 2006, 16:44

Håller på med ett litet turboprojekt, en Honda Accord -84 1,6 12v. Jag hade tänkt ladda över 0,5bar med kompsänkning. Jag undrar hur mycket org. stakarna och kolvarna håller? Finns det några stakar som skulle passa från någon annan honda t.ex. accord 2,0 eller är det endast dyyra smidda stakar som finns att tillgå? Motorn är en a16a1
Jonas Pistol
Walkire
Användare
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 januari 2005, 12:13

18 april 2006, 20:32

Har bottendelen på en d16z6 motor ståendes som jag tänkte bygga lite på...behöver lite tips om vad jag kan göra med den.Vill helst ej att detblir astronomiska siffror. Min bil är en civic esi. har plockat ihop lite grejer till projektet..har en turbo från saab 9-5, IC från 9-5+oljekylare från 9000.
Har esi topp liggandes som man kanske kan slänga i en lite vassare kamm samt hårdare ventilfjädrar. Tacksam för tips om vad jag behöver handla in och c:a var jag kan hamna i hk väg innan man behöver förbättra drivlinan.
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

18 april 2006, 22:29

ska du verkligen byta till vassare kammar och turbokonventera? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Walkire
Användare
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 januari 2005, 12:13

18 april 2006, 23:37

Sorry, mitt fel...läste lite mer i dem andra sidorna och insåg att det kanske inte blir det bästa. men andra ändringar man bör göra på toppen?I planerna finns det andra kolvar...lågkomp.
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Zilla
Användare
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 20 augusti 2004, 13:24
Ort: Eslöv i skåne

19 april 2006, 12:53

en t04 till en d15 duger det..?
Hur mkt kan jag ladda??
Har portat o planat toppen osså
även bytat spridare från en accord 2,2
Vad mer än turbo, interc, o grenr. måste man ha för att kunna få ut nån eftekt..

Vill turboconv min bil som fan men e inte riktigt så haj när det gäller sånt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] men e en jävel på glasfiber [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Zilla, redigerad totalt 19 gånger.
Hussein Elali

Mitsubishi Pajero Sport -01 - Familjeräser
Civic Coupé -95
Crx Del Sol -92 - såld
Ford Escort -92 - Jobbe bil
Bmw 318 Touring -02 - såld
Peugot Boxer -02 - RIP
Bmw 525 -87 - lekbil

1193
0763394604
Köper, Köper, Köper
tosson85
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 januari 2006, 13:37
Ort: Orsa

4 maj 2006, 21:42

Har turbo konverterat min civic d16a6..och undrar hur ni andra har gjort med avgaserna som går tebax till insuget (vet ej vad det heter)..och om man ska flytta termostaten...
Tobbe Persson

Civic D16A6 TIC E85 R.I.P

Saab 900 Turbo -96
NuKi
Användare
Användare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 juli 2004, 14:08
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

9 maj 2006, 06:35

Menar du vevhusventilationen, kan du leda den ner till en catchtank, eller sätta ett filter på röret. Termostaten kan jag inte se någon ide att flytta.
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

12 maj 2006, 07:03

kollade mottrycket i avgassystemet. ligger på 0,5bar upp till ca 6500 varav sen stiger det til ett bar. kör med 2.5" avgassystem med bara en japsdämpare,
ska man kanske gå upp i storlek på avgassystemet eller spelar det inte så stor roll
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

12 maj 2006, 12:53

Laddar du 0.5bar?
Mottrycket låter i så fall något lite högt. Större avgasrör än 2.5" kommer inte göra massor med skillnad. Men om du har svets så pröva ett 3" framrör
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 12 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

12 maj 2006, 16:03

jo jag ladda kring o,5. turbon kan väl inte ha ett för litet avgashus? det är ett turbonetics td04/T3.
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

15 maj 2006, 11:00

Vad är det för A/R på ditt avgashus? Det brukar stå på agget.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

17 maj 2006, 21:01

hittar inget, det ä ett likadant som tach ha fast mitt är mindre, hans ska palla upp till 550hk min palla 450. sen trycker min ut olja på sidan där röret till luftfiltret går in.

sen en annan fråga.
apexin kan man ju ha så den visat övertryck å undertryck. men det stämmer fan inte det den visar. då jag ladda 7 psi på ladd trycksmätaren från autometer så visar apexin bara typ 3,2 psi.

lite störande bara
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

25 maj 2006, 16:25

<!--QuoteBegin-YASH+14 Jun 2005, 19:12:02--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 14 Jun 2005, 19:12:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Larsen+13 Jun 2005, 20:43:46--><div class='quotetop'>QUOTE(Larsen 4 13 Jun 2005, 20:43:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->sugen på attt förklara det med flytande kolv bult??? låter som det är på mopeder, fel?
[right][snapback]152958[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Staken sitter ju på kolven med en kolvbult, orginal är denna bult fastpressad i staken, men eftermarknads kolvar är ej pressade utan låsta med clips.

Bild

Bild
[right][snapback]153328[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
går det inte om man fräser upp håler i vevstaken lite? tänkte satt man gör så att kolvbulten blir flytande
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5226
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

28 maj 2006, 10:59

nej, men brotcha.

har inte läst alla sidorna,
men varför vill du montera smidda kolvar på oem stakar? om man ändå river så pass mycket och ska bygga turbo, varför snåla på stakar som kostar <4000 ??
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Decson
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

29 maj 2006, 19:26

vart har ni hittat T-kors till oljetrycksgivaren?
Senast redigerad av 1 Decson, redigerad totalt 2 gånger.
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

4 juni 2006, 01:01

finns hos biltema

<a href='http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77423' target='_blank'>http://www.biltema.se/products/product. ... d=77423</a>

1/8" x 27 NPTF tror jag det ska va

eller så kan du söka hos nån hydraul firma.. dem har massvis.. köpte min där för 20kr..
Skriv svar